Styret i klubben - Sportsdirektør

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Jeg ønsker meg en sportsdirektør som har peiling på fotball, som får ansvar for overganger, managervalg osv.

https://www.united.no/nyhetsarkiv/unite ... om-varane/

Om det stemmer at Woodward/styret - som kan like mye om fotball som jeg kan om ballett - blandet seg inn i valg av spillere er det virkelig urovekkende.
Woodward er en jævel på å øke klubbens inntekter, men jeg har null tro på mannen på fotballfaglige spørsmål. Hvis skriveriene om at Shaw og Martial fremdeles er i klubben fordi Woodward vil se på det som et personlig nederlag om de forsvinner er det ille.

Historisk sett pleier ting gå ordentlig til helvete når styret blander seg inn i spillerkjøp og Mourinho blir sur...

Edit: Denne skulle vel ligget under fanen om United generelt, klarer admin å flytte den?
Admin: Ja jeg flyttet den for deg.

ronnyhul
Posts: 2
Joined: 10 Aug 2018, 09:33

På tide å få inn en sportsdirektør som får ansvar for slikt og kan holde styret unna så lenge det er penger i transferbudsjettet, så kan Woody håndtere sponsorer etc (hvor han er en jævel til å få inn penger).
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

David Gill, i´ll miss you!

A.C. Fergie
Posts: 52
Joined: 10 Aug 2018, 12:18
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 5

Synest ikke denne stillingen burde taes av en nomade. Slik som managere kommer og går for tiden synest jeg en "director of football" burde være mer stabil. Hvorfor ikke ansette en av legendene våres som har vert lenge i klubben? Scholes hadde fikset dette ^^
User avatar

Tyskeberget
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2018, 14:45

aregran wrote: 10 Aug 2018, 10:31 Jeg ønsker meg en sportsdirektør som har peiling på fotball, som får ansvar for overganger, managervalg osv.
Vi skal vel nå ansette en "technical director", og hva som blir hans/hennes ansvarsområde gjenstår å se.
En DoF vanligvis fungerer som en CEO for det fotballrelaterte i en fotballklubb og har ansvar for langsiktig planlegging/strategi, ansettelse av managere, akademi, speiding og overganger. Fungerer også som en kontinuitetsbærer for en klubb, da managere og spillere sine fartstider i klubber blir kortere og kortere.

Hva en technical director typisk gjør varier fra klubb til klubb, og basert på hva de mer seriøse engelske avisene skriver skal han/henne fungere som et mellomledd mellom Styret/Woodward og manageren, samt være en støttespiller for manager/Woodward i de fotballrelaterte sakene. Og ifølge de samme avisene skal Woodward fortsatt ha en nøkkelrolle (les: vetorett) på overgangsmarkedet.

Dette ser mer ut som om at Woodward ansetter en "fotballfaglig" person for å blidgjøre fansen, ettersom han har fått kritikk den siste tiden. Og en DoF kan vi se langt etter, med mindre fansen begynner å protestere mot eierne igjen.
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Tyskeberget wrote: 21 Aug 2018, 15:12 Vi skal vel nå ansette en "technical director", og hva som blir hans/hennes ansvarsområde gjenstår å se.
En DoF vanligvis fungerer som en CEO for det fotballrelaterte i en fotballklubb og har ansvar for langsiktig planlegging/strategi, ansettelse av managere, akademi, speiding og overganger. Fungerer også som en kontinuitetsbærer for en klubb, da managere og spillere sine fartstider i klubber blir kortere og kortere.

Hva en technical director typisk gjør varier fra klubb til klubb, og basert på hva de mer seriøse engelske avisene skriver skal han/henne fungere som et mellomledd mellom Styret/Woodward og manageren, samt være en støttespiller for manager/Woodward i de fotballrelaterte sakene. Og ifølge de samme avisene skal Woodward fortsatt ha en nøkkelrolle (les: vetorett) på overgangsmarkedet.

Dette ser mer ut som om at Woodward ansetter en "fotballfaglig" person for å blidgjøre fansen, ettersom han har fått kritikk den siste tiden. Og en DoF kan vi se langt etter, med mindre fansen begynner å protestere mot eierne igjen.
Da håper jeg folk begynner å protestere igjen. Om Woodward eller andre i styret begynner å blande seg inn i fotballfaglige spørsmål er det krise. At ledelsen i klubben skal ha vetorett ang signeringer er fornuftig, en vet jo ikke hva manageren kan finne på. Men de bør bruke den vetoretten VELDIG forsiktig.

Om det er noe i ryktene om at Shaw og Martial ikke selges fordi Wodward vil se på det som et personlig nederlag om de går er det noe alvorlig galt med maktfordelingen i klubben.

Jeg forstår ikke hvordan Woodward kan mene at han er bedre kvalifisert enn Mourinho til å vurdere hvilke spillere klubben trenger.
User avatar

Tyskeberget
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2018, 14:45

aregran wrote: 21 Aug 2018, 16:33 Om Woodward eller andre i styret begynner å blande seg inn i fotballfaglige spørsmål er det krise.
Sånn har det vært en stund.
Slik det har vært med Mourinho og overganger er at han, Woodward og "director of Corporate Development" går sammen noen måneder før overgangsvinduet starter. De produserer en liste med rundt 3 spillere per posisjon som man ønsker å forsterke. Det er denne listen som Mourinho har nevnt i intervjuer de siste sesongene. Basert på denne listen så forhører de seg med agenter over hvem som er ledige av de på listen og Woodward starter forhandlinger med gjeldene klubb, agent og spiller. Og ser vi på tidligere uttalelser fra Woodward, og de kontraktene han gir til middelmådige spillere kan man anta at han ikke er den mest kompetente når det gjelder forhandlinger eller spillerkjøp.

Angående mangel på overganger dette vinduet var dette fordi vi fortsatt betaler ned på Pogba og Lukaku fra foregående overgangsvinduer, og om vi hadde brukt store summer på midtstopper eller høyreving hadde dette redusert det vi kunne brukt neste vindu under en (mest sannsynling) annen manager. Og siden Woodward gir ut massive lønninger i øst og vest og nekter å selge en spiller med tap blir det vanskelig å selge spillere for å skaffe overgangsmidler på den måten.
De fleste andre klubber har skjønt at det er
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

At Mourinho og styret blir enige om en liste i prioritert rekkefølge virker fornuftig. Men hvis Woodward overprøver Mourinho på hvilke spillere som passer er det krise.

Har du noen kilder på at vi fremdeles betaler ned på Pogba/Lukaku? Det gikk jo rykter i sommer om at Woodward forsøkte å bruke en milliard på Varane...

United har før dette vinduet vært bedre til å tiltrekke seg spillere enn de sportslige resultatene tilsier, men det er kanskje ikke rart om de ganske enkelt betaler bedre enn alle andre. Det kan jo og forklare hvorfor det er vanskelig å kvitte seg med spillere...
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

En sportsdirektør i seg selv er jo en ganske lite beskrivende jobb, spørsmålet er hva stillingen vil fylles med. Jeg er veldig positiv til dette (for noen av de som var på det gamle forumet så skrev jeg en hel del om dette den gangen, er vel to-tre år siden nå) men jeg må vite hva vi behøver en sånn mann/kvinne til.
Med tanke på hvor tilfeldig alt det sportslige vi har foretatt oss de siste årene har vært, så er jeg ikke veldig optimistisk, men om Woodward er ydmyk nok til å lytte til en sånn direktør, så kan det bli veldig bra.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Jeg er ikke overbevist om at en sportsdirektør automatisk er en positiv ting. Det kan fort bli det samme problemet mellom sportsdirektøren og Mourinho, som det nå virker å være mellom Woodward og Mourinho.

Mourinho er en av de beste, og løsningen for United bør være å gi Mourinho fri handlekraft. Han vet hva han vil ha, og hva han ikke vil ha. Slipp han løs sier nå jeg.
User avatar

Tyskeberget
Posts: 4
Joined: 21 Aug 2018, 14:45

Harry Greaves wrote: 27 Aug 2018, 08:18 En sportsdirektør i seg selv er jo en ganske lite beskrivende jobb, spørsmålet er hva stillingen vil fylles med. Jeg er veldig positiv til dette (for noen av de som var på det gamle forumet så skrev jeg en hel del om dette den gangen, er vel to-tre år siden nå) men jeg må vite hva vi behøver en sånn mann/kvinne til.
Med tanke på hvor tilfeldig alt det sportslige vi har foretatt oss de siste årene har vært, så er jeg ikke veldig optimistisk, men om Woodward er ydmyk nok til å lytte til en sånn direktør, så kan det bli veldig bra.
Hele poenget med å få inn en sportsdirektør er at man får en fotballfaglig person til å håndtere det fotballfaglige, samt at Woodward holdes langt unna dette. Selv om utgiftene vi har på lønninger og overganger er blant de høyeste i verden, er ikke laget i nærheten av å være det. En av hovedgrunnene til dette er den personen som sitter som CEO på vegne av eierene. Ganske dårlig ROI sett sånn resultatmessig i forhold til trofeer og spill på banen, men siden eierne av klubben og dermed også Woodward kun er opptatt av at klubben skal være profitabel så har ikke dette noe å si.

Så om vi fikk en fotballfaglig person til å sitte som ansvarlig for fotballavdelingen i klubben og fortsatte med de samme utgiftene ville ROI(fotballmessig) forbedret seg kraftig på lang sikt.

Denne podcasten gir deg et greit innblikk over hva som foregår bak lukkede dører i klubben vår.
https://www.acast.com/thetransferwindow ... ontenders-
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Elkey wrote: 27 Aug 2018, 23:42 Jeg er ikke overbevist om at en sportsdirektør automatisk er en positiv ting. Det kan fort bli det samme problemet mellom sportsdirektøren og Mourinho, som det nå virker å være mellom Woodward og Mourinho.

Mourinho er en av de beste, og løsningen for United bør være å gi Mourinho fri handlekraft. Han vet hva han vil ha, og hva han ikke vil ha. Slipp han løs sier nå jeg.
Skal vi ha Mourinho må vi gi ham fri tøyler, ellers blir det nok ikke suksess.

Jeg tenker at den ideelle situasjonen er at vi får en sportsdirektør som (sammen med styret) legger en langsiktig plan for hva slags fotball vi skal spille, og så ansetter managere som passer til denne filosofien. Da kan vi gi manageren frie tøyler uten at det blir konflikt med sportsdirektør/styret/langsiktige planer. Ved bytte av manager vil vi da forhåpentligvis ansette noen med lignende tankesett som den forrige, slik at stallen i større grad passer til den nye manageren.

Vår nåværende stall er en kombinasjon av:
SAFs spillere
Moyes spillere: Om han hadde en plan var det ingen som skjønte hva den var.
van Gaals spillere: Spillere som kunne bekle flere posisjoner og var flinke til å spille ballen på tvers.
Mourinhos spillere: Fysisk sterke spillere som er spesialister på en posisjon.

Med en klar langsiktig plan for hvordan laget skal se ut, og manageransettelser i tråd med dette hadde vi forhåpentligvis hatt mye bedre balanse i troppen. Nå er det mye rart.

Jeg ønsker meg en ordentlig opprydding i stallen. Men før det skjer trenger vi en ordentlig opprydning i strukturen i klubbledelsen. Ellers vil vi sikkert bare få mer rot om vi bytter manager på nytt.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

United kontra City, finansiering etc etc. God artikkel, og en smule urovekkende...Glazers har hentet ut en billion pund...lønna til styret, og utbetalinger til eierne, (begge er 6 stk Glazers) øker...gjelda er fortsatt skyhøy...Woodward står i grunn bak alt sammen...

https://www.theguardian.com/football/20 ... are_btn_tw
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Jeg har sett den @ Blodfink. Det som Glazer har tatt til seg selv, har City sine eiere investert i klubben. Nå det er sagt så ønsker ikke jeg at vi skal ende opp med eiere av samme kaliber, som City.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Anbefaler "Styreleder har ordet" på side 9 i siste utgave av Unitedsupporteren. Bård Skaar Viken med et godt innlegg i debatten rundt tingenes tilstand i United og noen interessante betraktninger rundt våre PL-konkurrenter. Fotball er politikk blitt, sier meg rimelig enig i det.
LUHG!
Post Reply