The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Otac wrote: 22 Oct 2020, 18:27 Vi blør etablerte supportere.
Vi får få nye supportere.

Og so meiner folk at det er fryd og gammen?
Vet egentlig ikke helt hva slags beviser du har for dette, sånn bortsett fra supporterklubbens sine medlemstall som har ligget stabilt rundt 40.000 medlemmer en god stund. Også er det dette med at vi får få nye er vel også en påstand som jeg ser det som vanskelig å bevise hverken for den ene eller andre siden. Spesielt hvis man tenker globalt i stedet for Norge og resten av Norden.

Må vel innrømme at jeg muligens blir noe provosert av den siste påstanden din også. Hvor ser du at folk mener at alt er fryd og gammen angående Glazers om dagen? Kritikken handler inn fra ekstremt mange kanter, både fra enkelt supportere, supporterklubben (til en viss grad), og fra media. Jeg ser ingen på dette forumet som er veldig Pro-Glazers. Så er det selvsagt en del variasjon i hvor anti-Glazers folk er. Det er nok viktig å skille på at supportere som blir glade for sportslig suksess ikke nødvendigvis støtter Glazers. Snarere tvert i mot så tror jeg det er veldig mange som er glade for at United vinner kamper samtidig som at de ønsker at Glazers helst selger klubben.

Et lite tips til slutt er vel at du bør kunne bevise påstandene dine i større grad. Spesielt når ordlyden er såpass direkte som den er.
post liked by: Pink Final, Buchan
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Mange supportere skriver at de knapt gidder å følge med meir. Veldig mange. Det er å blø supportere. Trenger ikkje å bevise det.

Eit lag som har ei snittplassering på nesten 5 plassde siste 7 åra, får ikkje like mange nye supportere som når vi i alle de åra kjempa i toppen. Sier seg sjølv.

Litt sånn hersketeknikk det, å kreve det åpenbare på eit forum.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

messilingard wrote: 22 Oct 2020, 20:04 Det er nok viktig å skille på at supportere som blir glade for sportslig suksess ikke nødvendigvis støtter Glazers. Snarere tvert i mot så tror jeg det er veldig mange som er glade for at United vinner kamper samtidig som at de ønsker at Glazers helst selger klubben.
Der har du meg.
Glazer’s er selvsagt griske og har trolig ikke sportslige ambisjoner.
Kun økonomiske.
Jeg er skrudd sammen sånn at jeg bare ikke klarer å håpe United taper kamper.
Kanskje er jeg en dårlig supporter i enkelte kretser da, de som mener elendige resultater gjør at Glazer selger?

Ja, kanskje selger de da?
Men, hvem kjøper?
Kan jo faktisk enda med enda verre eier(e).
Ingen garanti for at neste eier er av kalibret som prioriterer det sportslige.

Hva har man da igjen for å håpe på tap?
Å håpe på tap gir ingen garantier for at ting blir bedre på eiersiden.

Jeg ønsker så inderlig at United vinner hver eneste match.
Tenk om United og Solskjær skulle gå helt til topps på tross av klubbledelsen :heart:

Ellers enig med @Vidar Dale Fjeld angående forumet her.
Generelt godt nivå - mye SAK - lite PERSON.
post liked by: Buchan, Ryder
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

@Otac
Jeg står for å be om fakta på en påstand som åpenbart ikke reflekter situasjonen slik som jeg ser det. Når man hverken kommer med tall, kildehenvisninger eller referanser som underbygger påstanden så vil jeg mene at bevisbyrden ligger hos den som kommer med påstanden. I alle fall når beskrivelsen er at klubben "blør supportere". Det samme kan vel sies om hvorvidt klubben får flere supportere eller ei. Jeg vil vel heller argumentere for at det er flere faktorer som spiller inn enn kun tabellplassering.

Hvis det å kreve at påstander, spesielt om andre supportere, skal bli bevist med konkrete fakta er en hersketeknikk så får det bare være.
post liked by: Buchan
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pink Final wrote: 22 Oct 2020, 20:52 Ja, kanskje selger de da?
Men, hvem kjøper?
Kan jo faktisk enda med enda verre eier(e).
Ingen garanti for at neste eier er av kalibret som prioriterer det sportslige.

