Akademiet

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Enig i at den lista ikke er veldig imponerende.
Men hvem har Liverpool og City levert til landslagene fra sine akademi bortsett fra Trent og Foden?
Ingen!
Greenwood kan være historie, og han er kanskje ikke like god som Foden.
Men Mason har scoret klart flere mål enn City gutten.
Og ganske mange United fans (ikke meg) mener Henderson bør erstatte de Gea for å kunne kjempe mot City og Liverpool.
Ergo bør han være i nærheten av Allison og Ederson på kvalitet (ikke min mening, jeg er budbringer).

Edit: Man City har jo tradisjon for akademi produkter, men ikke i moderne tid.
Liverpool har ingen stor tradisjon for det, Spurs nesten ingen tradisjon.
Mest United, deretter West Ham og Everton vel.
post liked by: Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Rashford har ikke "falt igjennom", han er i elendig form/deprimert/etellerannet. Han har vist at han er mer enn god nok for dette nivået, noe som må være hovedpoenget. Greenwood er 20, godt mulig han ville stagnert og aldri nådd potensialet, men Mason Mount spilte for Derby da han var like gammel. Verken Jones eller Elliott har noen gang vært faste i førsteelleveren til Liverpool.

Men dette blir jo bare subjektivt uansett, alle disse er i utgangspunktet toppklassespillere på sitt beste. Så hjelper det jo også på utviklingen som seniorspiller å komme inn på et lag som fungerer.
post liked by: Pink Final, Pangaea

Deleted User 595

Pink Final wrote: 30 Apr 2022, 14:54 Og ganske mange United fans (ikke meg) mener Henderson bør erstatte de Gea for å kunne kjempe mot City og Liverpool.
Ergo bør han være i nærheten av Allison og Ederson på kvalitet (ikke min mening, jeg er budbringer).
Seongen 19-20, som er eneste Dean har stått fast i PL, var han på nivå med Allison og Ederson.

Se statistikk i spillertråden.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Pink Final wrote:30 Apr 2022, 14:40 Å kalle en spiller som Tom Heaton et akademiprodukt er veldig teoretisk av meg.
Så lista over er av det akademiske slaget.
Akkurat her er jeg faktisk uenig med deg. Tom Heaton var i United fra han var 8-9 år gammel. Riktignok fikk han ikke sin profesjonelle debut for United, men det var United som utviklet ham. Selv om en spiller som Pogba teknisk sett blir sett på som et United-produkt også, så synes jeg faktisk det er litt mer tvilsomt enn for spillere som Heaton. Tross alt skjedd mye fotballutvikling opp til en spiller er 16 år. Men slik har det i større grad blitt i den internasjonale fotballen. "Mindre" klubber utvikler en del spillere, og så kommer storhaiene som United, City og Chelsea og snapper dem opp når de er 14-16 år. Ellers 16-17 år når de kommer fra utlandet (men annerledes nå pga Brexit).

For å ta et annet eksempel, så tror jeg ikke Aarøen blir sett på som utviklet av United, teknisk sett, fordi han fikk sin debut for Tromsø, som også er en profesjonell klubb, og da i veldig ung alder. Men folk som Mr MUJAC har mye bedre kontroll på det enn meg.

Når det er sagt, så er den kåringen over mindre svart/hvitt fra det jeg forsto, slik at spillere kan bli sett på som utviklet av flere klubber.

Det blir for så vidt interessant å se hva som skjer med ungdomsrekruttering framover pga Brexit. Sannsynligvis blir det hardere kamp om de beste engelske talentene. Og med strengere regler på vei inn ang. utlån, så blir forretningsmodellen til Chelsea satt på hard prøve. Men kanskje de gjør som City (eller Red Bull) og oppretter et kartell av klubber, og så sender spillere mellom dem, med falske overganger i stedet for lån. Korruptokratene i storklubbene finner sikkert en "løsning". Sigh :(
Last edited by Pangaea on 30 Apr 2022, 15:02, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Pangaea wrote:30 Apr 2022, 14:42 Bare i løpet av relativt få år har vi fått opp spillere som: Rashford, Greenwood, McTominay, Williams, Garner, Mejbri, Elanga.
Garner og Mejbri har enda ikke slått sikkelig igjennom enda. Men hvis ser på denne gjengen, hvor mange hadde spilt for City, Liverpool, Arsenal, Spurs eller Chelsea? Rashford er vel den eneste som jeg vil tro hadde fått en sikkelig sjanse i alle de klubbene. Elanga, Greenwood hadde sikkert blitt satset på av de andre klubbene dersom vi ser bort i fra forekommende rettssaker. McTominay kunne sikkert vært en grei backup hos Spurs og Arsenal, men han hadde ikke vært i nærheten av banen hos topp 3.

