Open World-spill

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tenkte å lage en tråd om såkalte "open world"-spill.

Spilte en del PC-spill, først og fremst FPS-spill, før jeg fikk barn. Etter det har det vært tørke ei stund, helt til vi kjøpte Nintendo Switch til guttene for et par år siden. Ble med og spilte litt ymse som de likte, og det var gøy nok - men så fikk eldstemann "Zelda - Breath of the Wild" og jeg ble helt hekta. Siden har jeg også kjøpt et par "voksen-spill" i samme sjanger til meg selv - som "Skyrim" og "Witcher 3" (som jeg holder på å runde nå).

Alle de tre spillene har mange til som er ulikt, men til felles at du ferdes fritt i en stor verden, og i stor grad kan velge oppdrag og progresjon selv - og alle ispedd både action- og rollespillelementer.

Jeg er såpass gammel at jeg bare blir utmattet og stressa av spill der det er full pupp hele veien, er heller ikke så glad i å bli holdt i hånda hele veien. Liker friheten disse spillene gir til å dasse rundt i eget tempo, og samtidig ha krydderet med krevende enkeltoppdrag og bosser. I tillegg har du i mer eller mindre grad til å utvikle og forme karakteren din, noe som gjør det gøy å spille flere ganger.

Skyrim har sin sjarm, men begynner å bli gammelt, mens både Zelda BotW og Witcher 3 er top notch i min bok. Noen mer erfaring fra lignende spill som kan anbefale noe i samme gate?
post liked by: Pancho P, Pangaea
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Open world-spel er den klart beste "sjangeren" etter mitt syn. Eg har har spela alt av GTA og må innrømme at eg har vore hekta på alle spela i denne serien, kanskje med unntak av GTA V. Red Dead Redemption, også utgitt av Rockstar Games, er endå meir fascinerande. Alle desse spela har flust med oppdrag, men eg synest ikkje at desse er dei mest interessante. Det artigste er å bevege seg fritt i eit enormt landskap og snuble borti karakterar, stader og hendingar.

Elles kjøpte eg det same Zelda-spelet som du nemner til dottera mi. Ho elska det frå første sekund og har det fortsatt som sitt favorittspel, sjølv om ho er 16 år.

Det spelet som har gjort størst inntrykk på meg er eit lite, ukjent spel som tar få timar å runde. Det heiter 'Journey' og er utvikla av eit lite, uavhengig selskap som heiter thatgamecompany. På ein måte er det open world, men i eit fortryllande lite univers. Skal ikkje spoile noko i tilfelle nokon har lyst til å sjekke det ut.
post liked by: Ryder, Pwint
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Takk, @Pancho P, skal sjekke om jeg finner Journey!
Enig i at det er friheten som er hovedattraksjonen, å aldri vite hva du møter bak neste sving og bakketopp.

Nå er jeg bare på Switch (prøver å holde pc til jobb, hehe, og venter med PS eller Xbox til guttene er litt større), og det er litt begrenset utvalg i de nyeste titlene som krever massiv maskinvare. Men ser at Red Dead Redemption gis ut på Switch i løpet av 2022. Er ikke så nøye for meg om portalen kutter litt i svingene på grafikken, så lenge spillbarheten er bra.
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Eg er redd for at 'Journey' ikkje finst på Switch, men thatgamecompany har gitt ut eit liknande spel på denne platformen som heiter 'Sky'. Har ikkje spelt dette, men dottera mi seier at det er glimrande. Sjølv har eg ikkje spela noko sidan PS3😬. Har så mykje anna moro å finne på😃.
post liked by: Ryder
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

For mer Zelda hadde jeg sjekket ut Skyward Sword (HD) til Switch. Ikke helt open-world slik som Breath of the Wild (som er det første Zelda spillet som er det), men mange likheter, så tipper både du og barna vil like det.

I tillegg så kommer antakelig Breath of the Wild 2 ila andre halvdel av 2022. Gamer ikke så mye lenger, men det er i hvert fall den utgivelsen jeg ser mest frem til i år. Trailer/teaser fra i fjor -

User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

red wrote: 11 Feb 2022, 11:31 For mer Zelda hadde jeg sjekket ut Skyward Sword (HD) til Switch. Ikke helt open-world slik som Breath of the Wild (som er det første Zelda spillet som er det), men mange likheter, så tipper både du og barna vil like det.
Ja, gutta fikk Skyward Sword for noen uker siden og er godt fornøyde! Mulig jeg prøver meg sjøl også.
BOtW 2 imøteses med stor interesse her i gården. 11-åringen er en ganske nerdete type, så han sitter med nesa i YouTube og gjør research på Zelda-lore. Kunne nok gjort det greit i Kvitt eller Dobbelt snart… 😆
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Takk for interessant tråd og anbefalinger :)

Elsket alle Witcher spillene, og særlig 1 og 3. Har spilt gjennom 3eren flere ganger, inkl med mods som gjorde det vanskeligere og skapte mer innlevelse. Et helt fantastisk spill på alle måter, med en veldig sterk historie. Vil også anbefale bøkene av Sapkowski.

Eneste Zelda-spillet jeg har prøvd er et gammel på Gameboy. Begynte på en strand, og måtte komme opp på et fjell med et gigantisk egg, eller noe slikt. Har ikke spilt de ulike Elder Scrolls heller, men de blir som regel trukket fram. Opinionen er visst ganske delt om Skyrim, men mulig de tidligere spillene er for utdaterte grafisk nå, vet ikke da jeg ikke har spilt dem, bare hørt mye bra om dem.

Ellers har jeg stor sans for rollespill. Hadde utrolig mye moro med Baldur's Gate, Baldur's Gate 2, Icewind Dale og ikke minst Planescape: Torment. Spilte alle lenge etter de var gitt ut, men de var helt fantastiske. Akkurat nå driver jeg å spiller (opp igjen) Pathfinder: Kingmaker. Ingen av disse rollespillene er "open world" i klassisk forstand vil jeg tro, da man ikke er på et gigantisk kart og kan gå og gjøre det man vil. Det er heller et lappeteppe av kart, og selvsagt en sentral "story" som man i større eller mindre grad følger opp. Men med stor grad av valg, eller rollespilling, heh.

Selv om jeg elsker disse spillene, så er de absolutt ikke av typen "pick up and play". Det krever sinn mann (eller kvinne) og sette opp sin karakter, med et utall valg av klasser, raser, egenskaper osv. De er heller ikke enkle, og hele gruppen min har dødd et utall ganger. Lagre ofte. Veldig ofte! :-|

Synes likevel slike spill er veldig artige, stort sett, kan selvsagt være frustrerende å bli one-shotta opp igjen og opp igjen. De tar mye tid og det er kjekt å leve seg inn i en slik verden, prøve litt ulike karakterer med ulike valg, ulike moralske kompass osv (men jeg heller stor sett mot "good", siden det passer meg). Vet mange er misfornøyd med "kingdom management" i Pathfinder: Kingmaker, men ettersom jeg også liker strategispill og slikt, så synes jeg faktisk den delen av spillet er veldig interessant. Artig å bygge opp noe fra grunnen av, og se det vokse og ta form over tid.

Det store nye som kommer er jo Elden Ring. Blir neppe for meg, vertfall på lenge, for PC er ikke i stand til å kjøre det, og har ikke konsoll, men det ser veldig interessant ut. Fra samme folka som har laget Demon Souls og Dark Souls -- men jeg har ikke spilt de heller. Men det ringer sikkert noen bjeller der ute.

Har ikke hørt om Journey og slikt, så vet ikke hvordan det sammenlignes med dette -- men et lite spill som heter "To The Moon" var kjempebra synes jeg. Ikke open world, og nesten mer som en interaktiv historie, men det var veldig bra. Et søtt lite spill som kan få steiner til å gråte.
post liked by: Pwint, Pancho P
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Siden sist denne tråden var våken, har jeg pløyd gjennom "Red Dead Redemption 2" og "Zelda: Tears of the Kingdom", knallfornøyd med begge.

Nå har jeg endelig våget meg ut på sjølveste "Elden Ring". Hadde lest mye om den skyhøye vanskelighetsgraden fra "Souls"-spillene, og vært ganske skeptisk på grunn av det. Anser ikke meg selv som hardcore spiller på noen som helst måte, og spiller først og fremst for avkobling - ikke supervanskelige utfordringer som krever masse dedikasjon.

De første 5-10 timene følte jeg meg også totalt udugelig. Selv de enkleste og mest primitive motstanderne drepte meg for fote. Ikke mye til story å henge opplevelsen på heller, mye ullen mystisime og high fantasy mumbo jumbo som jeg aldri har hatt helt sansen for. Men etter å ha lest meg opp på noen begynnertips - og ikke minst justert spillestilen til å opptre mye mer forsiktig og tålmodig, begynte det å løsne. Nå storkoser jeg meg. Ja, det er krevende, og de gjør absolutt ingen ting enkelt for deg. Men det er desto mer tilfredsstillende å endelig ta bossen når du har dødd 20 ganger i forsøket.
Regner med å pusle med dette i mange måneder framover, spillet er gedigent.

Flere som har prøvd seg på "Elden Ring"?

post liked by: red, Pwint, 10Hag
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Har vurdert det mange ganger, men er ikke så glad i sånne spill. Har blitt endel starfield i det siste, som til tross endel svakheter har underholdt meg. Gleder meg til baldurs gate 3 kommer til Xbox. Ellers venter jeg på dragon age4, vampire the masquerade bloodlines 2 og annet vaporware 😂 Liker spill med good historie.
post liked by: 10Hag
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

10Hag
Posts: 1346
Joined: 31 May 2023, 14:27
Liker gitt: 3297
Liker mottatt: 4356

Kult @Ryder 👌 Har lenge hatt lyst å dyppe tærne i hele Souls-universet, men har latt være av samme grunn.
post liked by: Pwint, Ryder
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Soulslike spill har alltid vært litt intimidating for meg. Jeg er en ekstremt casual gamer. En som setter i gang et spill for å slappe av liksom. Jeg sliter enormt med å finne noe nytt som jeg virkelig kan like. Mine favorittspill de siste 10-15 årene er:
- Borderlands serien.
- Alt av BioWare. Spiller Mass Effect og Dragon Age trilogiene om igjen med jevne mellomrom.
- The Witcher serien (Spesielt nummer 3)
- Red Dead Redemption (Begge)
- Cyberpunk 2077
- Valheim (Spiller dette også med jevne mellomrom med kompiser)
- Fallout 3, New Vegas og 4

Blir ofte sånn at jeg setter i gang med andre spill, men ender opp med å gå tilbake til et gammelt. Spilte gjennom Hogwarts Legacy, og syntes det var underholdende, samme med Starfield. Så takk for tipset. Jeg skal vurdere å ta opp Elden Ring. :)
post liked by: 10Hag, Ryder, Spirograf1
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Selv merker jeg ofte at jeg trenger en del tid for å komme inn i nye spill, og at jeg ofte ikke liker de første 5-10 timene så veldig godt. Har gjerne forrige spill "i fingrene" og i hodet, og det føles i overkant anstrengende å knekke koden på et nytt et.

Syntes for eksempel "Red Dead Redemption 2" var dritkjedelig i starten (kom rett fra "Witcher 3"). Alt gikk jo så saaaakte, med laaaange rideturer hit og dit, du måtte stoppe ofte for å spise og sove og bade osv. Men så snart jeg fikk skrudd ned tempoforventningen i hodet og klarte å stille meg inn på spillets puls, var det jo helt nydelig og ble en av mine aller beste spillopplevelser.

Kom til "Elden Ring" fra siste Zelda, og var vant til å angripe nesten alle fiender head on, kamikaze-style. Den taktikken er ensbetydende med den sikre død i Elden Ring. Du trenger gjerne å dø en håndfull ganger (minst) før du skjønner hva som funker mot akkurat den fienden. Så i stedet for å ta hver død som et nederlag (som jeg gjør i Zelda), funker Elden Ring dersom du tar det som læring. Da blir det ikke like frustrerende. Så nå har jeg jevn framgang og kommer meg greit videre, selv om jeg er en gammel mann og har nada "skills" sammenlignet med disiplene.
post liked by: red, Pwint, 10Hag
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Har ikke spilt Elden Ring. Men har spilt Demon's Souls og Dark Soul's 1-2-3.

Personlig synes jeg de er overraskende avslappende å spille Pwint.

For som Ryder skriver såmå man bare akseptere at man kommer til å dø maaange ganger (litt som når man spiller old-school plattformspill). Og hele cluet er å lære seg bevegelsesmønsteret til fienden, dermed føles combaten mer strategispill-aktig, der du må skjønne hvordan angripe basert på hva fienden gjør + hva slags class/våpen du selv har.
post liked by: Pwint, Ryder
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Legger det på "to do" listen. :) Takk skal dere ha.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2597
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11871
Liker mottatt: 7635

Ikke direkte open world, men tror jeg vet hva jeg skal spille i romjulen nå som Baldur's Gate 3 er tilgjengelig for Xbox Series X. Noen som har spilt dette? Jeg er i utgangspunktet ikke fan av turn based spill, men håper man kan unngå så mye av dette ved å spille på super easy e.l.

post liked by: red, Ryder
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
Post Reply