Mike Phelan

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Topic author
RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

file-2726-049bd94e2a28ac1417e47b7ea0aa7b54.jpg
file-2726-049bd94e2a28ac1417e47b7ea0aa7b54.jpg (22.2 KiB) Viewed 3020 times
Mike Phelan startet sin fotballkarriere i Burnley FC. Han fikk sin debut i januar 1981. Året etter vant Burnley 3.divisjon og rykket opp. Phelan ble solgt videre til Norwich City i 1985 etter at Burnley hadde rykket ned til 4. divisjon.

Norwich vant 2. divisjon i hans første sesong, så ble han også kaptein da Steve Bruce ble solgt til Manchester United. Han ledet etterhvert Norwich til en semifinale i FA cupen, og en 4. plass i den øverste divisjonen.

Etterhvert ble også han solgt til Manchester United, og det var der hans karriere skjøt fart. Han fikk sin første landskamp for England i 1989, og han vant FA cup i sin første sesong i United. 2-1 seieren mot Barcelona i den Europeiske cupvinnercupen i 1992 var også et høydepunkt.

Phelan spilte mye høyreback i United, men ble etterhvert flyttet opp til høyre midtbane. Fra 1993 ble det mindre og mindre spilletid ettersom United sikret seg flere unge stjerner i den posisjonen. Før han forlot United til fordel for West Bromwich rakk han å få med seg United første ligamesterskap på 26 år. Selvom han ikke var fast på laget.

Han fikk 21 kamper for WBA, og hans spillerkarriere tok slutt i 1995.

Phelan returnerte så til Norwich som assisterende manager for Gary Megson. Megson fikk sparken i 1996, men Phelan fulgte med han videre til Blackpool. Bare et år senere flyttet begge på seg nok en gang, da til Stockport County.

Megson fikk sparken i Stockport i 1999. Da flyttet Phelan seg videre til Manchester United og en jobb i Uniteds "School of Excellence" som er et senter for talentfulle ungdommer. Når Steve McClaren sluttet som førstelagstrener overtok Phelan hans jobb.

3. september 2008 ble Mike Phelan assisterende manager i Manchester United etter at Carlos Queiroz ga seg og ble Portugisisk landslagssjef. Phelan forlot United i 2013 rett etter at Sir Alex Ferguson ga seg. Som Sir Alex sin assistent vant han tre PL titler, en FA cup, en ligacup og en Champions League seier.

I 2014 ble han førstelagstrener i Norwich.

I 2015 ble han assistent manager i Hull.
I juli 2016 ble han caretaker manager i Hull etter at Steve Bruce ga seg. Da fikk han meg seg en "Månedens Manager" pris i august før han fikk jobben fast i oktober 2016.
I januar 2017 fikk han sparken i Hull etter at han vistnok hadde klaget på mangel på investeringer i laget.

I juli 2018 ble han ansatt som Sporting Director i Central Coast Mariners i Australia.

Resten kjenner vel de fleste til. Han ble ansatt som assistent manager for Solskjær i desember 2018, før han idag (10. mai 2019) ble annonsert som fast assistent manager!

Meritter som trener:
  • Premier League: 2002-03, 2005-06, 2007-08
  • FA-cupen: 2003-04
  • Ligacupen: 2005-06
  • Champions League: 2007-08
Meritter som spiller:
  • Premier League: 1992-93
  • FA-cupen: 1989-90
  • Cupvinnercupen: 1990-91
  • Ligacupen: 1991-92
  • Vinner av 3. divisjon: 1981-82
  • Vinner av 2. divisjon: 1985-86
post liked by: Pink Final, Pangaea
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Har litt trua på Phelan. Spillerne respekterer ham visstok.
Solskjær trenger et sterkt team. Og vi jobber bra sammen sier jo begge om samarbeidet.
LUHG!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Ny kontrakt?
Til 2024?
Samme som OGS.
Herlig.
Viser at styret har trua på OGS.
Det har eg også!!
post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Jeg tror hverken Solskjær eller Phelan er der i 2024, det er bra om de er det, for det betyr suksess i 2022 eller 2023. Magafølelsen er ikke helt bra må jeg innrømme.
post liked by: Pancho P
LUHG!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Eg trur begge er der i 2024. Det er godt mulig ikkje OGS er manager då, men sportsdirektør. Vi får sjå. Eg meiner at OGS gjer, og har gjort, so mykje bra for United siden han kom inn som manager at det vil være ein feil å måle han etter trofeer no, og etter sesongen.

Det er pdd sjukt vanskeleg å gå etter Chelsea, city eller xxxx no. Klopp har virkeleg fått forme sitt lag, og er ein glimrende manager. City og Chelsea har åpne pengebøker og har glimrande managere.

La Ole få tid til å bygge endå bedre, og å lære.
Taktikk før og i kamp er kun en brikke av mange for å få eit lag til å fungere.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Deleted User 108

Jeg har mer tro på neste sesong enn denne. Håper Solskjær overlever årets sesong. Kjøp Kessie i januar for en billig penge, inn med en Rice/Ndidi i sommer. Sancho er en spiller jeg har stor tro på. Begynner å vise litt prov på det allerede. Han tror jeg slår ut i full blomst senere i sesongen og vil vokse til neste sesong. Rashford tilbake i godt gammelt slag og en solid sentral midtbane tror jeg de gode tidene kan komme tilbake, også med Solskjær bak spakene.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Ny kontrakt til Phelan er en indirekte tillitserklæring til Solskjær. Synes det er bra, selv om jeg er tvilende til om vi har det beste støtteapparatet vi kan. De trenger uansett så mye ro de kan få framover, eventuelle endringer bør uansett ikke komme før etter sesongen.
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Herlig intervju med Mike Phelan fra to av gutta fra Rios Five-program. Mye interessant som kommer fram, og han snakker en del om coaching, hva de ser etter i spillere, osv. Det ble gjort forrige sommer en gang, så det var litt trist å tenke på hva som skjedde i etterkant, når de snakker om 2. plass i ligaen og at vi ser oppover. Likevel, anbefaler å ta en titt hvis dere har en liten time å slå i hjel.

post liked by: Pink Final, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Lurer på hva Mike Phelans jobb egentlig er nå? Er vel den eneste som er igjen fra Solskjærs innerste krets, men virker som Fletcher har tatt over rollen som innpisker på sidelinja…

Deleted User 595

Ifølge Stephen Howson er han en såkalt "player liaison", som angivelig fikser alt mulig for spillerne og manager. Avlaster altså manager på en måte. Spillerne liker og stoler visstnok på han, og han ordner alt mulig for de - både sportslig og sponsor-relatert. Er visst god på det mentale; en støttende skulder for spillerne. Igjen, angivelig.
post liked by: Ryder, Pink Final, JørgenT, Pangaea, Pancho P
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Mike Phelan blir ikke med i trener teamet til Erik ten Hag skriver United.no.
Om han får en annen rolle er ikke klart.
I allefall.
Takk for innsatsen Mike Phelan, både som spiller, trener og assistent manager.
Har fulgt deg helt siden Fergie kjøpte deg fra Norwich City i 1989.
Phelan var blant de 10-12 første spillerne Ferguson kjøpte til United.

Om jeg kan trekke fram et bittelite øyeblikk jeg husker av Phelan, så velger jeg en stor begivenhet for Ferguson og klubben.
Men for Phelan ga det ingen ære.
Husker det allikevel.
Det var før Sunderland matchen 05/11-11 – matchen nærmest 25 års markeringen av sir Alex’ manager gjerning.
Klubben hadde gitt United Road (North Stand) nytt navn.
Sir Alex Ferguson stand.
De røde bokstavene Sir Alex Ferguson Stand var dekket med et svært seil eller duk i samme gråfarge som tak gesimsen.
Og det var om å gjøre at sir Alex ikke oppdaget seilet som blafret litt i vinden.
Og så vidt jeg husker var det her Mike Phelan tok ansvar 👏
Han passet på å distrahere sir Alex, slik at ikke jubilanten kikket opp og merket seilet som blafret i vinden.
Den jobben lykkes Phelan med, som så mye annet.
Ferguson ble overrasket, han hadde ikke lagt merke til seilet/duken som skjulte bokstavene.
Og Phelan bidro til en verdig markering for 25 års jubilanten sir Alex Ferguson.
post liked by: red, JørgenT, Pancho P, Cola2, RedTrafford, Belfastboy, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Eg stemmer i hyllesten av Phelan. Aldri den mest spektakulære spelaren eller trenaren, men ein stødig og lojal type som er heil ved. Det er vel ikkje unaturleg å tru at McClaren vil få ei liknande rolle som det Phelan har hatt i United.
post liked by: Pink Final, Cola2, RedTrafford, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Ikke overraskende at han er på vei ut av klubben nå, men det er likevel trist. Han har vært en så sentral del over flere tiår, og på mange måter den siste linken til Sir Alex. Godeste Phelan skremte jo nesten livet av han også :rofl:

post liked by: Pink Final, Pancho P, Cola2, Belfastboy, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Image
Lite stikk i retning en spiller det der kanskje.
post liked by: JørgenT, Cola2, Pangaea, Blodfink

Deleted User 430

Kanskje et lite stikk til hele laget, @red? Et kjapt søk nå viste at det er ganske mange av gutta som har postet treningsbilder av seg selv den siste tiden, så det ville vært feil å peke ut én..

Bortsett fra Fred, da. Han danser... 😂
post liked by: Pancho P, Blodfink
Post Reply