Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

OGS får på pukkeln av Engelske presse etter Pogba utalsen, er vel ikke mere å vente fra den kanten. Men noe er nok ikke helt som det skal være i MU selv om Ole sier at det er bare fryd og lykke i klubben.

Cola

pixma wrote: 10 Jul 2019, 22:36 OGS får på pukkeln av Engelske presse etter Pogba utalsen, er vel ikke mere å vente fra den kanten. Men noe er nok ikke helt som det skal være i MU selv om Ole sier at det er bare fryd og lykke i klubben.
Enkelte spillere må skjønne at navnet som står foran på drakta er det viktigste, ikke navnet som står bak.
OSG er blant de som skjønner det. Og Mate.
Zucca i NHL skjønner det, spiller med hjerte uansett hvem han møter
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ole om backene i denne linken fra Manch. Evening News: Jeg mener vi bør ha noen andre enn Young til å pushe Shaw, jeg er ikke overbevist om at Shaw er god nok for fast plass til enhver tid...Jeg vet ikke om Dalot blir god nok noen gang heller...ikke god i Australia så langt...

Ole får en del kritikk i kommentarfeltene i England...

Jeg må si jeg forstår noen av dem...Når jeg ser OGS på PK, intervjuer osv. synes jeg han fremstår nølende, leter etter ord osv...Han virker ikke trygg, og fortsetter med å prate om forbildet SAF, selv om han sa i fra om at media overdriver linken hans med Sir Alex, så hjelper det lite når han omtrent i neste setning nevner mannen igjen...

Jeg håper han har rådgivere som kan gi ham tips i medie-håndtering. (det virker ikke slik). Han må få pondus, det har han ikke nå mener nå jeg.

Godt mulig OGS har pondus innad, når jeg ikke ser ham, men utad synes jeg det virker syltynt.


https://www.manchestereveningnews.co.uk ... a-16602143
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg synes han begynner å overdrive denne "linken til fortida".

Alle nye folk i trener- og støtteapparat er folk han kjenner fra tida som spiller, uten at de har en veldig imponerende merittliste (så vidt jeg kan se). Det er selvfølgelig verdifullt å ha med seg folk du stoler på, men om United skal tilbake til toppen, kreves det samtidig topp kompetanse på alle felt. Å være en gammel kjenning du stoler på, holder liksom ikke.

Håper han er bevisst på at både fotballspillet og klubbdrift har utviklet seg siden han var i United under Sir Alex. Folk har skjønt at han ønsker videreføre det positive fra fortida - men nå er det på tide å ha noen nye tanker også.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

[mention]Ryder[/mention] Problemet til United er vel at det har mistet identiteten sin. For å rette opp i dette, henter man inn folk som forstår hva dette er. Betyr ikke at utviklingen skal stoppe helt opp, men nå har United prøvd nye tanker en god stund, og det har ikke fungert.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Blodfink wrote: 18 Jul 2019, 12:24 Ole får en del kritikk i kommentarfeltene i England...

Jeg må si jeg forstår noen av dem...Når jeg ser OGS på PK, intervjuer osv. synes jeg han fremstår nølende, leter etter ord osv...Han virker ikke trygg, og fortsetter med å prate om forbildet SAF, selv om han sa i fra om at media overdriver linken hans med Sir Alex, så hjelper det lite når han omtrent i neste setning nevner mannen igjen...

Jeg håper han har rådgivere som kan gi ham tips i medie-håndtering. (det virker ikke slik). Han må få pondus, det har han ikke nå mener nå jeg.

Godt mulig OGS har pondus innad, når jeg ikke ser ham, men utad synes jeg det virker syltynt.
Hvilken Manchester United Manager har ikke fått kritikk i kommentarfeltet etter at SAF ga seg?
Noe mer notorisk negativ en det noen av United fansen er, skal du lete lenge etter. Og her har vi sittet på vår høye hest og ledd av Liverpool supporterne i over 20 år.
Hvem ler av hvem nå?

Og han virker vel ikke mer nølende enn det LvG og Mourinho gjorde på sin PK da de lette etter ord, som nok skyldes språket.
Men han overdriver dette med å si alt for mange ganger når han litt for ofte mener jeg sier: Fordi vi er Man. United, og vi er den største klubben i verden.
Og vi har de beste supporterne i verden.
Angående pondus, nå kan det jo forsatt skje mye angående Pogba, men måten OGS har stått frem på der mot media. Så har han kommet meget bra ut av det. Men ting kan jo skje enda.
Skjønner at enkelte reagerer på når det snakkes om linken til fortida. Men hva er det som har fungert for United? Er det Moyes, LvG eller Mourinho ?
Eller er Matt Busby og SAF.
Men Manchester United er en enorm utfordring for en Manager, så det blir spennende å se, om OGS kan få dette på stell
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

[mention]Elkey[/mention]

Ser det poenget. Så kan man jo samtidig spørre hva denne identiteten består av - bortsett fra at vi ofte vant ligaen, da. Hva var det med United under SAF som skilte oss fra andre klubber? Spillestilen var for eksempel ikke fast definert, men pragmatisk ut fra motstander.

Årsakene til at United var suverene så lenge har mange årsaker, blant annet at vi svingte oss opp på et økonomisk viktig tidspunkt og fikk et forsprang på konkurrentene. En sjelden, gyllen ungdomsårgang osv. Tror også at personligheten til Sir Alex var vel så viktig som hans taktiske kunnskaper osv. Den er umulig for andre å tre inn i eller gjenskape.

Synes denne saken setter fint ord på det:
https://www.theguardian.com/football/20 ... ted-summer

Synes det blir så diffust å snakke om "identitet" og "kultur". Klubben har riktignok manglet retning og strategi, men har mer tro på å tenke nytt (med inspirasjon fra klubber som har lyktes de siste ti årene) enn å lengte tilbake til noe som fungerte i en annen tid og med andre mennesker.

Men både LVG og Mourinho var åpenbart feil ansettelser, både fordi de kom med en spillestil vi ikke ønsker - men kanskje aller mest fordi de var totalt ulike. Skjønner at spillerne ble forvirra. Jeg har mer sans for OGS' måte å spille på, men aller mest fordi han er mer moderne (høyt press, intensitet) - ikke fordi stilen nødvendigvis ligner på slik vi spilte i '99.
Det største problemet etter SAF er ikke at klubben har tenkt nytt, men at den har tenkt feil.

Der OGS absolutt er inne på noe, er når han (tilsynelatende i større grad enn forgjengerne) vektlegger mentaliteten til spillere vi kjøper. Det holder ikke å være god, du må også være sulten, hardtarbeidende og ha beina planta på jorda.
Du skaper din egen vinnerkultur, du gjenskaper ikke andres. Det blir det viktigste nå, ikke hvorvidt Daniel James kan ramse opp alle United-lagoppstillinger fra 90-tallet eller tar alle egentreningene på The Cliff.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ryder wrote: 19 Jul 2019, 10:05 Synes denne saken setter fint ord på det:
https://www.theguardian.com/football/20 ... ted-summer
Noen gode poenger i den saken ja. Spesielt det med å skape noe helt nytt. Enig i at SAF var pragmatiker, vi la opp spillet etter motstander, noe som jo viste seg fornuftig, men "The United Way" var det vel ikke til tider...Det jeg liker med OGS er det samme som [mention]Ryder[/mention] , høyt press og intensitet. Det virker som vi skal styre kamper, kanskje litt mer kontrings-fotball mot de beste lagene?

Et annet godt poeng i saken i The Guardian er eierne. De er fornøyd så lenge sponsorer og fans bruker penger, fotballen er ikke så viktig...jeg nevner igjen Tampa Bay Buccaneers, Glazers` klubb i USA. Sjekk utviklingen der, ligner på Uniteds`...(negativ sportslig utvikling, etter å ha blitt bedre de første årene). Antall tilskuere går nedover også. Det gjør det foreløbig ikke i United, selv om det ikke har vært stappfullt i alle kamper siden 2014. Men det kan jo komme tilskuersvikt...