Vi produserer mye lovende, det skal jeg være helt enig. Rashford vil forhåpentligvis finne tilbake til formen og da ser selvsagt hele bildet mye bedre ut. Men bak der er det ingen som kunne forsvart en plass på City eller Liverpool. Også, med ordet "kvalitet" så er det selvsagt at enhver PL spiller er en fantastisk fotballspiller. Du kan ta Mathias Normann og sette innpå et League Two lag og han vil dominere hele ligaen. Men for å vinne PL så er vi på et nivå som er enda høyere. Og det er det nivået jeg prater om. Og da blir påstanden om kvalitet foran kvantitet korrekt i mine øyne.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

@GBailey.
Slo ikke Henderson nesten 1,000 langballer/klareringer den sesongen?
Chris Wilder ville de skulle spille sånn.
Du kan ikke mene den sesongen sier noe om moderne keeperspill slik Man City og Liverpool spiller?
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

messilingard wrote:30 Apr 2022, 15:00 Garner og Mejbri har enda ikke slått sikkelig igjennom enda. Men hvis ser på denne gjengen, hvor mange hadde spilt for City, Liverpool, Arsenal, Spurs eller Chelsea?
Igjen, dette er helt urealistiske mål for hva et akademi på dette nivået kan bidra med på JEVNLIG BASIS. Det handler om å gjøre best mulig jobb for hvert individ, å få hver enkelt spiller til å bli den beste versjonen av seg selv, å gi de den største muligheten til å lykkes profesjonelt innen fotballen. Hvis vi skal legge liste på Giggs, Greenwood, Foden og Alexander-Arnold, kan alle bare legge ned sjappa. Da er det ikke verdt investeringen. Men dette er en av få aspekter som er igjen av "community centre" delen av de store klubbene, som Manchester United. Akademiet handler om mer enn å få fram de aller, aller ypperste verdensklassetalentene. Det handler også om å gi lokale unggutter (og jenter) sjansen. Selvsagt får bare de med reelt talent muligheten, det er veldig få plasser i de ulike årsklassene, men det er en del av det større bildet.

Så viser det seg at United er den klubben i England som over lang tid har vært best til å få fram talenter. Selv i dag er det tilfellet. Så har det blitt jevnere pga pengedopingen til City og Chelsea, men likevel er vi altså helt i front. Om det fortsatt er tilfellet om 10 år er umulig å si, men per nå mener jeg 100% det er belegg for å mene at vi kan være stolte av den jobben akademiet har gjort, kanskje særlig de siste ~5 årene. Det var annerledes da Rashford slo gjennom. Han var et stort talent og har vist det i PL, men han var nesten den eneste. Slik er det ikke lenger. Bare se på alle ungdommene på vei fram nå. Og i motsetning til i Liverpool, Chelsea og City, så får faktisk spillere i Uniteds akademi en reell sjanse til å slå gjennom. Og nei, det handler ikke bare om at kvaliteten på United-laget er lavere nå. Det er en tradisjon som er dypt forankret i klubben, og fortsatt er det. Og her skal både Solskjær og Murtough (i sine tidligere stillinger) ha veldig stor del av æren for at akademiet ble løftet opp igjen.
Last edited by Pangaea on 30 Apr 2022, 15:13, edited 2 times in total.

Deleted User 595

@Pink Final: Jo, han slo mye langt, av den grunnen du nevner. 1000 er ikke en overdrivelse heller.

Så det aspektet fikk vi ikke se mye av den sesongen.

Men, det er andre ting der som bør vurderes. Feltarbeid, posisjonering, 1v1. Alle er viktige deler av moderne, progressivt keeperspill.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Ser poengene dine om vårt akademi @messilingard.
Men du overdriver hva topp 3 har fått fram.
Liverpool og City får omtrent ikke fram noen.

Vi får fram mange, og klart det blir mye kvantitet.
Spillere som Levitt (jeg glemte ham på lista over), Williams, Tuanzebe m.fl.
I beste fall spillere for en brukbar PL klubb.
Greenwood tror jeg kunne blitt en nyttig spiller for et topplag.
Yngre enn Foden, mer målfarlig, god med begge bein, rask.
Dessverre litt for ego, både på banen og trolig mest utenfor banen

@GBailey Jeg undersøkte det for ett år eller to år siden.
Ett eller annet i bakhodet sier meg rundt 925 langballer.
Den sesongen viste ingenting av det Ederson og Allison er kjent for med ball i beina.
post liked by: Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

For de som har lyst til å få mer innsikt i tenkingen i Uniteds akademi, også på de større bildene, så kan jeg anbefale denne podcasten med Uniteds toppsjef i akademiet, Nick Cox: https://trainingground.guru/articles/ni ... an-utd-way
Den er snart to år gammel, men likevel høyst relevant.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det kan jo være interessant å se på dynamikken mellom akademiene til de to Manchester-klubbene, og eventuelle overganger mellom dem. Stortalentet Charlie McNeill gikk jo nylig fra Citys til vårt (vet ikke om det var sportslige eller andre årsaker), godt mulig det er historier om det motsatte.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ja, og før det igjen gikk han fra Uniteds til Citys akademi. Jeg har nevnt det før, men en annen spiller som City "stjal" er James McAtee som noen ganger har vært på benken for City. Men tror den "overgangen" var i ganske ung alder, da City først begynte å stjele talenter fra diverse andre klubber med å betale skolegang og diverse annet styr foreldrene fikk. Som vanlig der i gården, sleng penger på problemet inntil det løser seg.
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Speaking of City.

Er det noen som vet nøyaktig hvorfor Kasper endte der?

Peter var jo innom City. Men han har alltid hatt et godt forhold til United-styret, og er vel ambassadør selv den dag i dag?
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Dersom vi ser bort i fra Pogba som tok sine virkelig store steg i Juventus så er det Rashford igjen av topp kvalitet. Før Rashford så sliter jeg med å komme på hvem som klarte å etablere seg på førstelaget fra akademiet. Kanskje det var Welbeck? Chelsea, Liverpool og City leverer ikke mange de heller. Men de siste årene så har vi ikke vært bedre enn de. At det er en del av våre som får greie karrierer er fint, men målsetningen til akademiet må være å få opp spillere som kan bidra til at United konkurrere om ligagull. Greenwood var den som var nærmest å ta det steget, men han fikk dessverre aldri sjansen til å ta det steget. Det ser i alle fall sånn ut.

Også er det klart at Uniteds dårlige prestasjoner det siste året har bidratt til at flere unggutter har sjansen. Desto høyere nivået på førstelaget er desto vanskeligere blir det å slå igjennom. Samtidig så blir det et høyere nivå på de som faktisk slår igjennom også. Forhåpentligvis så klarer ten Hag og utvikle troppen slik at nivået faktisk er på høyde med City og Liverpool, men da tror jeg vi også vil se at færre unggutter får sjansen. Den gruppen spillere som fikk debuten under Solskjær er etter min mening for stor, samtidig så hadde vi en treningskamp i Astana hvor mange debuterte.

Jeg er absolutt stolt over jobben vi gjør med akademiet, og det inkluderer Manchester United Foundation og at klubben ønsker å hjelpe til i nærområdet. Men her snakker vi om å utvikle talenter til å bli verdensklasse. Og vi produserer mye lovende, det er mange som er i posisjon til å ta de virkelige vanskelige stegene det kreves. Men hvor mange av våre som faktisk klarer å ta det siste steget er vanskelig å forutse.

Rent økonomisk så er det ikke en så særlig dårlig idé heller. Du får mye akademi for 100 millioner pund som førstelaget fint kan bruke på én spiller. Får man frem én eneste verdensklassespiller så kan det være 100 millioner pund spart med andre ord.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Når vi nå er innom akademiet, så vant U18-laget 3-0 i dag mot Derby, og ligger nå på 3. plass på tabellen. Skal sies at resultater ikke betyr allverden her, vertfall fra Uniteds side (vi spiller ofte med et ungt lag, særlig tidlig i sesongen), men det er likevel en slags peikepinn på hvordan de ligger an. Nottingham Forest, som vi skal møte i FA Youth Cup finalen, er i kjempeform og kan teoretisk sett gå forbi oss, men ellers er vi sikre på minst 3. plass (vi har en kamp igjen, Forest har to, og er 3 poeng bak). Nevnte McNeill med nok et mål, samt Norkett og Mather. Ekstremt heftig kampprogram i det siste med 2 kamper på ca 20 timer, og nå en tredje etter noen dagers hvile.
post liked by: Pink Final
Post Reply