Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.

Vidar Dale Fjeld

Jeg skal forsøke å holde meg så objektiv som mulig, jeg ser vekk fra at Ole er ex-spiller og en særdeles hyggelig fyr.

Det kan synes som om United aldri mer klarer å vinne ligaen igjen med Glazers som eiere og Ed og Co som nyttige løpergutter for kapitalistene "over there" Store managernavn har feilet, Jose og Louis, som vi nå "vet" fikk ikke handle de spillerne de ønsket. Moyes tar jeg ikke med, all den tid at jeg tror at han aldri ville vunnet noe av betydning for klubben.
Jeg tror alle managere vil bygge en kultur av de spillere de stoler på og på managers tilnærming til kamper/spillestil osv. Om ikke er det dømt til å feiles.

Det Ole nå prøver å gjøre med klubben er nødvendig og rette veien å gå for klubben per dags dato og for fremtiden. Men setter Ole sitt rykte på spill ved ikke å ta United til den ypperste elite i Europa? Vil tro at de fleste mener at Ole har gjort en bra/god jobb hittil, men er det nok til å få oss tilbake til der vi hører hjemme som klubb, med tanke på de ressurser klubben rår over. For vi har brukt mye penger på spillere, har feilet på mange toppnavn og stallen har siden de siste sesongene med SAF sett ut som en klubb uten en rød tråd i måten og spille på og ved sammensetning av en spillertropp som ikke utfyller hverandre. Og der er vi enda. Vi har midtstopper som ikke utfyller hverandre, vi har sidebacker som ikke produserer målpoeng eller scoringer og vi har en midtbane son bare tenker fremover og dveler for lenge med ballen, spesielt i den etablerte fasen av spillet. Pogba og Bruno passer ikke sammen, Matic som anker er verken eller.
Dette ansvaret legger jeg på Ole...fordi vi er totalt avhengig av en ting, kontringer raskt i lengderetning og enkeltprestasjoner. Offensiv spill mot etablert finnes ikke og har ikke vært det under Ole.
Min personlige mening er at du(Pink) kommer med bastante meninger som jeg oppfatter som "fasit" all den tid du legger trykk på njet, non osv. Du nedvurderer i mine øyne Klopp, Gradiola osv...og hva mener du med at Bielsa ikke har noe å fare med. Satt på spissen dette. Han har gjort Leeds til et spennende lag, utelukkende basert på lån, noe kjøp og det i en divisjon under toppsjiktet, bade med henhold til divisjonssystemet og spillermateriell. Hva er resultatet hittil? Vel for min del har Leeds tatt meg med storm og Belisa har satt sammen et lag av spillere vi ikke ville vurdert engang om vi hadde hatt muligheten. Belisa med sitt utgangspunkt går mange en høy gang!

Det er greit med ro og harmoni i en tropp, men om det ikke er gnisninger og skikkelig konkurranse om plassene på laget vil vi for alltid bli liggende i sjiktet under de beste lagene. Vi vet alle hvilken tropp SAF hadde, og der var det krig på treninger og ingen kjære mor. Dagens Unitedlag ser ut som lilleputter som knekker sammen i motgang, sett ut i fra målet om å være helt i toppen. Du kan ikke dulle deg til topps, det trengs knallhard jobbing og en spillergruppe som forstår dette. Der er Klopp og Pep med flere overlegen Ole.

Hittil har ikke Ole vist noe som helst om at han er mannen som tar laget til toppen igjen...han har gode spillere, men et lag som kun har ett fortrinn. Kontringer!! Jeg ser ikke utvikling i spillets andre faser. Og det er noe som er riv ruskende galt når det er gjengs oppfatning at vi er beste mot offensive lag og sliter "big time" mot lavtliggende lag.

En kan mene hva en vil om eiere og sjefene i sjiktet under...men de har ikke innvirkning på det som presteres ute på banen og i stor grad sammensetningen av laget...

Usikker på om jeg gjør noen klokere med dette, men Ole er en fin fyr...jeg tror bare ikke at vi kommer videre med han som manager...jeg savner engasjement fra de på sidelinjen og ikke bare de riktige ordene på presskonferanser og i media generelt. Og ja Pink, jeg tror at du er fotballromantisk, men det er det ikke noe galt med! Naiv? Nei, det tror jeg heller ikke, men du har et brennende ønske om at Ole skal lykkes pga at han er Ole?

Min påstand, som er akkurat like dårlig eller god som alle dere andre her inne. Ole er ikke god nok som manager for klubben. Jeg tror Ole er blant de beste med det å støtte spillere, skape harmoni og det å ha en sammensveiset gjeng som har det fint på treningsfeltet...men han mangler kynismen og evnen til å ta laget videre fra det nest beste. Min fasit...og jeg håper jeg tar feil og at Ole lykkes...fasiten får vi sesongslutt om Ole er rette mann til å lede oss i neste sesong. Dette er bare meningsutvekslinger og det er heldigvis "bare" fotball vi diskuterer og er litt uenige om :-)
User avatar

Ryder
Posts: 4712
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2633
Liker mottatt: 10739

Harry Greaves wrote: 28 Sep 2020, 08:39
Det handler vel ikke så mye om å unngå kjøp, men heller å gjøre et 10-millionerskjøp om til et 40-millionersspiller. Altså, utvikle spilleren til det bedre. Slik det har vært i United, og dette går helt tilbake til den siste tiden med SAF, så har spillerne kommet til United for å dø. Jeg kan ikke se at dette skyldes annet enn klubbens sportslige infrastruktur: Forskjellige trenere (ustabilitet) og for dårlige trenere.
I dette regnestykket må vel også akademispillere inn, og der er vi jo inne i en god stim (antall og utvikling) sammenlignet med de fleste andre.

Men er enig i at vi bør kjøpe smartere og billigere, når vi kjøper til overpris har det ikke bare negative konsekvenser for bunnlinja, men også for spillerne selv. Alle visste at Maguire ikke er verdens beste midtstopper, men når han kjøpes for rekordsum er dette noe som blir holdt mot ham, til og med når han "bare" er god. Samme med Wan-Bissaka, en ung og urutinert spiller som fortsatt har mye å lære, men som kostet verdensklassespiller-penger.
Men nå kjøpes det i det minste stort sett spillere med utviklingspotensial, ikke spillere som er gamle, på vei ned og ute etter en "last pay day" som Falcao, Sanchez, Schweinsteiger osv.
Det er en god utvikling, så kommer den selvsagt også med en risiko: Kjøper du potensial framfor ferdig vare, risikerer du at spilleren stagnerer og ikke utvikler seg slik du ventet. F.eks Dalot, eller Daniel James. Men på James har du i alle fall ikke blåst 50-60 millioner.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Vidar Dale Fjeld wrote: 28 Sep 2020, 09:21
Det er greit med ro og harmoni i en tropp, men om det ikke er gnisninger og skikkelig konkurranse om plassene på laget vil vi for alltid bli liggende i sjiktet under de beste lagene. Vi vet alle hvilken tropp SAF hadde, og der var det krig på treninger og ingen kjære mor. Dagens Unitedlag ser ut som lilleputter som knekker sammen i motgang, sett ut i fra målet om å være helt i toppen. Du kan ikke dulle deg til topps, det trengs knallhard jobbing og en spillergruppe som forstår dette. Der er Klopp og Pep med flere overlegen Ole.
Enig i mye av det du sier i innlegget (spesielt mtp struktur i spillet), men dette blir jo bare spekulasjoner. Hvor mye krig/dulling og hard jobbing det er på treningene vet vi ingenting om. De fysiske kravene er vel økt betydelig fra Mourinhos tid, og OGS er jo inne på noe her som tyder på at det slett ikke er noen "kjære mor":
https://www.united.no/nyhetsarkiv/ma-tr ... er-united/
Han har vist at han kan ta tøffe valg, og jeg tipper han har et par til foran seg (f.eks Pogba og keepersitasjonen), men akkurat der er jeg ikke veldig bekymret.
Konkurransen om plassene er for dårlig, ja, men det kan neppe Ole klandres for. Tror du han ønsker liten konkurranse bare for å unngå "dårlig stemning"? Han vil både ha inn flere spillere og bli kvitt de som ikke er i nærheten av laget, men klubben leverer ikke.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 375
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 487

Ryder wrote: 28 Sep 2020, 10:06 Men nå kjøpes det i det minste stort sett spillere med utviklingspotensial, ikke spillere som er gamle, på vei ned og ute etter en "last pay day" som Falcao, Sanchez, Schweinsteiger osv.
Det er en god utvikling, så kommer den selvsagt også med en risiko: Kjøper du potensial framfor ferdig vare, risikerer du at spilleren stagnerer og ikke utvikler seg slik du ventet. F.eks Dalot, eller Daniel James. Men på James har du i alle fall ikke blåst 50-60 millioner.
Joda, joda. Det var jo HELT katastrofe da Schweinsteiger kom inn. Alexis er kanskje tidenes verste overgang, og det hjalp sikkert ikke på at han kom inn i et lag der JM hadde begynt å spre gifta si.

Men det var vel heller ikke helt det jeg mente, at man nå henter spillere på vei opp. Poenget var derimot at disse spillerne (AWB, Memphis, James etc) stort sett alltid stagnerer i United. For å sette det helt ytterst på spissen: Hva er vitsen med å hente et talent når man uansett bare kaster det bort? Er det ikke da like greit å hente feterte stjerner til 4 mill i uka, som leverer en sesong?
(påpeker det på nytt, det siste var selvsagt en overdrivelse!)
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14639
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23351
Liker mottatt: 19324

Ole har jo mange spillere å sjonglere med på midten egentlig, lurer på hva han og teamet tenker om midtbane-kvaliteten sin, etter Brighton sist må de jo være bekymret for hvordan midtbanen vår blir overspilt til tider, det har vel vært slik i alle tre tellende kamper så langt, selv om det faktisk ble seier i 2 av dem. Jeg vet ikke hvilken sammensetning på midten som er best, mon tro om trenerne vet det? Vi må jo få på plass noen relasjoner utpå der. Men det er 6 mann til 3 plasser. Fred, Beek og Bruno med Rashford og Greenwood på kantene, kanskje de kunne prøve det. Aner ikke om det funker, men prøve noe nytt kan vel ikke skade.
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4712
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2633
Liker mottatt: 10739

Mener fortsatt at en knallgod DM burde vært prioritet nummer én å forsterke med, selv om jeg åpenbart er ganske alene om det både blant andre fans og klubben selv (ikke sett et eneste solid rykte om spillere i den posisjonen).
Midtbanen vår er skrekkelig ubalansert, og jeg tror mange av problemene våre både defensivt (midtbane blir overspilt og forsvaret avslørt på duellkraft og tempo) og offensivt (offensive krefter som Pogba bindes opp i defensive forpliktelser) skyldes at vi ikke har en skikkelig stabilisator.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14639
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23351
Liker mottatt: 19324

Tar gjerne inn 1 ny DM og jeg, men det har blitt stille på den ryktefronten etter corona-konkursen til United...Var jo en del rykter sist vinter og frem til corona...
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14639
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23351
Liker mottatt: 19324

Apropos utvikling av spillere som H. Greaves er inne på, så ser jeg også en del stagnering eller negativ utvikling, det er ikke bare å treffe med signeringer alltid. Solskjær har jo fått engelsk presse til å hylle sine signeringer, de har vært rimelig enstemmig i positive skriverier om spesielt AWB, Maguire og Bruno. De har jo også prestert godt, men pila peker ned etterhvert?

De 4 første inn spiller ikke bedre enn de gjorde til å begynne med, kanskje bortsett fra Maguire som jeg kanskje mener har hatt en liten stigning i prestasjonene siden debuten, men han har jo mangler fortsatt, styrer ikke skuta sånn som han bør mener nå jeg.

AWB har jeg blitt enormt usikker på, mangler fotballforståelse ser det ut til. Bruno er fortsatt den beste signeringen, men han sliter mer nå enn i februar. James får ikke utviklet seg videre, siden han er langt unna en plass i laget. I tillegg er han vel best på venstre, og der spiller Rashford. Den femte inn er DvdB, alt for tidlig å si noe om han, bortsett fra at jeg håper han starter en PL-kamp snart, må jo få ham inn i sentrifuga før eller siden.

Så har vi Pogba da, som i grunn ikke har vist jevn kvalitet siden han kom tilbake fra Italia. I tillegg har Rashford vært helt tom, litt bedre takter tidvis mot Brighton og Luton, og to mål må gjøre godt for ham. Martial sliter som vanlig når laget ellers sliter.

Jeg tar med lang forrige sesong og en stusselig pre-season i regnskapet. Men jeg er samtidig litt bekymra for alle disse 5 nyeste pr nå...Ikke at de er dårligere enn resten av spillerne, men de må som resten opp noen hakk.

Jeg håper nå på et lignende scenario som i fjor, at det løsner etterhvert...Bare håper det skjer litt tidligere denne sesongen.

Jeg håper også på at spillergruppa selv ser at det må jobbes hardere, mer årvåkenhet må til, flere løp, og markering i egen boks...
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7624
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27366
Liker mottatt: 17870

Flere interessante betraktninger her.

Jeg må komme tilbake med mer kjøtt på beinet, har ikke tid nå.

[mention]Harry Greaves[/mention] - Jeg fant ikke igjen posten, husket ikke hvem som skrev rundt kjøp av spillere.

Ser ut til at jeg misforsto/husket feil - jeg trodde det sto noe om at de beste managerne ikke er avhengig av kjøp, de kan trene opp de som allerede er i stallen. (Litt forenklet)

[mention]Vidar Dale Fjeld[/mention] Takk for hyggelig omtale på side 45.
Jeg føler du misforstår intensjonen i innlegget mitt i det du skriver på side 46.
Jeg forsøker å ikke være bastant.
Derfor avslutter jeg noen setninger som ubesvarte spørsmål.

Jeg undervurderer ikke Klopp, Guardiola eller Bielsa.
(Har aldri sett Fergie’s United bli mer utspilt enn av Pep’s Barca i 2011.
Og aldri møtte Fergie’s United et mer energisk lag enn Bielsa’s Athletic Club i 2012).
Jeg mener dog at de to førstnevnte managerne ikke engang ville røre dagens United, pga klubbledelsen.
Angående Bielsa skriver jeg at han har handlet inn det dobbelte antall spillere som Solskjær.
Skrev aldri noe om at han ikke har noe å fare med.
(Kalte ham gamling riktignok, litt flåsete av meg.
Tanken er at han ikke er framtidens manager).
Jeg konstaterer at han også er avhengig av spillerkjøp - og at han har fått kjøpt/lånt inn langt flere spillere enn hva Solskjær har hentet.

Når det gjelder selve saken her - Solskjær - så må jeg komme tilbake senere i uka.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

Nå har det seg slik at vi har Ole ved roret, hvis vi ser på det han har gjort så er det faktisk godkjent. Han er vår manager, og foreløpig så har han gjort en god jobb. Vi må uansett være litt mer tålmodige med Solskjær før vi kaster han under bussen tenker nå jeg. Denne sesongen her vil være avgjørende, det er nå han må vise hva han er god for. Klarer han å bygge laget videre? Vil vi være topp 4 lag i år også? Når vi ser at våre konkurrenter alle sammen dropper poeng allerede nå etter 3 runder på rekke og rad så er vi kanskje ikke så halvgale vi heller?

Pep får 5 i sekken på hjemmebane, etter å ha pøst ut en haug med penger. Tottenham spille uavgjort, Arsenal tapte i går.
PL er tøft. Jeg mener at vi bør støtte vår manager, og la han forsete med det han holder på med, så vår vi heller se hvor vi ligger an ved nyttår.

Finnes det bedre managere enn Solskjær der ute? Ja definitivt.

[mention]Pink Final[/mention] er nok ikke helt enig i din analyse av de managerne du nevner.

Poch gjorde det knallbra, og er en god manager samme kan sies om Bielsa.
Ancelotti er også en knallgod manager, og jeg tror han hadde vært en suksess hos oss.
Det samme kan sies om de unge managerne i Tyskland, de er gode.

Men, nå må vi så klart fokusere på hva vi har. Og ja vi bør støtte Solskjær.
Vi har kun spilt 3 kamper av årets sesong.

Jeg velger å støtte Solskjær enn så lenge!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7624
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27366
Liker mottatt: 17870

Spesifiserer:

Det virker som jeg har formulert meg uklart.
Jeg mener ikke at managerne jeg nevner er dårlige.
Tvert i mot.

Jeg mener at verken Klopp eller Guardiola ville tatt United jobben.
Klopp vet vi snakket med Woodward - som solgte inn Mufc som et Disney for voksne :sick: .
Guardiola? Jeg vil tippe at han har blitt kontaktet av Mufc.

Så kan det være jeg overvurderer Solskjær når jeg skriver at han kanskje er bedre enn dem på det mellommenneskelige.
Det blir jo bare ren synsing fra meg.

Jeg skriver også at jeg tror Solskjær har en like god mulighet til å lykkes i Mufc som Pochettino, Bielsa og de andre.
Skjønner godt at den påstanden møter motbør.
Det er trolig en påstand som heller aldri blir besvart.

Min tanke er at Solskjær er en manager som bygger klubben med et langsiktig perspektiv.

Ville feks Ancelotti gjort det?

Så må jeg legge til at hadde feks Pochettino vært United manager, så ville jeg trolig ‘forsvart’ ham også.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

offside
Posts: 1307
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 582
Liker mottatt: 1254

Pink Final wrote: 29 Sep 2020, 14:53 Min tanke er at Solskjær er en manager som bygger klubben med et langsiktig perspektiv.
Det er jeg enig i, og det mener jeg at United trenger. Man må ikke bli handlingslammet og falme i mørket hvor vi fyker trenere annethvert år. Du får ikke kontinutet, det koster penger og man må hele tiden starte fra scratch. Treneryrket er også utakknemlig yrke. Man forsvinner veldig fort.

Per nå så er Solskjær glimrende for denne klubben!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14639
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23351
Liker mottatt: 19324

Jeg tror absolutt at United prøvde seg på Guardiola, Klopp-historien er velkjent, ekstremt idiotisk av Woodward, Klopp selv uttalte at det var galt tidspunkt å ta over United på.

Bielsa hadde vært ekstremt spennende, ingen garantier for at han ville lykkes i United, og sjeldent han er lenge noe sted, men jeg ville gjerne tatt den sjansen. Jeg er sjeldent ivrig på å sparke managere, unntakene er Moyes og Mourinho, siden begge mista garderoben. Da er det jo slutt... OGS sitter vel rimelig trygt, selv om Keano kan ha rett i at det er over for OGS om det blir utenfor topp 4 og 0 pokaler denne sesongen.

Solskjær må få inn forsterkninger, denne troppen holder ikke til mer enn det som laget har prestert så langt under Solskjær. Ganske sikker på at man ønsker 4-5 inn, back, stopper, kant, def. midtbane og spiss. Jeg har i alle fall som nevnt før problemer med å se at denne troppen kan kjempe helt i toppen av europeisk fotball, i enkeltkamper og perioder ja, men bunn-nivået er skremmende.

Tror Solskjær ønsker backer som bidrar offensivt, han trenger en bauta i midtforsvaret, han trenger en topp back-up for Martial, og en høyrekant.

I tillegg er det kun Matic man kan stole på som én av to defensive midtbanespillere i Solskjærs foretrukne spillsystem?

Ganske grei sak om Matic kontra Fred og McT på United.no. nå. Matic er 32 år. Om Pogba finner formen ville jeg brukt ham og Matic.
Fred, McT og DvdB kan jo absolutt prestere, de to førstnevnte er bare ikke startere i OGS` hode pr. nå? Og det ser ut til at de må spille regelmessig for å prestere. DvdB vil bli en solid spiller, er håpefull der foreløpig i alle fall..
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2766
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3962
Liker mottatt: 5150

Mistenker også at vd Beek er en slags tidlig erstatter i tilfelle Pogba forsvinner neste sommer. Har nemlig litt vanskelig for å se for meg en midtbane med vd Beek, Pogba og Fernandes. Det blir for offensivt og lite balansert.

Tror også United prøvde seg på Guardiola. SAF hadde jo middag med han flere ganger om jeg husker riktig, og vil tro det var delvis for å prøve å overtale ham, eller legge inn aksjer, som man sier.

Dessverre må jeg nok si at jeg forstår godt han valgte en annen klubb, ettersom ledelsen i United ikke er særlig interessert i sportslige resultater. Vi er rett og slett ikke godt nok satt opp for å gjøre det godt sportslig. Managere som Klopp og Guardiola kan velge og vrake i klubber, så da er det tryggere å gå til klubber som Bayern, og til og med Liverpool (den gangen). Tror også Klopp likte romantikken med å ta over en gammel storhet og ta dem tilbake til gamle høyder (som han dessverre har klart).
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14639
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 23351
Liker mottatt: 19324

Nevner ikke Lindelöf, men Bailly.

LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7624
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 27366
Liker mottatt: 17870

Solskjær fikk en ny seier som manager i går.
Dermed har han over 55% seiere.


PL
31-16-14

CL
1-0-3

FA
7-1-2

LC
5-1-1

EL
8-2-2

52-20-22
Seiersprosent 55,32

Matchen i går var bedre enn på lørdag.
Ikke bra spill, men bedre.

Tall og seiersprosent er ikke hovedgrunnen til at jeg tror på Solskjær.
Det er måten han bygger opp igjen klubben på som overbeviser meg.
Får komme med litt flere tanker når tiden strekker bedre til.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply