Fremtidens førsteellever

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3938
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17199
Liker mottatt: 10997

Hehe tror nok ikke det lar seg gjøre å bytte ut hele laget nei, selvom jeg hadde ønsket det til tider.
Tror en god start er å kvitte seg med ugress.

Tenker at De Gea har 2-3 gode år igjen. Varane, Bruno og Sancho er ok nok.
McT er ingen Messi, men liker innstillingen til fyren. Kan kanskje være noe i ett system.
VdB har ikke fått sjansen enda etter min mening, lyst til å se hva han kan bidra med.
Elanga må jo få vise seg enda mer fram syntes jeg.
Og hvis Rash kommer ut av det mørke dypet han befinner seg idag, så er det absolutt noe å hente der også.
Greenwood og juniorer regner jeg ikke med her.

Men da greier jeg ikke å finne flere heller :D
post liked by: Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Begynte først å skrive på dette innlegget til Hva bør gjøres-tråden, men tar det inn her i stedet. Virker mer passende.

Ser på laget og kontrakter, og får tro siden stemmer sånn noenlunde (men virker rart om Shoretire ikke har kontrakt utover 2022).

Under følger en vurdering av spillere inn mot neste sesong, og videre framover. Har ikke tatt med kjøp i "regningen", men det kommer åpenbart spillere inn også, til å fylle noen av hullene.
Grønt = Førstevalg / del av planene
Blått = Mer usikker status
Rødt = Bør selges eller fases ut

Keeper
Lee Grant - Forsvinner/trener?
David de Gea - Førstekeeper
Tom Heaton - Backup
Dean Henderson - Usikker, evt ny førstekeeper

Forsvar
Axel Tuanzebe - Selg, ikke god nok
Diego Dalot - Førstevalg, evt backup
Luke Shaw - Førstevalg
Ethan Laird - Håper han kan utfordre Dalot++ på høyreback, men ellers på lån - bør gis mer tid, har mye kvalitet, særlig offensivt
Phil Jones - Selg. Hvis/om/atte... men nå må vi ta noen harde valg
Brandon Williams - Usikker på om han er god nok, men kan evt få sjansen neste sesong, ellers bør han nok selges nå (til hans beste)
Aaron Wan-Bissaka - Selg. Hardt, men jeg mener han ikke er god nok slik vi ønsker å spille. Vil bli enda tydeligere under en trener som ten Hag
Victor Lindelöf - Førstevalg, evt tredjevalg, tror han har mange kvaliteter ETH ser etter
Eric Bailly - Selg. Ikke i nærheten av laget og er for "rotete" når vi ønsker å bli mer ballsikre bakerst. Ønsker seg helt sikkert bort.
Alex Telles - Konkurrent til Shaw, bør beholdes, men synes han kan være "farlig" i forsvar
Teden Mengi - Selg/lån ut. Sliter med å få sjanser år etter år på utlån, klarer ikke å se en framtid for ham i United
Harry Maguire - Førstevalg, særlig hvis han kommer tilbake til sitt gamle jeg. Uansett en god mann å ha i troppen (prøv å ikke tenk på tallet 80)
Raphael Varane - Soleklart førstevalg i mine øyne, vår beste forsvarer, og også ballsikker

Midtbane
Juan Mata - Forsvinner, kanskje tilbake til Spania? Ikke hauggammel enda, men åpenbart ikke god nok for oss. "Legs are gone" som man sier, dessverre. Herlig type.
Jesse Lingard (evt Lindegaardård) - Forsvinner gratis. Blir neppe et stort tap. Rart han ikke har fått flere sjanser. Mistenker han er et uromoment internt.
Paul Pogba - Forsvinner. HERREGUD, SÅ DEILIG!!! :love: 8-)
Dylan Levitt - Usikker. Vet ærlig talt ikke hvor god han er, men det er kanskje på tide at han selges og får etablert seg i en klubb som vil satse på ham?
Nemanja Matic - Hvis kontrakt til 2023, greit å ha han som backup ettersom mange andre forsvinner i dette leddet.
Andreas Pereira - Selg. Ingen framtid her, og til det beste for alle parter om han sikres permanent overgang til Flamengo.
Fred - Tror han kan få spille mer enn vi tror under ETH. Ikke en DM, og bør brukes mer framover, som en 8er. Vurder neste sommer/sesong om han får ny kontrakt eller ikke.
James Garner - Et av få håp for neste sesong, har gjort det meget godt på lån i Nottingham Forest i to år. Håper ETH satser på han, men ikke et klart førstevalg med en gang selvsagt.
Scott McTominay - Bør satses på videre, men posisjon er vanskelig å si. Ikke en DM, men kan brukes som en 8-er, og kanskje også som midtstopper eller til og med offensiv høyreback. En av få i dagens stall med sunne holdninger og mentalitet.
Donny van de Beek - Vil få sjansen til å spille seg inn under ETH, som han har jobbet under før. Bor mer i han enn vi har sett hittil, men jeg har også mine tvil. Synes ikke han spilte godt nok da han fikk sjansen, og han fikk faktisk ganske mange sjanser. Men synes ikke det gir mening å selge ham heller.
Facundo Pellistri - Har spilt mer for Uruguay enn klubb i 2022. Aner ikke hvilket potensial han har, men tenker et utlån neste sesong er fornuftig, men til en klubb der han faktisk får spille (!!!)
Amad Diallo - Potensialet er høyt, men han har også et katastrofalt lån i 21/22 med bortimot null spilletid. Bør helt klart beholdes, men trenger sikkert et lån igjen (se over).
Hannibal Mejbri - Går noen steg ut på planken og sier at han bør satses på. Spørsmåltegn rundt mentalitet/aggresjon/frustrasjon, men synes han ser klar ut til å spille for førstelaget nå, da i første rekke som innbytter.
Jadon Sancho - Soleklart førstevalg, men jeg skulle heller sett han på høyrekanten. Hvorfor kjøpe enda en høyrekant og bruke han på venstre, når vår eneste høyrekant (Greenwood) er borte per dags dato?!
Bruno Fernandes - Selges til Salford. Neida, haha :yikes: Soleklart førstevalg, og vår beste spiller som ikke heter DDG.

Angrep
Edinson Cavani - Forsvinner gratis. Denne sesongen har vært trist skue. Stort sett skadet mellom turer til Uruguay. Veldig god i fjor, men slik det har vært i år så blir det ikke et stort tap. Dessverre.
Tahith Chong - Tenker det er best å selge ham, gjerne med videresalgs- og tilbakekjøpsklausuler
Marcus Rashford - Ikke et klart førstevalg lenger, men bør satses på. Som Maguire, håper jeg han blir sitt vanlige jeg neste sesong. Burde gjort venstrekanten til sin, men har rett og slett ikke spilt godt nok denne sesongen. Potensialet er derimot åpenbart, og uansett en bra mann å ha i troppen. Men han må begynne å jobbe igjen.
Cristiano Ronaldo - Ser ikke helt for meg at han forsvinner allerede nå, få som har råd til ham uansett, og er ikke god nok lenger til å være førstevalg i klubber som PSG. Ser heller ikke for meg at han ønsker seg til MLS eller Asia allerede nå. Da er det kanskje mer sannsynlig med en overgang til Italia om ett år, ettersom f.eks. Zlatan fortsatt klarer å holde nivået der sånn brukbart.
Anthony Martial - Bør selges etter min mening. Som Pogba eksemplifiserer han alt som er galt med dagens tropp. Tror også det blir bra for ham å skifte miljø, til en klubb som forhåpentligvis vil satse på ham. Ønsker helt sikkert å spille i VM...
Mason Greenwood - Ja, hva skal man si her. I følge nylig united.no oppdatering så nærmer det seg en avklaring rettslig. Kan ikke regne med han neste sesong, tror jeg, men framtiden hans i United avhenger 100% av hva som skjer i den rettssaken. Tror ikke kontrakten blir terminert, ikke enda. Om han etter noe slikt evt klarer å komme tilbake på nivået han var på er en annen sak, men først må dette gå gjennom rettsvesenet (antar politiet kommer til den konklusjonen, men vi får se).
Anthony Elanga - Ikke sikkert han er god nok på lengre sikt, men helt klart et friskt pust denne sesongen, og som McTominay, en av få spillere i dagens tropp med sunn holdning og mentalitet.

Akademiet
Shola Shoretire - Hvis kontrakten virkelig går ut i 2022, må han selvsagt få en ny en. Bør satses på, og håper han får noen flere sjanser neste år. Har veldig mye som jeg tipper ETH ser etter i en midtbanespiller. Veldig ballsikker, teknisk begavet, offensiv. På litt sikt kan han gjøre en jobb som 10-er, hvis han klarer å ta nivået. Fortsatt ung, men talentet er åpenbart.
Kobbie Mainoo - Ekstremt ung, bare 16 år enda (til 19. april), men et stort talent. For mine øyne ser han ut til å ha "alt". Ballsikker, fysisk sterk/tidlig utviklet, offensiv, målfarlig, teknisk begavet. Blir spennende å se om han kan ta veien om førstelaget utenom sløyfen om lån, slik Greenwood og Rashford gjorde i sin tid. Skal faktisk ikke se helt bort fra at han får noen minutter neste sesong.
Alejandro Garnacho - Skrevet en del om han i det siste, og talentet er der, helt klart. Kan hende han får noen sjanser neste år, særlig hvis Rashford ikke kommer tilbake i form. Best på venstre kant.

Mange andre spennende spillere på akademiet også, da særlig offensivt, men synes det er vanskeligere å vite hvem som kan ta steget når ikke talentet skriker deg i ansiktet. Utrolig vanskelig å ta steget opp selvsagt, og mye kan gå galt, men kan bare nevne noen her som kanskje kan bli aktuelle i løpet av ca 2 år.
- Ethan Ennis (spiss), Daniel Gore (midtbane), Sam Mather (midtbane), Joe Hugill (spiss), Charlie McNeill (spiss), Isak Hansen-Aarøen (midtbane), Alvaro Fernandez (venstreback)

Konklusjon/oppsummering
Jeg har delvis tenkt på neste sesong, og delvis flere år fram i tid. Men fargevurderingene over er først og fremst basert på tanker til neste sesong, og da selvsagt uten noen inn, som det åpenbart vil komme. Har vært litt "snill" i vurderingene, men basert på det ovenstående, så vil likevel mange spillere forlate klubben. Noen åpenbare, noen litt mindre åpenbare. Hvis jeg ikke har telt feil, så har jeg satt 13 spillere i rød farge. Uansett om det "bare" blir 7-8 stk ut, så vil det i alle tilfeller åpne seg rom i troppen for nye kjøp+akademispillere, og selvsagt store kutt i lønnsutgifter. Det siste er kanskje det mest positive med hele greia, da vi blir kvitt store lønnskostnader i Pogba, Lingard, Cavani, Mata, og forhåpentligvis også noen av Martial, Bailly, Jones, Wan-Bissaka.

Når ser jeg kryss av grønt/rødt/blått, haha :joy:
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Med ten Hag offisielt bekreftet, kanskje vi kan gå tilbake til denne tråden?

Understående er neppe realistisk i det hele tatt, men tenkte uansett at poenget er at med relativt få utskiftninger i førstelaget, så kan kvaliteten heves ganske betraktelig -- så sant vi får inn riktig type spillere.

Med et lag som det her, i en noenlunde slik taktisk oppstilling (tall er ikke viktige, men relasjoner og system), så kan vi heve laget, spille med mer risiko bakover. Mulig midtbanen blir for spinkel, og den er litt "lopsided", men det får stå sin prøve foreløpig. Det er bare et drømme- eller tanke-eksperiment :love:
United tactic.png
United tactic.png (32.32 KiB) Viewed 427 times
post liked by: RedTrafford, RaoulDuke
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3938
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 17199
Liker mottatt: 10997

Absolutt inne på noe @Pangaea 👍
Tenker i tillegg en ny høyreback må inn.
Skrikende stort behov i mine øyne😎
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Håper vi får solgt Martial også, ser ikke poenget at han skal surre rundt på benken. 😎
post liked by: Pangaea

Topic author
Deleted User 595

Ooh, den var spennende! Haha, for et navn på keeperplass 🤣

Enig i at vi trenger høyreback inn. Tror og at Ronaldo kan være prima i et fungerende lag. Men blir kritisk å få inn en god, ung spiss!

Jeg har virkelig lyst på Rice inn, men prisen er skrekkelig.
post liked by: RedTrafford, Pangaea
Post Reply