Alle etter SAF har fått masse kritikk, helt korrekt [mention]Buchan[/mention] og rettmessig sådan, hvis man ser på resultatene. Eiere og adm. må ta MYE av ansvaret for alle feilene som er gjort, det er ikke OGS`skyld, men jeg vil bruke denne sesongen til å se om det funker for ham eller ei. Vi må se noe annet, progresjon og vinne en tittel? Her skal OGS få skryt; han uttalte noe sånt som at United bør vinne minst en tittel pr. sesong, det er et godt mål, fordi det er alle fans sitt mål, at laget vinner.

Fra han ble offisielt ansatt som manager gikk resultatene rett i bånn, og under de første mnd. hans hadde vi flyt i en del kamper. Og uflaks i andre skal sies. Presset på OGS er enormt, han er avhengig av en god start i august for å si det sånn. At spillerne var slitne, (som jo var unnskyldningen til deler av fansen) kjøper ikke jeg, Huddersfield og Cardiff skal vinnes over. Avslutningen på sesongen skremte vettet av meg i alle fall. Det spiller ingen rolle hvordan det går i sommer. Det er i august det blir alvor.

Enig med @Ryder i at personligheten til SAF var enormt viktig. OGS må prøve å skape sitt, noe han gjør mtp spillestil, jeg har troen på at OGS kan få til noe, og så håper jeg han fremstår tryggere, jeg er ikke enig i at han fremstår som sjef i media. Enig i at språket er til en viss hindring, OGS er ikke like stiv i engelsk som jeg trodde. Leter etter ord en del...Akkurat det skal jeg ha forståelse for, men da kanskje en medierådgiver og språklærer kunne være til hjelp.

Men: Han var kortere i svarene på siste PK nå, av det jeg har lest av den, det likte jeg.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Ryder wrote: 19 Jul 2019, 10:05 Så kan man jo samtidig spørre hva denne identiteten består av - bortsett fra at vi ofte vant ligaen, da
Hva identiteten til Manchester United består av?
Er du seriøs?
Er det én klubb i England med identitet over tid, så er del vel United.

Har hatt minst en egenprodusert spiller på banen i hver eneste kamp siden 30 oktober 1937.
Minus en kamp mot Arsenal i 2011.
Da satt John O’Shea på benken.
Nesten 4000 strake kamper med fra en opp til omtrent et helt lag med egenproduserte.

Ingen lag i England er i nærheten.
Sannsynligvis heller ikke i Europa.

United har dessuten hatt en tradisjon for å spille underholdene fotball.
Og har vært kjent for å prioritere angrepsfotball.

Ser man hele karrieren til Ferguson over ett, så rimer den godt med identiteten Busby innførte.

Så må det tilføyes at United begynte å spille mer kynisk i E-cup etterhvert.
Spesielt da Queiros kom,

Og fra omtrent 2010ish synes jeg United ikke lenger klarte å dominere kampene sine.
Ble mer pragmatisk fra da, det er jeg enig i.

Ingen United manager har funnet opp en stil.
Alà Catenaccio ved Helenio Herrera, Inter Milan.
Total fotball ved Rinus Michels.
Tiki taka ved Pep Guardiola.
(Disse igjen hentet inspirasjon fra forgjengere).

Ferguson fant aldri opp en stil.
Men, han hang med i utviklingen over fem tiår.
Respekt for det fra meg ihvertfall.

Jürgen Klopp er vel den som kommer nærmest United’s tradisjonelle spillestil av dagens toppmanagere.
Raskt framover i lengderetning.
Spillere som bruker hele banen, både bredde og lengde.
Særlig bredde, angripe bredt og fylle på med folk i boksen som kommer i to bølger.
Den type sjangser og mål ligger i dusinvis på YouTube helt fra 1947/48 sesongen og framover.
Høy intensitet i spillet er en tredje side ved identiteten.

