[CL] Young Boys - Manchester United (14-09-21)

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Enig. Synd vi må gå enda en sesong med en midtbane som er såpass svake på å spille av press. Håper McTominay er tilbake nå snart.

Om en skal se litt positivt på ting fra i kveld: Veldig fornøyd med Fred i dag, en spiller som ikke har vært helt der han skal være før denne kampen. Kanskje vil det her få Ole til å se litt mer på en trebackslinje, det er potensielt litt spennende med Maguire - Lindelof - Varane. Også er dette her en bra mulighet for Dalot å vise at han har noe å gjøre i dette laget.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Og der spilte Villarreal - Atalanta uavgjort, dermed skiller det bare 1 poeng til de to etter en runde!
post liked by: Buchan, Blodfink, Pink Final

Deleted User 430

red wrote:14 Sep 2021, 22:51 Kanskje vil det her få Ole til å se litt mer på en trebackslinje, det er potensielt litt spennende med Maguire - Lindelof - Varane. Også er dette her en bra mulighet for Dalot å vise at han har noe å gjøre i dette laget.
Er enig i at det er en spennende trio, men da har vi 2 plasserer å fordele til Sancho, Rashford, Greenwood, Martial, Cavani, CR7, Elanga og Lingard. :D
Tror de skal holde tunga rett i munnen og tenke at vi leder ligaen selv med helt middels spill, totalt sett, og at dagen i dag var en realt arbeidsuhell som vil kickstarte intensiteten blant gutta igjen.
Kan godt si at det kan være greit å ha en "plan b", men samtidig er det jo sånn at om man har det så legger man en plan for at "plan a" skal mislykkes.. Sånn for å sette det litt på spissen :)

Jeg stemmer for å fortsette å drille den offensive samhandlingen som det står nå, så får vi heller godta at vi slipper inn litt flere mål frem til puslespillet er ferdig lagt. Kan fort bli mange nervepirrende 3-2-seiere ut av det, men samtidig har vi "bare" sluppet inn 1 mål pr kamp hittil i sesongen.

Passet helt ypperlig med 2-2 i den andre kampen, ja. 2 seire på hjemmebane nå så leder vi sannsynligvis gruppen..
post liked by: Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Synes det blir for enkelt å skylde kampen i går på for svake midtbanespillere. Vårt antatt svakeste ledd, Fred, var vår bestemann i går og hadde relativt høy treffprosent også under press. Det er ikke noe som tilsier at våre spillere som gruppe skal ha dårligere basisferdigheter i pasningsspillet enn andre lag på samme nivå. Så hvorfor klarer vi ikke å holde på ballen, verken i går eller generelt mot aggressive lag?

Det kan være mentalt, det kan også handle om mønster og struktur, om en trygghet i systemet som ikke er så avhengig av at enkeltspillere har dagen og briljerer, og som ikke fører til kaos så snart det kommer et bytte eller to.

Generelt har vi en spillestil der det handler om å gå så hurtig i angrep som mulig, noe som er bra. Samtidig tror jeg det gjør at "hjernekoblingene" til spillerne derfor gjør at de ofte blir for utålmodige, litt for ofte tar risiko i stedet for å trille den trygge støttepasningen. Igjen noe jeg i hovedsak applauderer, men også noe som hemmer oss i enkelte kampbilder. Vi må lære oss å trille ball, holde den i laget og drepe tempo i kampbildene der det trengs.
post liked by: Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Det er vel ingen som skylder på svake midtbanespillere i bare denne enkeltkampen? Jeg snakker på generelt grunnlag, der vår defensive struktur og kynisme ikke er på toppnivå i Europa. Fred kan være god han og var av de bedre i går. Og så er jeg av den mening at våre defensive midtbanespillere har for dårlig nærteknikk og mangler det halvsekundet som gjør de til gode i trange og uoversiktlige situasjoner. Offensivt har vi en av de beste midtbanene i verden, men jeg savner SJEFEN i den defensive organiseringen som også har over gjennomsnittet av ferdigheter med ballen i beina. Men selvfølgelig rom for andre meninger. :angel:
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Skjønner det og er enig. Men nå er det jo Fred som som regel beskyldes for å ha for dårlig nærteknikk. I går var han god, med spillere som Pogba, Fernandes, Shaw, Varane, Maguire og Ronaldo rundt seg, likevel klarer vi ikke å sy sammen tre pasninger.
Vi er vel egentlig enige, for poenget mitt er at struktur/mønster/organisering ikke er solid nok til slike kampbilder - og det er uavhengig av enkeltspillere, selv om vi også trenger en tryggere ballspiller som DM. Vi har mye å showe med offensivt, men avslører mangler i hvordan vi spiller oss ut og opp på siste tredel.
post liked by: Pink Final

