Ishockey

Det er mye sport som ikke er fotball. Det kan diskuteres her.

Deleted User 430

Pink Final wrote: 25 Mar 2021, 15:00 Uavhengig av det har de virkelig jobbet hardt der oppe for å kunne klare Get liga / Fjordkraft liga standard.
Lange reiser og enorme utgifter.
Jeg er egentlig helt nøytral ifht til Narvik som klubb.
Det jeg synes er moro er at nord Norge har kommet på hockey kartet.

Både Narvik og Tromsø har tidvis valgt svensk 3 divisjon for å spare reise utgifter.
Helt enig i at det er moro at det har kommet med lag "nord for "Sinsenkrysset" og det trengs om hockeyen skal vokse i både interesse og utøvere her til lands, men hvis de har gått med på den nevnte avtalen før seriestart gjør de, etter min mening, mer skade, enn nytte, for seg selv med den oppførselen de har vist i media hittil enn de trenger.

Ender det med nedrykk og de spiller de seg opp igjen raskt vil jeg dog ha full forståelse for at de ikke utøver særlig med "goodwill" den første sesongen hva kampoppsett og reiser angår, som de har gjort hittil.

Har sett litt på "Puckers"-serien på NRK. Vi er nok fortsatt noen år unna å få med et lag fra Kirkenes i divisjonssystemet her til lands, men moro å se at lidenskapen for sporten er så spredd som den faktisk er i dette landet.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Buchan
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12520
Liker mottatt: 4886

@Blodfink
Ser at du er Stjernen-fan. Er du fra Fredrikstad?
Jeg bare spør siden jeg gikk på skole der et år på midten av 80-tallet. Bodde på Kråkerøy og gikk på Glemmen vgs.

Var ikke spesielt opptatt av hockey den gangen, det endret seg senere.
Var på to kamper da jeg bodde der.
Den ene var borte mot Sparta, det var litt av et oppgjør, på tribunen vel og merke.
Og den andre var i Stjernehallen mot Storhamar. Da var jeg med noen på håndballaget mitt. I pausen mellom 2. og 3. perioden dro de, mens jeg ble igjen. På det tidspunktet ledet Storhamar 9-3 (tror det var det), mens sluttresultatet ble 9-8!!

Den høsten jeg gikk der ble jo FFK Norgesmestere også. Det var skikkelig stas. Per Mosgaard som var trener var også gymlæreren min. Eller lærer og lærer, han skrev opp hvem som var der og så spilte vi innebandy til timen var slutt.

Nå i dag så kjenner mange av tidligere spillere i toppnivå i Norge, sånn som Erik Kristiansen, Rune Gulliksen, Petter Salsten, Tom Erik Olsen, Ole Eskild Dahlstrøm, Petter Thoresen m.fl.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Belfastboy wrote: 25 Mar 2021, 19:28 Ser at du er Stjernen-fan. Er du fra Fredrikstad?
Det stemmer, artig å se at du har minner fra den tiden, kampen mot Storhamar husker jeg! Det var trøkk i 3.perioden!

Mosgaard la ikke sjela si i lærergjerningen nei, haha. Apropos cup-finalen i 1984, det var så vidt Fredrikstad kom seg gjennom 3.runde borte mot Brumunddal, vant 1-0. Men slo ut Jerv, RBK og Brann før finalen mot Viking.

Hamar-mann du da? Hadde noen turer opp dit, Stjernen tapte hver gang...
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Buchan
LUHG!
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12520
Liker mottatt: 4886

Blodfink wrote: 25 Mar 2021, 21:49 Hamar-mann du da?
Det stemmer.
Stjernen har hatt det for vane å tape på Hamar, men noen seiere har det vel også blitt i årenes løp.
Husker de gode utlendingene de hadde, St. Cyr, Edlund og Oldřich Válek + de andre gode norske - Martin Friis, Morten Finstad og Ørjan Løvdal m.fl.

Likte meg veldig godt i Fredrikstad og fikk mange venner både gjennom skole og håndball.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Belfastboy wrote: 25 Mar 2021, 22:38 Likte meg veldig godt i Fredrikstad og fikk mange venner både gjennom skole og håndball.
Så hyggelig. Ja, det er mange utenbys fra som liker seg i Fredrikstad, jeg har ikke bodd der siden tidlig på 90-tallet, men mulig det blir tilbakeflytting en gang!

Det var skikkelig artig med hockey på 80 og 90-tallet. Mange gode spillere, som du nevner flere av på både Storhamar og Stjernen. Og Stjernen har klora til seg en seier på Hamar innimellom ja, men aldri med meg på tribunen, hehe.

Hvem spilte du håndball for?

Belfastboy wrote: 25 Mar 2021, 19:28 Den ene var borte mot Sparta, det var litt av et oppgjør, på tribunen vel og merke.
Ja, det var som en cup-finale hver gang det :D
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Buchan
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

Morsomt å lese hva dere skriver @Belfastboy og @Blodfink.

Har selv vært på det som da het Østfold derbyet i hockey.
Første gang var vel i 1989/90 sesongen.
Ble 5-5 i Sparta Amfi.

Derbyet begynte å fascinere meg tidlig på 80 tallet.
Først i fotball.
På den tiden lå Sarpsborg fotballen nede på nivå 3.
Husker radiosporten dekket en cuprunde (3 runde 1981?) der Fredrikstad slo Sarpsborg 6-4 eeo.
Det som imponerte mest var tilskuerantallet.
Synes å huske at det var over 6.000 på Sarpsborg Stadion.

Senere på 80 tallet ble Sparta - Stjernen stoppet fordi det ‘regnet’ inne i Sparta Amfi.
Over 6.000 tilskuere laget så mye kondens at det ‘regnet’ fuktighet.
Hele isflata ble tåkelagt.

Har selv vært på mange Furuset - Vålerenga matcher med intenst stemning og 7.000 tilskuere.
Måtte allikevel sjekke ut Østfold derbyet, og kjørte ned dit med noen kamerater.
Intens stemning fra BEGGE supportergrupper.
Vålerenga - Furuset var jevnt PÅ isen, men ofte enveiskjøring på tribunen.

Har btw skrevet litt om Østfold derbyet i Norsk klubbfotball tråden.
Det strekker seg jo forbi sport.
Og har sin opprinnelse helt fra dobbeltriket Danmark/Norge.
I kongens by København tok kong Fredrik grep etter svenskenes overfall på Sarpsborg.
For 500 år siden flyttet kongen Sarpsborg til Glommas utløp og ga den navnet Ny-Sarpsborg.
Som senere ble til Fredrikstad.
Og Fredrikstad ble vel regnet som monarkister mens de som valgte å bli igjen i Sarpsborg var rebellene.
Litt som Newcastle (royale) og Sunderland (parlamentariske).
I boka om Østfold derbyet sammenligner de seg med Liverpool og Manchester.
Flere likheter.
Norges største derby mener jeg.

Vært i Vikingskipet på Hamar også.
Og i gamle Storhamar ishall for 30ish år siden.
Med ståtribuner av plank.
Helt enorme trinn på den tribunen, høye opptrinn og dype inntrinn.
Kunne jo stå tre mann bak hverandre på hvert trinn om jeg husker rett.
post liked by: Blodfink, Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12520
Liker mottatt: 4886

Blodfink wrote: 25 Mar 2021, 23:38 Hvem spilte du håndball for?
Jeg spilte for Fredrikstad HK. Hadde lag den gang i 3. div, men jeg spilte for "B-laget" i 5. div. Ble kretsmestere den sesongen.
Utelivet ble tilbragt på Tordenskjold. Turte aldri å dra på Escaria, der var det litt for heftig med mye "galninger":)
Pink Final wrote: 26 Mar 2021, 06:28 Og i gamle Storhamar ishall for 30ish år siden.
Med ståtribuner av plank.
Helt enorme trinn på den tribunen, høye opptrinn og dype inntrinn.
Kunne jo stå tre mann bak hverandre på hvert trinn om jeg husker rett.
I gamlehallen var det plass til mange på trinnene, og det var dype inntrinn og høye opptrinn ja.
Ble mye bedre med den nye hallen og sitteplasser.
Mistet mye av interessen etter at de jeg kjente ga seg etterhvert. Husker faktisk ikke siste gangen jeg så Storhamar nå.
Siste gangen jeg var i hallen var på VM i kjelkehockey i 2012. Da var jeg frivillig, og jobbet for Antidoping Norge. Inn i garderober og hentet spillere som skulle på dopingkontroll.

Jeg gikk på skole i Oslo i to korte perioder, og den ene våren (1988?) var jeg på Bislett og så VIF mot LSK. Og så var jeg på en finale mellom VIF og Furuset på Jordal Amfi. På skolen (Sogn vgs) etter finalene kom Roy Johansen (gymlærer?) gående i kantina og bladde i VG slik at alle så han.
Borte i et hjørne satt Jim Martinsen og nærmest gjemte seg bort med sin avis. Han gikk på skolen, men usikker på hvilken linje.
Last edited by Belfastboy on 26 Mar 2021, 15:38, edited 1 time in total.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Pink Final wrote: 26 Mar 2021, 06:28 Ny-Sarpsborg.
Herlig post, jepp, enda godt vi ikke heter Ny-Særp i dag!!
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Belfastboy wrote: 26 Mar 2021, 13:14 Jeg spilte for Fredrikstad HK. Hadde lag den gang i 3. div, men jeg spilte for "B-laget" i 5. div. Ble kretsmestere den sesongen.
Utelivet ble tilbragt på Tordenskjold. Turte aldri å dra på Escaria, der var det litt for heftig med mye "galninger":)
Ok, artig :) Skjeberg var flaggskipet i håndballen, gjorde det ok i damehåndballen noen år. Ble sett på som Fredrikstad-lag spilte jo i Kongstenhallen..

hahaha, Escaria var beryktet! Litt mer sivilisert på "Torden"
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Blodfink wrote: 26 Mar 2021, 13:21
Pink Final wrote: 26 Mar 2021, 06:28 Ny-Sarpsborg.
Herlig post, jepp, enda godt vi ikke heter Ny-Særp i dag!!
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Belfastboy wrote: 26 Mar 2021, 13:14 Jeg spilte for Fredrikstad HK. Hadde lag den gang i 3. div, men jeg spilte for "B-laget" i 5. div. Ble kretsmestere den sesongen.
Utelivet ble tilbragt på Tordenskjold. Turte aldri å dra på Escaria, der var det litt for heftig med mye "galninger":)
Ok, artig :) Skjeberg var flaggskipet i håndballen, gjorde det ok i damehåndballen noen år. Ble sett på som Fredrikstad-lag, spilte jo i Kongstenhallen..

hahaha, Escaria var beryktet! Litt mer sivilisert på "Torden"
post liked by: Belfastboy, Pink Final, Buchan
LUHG!

Deleted User 430

Dette er så vilt!
Herlig å se at selv i disse tider så er fortsatt vilje, dedikasjon og lidenskap elementære ting i idretten..

https://www.nhl.com/news/sharks-marleau ... -323816560
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Jepp! Helt fantastisk, 1768 kamper er rimelig sjelden vare.
LUHG!

Deleted User 430

Det syke er at det kun er snakk om grunnserie-kamper. Ikke mange som kommer opp i det antallet om man inkluderer en hel karriere fra barndommen av engang..

Han nærmer seg vel også 900 kamper på rad også, i en alder av 41 år, sånn for å gjøre det enda sykere. Har ikke vært skadet siden han var 30 år, tror jeg det er😂
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Helt vilt, det er noen sånne freaks innimellom. Herlig.
LUHG!

Deleted User 430

Da er det klart av Narvik rykker ned...

https://www.tv2.no/sport/13958915/


Bare jeg som syns det er litt søkt å "true" med å begynne med svensk seriespill her?
1 år i 1. div og opprykk her eller potensielt begynne i bunn av ligasystemet i Sverige og aldri komme seg opp til øverste divisjon..?
post liked by: Blodfink, Buchan, Pink Final
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Da er Eliteserien i ishockey ferdigstilt for denne sesongen.
Verd å merke seg @Pink Final er at Oilers og Enga hadde like mange poeng, men Oilers fikk tildelt 3 plassen pga innbyrdes oppgjør 😀
For Oilers sin del så var det en svak start på sesongen, men en god November måned reddet litt av æren.
Slik endte Eliteserien etter prosentvis poeng: 1) Frisk Asker, 2) Storhamar, 3) Stavanger Oilers, 4) Vålerenga, 5) Lillehammer, 6) Stjernen, 7) Sparta, 8) Manglerud Star, 9) Grüner, 10) Narvik.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26214
Liker mottatt: 16723

@Buchan
Ja det ble en amputert grunnserie.
Stavanger på 3 plass ja.
Frisk tok sitt 6 seriegull.
Pink Final wrote: 24 Mar 2021, 07:55 17 mars kom avgjørelsen.
Ligaen blir avbrutt.
Tabellen avgjøres på poengsnitt pr match.
Det betyr at Frisk Asker ble seriemester.
Sluttspillet ble avlyst.
Dermed er det andre strake sesongen det ikke kåres norgesmester.

Tabellen

Frisk Asker 2,26 poeng i snitt 23 kamper
Storhamar 2,21 poeng i snitt 24 kamper
Stavanger 2,00 poeng i snitt 24 kamper
Vålerenga 2,00 poeng i snitt 25 kamper
Lillehammer 1,83 poeng i snitt 24 kamper
Stjernen 1,63 poeng i snitt 24 kamper
Sparta 1,00 poeng i snitt 19 kamper
Manglerud 1,00 poeng i snitt 22 kamper
Grüner 0,50 poeng i snitt 20 kamper
Narvik 0,41 poeng i snitt 27 kamper

De fleste har spilt 24 kamper eller rundt der.
Unntakene er Narvik, Grüner og ikke minst Sparta.
Blir heller ikke noe sluttspill for andre sesongen på rad.
post liked by: Buchan, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply