Keepersituasjonen i United

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2742
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3925
Liker mottatt: 5046

Tenkte det var greit å opprette en tråd på det, ettersom det har blitt diskutert i ulike kamptråder m.m. den siste måneden vertfall. @GBailey har skrevet mer om dette tidligere, men bare tar dette som et slags utgangspunkt (så slipper jeg å lete gjennom de andre trådene)
GBailey wrote:22 Apr 2022, 11:25 Ang. de Gea/Henderson: Jeg har fulgt Henderson i 80+ kamper, og kan med sikkerhet si at han er god nok til å figurere som en slik, offensiv målvakt. @Pink Final har nevnt mentalitet, konsentrasjon og overtenning som svakheter, og der er jeg helt enig. Ser ironisk nok, en del av de samme svakhetene hos Allison. Uten sammenligning for øvrig. Henderson er ikke på det nivået pdd.

Uansett, så håper jeg virkelig ikke at det blir rullering på keeperplassen, som under Solskjær. Det skaper utrygghet blant de to, samt resten av laget. En keeper er avhengig av full tillit for å spille med selvtillit. Jeg ser heller at de Gea er ubestridt førstevalg, enn at han gjøres utrygg ved å bli droppet i hytt og pine. Han fortjener som sagt uansett sjansen til å imponere ten Hag.

Så tror jeg at vi har en annen målvakt når vi går inn i sesongen etter neste. Og skulle jeg satt penger på det, tror jeg det blir Henderson, som sannsynligvis tar et sesong på utlån.
Jeg er ingen ekspert på det her, men det kan være litt artig å se på statistikk, så jeg har forsøkt å se litt på statistikken til disse to karene våre. Ikke noe sammenligningsgrunnlag mellom dem denne sesongen, men de to forrige var det det. Sesongen før det også, men på f.eks. lengde på utspill så blir det ikke helt rettferdig sammenligning, da Sheff Utd tydeligvis hadde gitt Deano beskjed om å dænge den nær sagt så langt som mulig hver gang.

Håper bildene kommer fram sånn noenlunde greit (de er brede), men ellers kan dere kikke på kilden her, under "Advanced goalkeeper stats", så bla mellom ulike sesonger.
PL GK stats 2021-22.png
PL GK stats 2021-22.png (95.36 KiB) Viewed 345 times
PL GK stats 2020-21.png
PL GK stats 2020-21.png (76.55 KiB) Viewed 345 times
PL GK stats 2019-20.png
PL GK stats 2019-20.png (96.23 KiB) Viewed 345 times
Spesielt i år har DDG overprestert noe helt spinnvilt opp mot "forventet innslupne mål", og der har han en fordel ift Henderson, å holde oss inne i kamper der vi ellers sliter. Så ligger DDG langt bak på de mer offensive sweeper-lignende statistikkene, men av og til er han ganske midt i feltet i PL. Jeg har prøvd å heve ut noen av de keeperne som er mer "outliers" på disse statistikkene, der særlig Ederson og Alisson står fram. Mer "vanlig" pasningsprosent kom ikke med her, men jeg antar at både Ederson og Alisson ligger rimelig greit an der.

Ikke så pent, men her er forklaringer på "kodene"

Code: Select all

Launched
Cmp -- Passes Completed
Passes longer than 40 yards
Att -- Passes Attempted
Passes longer than 40 yards
Cmp% -- Pass Completion Percentage
Passes longer than 40 yards
Passes
Att -- Passes Attempted
Not including goal kicks
Thr -- Throws Attempted
Launch% -- Percentage of Passes that were Launched
Not including goal kicks
Passes longer than 40 yards
AvgLen -- Average length of passes, in yards
Not including goal kicks
Goal Kicks
Att -- Goal Kicks Attempted
Launch% -- Percentage of Goal Kicks that were Launched
Passes longer than 40 yards
AvgLen -- Average length of goal kicks, in yards
Crosses
Opp -- Opponent's attempted crosses into penalty area
Stp -- Number of crosses into penalty area which were successfully stopped by the goalkeeper
Stp% -- Percentage of crosses into penalty area which were successfully stopped by the goalkeeper
Sweeper
#OPA -- # of defensive actions outside of penalty area
#OPA/90 -- Defensive actions outside of penalty area per 90 minutes
AvgDist -- Average distance from goal (in yards) of all defensive actions
post liked by: Pink Final

Deleted User 595

Det er vanskelig å forklare til de som ikke så alle kampene til Sheffield United i perioden 2018/19/20, men det Henderson leverte, er altså noe av det gjennomgående sterkeste jeg har sett av en ung keeper. Noensinne.

2019/20-sesongen er benchmark for Henderson. Eneste sesongen der han stod alle kampene i PL, utenom 2 mot United. Her finner man det største og beste grunnlaget for vurdering, på øverste nivå gjennom en hel sesong, uten skader.

Det finnes mye forskjellig statistikk fra denne sesongen, som viser forskjellige ting. Her er en analyse som er verdt å lese. Den vil overraske mange som er skeptisk til Henderson:
https://onefootball.com/en/news/dean-he ... t-30269171

Denne er og grei, men mangler expected saves som er svært viktig, hvorpå Henderson var fjerde best i 2019/20: Image

:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Så er det en liten myte om at Henderson ikke er en god skuddstopper. Statistikken viser at han er en skikkelig god skuddstopper, men personlig foretrekker jeg å se det i aksjon. Synes ikke det er vanskelig å føle på stolthet av et slikt akademiprodukt som det her:
post liked by: Pangaea, Cola2
Post Reply