Manchester United - Watford

Manchester Uniteds kamper diskuteres her.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Litt upresist skrevet av meg. Joda... United startet tilsynelatende som de pleier, men Watford tvang Solskjær til å gjøre en tidlig endring, som ble å spille med 2 spisser og å flytte Mata inn mellom midtbanen og spissene. Her mener jeg at Solskjær burde byttet ut Mata med Fred (eller Pereira), og flyttet Pogba opp i mellomrommet i stedet for. Mata spilte ikke spesielt dårlig, men de fysiske begrensningene hans gjør han svært lite effektiv. Pogba ville ha gjort en bedre jobb der framme. Og med tanke på hvor dårlig Pogba spilte defensivt, ville det vært bra å fått inn en ekstra midtbanespiller, og Fred har vært veldig god defensivt i det siste.

Det kan nok hende at Matic og Herrera sitt dårlige spill tvang Pogba bakover, men å bytte ut Mata med Fred ville løst det.

En annen side av dette, er at det ville vært ganske respektløst og ydmykende av Solskjær å bytte ut Mata så tidlig. Så kanskje en god løsning på kort sikt (denne kampen), men dårlig på lang sikt...

Når jeg sa i "midten på topp", så mente jeg egentlig at Pogba måtte flyttes framover på banen, inn mellom midtbanen og spissene, samme posisjon som Mata spilte i etter at Solskjær endret taktikken.
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Skjønner. Støtter i utgangspunktet det du sier, med at Pogba hadde gjort en bedre jobb enn Mata i mellomrommet, men å ta ut en spiller etter ca 12 minutter hadde vært direkte ufint. :yikes: Selvfølgelig aldri moro for en manager å bomme på taktikk og laguttak, men det ble sånn i dag. Heldigvis hadde vi spillere til å ordne opp i det uten at vi måtte gjøre noen bytter, selv om det kanskje hadde vært det aller beste.. for det ordnet seg jo aldri helt.

Når laget har fungert i tidligere kamper så har vi jo spilt en slags variant av 4-3-3, men som også kan ligne på 4-2-3-1.. der Matic og Herrera tar av seg det defensive - mens Pogba får mer offensiv ansvar. Det var sikkert planen i dag også, men slik gikk det ikke. Jeg føler det alltid stanger/lugger litt når Mata har startet denne sesongen. Det er jo ikke det at fyren løper lite, men han er muligens blitt litt for begrenset.. spesielt med tanke på hvordan Solskjær ønsker at laget skal fremstå.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Var jo en taktisk tabbe å starte med Mata på høresiden, er vel prøvd noen år nu og det har vel de fleste sett at det er noe som ikke fungerer, men er spent på neste kamp om spillerene er like død og uinntresert da, vist dem spiller på samme måte så er det jo noe som er helt galt med de fleste på laget, er jo noen unntak men ikke mange.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18056

Er ikke ofte jeg ser kamper to ggr. Men måtte nesten kikke på Watford-kampen igjen.

Det var en grusom start, og etter ca 20 min sto vi med 1 forsøk på mål. Watford hadde 5 forsøk og 2 på mål...Det bedret seg kraftig etter formasjons-endringen, selv om det fortsatte med en del feil valg og balltap...

Men med mer presisjon i siste fase, kunne vi scoret flere i 1.omg. Siste halvdel av omgangen var ganske bra, med store sjanser. Noe som jo lovet godt for 2.omg...

Men det var ingen fortsettelse i 2.omg...men vi går opp til 2-0 litt mot spillets gang.

Det hjalp litt når Lingard og Pereira kom inn

Og så er 6 mann saltstøtter når Watford reduserer...

Det kunne virke som Herrera og Pogba hadde tankene andre steder, selv om Pogba er et bindeledd i noen kontringer i 1.omg. Men det samme kan sies om flere spillere som ikke er linket bort, så vet ikke om det var tilfelle...

Seier på en dårlig dag! De 3 poengene var nødvendig, selv om OGS mener at 15 av 21 poeng på de 7 siste holder til topp 4!
LUHG!
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Blodfink wrote: 31 Mar 2019, 14:46 Seier på en dårlig dag!
Det er noe Ferguson-istisk over det :-)

Men jeg er svært bekymret over spillerne, hvis fysiske form tilsynelatende bare blir verre og verre. Formen svinger jo i løpet av sesongen, og forhåpentligvis er dette forventet, men om det skyldes feiltrening, så har United et kjempe problem...
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Elkey wrote: 31 Mar 2019, 19:34
Blodfink wrote: 31 Mar 2019, 14:46 Seier på en dårlig dag!
Det er noe Ferguson-istisk over det :-)

Men jeg er svært bekymret over spillerne, hvis fysiske form tilsynelatende bare blir verre og verre. Formen svinger jo i løpet av sesongen, og forhåpentligvis er dette forventet, men om det skyldes feiltrening, så har United et kjempe problem...
Under Mourinho var vi vel det laget som løp minst i ligaen? Og da Solskjær kom ble det straks bedre. Høyt press osv. Vi tok mange viktige poeng, kom oss innenfor topp 4.. men dette kostet oss dyrt med skade på viktige spillere. Vi spiller ikke med samme tempo nå som i starten, eller i hvert fall presser vi ikke like høyt som vi gjorde da Solskjær først tok over. Grunnen til dette må jo rett og slett være at Solskjær og co har forstått at treningsgrunnlaget (eller noe i den duren) er for dårlig..
Men dette får vi heldigvis gjort noe med før neste sesong.

Blodfink: Du skriver at vi hadde 1 forsøk mot mål etter 20 minutter. Selvfølgelig ikke bra, spesielt ikke siden Watford hadde mange, mange flere. Men akkurat denne biten slet vi også med under Mourinho, da kunne vi gå en hel omgang.. og av og til en hel kamp uten å ha en avslutning på mål.
Det som skuffet meg mot Watford var at vi heller ikke klarte å holde på ballen. Tror ikke vi hadde 5 pasninger innad i laget før rundt 10 minutter.. og dette mot Watford. Jeg vet jo at vi kommer til å bli løpende mye i mellom når vi møter Barcelona i Champions League - eller når vi møter City om noen uker.. men mot Watford?! Da skal det være mulig å trille ball, men som jeg har nevnt tidligere.. ikke lett med spillere som Jones, Smalling og tildels Young i bakre ledd.

Smalling, som kanskje er den aller verste i forsvaret med ballen i beina, var jo en av våre bedre.. men det er grusomt å ha midtstoppere som er så utrygge med ball. Der sliter vi. Enormt.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

United.no la ut statistikk fra Opta, som interessant nok viser at snittposisjonen til Pogba var i mellomrommet mellom midtbanen og spissene... Så da spilte han akkurat der jeg ønsket han skulle spille...
Post Reply