Sjefsspeiderne Jim Lawlor og Marcel Bout forlater klubben

Diskusjon rundt nyhets hendelser som er mer dagsaktuelle enn det som diskuteres i Generelt forumet.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Velger å linke til united.no ettersom det er enklest: https://www.united.no/nyhetsarkiv/the-a ... i-klubben/

Når jeg først leste dette for en times tid siden, så ble jeg bekymret ettersom inntrykket mitt var at både Lawlor og Bout hadde gjort en god jobb, og var en del av framtidens struktur under Murtough. Men etter litt mer tenking, så er kanskje dette en god ting, og har sannsynligvis skjedd etter ønsker fra Rangnick og/eller Murtough. Toppstrukturen på speideravdelingen har tross alt virket litt merkelig, med begge disse to med tilsynelatende lignende jobbtitler. Kanskje det ble litt for mange kokker på kjøkkenet. Samtidig ble jo Bout i sin tid ansatt som trener (under LVG), så usikker på hvorfor han ble overført til sjefsspeider (for å gjøre det lett på norsk).

Vi får tro dette på litt lengre sikt er gode nyheter, men det er ikke akkurat beste timingen at kanskje de to viktigste personene blant speiderne forsvinner ut av klubben rett før et utrolig viktig overgangsvindu.

Håper vi får vite mer konkret info etterhvert, og at united.no er på ballen, f.eks. i MBH.

Deleted User 595

Timingen får meg til å tenke at dette er første ledd i å omstrukturere speiderlogistikken, sannsynligvis etter ønske fra ten Hag og Rangnick.

Klarer ikke se noe annet enn positivt på det. Vitner om at vi vil legge ting raskest mulig til rette for det som skal skje fremover. Spennende.
post liked by: Pangaea, Pancho P

Deleted User 430

At Marcel Bout har hatt den jobben så lenge er, for meg, et mysterium. Spesielt etter det famøse opplegget om å ikke forsøke å kjøpe de Ligt siden faren var "korpulent"😂

Som skrevet i RR-tråden. Blir spennende å se om dette er et ledd i å få inn Paul Mitchell. Good venn med RR og, "viktigst av alt", Manchester-mann..
post liked by: Pancho P
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Vet ikke hvor lenge Lawlor har vært sjefsspeider, men han har hvertfall vært i systemet siden 2006.

Hvor mange gode utenfor boksen-signeringer (ikke verdenskjente) har vært gjort siden da? Skal vi gi Lawlor og hans team en treffprosent på kanskje 5-6 %?
post liked by: Pancho P
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Greit å ikke svartmale helt da. Om jeg husker riktig så var Lawlor essensiell for signeringen av Chicharito blant annet. Han sikkert gjort en god jobb i mange år, men ettersom begge nå i realiteten har fått fyken, så har de kanskje ikke gjort en god nok jobb i det siste.

Og etter hva jeg har lest, så var det ikke nødvendig speiderne det var noe galt med, men avgjørelser lenger oppe i systemet. Umulig å vite hvor mye av dette som er sant eller ikke, men etter hva jeg har lest ganske mange steder, så var ikke Maguire anbefalt, man hadde reservasjoner mot Bruno (kan le av det nå selvsagt, men de hadde et poeng med lette balltap), og var ikke særlig keen på AWB heller.

Blir spennende å se hva som skjer med strukturen nå, hvem som blir ny sjef, og om det blir én sjef nå. Ser ikke hva Mitchell har der å gjøre, han er ikke en speider. Men han kan kanskje være aktuell som deputy football director, eller hva nå tittelen var. Altså en som jobber sammen med Murtough.

Har ikke lest meg opp på Mitchell, men har lagt merke til en relativt heftig PR-kampanje over lengre tid. Tenker det kanskje hadde vært mer fornuftig å få inn noen fra f.eks. Italia, der en slik struktur er mer vanlig. Vi hadde en fyr en kort stund, men han stakk vel fort av når han skjønte hvor skakkjørt klubben var på disse områdene, og at han i realiteten hadde null innflytelse.

Stiller meg også bak håpet om at Rangnick får en sentral plass framover, også offisielt i klubbens hierarki, og ikke bare som en slags ekstern konsulent (han har eget firma).
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Leste et sted at Rangnick hadde strammet opp speidergjengen fordi de angivelig ikke engang hadde sett på Nkunku før nå nylig. Høres for vilt ut til å være sant, ville trodd (og tror vel også) at United har folk på absolutt alle kamper i toppdivisjonene i de største ligaene.

Ser at Neville tvitrer at Lawlor har vært marginalisert over lengre tid, og det rimer vel litt med det @Pangaea skriver. At speiderne ikke nødvendigvis har hatt noe de skulle sagt når avgjørelsene tas.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Pangaea wrote: 20 Apr 2022, 14:20 Greit å ikke svartmale helt da. Om jeg husker riktig så var Lawlor essensiell for signeringen av Chicharito blant annet.
Sorry, men om dette er Lawlors gullkalv i løpet av de femten årene så sier vel det sitt? Chicharito var ok han, men prøv å sammenligne det med f.eks Mahre og Kanté, som kom til Leicester fra en fransk bakgård.
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ryder wrote:20 Apr 2022, 14:22 Leste et sted at Rangnick hadde strammet opp speidergjengen fordi de angivelig ikke engang hadde sett på Nkunku før nå nylig. Høres for vilt ut til å være sant, ville trodd (og tror vel også) at United har folk på absolutt alle kamper i toppdivisjonene i de største ligaene.
Akkurat det har jeg rett og slett null tro på. Husker ikke navnet nå i farten, men en av speiderne våre jobbet i PSG da Nkunku var der, så at United ikke skulle vite hvem han var blir helt på jordet. Er helt sikker på at det finnes speiderrapporter på nær sagt alt som kan krype og gå av spillere i de største ligaene i Europea. Alle som en. Ikke like mye på alle selvsagt, men det er slik klubber jobber nå, og selv United kan ikke være så bortreist på dette feltet. Sikkert en og annen speider som har spilt FM de siste årene også, og kanskje lagt merke til navnet. Synes det ble helt tåpelig med slike påstander, da de ikke gir noe mening. Skal man gi kritikk, så må det være berettiget. Og det er ikke ment til deg her, for jeg så også disse påstandene her og der. Det ga rett og slett null mening.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Harry Greaves wrote: 20 Apr 2022, 14:24 Sorry, men om dette er Lawlors gullkalv i løpet av de femten årene så sier vel det sitt? Chicharito var ok han, men prøv å sammenligne det med f.eks Mahre og Kanté, som kom til Leicester fra en fransk bakgård.
Slike innlegg klarer jeg ikke å ta seriøst.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Mange innlegg på en gang her, men jeg prøver å se framover :blush:

Har vært diverse spekulasjoner om at disse avgangene kan ses i sammenheng med at United bygger for en mer datadrevet arbeidsmåte. Det er vel i så fall på tide -- så sant man ikke stoler 100% på 'bare' statistikk. Nå så jeg at TGG skrev det samme i en artikkel om Lawlor og Bout.
United conducted a major overhaul of their scouting operation in 2016 under Vice Chairman Ed Woodward, appointing about 50 scouts worldwide.

However, the club are now looking to streamline the operation under Head of Football John Murtough. Assistant Head of Academy Scouting Lyndon Tomlinson departed after five years in November to join the company Rogon.

There will also be a more data-driven focus to recruitment in future, with the club having hired Dominic Jordan as their first Director of Data Science from N Brown Group in October last year, although he only actually started in March this year.

Mick Court has been Technical Chief Scout since April 2019, having been promoted after almost 11 years as Performance Recruitment Analyst at the club.
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Pangaea wrote: 20 Apr 2022, 16:12 Synes det ble helt tåpelig med slike påstander, da de ikke gir noe mening. Skal man gi kritikk, så må det være berettiget. Og det er ikke ment til deg her, for jeg så også disse påstandene her og der. Det ga rett og slett null mening.
Skjønner at det ikke var rettet mot meg, tror heller ikke på den slags.
Det blir tilsvarende tåpelig når ryktespaltene forteller om at "United hadde folk på plass i Spania i helga for å se på spiller X". Vil tro de alltid har folk på plass. Og om de ikke har det, har de folk som ser kampen på annen måte.
post liked by: Pink Final, Pangaea
Post Reply