Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2590
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13432
Liker mottatt: 8647

Otac wrote: 26 Sep 2021, 17:40
Og å bruke som argument at vi har raske spillere med stor fart i 16 meteren, som om at ikkje pool og city har det
Jovisst har dei det, men dei er flinkare til å ta overgangane og komme seg til gode avslutningar enn det United er. Spesielt Liverpool er ekstremt gode på å benytte seg av den første bevegelsen og skaffe overtal før motstandaren sitt forsvar har komme seg i posisjon. United har, derimot, ofte problem med utnytte gode overgangar, særleg mot defensivt orienterte lag, og må dermed spele ut etablert forsvar, enten ved å drible i feltet, spele ambisiøse pasningar i boksen eller å skyte gjennom eit tett befolka forsvar. Det er også slik dei fleste straffesituasjonane i fotballen oppstår, fordi det ofte fører til felling eller hands. Ville eg ha føretrekt at vi hadde scora på sjansane heller enn at det vert straffe? Absolutt! Meiner eg at felling og hands skal dømmast straffe på? Naturlegvis, sjølv om vi har fått mange straffer før.
Last edited by Pancho P on 26 Sep 2021, 21:01, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Cola2
It's Squeaky Bum Time!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Mcilroy wrote: 26 Sep 2021, 19:01 Nei, det er jeg enig i @Otac
Akkurat det er ikke Solskjær sin skyld ihvertfall 😂
Janei, og at dommaren ikkje er blitt påvirka av Klopp.

Berre rør det.

OGS gjer mykje rett, og dette tåler vi. Men ikkje hyll alt berre fordi det er United som gjer det.

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

Otac wrote:26 Sep 2021, 08:47 Dommere i PL er profesjonelle, og vi må ha tiltru til at de klarer å halde seg so nøytrale som mulig.
Dei er jo like proffe og nøytrale som eit kvart anna menneske.
Eg trur ikkje dei har nokon motiv om å gå mot United i alt dei gjer, men no er det ein gong slik også på eit grunnleggande psykologisk nivå at mennesker KAN bli påverka (eksempelvis som i reklame) om at når nokon ting vert gjenteke og gjenteke legg ting seg litt i underbevistheita, eller til og med i den generelle bevistheita.
Og du har sikkert rett i det du seier, at det ikkje er nokon fleire avgjerdsler som går Vår, eller motstandarens veg, men slike ting kan jo påverke i situasjonar som er på grensa eller 50-50.
Så skal det også seiast at eg er stor tilhengar av mindre unskuldningar og det er ingen grunn til å liksom påstå at ditten og datten er dommaren eller nokon andre sin feil. Ein skal kunne vinne kampar utan "hjelp", men ein vil jo fort sjå at det er fleire situasjonar som er relativt klåre som ikkje blir dømt på, og deretter kan bli dømt på i neste omgong. Det er då ein skal vere proffesjonel og konsekvent, så for mange er det nok meir dette det handlar om. Her føler eg at dommarane er litt for ujamne. Som gammal og fleire årig dommar sjølv meiner eg at litt internkritikk er på sin plass også.
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

JørgenT wrote: 27 Sep 2021, 04:21 Dei er jo like proffe og nøytrale som eit kvart anna menneske.
Nei, her trur eg du tar feil. Man finner ikkje ledige stillinger på NAV jobbutlysninger om å få dømme toppkampene i PL. For å bli dommar der må man over lang tid og mykje øvelse ha bevist at man er ein topp topp dommar ved ekstremt god dømmekraft og objektivitet. Blandt de aller beste, og slett som eit kvart anna menneske.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

