Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Harry Greaves wrote: 08 May 2019, 10:25Tielemans
Tielemans kunne blitt bra. Har inntrykk av at han jobber hardt. God skuddfot har han også.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Chilwell også, bedre enn Luke Shaw på alt (tror nesten han er raskere også). Ikke gjort meg noe om United raidet noen av disse lagene: Maguire, Chilwell, Tielemans, Rice, Richarlison og Jota.

Da kunne mye rusk og rask forsvunnet ut, kan tenke meg Ole Gunnar tilbyr å haste kofferten til Romelu og Alexis inn i taxien. 8-)
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Gå inn på https://www.premierleague.com/stats/player-comparison og sjekk noen av de mest populære spiller-sammenligningene... Sanches mot Gudmundsson (West Ham)... ikke flaut i det hele tatt...
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Harry Greaves wrote: 08 May 2019, 13:37 Chilwell også, bedre enn Luke Shaw på alt (tror nesten han er raskere også).
Tror vi skal si oss fornøyde med at vi allerede har Luke Shaw i klubben. Ja, han er litt ustabil i prestasjonene.. men fortsatt en bra back med en lovende fremtid foran seg. Venstreback er overhodet ikke en posisjon på laget hvor det skrikes etter forsterkninger, selv om Chilwell selvfølgelig er en spennende spiller. Måtte sjekke hvor gammel han var og ble litt overrasket da jeg fant ut at han var yngre enn Shaw. :O

Han var sterkt linket til City sist sommer og jeg blir ikke overrasket om han går til de lyseblå denne sommeren. Etter kampen mellom City og Leicester på mandag kunne man se at Chilwell og Pep hadde en god tone og slo av en liiiten prat etter kampen.

Rice og Maguire. Det hadde vært noe. 8-)

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Maguire??? Nej, tak.

Vi skal have midterforsvarere, der enten er klart bedre end dem United har eller har potentialet til det. Og Maguire hører til hverken kategori.

Jeg er rigtig, rigtig bange for, at United ender med Maguire, Bale og Coutinho til sommer. Det håber jeg virkelig ikke. Det ville være katastrofalt.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

United kunne lært litt av Brann her i Norge. Brann gikk nesten konkurs for ikke så mange år siden, men redningen og påfølgende sportslig suksess virker å komme fra implementering av en lønnsstruktur, hvis tvang klubben til å kvitte seg med alle spillere som ikke passet inn i strukturen; mange overbetalte spillere som ikke presterte. Dette burde egentlig ikke være ukjent for United, men det virker som de har forlatt stien de siste årene, og det er kanskje på tide å komme seg tilbake på stien. Dette kan bety at United vil prestere dårligere på kort sikt, men jeg tror det vil være bra på lengre sikt.
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Kyndilfan1 wrote: 08 May 2019, 18:32 Maguire??? Nej, tak.
Solid forrige sesong. Solid i VM. Solid denne sesongen. Alt annet enn våre midtstoppere.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16724

Hva bør gjøres?

Svaret er veldig mye.

1: Den overordnede visjonen i Manchester United.
Visjonen til familien Glazer og ‘vasallkongen’ i London; Woodward, er profitt.
Klart eierene vil tjene penger, men profitt burde ikke være den eneste røde tråden.
Jeg ser på denne biten som nærmest umulig å gjøre noe med før
A) Glazer’s selger (Men, ny eier kan jo være enda værre).
B) Det skjer drastiske økonomiske forandringer
(Les, en eller flere sponsorer går konkurs.
Ny finanskrise etc.
Ting som gjør Mufc mindre attraktive for Glazer’s.
Igjen, evt nye eiere kan jo faktisk være enda værre)

2: Sportsdirektør.
De fleste supportere er nok enige i at United trenger en annen mann enn Woodward her.
Trenger neppe begrunne hvorfor.

3: En klar sportslig plan.
Hvordan vil United spille?
Kan man igjen gjennomsyre hele klubben ned til u nivå med en bestemt stil?
Dette er for tidlig å svare på.
Med en manager som tenker helhet, og ikke bare tenker førstelag (slik feks van Gaal gjorde) er det mulig.
Jeg tror Solskjær ønsker dette.
Spørsmålet er om han er handlekraftig nok.

4: Skape eierskapsfølelse og ansvarliggjøring blant spillerne (og trenerne).
Nettopp dette var Ferguson så god på.
Delegere tillit og ansvar.
Han hadde oppsynet og kontrollerte.
Ferguson var en kontrollfrik, men ikke ned på detaljnivå slik ett par av managerne som fulgte ham var.

Akkurat dette, å skape ansvarligjøring blant spillerne er vesentlig tror jeg.
Solskjær ønsker dette.
Han henviser hele tiden til Ferguson (og må passe seg, så han ikke undergraver sin egen autoritet).

For å skape ansvarsfølelse må spillerne tro på prosjektet.
Det har vel vært en utfordring under de tre foregående.
Kan jo lure på om Moyes og Mourinho selv trodde på eget arbeid.
(Mot slutten for Mou’s del).

Kanskje må noen av spillerne ut for å oppnå punkt fire?
Litt flåsete har jeg kalt noen av spillerne anarkister.
Mistenker at Pogba blir anarkistisk i motgang.
Og, han er en sterk personlighet.
Tror fort mange av spillerne lar seg påvirke av hva Pogba mener.

5: Kjøp og salg av spillere.
Fellaini er borte.
Valencia forsvinner.

Det gjør trolig Herrera og Mata også.
Dermed tror jeg David de Gea mister sine to beste venner, drar han også?

Pogba og Martial ryktes ut.
Lukaku også.
Og Bailly.
Og fringe players som Rojo og Darmian.

Om United mister veldig mange vil det nærme seg kritisk.
For, hvor mange kan man erstatte i ett vindu?

Kjøp av spillere.
Her drømmer mange av oss om Sancho, De Ligt m.fl fra øverste hylle.
Unge kommende stjerner.
Eller litt mer etablerte som eksempelvis Koulibaly.

For å være realist.
Jeg tror ikke United er attraktive nok per nå til å kjøpe fra hylle 1.
Ja, United har penger.
Og Manchester United har et navn og en historie kun Liverpool er i nærheten av i PL.
Det er ikke nok for å lokke de største stjernene, tror jeg.

På hylla under er det mye spennende.
Bare i Leicester City er det 6-7 spennende spillere.

Jeg vil ha inn yngre spillere for framtiden.
Tror ikke United blir noen gullkandidat på flere sesonger.
Det er faktisk greit nok, om jeg ser at det bygges sten for sten.
Jeg vil se progresjon nå, ikke quick fix og/eller vingling.

Blir veldig skuffa om det ender med feks Alderweireld, Bale og Coutinho for å ta tre navn.
En av de to første sammen med flere unge?
Ja.
Men ikke utelukkende etablerte med et NAVN.
Da tar jeg heller yngre mindre kjente spillere..
Livredd for hva ‘Vasallkongen’ kan finne på, fordi han virker å tenke BRAND og ikke FOTBALL.

6: For å ta en positiv ting.
United har flere store talenter.
Henderson, Tuanzebe, Garner, Gomes, Greenwood og Chong.
(Tror ikke sistnevnte har det som skal til.
Men, Nicky Butt roste ham veldig - og klart jeg lytter til Butt).
Det er enda flere unge spillere som har et høyt nivå.

Uansett hva som skjer og ikke skjer.

Det er mye som BØR GJØRES.

Manchester United har et langt stykke vei å gå.

Kommer til å støtte United uansett hva som skjer av sportslig nedtur.
United har titusenvis av supportere som tenker slik.
Fanbasen har makt.
Men, på den annen side - de/vi er kundegruppen til eierne.
Det er våre penger de vil ha.
Hva gir de tilbake?
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Det er litt av en ryddesjau som må gjøres, men vi sitter foreløpig stucked med Ed-Woddy-vasall i City of London, den indre finans-kjernen, den egne byen i byen.
LUHG!

