Protestkampanjen mot eierskapet i MUFC

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Tenkte på å opprette denne ei stund, greit å samle poster her ang. det som skjer.

Poster inn denne som gir litt insight i begivenhetene på Old Trafford i går 2.mai 2021, som førte til utsettelse av matchen Man United - Liverpool

post liked by: messilingard, RaoulDuke, red, offside, Otac, Pangaea, Chris, RedTrafford
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

@Blodfink Fornuftig! Greit å ha det i en tråd.

Spennende å se utviklingen videre rundt dette.

Neste hjemmekamp er Onsdag 12 Mai mot Leicester.

Siste ord er ikke sagt i denne debatten...
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Ja så den videoen i går. Fantastisk arbeid. Ikke at jeg legitimiserer eller aksepterer vold mot noen, inkludert politiet, men som hun sier så endret politiet oppførsel ganske så drastisk. Plutselig presset de protestantene tilbake, inkludert små barn, selv om at det var baktroppen som var problemet. Sier ikke at det å kaste flasker er greit, men politiet har i mine øyne også et ansvar oppe i det hele. En politimann ble alvorlig, men ikke livstruende skadet, noe som selvfølgelig ikke er akseptabelt.

Samtidig så har det kommet ut en video fra MEN som beviser at politet ikke er helt uskyldig oppe i det hele. Jeg er ikke kurset i arrestasjonsteknikk, men jeg vet ikke om de hadde bestått kurset i Norge med den der.

Utover det, spesielt i kommentarfeltet på United.no, så ser man at det er en hel del som ikke støttet protesten, eller hvor langt de gikk. Til og med de som er i mot Glazers, men mener at det var et tap for supporterne at kampen ble utsatt. Blir helt matt av hvor lite reflekterte mennesker kan være. Dersom Unitedsupporterne ikke hadde tatt seg inn på Old Trafford i går hadde kampen blitt spilt. Det føler jeg meg absolutt sikker på. Hadde de ikke brutt ned barrikadene mot München-tunnelen og kun holdt seg på plassen mellom Megastore og Trinity-statuen så hadde ikke kampen blitt utsatt.

Og hadde ikke denne kampen blitt utsatt så hadde ikke budskapet vært like tydelig. Glazers skal ut!
post liked by: Otac, Blodfink, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Håper det blir protester som dette i kvar heimekamp framover, i uoverskuelig framtid.
Protester som får stor oppmerksomheit.
Og helst at kamper blir avlyst.

Klart politi og sikkerheit blir nok oppjustert ift størrelsen til protestene.

Kanskje det kunne ha vært noko, at supporterklubben arrangerte protestreiser, sånn i stedet for kampreiser.
Sign me up!
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Otac wrote: 03 May 2021, 12:00 Klart politi og sikkerheit blir nok oppjustert ift størrelsen til protestene.
Litt på grunn av nettopp dette gjør at jeg ikke tror det blir flere avlyste kamper. Sikkerheten blir nok mest sannsynlig oppjustert ganske kraftig. Skal ikke se bort i fra at Old Trafford blir et fort.

Best-case scenario nå, er at kampene blir flyttet ut av Manchester. Signaleffekten blir i alle fall god.
post liked by: Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Eit anna element er at om man klarer å halde oppe trøkket so kan det hende at spillere vegrer seg til å komme til ein klubb det er mykje bråk rundt.

Og om det ikkje blir kjøpt spillere som "avlat" i sommar so trur eg protestene kjem til å eskalere.
Mange supportere forventer storkjøp i sommar etter skriverier rundt Haaland.
Dersom ikkje Glazers godkjenner store kjøp i sommar so blir det bråk.

Skulle formodentlig Glazers bla opp trur eg bråket roer seg.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Blir nok en internt gjennomgang også. Nå har fans sluppet inn to ganger på kort tid - både Carrington og Old Trafford. Og da mener jeg sluppet inn i ordets rette forstand. Synes ganske åpenbart at stewards har åpnet noen porter, sikkert fordi de er enig med dem, og støtter protestene. Tror det er veldig mange ansatte som støtter supporterne, og er pisslei av at klubben blir vandalisert av noen rike amerikanere som knapt vet hvor mange spillere det er på hvert lag.

Viktig at dette fortsetter, og jeg håper flere lag slenger seg på. Selv om det i stor grad handler om Glazers for oss, så er kampen større enn det. Skulle gjerne sett spesielt Liverpool gjøre lignende store demonstrasjoner. Samtidig er det svært viktig å jobbe langs flere spor, der MUST og lignende organisasjoner fra andre klubber blir viktig i jobben opp mot regjeringen og politikerne. Kommer de seriøst på banen, er mye gjort.
post liked by: Blodfink

Deleted User 402

Flott å se at tidligere spillere setter det som skjedde i går i kontekst. Keane og Neville treffer godt og det er spesielt gledelig at også Carragher viser støtte og forståelse fansens frustrasjon.

Så ser jeg at en del fans i Norge og andre steder i verden klager over den lokale fansen. Joda, United er en global klubb med fans over hele verden. Et faktum. Men røttene er i arbeiderklassen i Manchester i bydeler som Salford, Stretford, Sale og Urmston. Mange føler at de er tilsidesatt og glemt av klubben. Dette gir nok litt ekstra gnist og sinne på dager som i går. Man trenger ikke like alt som skjedde i går, men pekefinger fra oss rundt om i verden er, for meg, litt umusikalsk.
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Typisk det. Folk som sitter trygt og godt og langt fra der det virkelig merkes, kommer med pekefingeren og forteller hvordan sinte, frustrerte og fremmedgjorte folk skal oppføre seg. Ser det jo på reaksjonene rundt andre demonstrasjoner rundt om i verden også. Som om demonstrasjonen hadde fått noen som helst oppmerksomhet eller konsekvenser dersom fansen hadde stått med lua i hånda og sunget Kumbaya.

Man får behandle unntakene med overdreven vold og skadeverk som nettopp det - unntak, løsrevet fra budskapet. Samler du tusenvis av sinte (fortrinnsvis) menn, vil det smelle i en eller annen form. Med mindre det er snakk om en samlet mobb som målrettet bruker vold, ser jeg overhodet ingen grunn til å moralisere overfor de som demonstrerte på søndag.
post liked by: Blodfink, Pangaea, Otac
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Klippet ut fra MEN.

During the protest, four men were identified as the orchestrators. Following the breach at Old Trafford, where hundreds embarked on a pitch invasion, a police officer informed a photographer at The Lowry the game was still likely to go ahead as the dressing rooms were still Covid-secure.

One of the orchestrators was earwigging, immediately phoned a comrade at the stadium and informed him to 'kick the dressing room doors in'. Some of the United staff who had arrived at the stadium early watched the scenes unfold on television from inside the home dressing room.


Well done
post liked by: Otac
LUHG!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Ser Chelsea vil slippe til representanter fra supportere i styremøtene.

Berre tull.
Hvertfall i United.

Avgjørelser blir ikkje tatt i styremøter når slike representanter er tilstede.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Kjetil Nævisdal skriver mykje fornuftig hos supporterklubben:

-Istedenfor å gå rundt grøten i gråtoner, burde de slå ned med en klar røst. 51% eierskap fra fans dersom klubbene skal få lov å delta i premier league, eller registrere internasjonale spillere. Ganske enkelt.
Gi dem 24 måneder på å selge seg ned så de kan få nok tid til å gjøre omveltningene, og fansen får mulighet til å investere.
I mellomtiden skal alle større forslag som påvirker det sportslige gjennom sesongkortholderne, for å sikre at de ikke ødelegger noe i mellomtiden.
Still krav til full offentlig innsikt i all økonomi i hele klubben.
Ryddig og greit.


Synest 24 mnd er alt for strengt, men 5 år er rimeleg tenker eg.
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

Vibe With Five om situasjonen, Rio bl.a. åpen om hvordan spillerne tenkte når øglene tok over i 2005. Amerikanske medier støtter eierne, blir snakket om NBC og deres dekning. bl.a. De hadde intervju med kommentator Jon Champion (ESPN, BT), han sa noen sannheter, og de kutta ham av og gikk rett til reklame.

Podcasten har forresten full oversikt over tidspunkter og hvilke temaer de snakker om. I kommentarfeltet..

post liked by: Pangaea
LUHG!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Det her har eg trua på, hos supporterklubben no:

-Supportergruppering truer United-sponsorer med svertekampanjer og boikotter
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Otac wrote: 04 May 2021, 19:32 Kjetil Nævisdal skriver mykje fornuftig hos supporterklubben:

-Istedenfor å gå rundt grøten i gråtoner, burde de slå ned med en klar røst. 51% eierskap fra fans dersom klubbene skal få lov å delta i premier league, eller registrere internasjonale spillere. Ganske enkelt.
Gi dem 24 måneder på å selge seg ned så de kan få nok tid til å gjøre omveltningene, og fansen får mulighet til å investere.
I mellomtiden skal alle større forslag som påvirker det sportslige gjennom sesongkortholderne, for å sikre at de ikke ødelegger noe i mellomtiden.
Still krav til full offentlig innsikt i all økonomi i hele klubben.
Ryddig og greit.
For at PL skal iverksette en slik regel vil det kreves en lovendring fra myndighetene sin side. Jeg er skeptisk til at det kan skje, men jeg ser heller ingen annen mulighet. Husk på at PL er eid av medlemmene sine, ironisk nok, som alle er en gjeng med milliardærer.

Eneste måten jeg kan se dette bli organisert på er gjennom et "Trust" ala MUST. Dersom hver enkelt supporter skal kjøpe direkte aksjer i klubben vil dette bli totalt kaos til slutt. Da er det bedre å organisere dette gjennom en organisasjon som er 100% eid av fansen som igjen kontrollerer 51% av klubben. Jeg vil for eksempel ikke at supportere skal kunne ha innflytelse på spillerkjøp eller salg. Det bør gjøres av profesjonelle personer som kan jobben sin.
Otac wrote: 04 May 2021, 20:34 Det her har eg trua på, hos supporterklubben no:

-Supportergruppering truer United-sponsorer med svertekampanjer og boikotter
Jepp, skal Glazers ut må de kjenne det på lommeboken. Jeg tviler på at de nåværende sponsorene vil trekke seg ut på grunn av juridiske komplikasjoner, men dette kan definitivt ha en påvirkning på fremtidige sponsorer. Dersom de blir utsatt for stadige boikotter blir United mindre attraktive å sponse.
post liked by: Blodfink, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18044

messilingard wrote: 04 May 2021, 20:44 Jeg vil for eksempel ikke at supportere skal kunne ha innflytelse på spillerkjøp eller salg. Det bør gjøres av profesjonelle personer som kan jobben sin.
Det kan jo finnes like flinke folk i fanbasen, så blir ikke nødvendigvis dumt.
LUHG!
Post Reply