Hva har man da igjen for å håpe på tap?
Å håpe på tap gir ingen garantier for at ting blir bedre på eiersiden.
Kven som kjøper veit man ikkje. Men man veit kva man har no. Og det er ikkje akseptabelt.

Håpe på tap eller håpe på seier.
Vel, dersom eg ønsker å bli kvitt Glazer, og skjønner at einaste måten å bli kvitt Glazer på er å tape penger, ved først å ha dårlig sportslig resultat, so er det i det minste ein raud tråd i gjennom mine håp og gjerninger.

Og ikkje dine.

Deleted User 108

Er det "å blø" supportere som trekker seg bort og ikke vil se laget pga at de bare har en femteplass i snitt de siste sju sesongene? Er det grunnen vil jeg heller kalle dem medgangssupportere @Otac
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Otac wrote: 22 Oct 2020, 21:26 so er det i det minste ein raud tråd i gjennom mine håp og gjerninger.

Og ikkje dine.
Det er din påstand.
Min røde tråd er å støtte laget gjennom tykt og tynt.
Som sagt - om United skulle tape de neste 34 PL matchene, og rykke ned - med et påfølgende salg av klubben.
Hvilke garantier er det for at neste eier er en ny James Gibson?

Neste eier kan være enda verre.
Skrekkeksempelet finnes nordøst i Greater Manchester.
Der Stewart Day fra mai 2013 - desember 2019 satte Bury i en ekstremt vanskelig økonomisk situasjon.
(Edit: Desember 2018* skulle det selvsagt stå).
Så solgte han til Steve Dale, en mann som var enda verre.
Fyren ødela klubben, og nektet å godta bud på Bury Fc i august 2019.
Fansen og klubbens ansatte var helt fortvilte.
Bury Fc ble kastet ut av ligaen.
Nå er Bury Fc historie.

Min røde tråd er å støtte manager og spillerne i hver eneste match.

Jeg tror nemlig ikke at laget noensinne vil tape så mange matcher at Glazer selger.
Ser rett og slett ikke den røde tråden i å håpe på tap.

Tror det kun finnes to muligheter for salg.

1 Det mest trolige er et monsterbud Glazer’s ikke kan si nei til.
Det finnes trolig ikke så mange som kan tenkes å legge inn et bud langt over markedsverdi - bortsett fra ett par steinrike oljesjeiker.

2 Det andre scenarioet er et verdensomfattende økonomisk sammenbrudd, som tvinger Glazer’s til å selge til noen med bedre likviditet.

Det blir trolig ingen Steve Dale type som kjøper United.
Trolig blir det noen som trenger å hvitvaske penger eller reparere imaget sitt.

Jeg vil selvsagt ha Glazer ut.
Men, er redd alternativet fort blir verre.
Kommer aldri til å håpe United taper kamper.
Last edited by Pink Final on 22 Oct 2020, 22:51, edited 1 time in total.
post liked by: messilingard, Ryder, Otac
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Det blir jo for enkelt å skrive det Pink. Tatt ut av kontekst. At eg håper at laget taper.

For min del so er det ikkje noko kjekt å følge United, verdens største klubb, når de er eigd av nokon som kun er ute etter å suge penger ut av supportere ved å sikte på å annakvar år klare CL. Sultefôre laget med eit minimum av spillere.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Vi er enige i at Glazer’s er fæle eiere @Otac.
Så er vi nok ikke helt enige om hvilke virkemidler som evt får dem bort.
Og - det er vel kanskje noe av kjernen i problemet.
United’s supportere er ikke enige i hva som bør gjøres.
Akkurat det er jo veldig behagelig for Glazer’s.
Selv Red Knight’s som det var så mye snakk om i desember 2009 klarte jo ikke å bli enige seg imellom.

Med en ihuga United fan som manager blir ihvertfall jeg enda litt mer oppsatt på å støtte LAGET.
På tross av KLUBBledelsen.
post liked by: Ryder, Otac
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 108

Ikke kjekt å følge dem med slike eiere og så gjør vi det fortsatt etter 16-17 år med disse eierne. Da er det ikke lett å slutte og følge dem da?
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jeg har sønner i barneskolealder, og i kompisgjengen der holder de fleste med United. Ser minst like mange pjokker med United-drakt som med Liverpool og Barcelona. Så United har fortsatt tiltrekningskraft, og medlemstallene i supporterklubben holder seg mer stabile enn man kanskje kunne vente etter mange års ørkenvandring. United kunne sikkert solgt ut Old Trafford tre ganger for hver kamp.

Det største veiskillet for mange langvarige fans kom jo rett etter overtakelsen. For en god del ble det umulig å fortsette å følge Manchester United, de brøt ut og dannet FC United of Manchester og fikk tilbake mye av den gamle, "autentiske" opplevelsen i en medlemsstyrt klubb. Jeg har masse respekt for disse folka, de tok et valg og står for det. Ingen trodde situasjonen i United ville endre seg med årene, og det har den heller ikke gjort. Men for den overveldende majoriteten er det umulig å skifte klubb/slutte å støtte klubben, samme hvor mye hjernen din forteller deg at det er "feil". Det er også et valg som må respekteres, uten at man skal bli beskyldt for å stille seg bak eierskapet.

Jeg vil tro at sikkert minst 90 prosent av dagens United-fans er motstandere av Glazer-eierskapet, i større eller mindre grad. Men på grunn av fanbasens størrelse og mangfold, blir det ekstremt vanskelig å enes om en effektiv strategi for å bli kvitt dem. Penger er nøkkelen, så klart, men for de fleste blir det sa snakk om å ta et valg der du ikke får sett kampene til klubben din (reiser, tv osv).

Personlig hadde jeg gladelig tatt et nedrykk dersom det hadde vært en garanti for at vi fikk inn bedre eiere. Men så enkelt er det selvsagt heller ikke.
post liked by: Pangaea, Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Mcilroy wrote: 23 Oct 2020, 09:13 Ikke kjekt å følge dem med slike eiere og så gjør vi det fortsatt etter 16-17 år med disse eierne. Da er det ikke lett å slutte og følge dem da?
Det var ikkje før etter SAF at man virkeleg såg kor vanstyrt og misbrukt United var/er.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Otac wrote: 23 Oct 2020, 10:44
Mcilroy wrote: 23 Oct 2020, 09:13 Ikke kjekt å følge dem med slike eiere og så gjør vi det fortsatt etter 16-17 år med disse eierne. Da er det ikke lett å slutte og følge dem da?
Det var ikkje før etter SAF at man virkeleg såg kor vanstyrt og misbrukt United var/er.
Feil. Den eneste forskjellen er at resultatene begynte å dale. Pengebruken var relativt lav allerede fra 2005, husk Fergusons faste sitat "no value in the market" (særlig). Ferguson sa ingen ting om eierne ettersom han spilte en svært sentral rolle i at det hele tatt ble mulig for Glazers å kjøpe United.

De største anti-Glazer-protestene skjedde under SAF, i 2010 (vinteren etter vi hadde signert Michael Owen, Antonio Valencia og Gabriel Obertan), da hele stadion var fylt av green&gold. Ikke vært i nærheten siden.
post liked by: Blodfink, Pink Final

Deleted User 108

Enig @ryder
Ingen tvil om at Glazer har ønsket det samme fra dag en. MUST fortalte jo hele verden om dette så de som ikke så dette før 2013 har ikke fulgt med og bare vært fornøyd så lenge klubben var best. Da først reagerer supporterne når man ikke lenger er best. Da må syndebukker spas fram. Etter nesten 10 år som eiere begynner fansen og våkne og det bare pga troféløse sesonger.

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Å ha eiere som tar ut litt utbytte, samtidig som de sørger for at det tillates klubben å ha sportslig resultat er mykje enklare å svelge enn at de ruinerer klubben både økonomisk og sportslig.

Forøvrig har eg ikkje brukt penger på United siden Glazers overtok.
Men no er det so rablendes gale at eg også vil ta orde for det.

Eg gjer i det minste noko med det, det eg kan, og enkelte av dere ikkje.
Post Reply