A.C. Fergie
Posts: 52
Joined: 10 Aug 2018, 12:18
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 5

Ingen som har tro på at det kan bli bra allerede til høsten? United spilte godt de tre første månedene til Solskjær. Men så kom motbakken.
Er det utenkelig at at vi ser spillere som ikke tar nivået med tanke på kondisjon og utholdenhet etter Mourinho fotballen?
Jeg synest United har startet mange kamper bra, som borte mot Barcelona. Første kvarteret lurte jeg på hva faen det var jeg så. Det var bra, men som så mange andre kamper i vår holdt vi ikke kampen ut.
Hadde spillerne hatt den staminaen som Ole Gunnar krever og selvtilliten vi hadde etter Paris er jeg sikker på at ting hadde sett annerledes ut i dag. Når spillerene blir bedt om å spille en type fotball de ikke er trent til å spille kan det tenkes at de blir frustrerte.

Håper det ryddes og handles klokt i sommer, og at troppen kommer opp på det nivået som kreves, så tror jeg det kan bli moro å se United igjen allerede til høsten.

Jeg er realist jeg også, tror ikke på gull på en stund. Men som Pink Final sier. Om vi ser en plan og et lag med fremskritt er det det viktigste nå.

Skulle til å skrive noe om Woodward/Glazers også, men det gidder jeg ikke gitt.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Harry Greaves wrote: 08 May 2019, 10:25 Van de Beek hadde ikke fungert i United, det er jeg relativt sikker på. City og Barca, JA, men ikke United. En typisk systemspiller som blomstrer innenfor klare rammer.
Ja, det kan være et poeng ja.
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

A.C. Fergie wrote: 09 May 2019, 21:49 Ingen som har tro på at det kan bli bra allerede til høsten? United spilte godt de tre første månedene til Solskjær. Men så kom motbakken.
Er det utenkelig at at vi ser spillere som ikke tar nivået med tanke på kondisjon og utholdenhet etter Mourinho fotballen?
Jeg synest United har startet mange kamper bra, som borte mot Barcelona. Første kvarteret lurte jeg på hva faen det var jeg så. Det var bra, men som så mange andre kamper i vår holdt vi ikke kampen ut.
Hadde spillerne hatt den staminaen som Ole Gunnar krever og selvtilliten vi hadde etter Paris er jeg sikker på at ting hadde sett annerledes ut i dag. Når spillerene blir bedt om å spille en type fotball de ikke er trent til å spille kan det tenkes at de blir frustrerte
Høres veldig sannsynlig ut. Det har jo vært kaotisk siden pre-season i fjor. Håper ting faller litt på plass i sommer.
LUHG!
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

A.C. Fergie wrote: 09 May 2019, 21:49 Ingen som har tro på at det kan bli bra allerede til høsten?

Håper det ryddes og handles klokt i sommer, og at troppen kommer opp på det nivået som kreves, så tror jeg det kan bli moro å se United igjen allerede til høsten.

Jeg er realist jeg også, tror ikke på gull på en stund. Men som Pink Final sier. Om vi ser en plan og et lag med fremskritt er det det viktigste nå.
Det kan bli bra allerede til høsten, men det spørs litt på hva som skjer i sommer. (hvem forlater og hvem kommer inn) Og som du sier, i starten av Solskjær sin periode så løp spillerne mye og ting så mye bedre ut, men så kom alle skadene slik at man måtte trykke litt på bremsen. Men det skal bli spennende å se neste sesong om Solskjær får spillerne opp på det fysiske nivået som han ønsker at de skal være på.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Neste år blir tilvenning tenker jeg. Ser ikke bort fra at topp 4 kan bli en realitet.
Men jeg håper bare laget får en jevnere sesong, med innsats og vilje.
At vi er United igjen rett og slett.
LUHG!

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Nu har jeg brugt nogen dager på at tænke over United. Jeg har altid været en optimist (muligvis tit jubeloptimist), men lige nu og her er jeg en utrolig sortseer. Woodward og OGS har et ufattelig stort arbejde foran sig og de skal ramme plet med alle indkøbene og der skal være flere. Vigtigst af alt en højre back og en central midtbane. Men yderligere en central midtbane, en højrefløj og en eller to midterforsvarere må også til for at få United op på toppen igen.