JørgenT wrote: 27 Sep 2021, 04:21
Otac wrote:26 Sep 2021, 08:47 Dommere i PL er profesjonelle, og vi må ha tiltru til at de klarer å halde seg so nøytrale som mulig.
Dei er jo like proffe og nøytrale som eit kvart anna menneske.
Eg trur ikkje dei har nokon motiv om å gå mot United i alt dei gjer, men no er det ein gong slik også på eit grunnleggande psykologisk nivå at mennesker KAN bli påverka (eksempelvis som i reklame) om at når nokon ting vert gjenteke og gjenteke legg ting seg litt i underbevistheita, eller til og med i den generelle bevistheita.
Og du har sikkert rett i det du seier, at det ikkje er nokon fleire avgjerdsler som går Vår, eller motstandarens veg, men slike ting kan jo påverke i situasjonar som er på grensa eller 50-50.
Så skal det også seiast at eg er stor tilhengar av mindre unskuldningar og det er ingen grunn til å liksom påstå at ditten og datten er dommaren eller nokon andre sin feil. Ein skal kunne vinne kampar utan "hjelp", men ein vil jo fort sjå at det er fleire situasjonar som er relativt klåre som ikkje blir dømt på, og deretter kan bli dømt på i neste omgong. Det er då ein skal vere proffesjonel og konsekvent, så for mange er det nok meir dette det handlar om. Her føler eg at dommarane er litt for ujamne. Som gammal og fleire årig dommar sjølv meiner eg at litt internkritikk er på sin plass også.
En hver dommer som dømmer i de forskjellige "topp" divisjonene, uansett idrett, leser aviser etc.
Og de snakker også om i garderoben at vær oppmerksom på den og den spilleren, (kan være at de har fått med seg at han "er skuespiller" og faller lett, eller at vedkommende er flink til å "trekke opp" spillere hos motstanderne.)
I Norge dømmer en dommer for en klubb, dermed kan han ikke dømme egen klubb (lettere å se gjennom fingrene på feil hos egne, dømmer egne spillere hardere for han vet hva de gjør).
Mange dommere bytter klubb til en klubb i lavere divisjoner, en u-ting synes jeg. Dommere bør være organisert under sitt Nasjonale Forbund
Uansett hvor PRO en dommer er, så er han ett vanlig menneske, men de som er "Topp PRO Dommere" vet at spiller X har en tendens til å gjøre X følgende, vil advare han verbalt hvis han har mulighet til dette. Min erfaring er at en dommer vil helst slippe å blåse i fløyta og gi ett kort/utvisning, heller "snakke" til spilleren før han gjør noe og ha en to-veis kommunikasjon.

Uansett så er denne diskusjonen feil å ta i tema OGS, men dommere hører/leser det samme som vi gjør, og tolker det på hver sin måte!
post liked by: Buchan, Pink Final, Pancho P, Blodfink

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Sjølvsagt er dommere mennesker og kan gjere menneskelige feil og leser og har følelser osv.
Men de er det beste til å gjere denne jobben, uendeleg betre enn oss.

Diskusjonen om at det er Klopp sitt verk at United plutseleg skal ha fått betydeleg mindre straffer, og at det var på sin plass at OGS sa ifra er IKKJE United verdig. Det er slik sutring som kan forventes av underkua Liverpool supportere, og sutrete Klopp.

Det er poenget. Vi må klare og heve oss over det å klage på dommaren. Finne unnskyldninger.
Og i denne samanheng so ler Liverpool supportere av oss. Slik som vi ville ha ledd av de.

Deleted User 430

Otac wrote:27 Sep 2021, 10:13er IKKJE United verdig
Du så/leste kanskje ikke så mange av SAF sine intervjuer og pressekonferanser?

Et lite eksempel, just in case;


Alle managere sutrer over dommeren, samme hvor patetisk det måtte være til tider.
post liked by: Cola2
User avatar

Ryder
Posts: 4697
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2624
Liker mottatt: 10680

SAF hadde en lang historie med dette, ja, gikk aldri av veien for å påvirke.

Men syntes jo det var småflaut til tider da også.

Tror vel kanskje det at Ronaldo ikke har fått straffe har vel så mye med Ronaldo sitt rykte som med Klopps kommentarer å gjøre.
post liked by: Cola2, Blodfink

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Steinar Stenseth wrote: 27 Sep 2021, 10:40
Otac wrote:27 Sep 2021, 10:13er IKKJE United verdig
Du så/leste kanskje ikke så mange av SAF sine intervjuer og pressekonferanser?

Alle managere sutrer over dommeren, samme hvor patetisk det måtte være til tider.
Da har du misforstått.
Som skrevet, klag gjerne på dommaren, men ikkje gje Klopp kred for å ha påvirka dommarane.

Deleted User 430

Otac wrote:27 Sep 2021, 11:11 men ikkje gje Klopp kred for å ha påvirka dommarane.
Hvorfor ikke? Er jo bare med på å rette fokuset mot Klopps neste uttalelser om dommeren samtidig som de feilene som har blitt gjort mot oss blir belyst enda bedre. Høres ut som et taktisk sjakktrekk fra OGS, spør du meg.
post liked by: Pancho P, Cola2, Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Jeg har full forståelse i kampens hete at "usakligheter" kommer på trykk...men tror dere virkelig at klaging på managere/dommere i media har noen som helst positiv innvirkning på neste kamp osv? Det oppfattes som akkurat det det er, sutring og medfølelse kan en se langt etter. Derfor sitter neste straffespark lenger inne å gi, spesielt i tvilstilfeller. Menneskesinnet virker slik når en til stadighet blir "latterliggjort" i media av bortskjemte managere og spillere.
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Norges beste trener i hockey, lag/landslag, sa til meg når vi tok en røyk sammen før Stjernen-VIF, han var trener for hjemmelaget (vi hadde begge spilt sammen i H/L, jeg hadde vært dommer både når han var spiller og trener.) Jeg skulle filme kampen, men var en vane at jeg og Geir snakket sammen før kampen. Hva han sa var blåst opp av alle aviser: "VIF "hadde kjøpt" dommerne, så de turte ikke å dømme mot VIF."
Tok dette opp med han mens vi tok en sigarett, og jeg sa "Hvordan kan du komme med en sånn uttalelse?"
Geir svarte "Kan du så ett korn som vokser opp så har du gjort noe riktig, og alle avisene skriver dette på forsiden"
"Og alle de som er dommere er mennesker, og får dette med seg på en eller annen måte"
post liked by: Pink Final, Pancho P, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14624
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23310
Liker mottatt: 19269

Husker de oppslagene @Cola2, morro med de innside-historiene der.
post liked by: Buchan, Cola2
LUHG!
User avatar

aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Vidar Dale Fjeld wrote: 27 Sep 2021, 12:08 Jeg har full forståelse i kampens hete at "usakligheter" kommer på trykk...men tror dere virkelig at klaging på managere/dommere i media har noen som helst positiv innvirkning på neste kamp osv? Det oppfattes som akkurat det det er, sutring og medfølelse kan en se langt etter. Derfor sitter neste straffespark lenger inne å gi, spesielt i tvilstilfeller. Menneskesinnet virker slik når en til stadighet blir "latterliggjort" i media av bortskjemte managere og spillere.
Det kan være fordi jeg har god kontakt med min indre 5-åring. Men hvis jeg sitter etter en kamp og er forbannet fordi dommeravgjørelser har gått mot oss, motspillere har filmet e.l. liker jeg bedre å se Solskjær påpeke det enn at han er irriterende positiv.

Men ja, å klage over at en offisdeplassert spiller forstyrret keeper på det målet etter å ikke ha klart å putte ett eneste mål hjemme mot Villa fremsto som sutrete.
Kanskje Solskjær kan ta en rask sjekk, og kjefte for meg om jeg er forbannet på noen etter kamp?
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4697
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2624
Liker mottatt: 10680

Hehe, kjenner meg litt igjen i det du skriver @aregran

Dette med "mind games" og "siege mentality", begge ting som for eksempel Ferguson og til dels Mourinho var gode på, er et tveegget sverd. Gjør du det riktig, kan du både fyre opp egne spillere på riktig måte, og vippe noen marginer i din retning i neste kamp. Men det kan også fort framstå som sutring, bortforklaring og ansvarsfraskrivelse. Og det har litt mer tyngde om det kommer fra noen som har autoritet gjennom for eksempel resultater.

Dette er jo typisk alfahann-oppførsel, og jeg er usikker på om det kler eller passer Solskjær spesielt godt. Tror han har styrkene sine andre steder enn i kjekling med andre managere, presse og dommerstanden.
post liked by: Blodfink
Post Reply