Deleted User 430

Ryder wrote:15 Sep 2021, 10:41 Vi er vel egentlig enige, for poenget mitt er at struktur/mønster/organisering ikke er solid nok til slike kampbilder - og det er uavhengig av enkeltspillere, selv om vi også trenger en tryggere ballspiller som DM.
Helt enig med deg i at struktur osv. ikke var/er solid nok, men kan det være at det er litt som det berømte "høna og egget"?
Jeg får mer og mer inntrykk av at mangelen på en trygg dm gjør at vi bare kan utføre "halve plan a" i forhold til spillestilen OGS ønsker. Vi er gode på raske overganger og kontringer, men stabilitet og konstruktiv ro/dominans med ball er fraværende.
Er jo denne kombinasjonen som var grunnspillet i "The United way" under SAF, slik jeg ser det.
Kan den ønskede strukturen osv. komme på plass uten en ny dm eller må vi belage oss på enkeltmannsprestasjoner og spill som bølger i begge retninger for å få utnyttet våre styrker med åpne rom p.d.d.? Jeg tror fortsatt vi kan spille rundt, og dermed skjule, dette hullet i mange kamper så lenge vi har 11 mann på banen, men den solide stabiliteten og tryggheten tror jeg vi ikke får med det første. Eller må manager/coaching-teamet legge om på planene og tilpasse spillestil og taktikk bedre mens vi venter på siste brikke?

Det er en grunn til at det i fjor viste seg at Fabinho nesten er vel så viktig som van Dijk hos Liverpool så lenge han spilte på midten. Ser man på de andre topplagene rundt omkring så har de alle 1 ting til felles, en sentral midtbane som sprer ro og generelt sett har kontroll.

Det vi så etter utvisningen i går var helt klart skremmende, både fra spillere og manager, men samtidig ikke overraskende pga. mangelen vi har.
Det er ikke noen kritikk av Fred (om du oppfattet at jeg hang ut han tidligere), for han gjør en glimrende innsats, men vi har ikke den riktige spillertypen i det viktigste leddet hva stabilisering av laget gjelder og det gir motstanderen et opplagt taktisk mål å angripe hos oss. Det fritar/unnskylder selvfølgelig ikke f.eks. Bruno fra hans 16 balltap (i følge sofascore) eller Pogbas 17, ei heller deres svake pasningssikkerhet som var henholdsvis 10 og 17 prosent svakere enn mot Newcastle, men disse feilene kommer lavere i banen når vi blir presset så høyt og hardt sentralt i banen og usikkerheten sprer seg.

Følgefeil på følgefeil gir dessverre sjeldent et bra sluttresultat..
post liked by: Pink Final, Belfastboy
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Var en grusom nedtur det tapet mot YB, at MU skal bli rævkjørt av et lag som YB selv om MU hadde bare 10 mann det meste av kampen er helt utrolig. Er nesten så man ikke forstår hva som hente i Sveits.
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Steinar Stenseth wrote: 15 Sep 2021, 13:28 Helt enig med deg i at struktur osv. ikke var/er solid nok, men kan det være at det er litt som det berømte "høna og egget"?
Jeg får mer og mer inntrykk av at mangelen på en trygg dm gjør at vi bare kan utføre "halve plan a" i forhold til spillestilen OGS ønsker. Vi er gode på raske overganger og kontringer, men stabilitet og konstruktiv ro/dominans med ball er fraværende.
Er jo denne kombinasjonen som var grunnspillet i "The United way" under SAF, slik jeg ser det.
Kan den ønskede strukturen osv. komme på plass uten en ny dm eller må vi belage oss på enkeltmannsprestasjoner og spill som bølger i begge retninger for å få utnyttet våre styrker med åpne rom p.d.d.? Jeg tror fortsatt vi kan spille rundt, og dermed skjule, dette hullet i mange kamper så lenge vi har 11 mann på banen, men den solide stabiliteten og tryggheten tror jeg vi ikke får med det første. Eller må manager/coaching-teamet legge om på planene og tilpasse spillestil og taktikk bedre mens vi venter på siste brikke?