Udover indkøbene skal OGS sørge for, at spillere som DDG, Pogba og Martial vil vælge United til og de andre fra. Jeg tror ikke, at det betyder så meget, at United ikke har CL, men mere, at det virker alt så rodet. Men får man disse spillere til at ville United så er en sejr vundet. Så skal der bare nogle indkøb til.

Jeg mener, at man kan dele truppen i nogle grupper:

Dem, som MÅ beholdes og skal sørges for at være glade for United og vil klubbens sag:

DDG, Pogba, Martial, Rashford.

Den næste gruppe er så dem, der ikke skal sælges nu og her, men hvor spilletiden mindskes og hvor de så ved tiden bliver sluset ud og solgt:

Smalling, Jones, Lindeløf, Matic, Shaw.

Så er den gruppe som skal sælges asap. Spillere, der har spillet meget lidt eller som vitterligt ikke er gode nok eller tæt på:

Bailly, Rojo, Young, Fred, Andreas, Lingard, Lukaku (kan muligvis tilhøre den forrige gruppe), Alexis.

Og den sidste gruppe er ungdomsspillere, der skal have mere spilletid. Og disse spillere forventer jeg at se meget til i den kommende sæson:

Tuanzebe, Gomes, Chong, Greenwood, Garner, TFM, Dalot.

Så er der en gruppe spillere, der skal købes. Som sagt før i kommentaren så er en højre back og en central midtbanespiller det vigtigste. Dernæst en midterforsvarer, en højrefløj, endnu en central midtbane, endnu en central midterforsvarer og en venstre back.

Det er seks nye, der helst skal være at finde i startopstillingen til næste sæson. Det vil nok være det absolutte max. Forventer dog ikke så mange.

Af højre backs er det mest Trippier, Meunier, AWB og Ricardo Pereira, der har været rygtet. Foretrækker, at at AWB og Meunier hentes. AWB er yngre, men koster ca. 15-20 mio £ mere end Meunier, der er mere rutineret, og vist nok også er United-fan.

Kigger man på midterforsvarere er der mange rygtet til. Forrest i kæden står Koulibaly, de Ligt (der skal have afvist United), Alderweireld, Maguire, Varane og Manolas. Varane er urealistisk at hente sådan som tingene er nu, og jeg håber ikke, at det bliver Maguire og/eller Manolas. Det allerbedste ville imo være de Ligt og Alderweireld. Begge to gode forsvarere, der er gode venner med bolden. Samtidig vil United have fået to lederskikkelser ind og både en rutineret og en ung spiller ind.

Også til den centrale midtbane er der rigtig mange rygtet til United. Ndidi, Neves, Rice, Ndombele, Tielemans er nogle af spillerne, der rygtes til klubben. De er alle efterhånden etablerede i engelsk fodbold (undtagen Ndombele) hvilket kan komme til at have betydning. Derudover er de alle unge og sultne spillere. Bliver to af dem hentet er jeg som sådan ligeglad med hvem det er så længe det ikke er Ndidi OG Rice da det ville være for defensivt. Jeg savner dog en lidt mere kreativ midtbanespiller blev rygtet til United. Så er der også Rabiot, som ville være spændende, men som jeg har forstået det så kan han give nogle problemer udenfor banen. Og det har vi ikke brug for nu. Mit foretrukne bud ville være Tielemans og Rice.

Så er der højrefløj. Daniel James er nok mest venstre fløj og det er et lignende køb jeg ønsker, men jeg har bare ikke så mange bud hvem det skulle være. Både Joao Felix og Jadon Sancho vil være dyre køb, og spørgsmålet er om de vil til United. Men drømmen for mig vil være Sancho da han er englænder.

Så Meunier, Rice, Sancho, Tielemans, de Ligt og så muligvis Alderweireld til sommer ville være fremragende. Så kunne AWB, Ndidi og Felix komme næste sommer med en venstre back og en angriber.
Post Reply