Selvsagt har fotballen utviklet seg, men Klopp ball minner jo veldig om tradisjonell United fotball.

Solskjær mener jeg vil fram til en type fotball som minner om den Klopp står for.
Og den fotballen Klopp står for minner vel ganske mye om Busby, Docherty, Atkinson og Ferguson fotball.
Om man ser deres karrierer over ett.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Men som Manager står OGS frem som positiv på presse konferanser.
Ikke noen sure miner, eller krasse svar. Og det tror jeg er viktig.
Behandler de rundt deg, pressefolk etc, på en positiv måte, så er det lettere.
Er man sur, krass i uttalelser eller forlater en presse konferanse, blir det sett på som negativt.
Og det kan smitte over til flere etter hvert
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

[mention]Pink Final[/mention]

Enig i poenget med egenproduserte spillere, der har United en tradisjon ingen andre kan måle seg med.

Når det gjelder spillestil er jeg mer i tvil. Jo da, United har tradisjonelt vært et lag som har spilt offensiv fotball, men det er vel langt fra unikt i fotballverden. Stor vekt på vingspill kan kanskje sies å ha vært et slags United-varemerke.

Om vi ser Liverpool under Klopp spiller de ganske annerledes enn det gamle storlaget (deres "slagord" var vel "pass and move"), men tror ikke mange Liverpool-fans klager over det i dag.

Du sier det selv - Ferguson hang med på utviklingen. Han tilpasset seg virkeligheten og endret seg, han satt ikke og snakket om å gjøre ting akkurat som i '93 eller '68.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ryder wrote: 19 Jul 2019, 10:05 Der OGS absolutt er inne på noe, er når han (tilsynelatende i større grad enn forgjengerne) vektlegger mentaliteten til spillere vi kjøper. Det holder ikke å være god, du må også være sulten, hardtarbeidende og ha beina planta på jorda.
Ja, dette er et godt poeng. OGS har en plan, og så er det om å gjøre at alle følger den planen.
Pink Final wrote: 19 Jul 2019, 13:10 Jürgen Klopp er vel den som kommer nærmest United’s tradisjonelle spillestil av dagens toppmanagere.
Raskt framover i lengderetning.
Spillere som bruker hele banen, både bredde og lengde.
Særlig bredde, angripe bredt og fylle på med folk i boksen som kommer i to bølger.
Den type sjangser og mål ligger i dusinvis på YouTube helt fra 1947/48 sesongen og framover.
Høy intensitet i spillet er en tredje side ved identiteten.
Ja, det er jeg enig i.

Om OGS får til det han ønsker så blir det tydelig og markant forandring. Innsats og spurting har jo manglet noen år nå, det er viktig å få inn. City og Liverpool spiller med høy intensitet. Liverpool løp f.eks Barca i filler på Anfield. Det klarte ikke vi dessverre...Men denne sesongen håper jeg vi klarer det.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

[mention]Ryder[/mention]
United’s angrepsfotball er ikke unikt, det er sant.
Det har like fullt vært identiteten.

Om du spør folk om hvilken type fotball de forbinder United med, antar jeg et stort antall vil si angrepsfotball.

Selvsagt har United tilpasset seg motstander i enkeltkamper, og kanskje spesielt mot slutten av Fergie’s tid.
Men, hvilken manager har ikke tilpasset seg i enkeltkamper?
Til og med Guardiola gjør jo det.

De fleste responderer på hva motstander gjør.
Ikke alle tar like mye hensyn til det riktignok..
Mourinho feks var jo ekstrem på å tilpasse seg motstander, særlig etter Chelsea v1.0.

Total fotball med Michels var i sin tid et svar på Herrera og italienske klubbers Catenaccio.

Jeg svarte på det om identitet.
United har en sterk identitet mener jeg.

Når det gjelder å tenke nytt, som MEN artikkelen omhandler er jeg ikke nødvendigvis uenig,
Man må fornye seg.
Noe også Ferguson gjorde.

Litt på siden.
Liverpool spilte pass and move, og det var Shankly som innførte det.
Det var en fotball som minnet mye om hva Busby bedrev i United.
«No one is allowed to stop the ball, except the goalkeeper» sa Busby.
Kjent at Shankly hentet mange av sine idéer fra den fire år eldre, og mer erfarne Busby.
De var gode venner.
Liverpool spilte dog mer safe pasninger, ikke så spektakulært og risikofylt som United.
Selv Paul Tomkins, en fanatisk Liverpool journalist har skrevet det.

Klopp spiller mer likt Busby enn Shankly.
Om det går an å trekke paralleller fra dagens fotball og 60 år bakover i tid.

Klopp har tenkt nytt ifht Liverpools måte å spille på over tid.

Hva Solskjær angår, så tror jeg han også tenker nytt.
Han kan selvsagt så mye fotball at å kopiere United anno år 2000 ikke funker lenger.
At han stadig henviser til sir Alex er sant.

Har egentlig ingen sterke meninger på Solskjærs henvisninger til Ferguson.
Tenker det handler mest om stolthet.

Forøvrig interessant å lese hva du skriver her inne, selv om jeg ikke er helt enig i alt.
Du er kunnskapsrik.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Mats98
Posts: 259
Joined: 11 Sep 2018, 22:27
Liker mottatt: 2

Ole har hatt jobben i 7-8 måneder. La nå mannen få tid til å sette preg da.
Skjønner godt at han snakker om gamle dager og Ferguson. Med en så stolt fortid som United har hatt så Syntes jeg ikke det er rart. Han sier vel også det mange har lyst til å høre. Flere som lengter tilbake til den tida og vil ha tilbake den United følelsen. Han ble jo bragt inn til klubben pga. vi mistet identiteten og han var en mann som kunne bringe den tilbake. Så da må han minne folk og spillere på hvilken klubb dette er og hva de har gjort.
Er det rart han er litt nølende i intervjuer og pressekonferanser? Han kommer fra Molde og nå trener han verdens største klubb. Gjør det noe om han er litt nølende da? Det viktigste er vel hva han gjør med laget. Han har også helt sikkert en person som forteller han hva han skal si på forhånd. Så alt han sier kommer ikke fra han.
Vi må slutte å finne noe vi kan kritisere.
Det er svært få som har en egen spesiell spillestil, så man må nesten ta etter andre og da er det ikke rart han har lyst til å ta etter sin mentor og kanskje tidenes beste trener.
Han følger jo selvfølgelig med i tiden også og utvikler spillestilen. Solskjær er jo ikke dum. Han kan jo fotball. Han har også mange folk rundt seg til å hjelpe han med å komme med en god spillestil.
Det blir vanskelig for en manager hvis vi skal kritisere hver minste ting. Han er ihvertfall positiv og elsker United. Som er viktig. Noe andre trenere føre han fikk kritikk for
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

[mention]Pink Final[/mention]

Takk det samme :blush:

Tror vel ikke vi er så veldig uenige.

Jeg er bare bekymret for at det blir mye prat og lite handling - og for at linken til fortida blir noe som står i veien for å skape en moderne, kunnskapsbasert fotballklubb.

Jeg har forsiktig tro på prosjektet til OGS. Synes han sier det meste riktig og jeg liker tankegangen som virker å ligge til grunn for spillerkjøpene. Det store spørsmålet er hvor godt han klarer å formidle tankene og ambisjonene til spillerne, og om han klarer å få ro og samhold i gruppa og garderoben.

Og når folk slakter troppen etter sesongavslutningen, husk at nøyaktig de samme spillerne satte klubbrekord i antall strake seire. Med en god start har jeg tro på at det kan bli en bra sesong.
Post Reply