Det er en grunn til at det i fjor viste seg at Fabinho nesten er vel så viktig som van Dijk hos Liverpool så lenge han spilte på midten. Ser man på de andre topplagene rundt omkring så har de alle 1 ting til felles, en sentral midtbane som sprer ro og generelt sett har kontroll.

Det vi så etter utvisningen i går var helt klart skremmende, både fra spillere og manager, men samtidig ikke overraskende pga. mangelen vi har.
Det er ikke noen kritikk av Fred (om du oppfattet at jeg hang ut han tidligere), for han gjør en glimrende innsats, men vi har ikke den riktige spillertypen i det viktigste leddet hva stabilisering av laget gjelder og det gir motstanderen et opplagt taktisk mål å angripe hos oss. Det fritar/unnskylder selvfølgelig ikke f.eks. Bruno fra hans 16 balltap (i følge sofascore) eller Pogbas 17, ei heller deres svake pasningssikkerhet som var henholdsvis 10 og 17 prosent svakere enn mot Newcastle, men disse feilene kommer lavere i banen når vi blir presset så høyt og hardt sentralt i banen og usikkerheten sprer seg.

Følgefeil på følgefeil gir dessverre sjeldent et bra sluttresultat..
Tror nok vi er veldig enige her - både Fred og Pogba er ofte risikable som DM når vi blir satt under press. Jeg observerer at når Pogba mottar ballen feilvendt, er det en "pressing trigger" for flere lag, som kaster seg over ham. Han har jo kvaliteten, men vurderer for ofte feilslått at han skal prøve å skjerme/tråkke på ball når han egentlig burde trillet enkelt støtte på en/to touch. Skjønner derfor ikke hvorfor han fikk stå 90 i går, men det er en annen diskusjon.
Samtidig handler det om at spillerne ligger i riktige posisjoner og beveger seg riktig og forutsigbart, for å åpne opp flest mulig pasningsalternativer. Der har vi mye å gå på, og det er noe som bør kunne coaches bedre uavhengig av mannskap - og uten å ofre det som er styrkene våre.
post liked by: Blodfink

Deleted User 429

Ryder wrote:15 Sep 2021, 15:38 Jeg observerer at når Pogba mottar ballen feilvendt, er det en "pressing trigger" for flere lag, som kaster seg over ham. Han har jo kvaliteten, men vurderer for ofte feilslått at han skal prøve å skjerme/tråkke på ball når han egentlig burde trillet enkelt støtte på en/to touch.
Mulig det bare er Pogba som er sånn som spiller, men for meg virker det som om dette har vært en del av taktikken til laget helt siden Mourinho hentet ham; la Pogba spille på seg to-tre spillere, for så å prøve å få ballen videre opp i banen der Pogba nå har åpnet rom for andre. Men, det har aldri fungert godt nok. Synes egentlig at han sjeldnere har gått seg inn i sånne situasjoner det siste halvåret enn hva han gjorde tidligere (mulig at jeg bare synes det fordi han har spilt mindre i midten).

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Dersom eg hadde vore manager på høgt nivå so ville min overordna plan ha vore å brukt mest penger(kvalitet), relativt, på plassen på bana som har flest touch på ballen. Altso midtbana, og då spesielt defensiv midt.

United ser ut til å ha motsatt plan.
De ringer vel ein dag..
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16748

Otac wrote:15 Sep 2021, 20:07De ringer vel ein dag..
Haha, sånn humor er bra her inne @Otac 😅
post liked by: Otac, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply