Macclesfield FC

Diskusjon rundt spesifikke klubber. Engelske og internasjonale.
PS: Alt om United i eget forum
Post Reply

Topic author
Deleted User 480

Macclesfield Football Club

Grunnlagt: 1874
Stadion: Moss Rose
Kapasitet: 6335 tilskuere.
Kallenavn: The Silkmen

Ble inspirert av dere andre, og fikk lyst til å skrive litt om Macclesfield FC.
Jeg ble oppmerksom på dem rundt midten av 90-tallet. Jeg puslet litt i en studentradio på hobbybasis, og gjorde et intervju med den norske supporterklubben deres. Det var jo litt artig at en så liten Britisk klubb hadde egen fanklubb i Norge. Husker de var veldig fornøyd med (vår egen) Sammy Mcilroy. Han var manager for dem den gangen, og var en suksess utfra hvor de var, og gav dem noen av deres beste år, om ikke de aller beste.

Jeg har ikke fulgt dem veldig tett de senere år, så når jeg fant ut at jeg skulle skrive en "stil" om dem, ble jeg overrasket over hva jeg fant. Macclesfield FC gikk konkurs i 2020. I 19-20-sesongen betalte klubben flere ganger ut lønn for sent, og spillerne gikk ut i streik i november 2019. 16. september 2020 ble klubben slått konkurs i High Court.

Skjønt dette kan jo være gammelt nytt for dere, levende leksika som dere er. 😊👍

Silkebyen

Macclesfield er en liten by, som ligger like sør for Manchester. Ca 25 km, for å være mer nøyaktig.

Det har vært snakk om "bomullsbyene" her tidligere, Macclesfield var kjent som "Silkebyen" i sine storhetsdager. Byen huser i dag et silkemuseum. Da er det jo ikke så rart at klubben fikk oppnavnet

Silkmen

Fotball-laget hadde helblå hjemmedrakter, og gule/sorte bortedrakter. Deres beste ligaresultat kom i 98/99, da de ble nr. 22 i 2. Divisjon.

De ble vinnere av Conference National i 1994/95 og 1996/97.
De vant FA Trophy i 1969/70 og 1995/96. Det er muligens en egen cup for lavere divisjoner(?) ( Her kan noen av dere sikkert hjelpe!)

Beste resultat i FA-cupen: 4. runde i 2013.
Beste resultat i Ligacupen: 3. runde i 2019.

Sammy

Sammy Mcilroy var manager for dem fra 1993 til 2000. Etter først å ha prøvd seg som spillende manager i Preston, tok McIlroy over Macclesfield Town, som på det tidspunktet spilte utenfor ligasystemet. Her ble McIlroy en stor suksess, og på tross av klubbens begrensede ressurser vant de flere titler. Suksessen kulminerte med lagets opprykk til ligasystemet i 1997.
post liked by: Buchan, Pink Final, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7605
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27249
Liker mottatt: 17769

Fin klubb tråd @Canto 👏
Du hadde fått god karakter på ‘stilen’ som du kaller om jeg var lærer.
Selv om vi er Man United supportere synes i hvert fall jeg det er fint å bli bedre kjent med andre klubber.
Også vise de mindre som Macclesfield respekt.
Artig at du intervjuet supporterklubben deres på radio, og hvordan de omtalte Sammy SuperMac.
Robbie Savage er vel fotball direktør der nå?

FA Thropy er et slags motstykke til FA cupen om jeg har forstått det rett.
En nasjonal cup i regi av FA for klubber mellom nivåene 5-8.
Klubbene fra nivå 9 og ned spiller FA Vase.

Opprinnelig var dette én cup.
FA Amateur cup, etablert alt i 1883.
I 1974 avskaffet FA amatørcupen.
Klubbene i non league hadde begynt å bli proffe eller halvproffe flere år i forveien.
Og FA Thropy ble introdusert i 1969.
FA Vase i 1974.

Macclesfield måtte begynne på nytt etter konkursen, og er på nivå 9 nå.
Måtte sjekke North West County League Premier Division.
Og The Silkmen leder den tabellen.
Foran ‘vest Europas største ghetto’ Wythenshave fra Manchester, og halv scouserne Skelmersdale bak der igjen.

Ser Silkmen skal til Salford og møte Irlam i morgen kveld.
Samtidig som United spiller mot Burnley.
post liked by: Pancho P, Buchan, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 480

Takk for hyggelige ord og god stilkarakter. 😄Veldig bra med utfyllende info,og oppdatert lærdom, @Pink Final! Interessant å høre om cupene, og hvordan de er organisert ned gjennom divisjonene.

Skal se Macclesfield reiser som en fugl Føniks fra asken. 🦅
post liked by: Pink Final, Pancho P, Buchan, Belfastboy
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2586
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13415
Liker mottatt: 8607

Glimrande, @Canto! Håpar vi på sikt kan få ei komplett "samling" med klubbtrådar om andre lag her inne. Det er klart at dei fleste av oss har hovudfokuset sitt på United, men personleg synest eg det er artig å lese om andre fotballklubbar, og særleg dei mindre, obskure klubbane. Gjerne også non-league.
post liked by: Buchan, Pink Final, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
Post Reply