Manchester United’s nåværende og tidligere managerer

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

Navnet skjemmer ingen, Nils er et fint navn.

Det jeg stusser på er at en såpass ung supporter som du oppgir å være bærer navnet.
Kult at foreldrene dine var så modige å kalle deg Nils om du er født på 1990 tallet.

Navn går i sykluser.
Bodil og Jan for eksempel, populært på 50 tallet.
Linda og Jonny likeså på 70 tallet.
Ikke så mange som blir født nå som heter det.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Pink Final wrote: 25 Apr 2020, 08:12 Som jeg gledet meg til å se United på TV.
Det var t.o.m litt forhåndsstoff husker jeg, intervju med United supportere i London - utenfor Selhurst Park.
Artik lesing, selv var jeg ikke født på den tiden. Men setter ting litt i perspektiv. Vi har blitt bortskjemte med fotball på TV. Skjedd enormt mye. Husker selv på 90 tallet når TV2 hadde PL med Ernst A Lersveen. Var jo det som gjorde at jeg begynt å like United. Gledet meg skikkelig til kamp, særlig da Liverpool United kampene som gikk.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

offside wrote: 25 Apr 2020, 21:42 Husker selv på 90 tallet når TV2 hadde PL med Ernst A Lersveen.
Ja det var gøy.
Med Tv2 så ble det mer rene Premier League sendinger.
Hele sendingen handlet om fotball.

Med NRK’s tippekamper avhang mye av hva som ellers sto på programmet.
Tippekampene ble gjerne vist fra slutten av oktober til utpå senvinteren.

Med Norge som vintersportsnasjon var det gjerne ski, skøyter, hopp osv før tippekampen.
Dermed sjeldent tid til forhåndsstoff.
Noen ganger gikk tippekampen ut pga skisport.
Slik var det under ski VM i Oslo 1982.
Veldig forståelig akkurat det, forøvrig et suverent ski VM.

Tippekampen hadde tidspress på seg.
Såvidt jeg husker måtte det settes tilbake til studio senest kl 17.55.
Og barne TV kl 18 var ‘hellig’.
(Også forståelig, de minste skulle selvsagt få se barne TV).
Men, kjipt var det når kommentator sa, «nå må du snart blåse dommer» - slik at hele matchen rakk å bli vist på TV.

FA cupfinalene ble bestandig viet ekstra oppmerksomhet.
Men, visste du at omkampene gikk i redigert opptak?

I 1983, da United og Brighton møttes til omkamp viste de 1 times sammendrag av matchen.
Resultatet var kjent FØR matchen ble vist på TV!
Men, i de dager var det ingen kunst å unngå å få vite resultatet.
Det var bare å be kamerater ikke si noe, pluss å ikke høre på radio eller se TV.

Selv valgte jeg å ikke vite resultatet før omkampen som ble sendt i redigert opptak.
Det gikk jo bra, United vant 4-0 :heart:

United var så sjeldent på TV at jeg fremdeles husker alle gangene United var på TV fra 1978 og ut hele 1980 tallet.
Fordi det var så sjeldent, fra 1-4 matcher per sesong, så brant øyeblikk og momenter fra matchene seg fast.
Tok dessuten opp matchene på VHS da det kom tidlig på 80 tallet, og så kampene om og om igjen.

Det var såpass lite fotball på TV, at selv andre klubbers kamper sitter i minnet.
Feks WBA - Wolves i 1981, hvor det var så tjukk tåke at man nesten ikke så ballen.
Hørte bare den intense stemningen fra tribunene, som var noe helt for seg selv på den tiden.

I 1981/82 ble ikke United vist en eneste gang på NRK.
Matchen mot Ipswich på Portman Road var satt opp, men ble avlyst på grunn av frost.
Matchen mot City ble ikke vist pga ski VM.
Den gikk imidlertid på SVT.

United ble faktisk kun vist på NRK 1 gang mellom midten av januar 1980 til oktober 1982.
Det var borte mot Crystal Palace 1 november 1980 (0-1).

Matchen i januar 1980 var mot Spurs, og matchen i oktober 1982 var igjen mot Spurs.
Jeg kan fremdeles kjenne forventningen før den Spurs matchen i 1982 - jeg var rett og slett nervøs på lagets vegne før avspark.

Scoringer og høydepunkter ble ofte vist på enten sportshjørnet (torsdag kveld) eller sportsrevyen (søndag kveld) eller lilla sportsspegelen på SVT.
Derfor sitter flere United scoringer, sjanser, redninger og andre øyeblikk i minnet enda.
De kanskje 30 sekundene på Sportsrevyen gjorde et uutslettelig inntrykk.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Pink Final wrote: 26 Apr 2020, 09:46 Ja det var gøy.
Med Tv2 så ble det mer rene Premier League sendinger.
Hele sendingen handlet om fotball.
Ja det var tider, det er det første jeg forbinder med Premier Leuage. Det var utrolig mange gøy kamper, ikke minst mange profiler. United sine profiler taler jo for seg selv, 4 nordmenn på det meste. For å ikke glemme alle andre nordmenn som spilte rundt forbi i forskjellige klubber. Husker jeg syntes Newcaslte var et fascinerende lag, valget sto mellom Newcastle eller United. Men så ble valget ganske enkelt sånn sett. Newcaslte hadde så kule drakter syntes jeg, og mange profiler. Shearer, Asprilla, Ferdinand osv....

Så kjøpte Canal pluss opp PL. Vi hadde ikke Canal + hjemme , og da mistet jeg mye av det som skjedde fra Ca 1999 til 2003. Fikk kun se målene fra høydepunkter på TV2sporten. Det var de berømte 30 sekundene med glede hvor man bare måtte få med seg det som skjedde.
Rundt 2004 ble jeg "voksen" nok til å dra på et sted som viste kamper. Det var en pub eid av en brite, og han hadde gjort den puben om til en skikkelig britisk pub. Kjøpte en bruks og så kamper der. Det var magisk, mange folk god stemning. Så fikk vi etterhvert Canal + hjemme. Det var jo i den gøye tiden fra 2006 med Ronaldo og Rooney. For en generasjon vi hadde der.

Nå har man så mye fotball tilgjengelig på TV at en nesten ikke vet hva en skal velge lenger. Jeg ser ikke så mye på fotball nå som jeg gjorde før. Nå ser jeg United sine kamper, pluss noen av de gøye oppgjørene rundt forbi. Men henger ikke i nærheten med av hva som beveger seg av spillere og talenter som jeg gjorde før. Men en merker veldig at en savner fotball nå i denne tiden. Og interessen for United den vedvarer enda!

Nils Olsen

På Canal + så handlet det også om fotball. Men med en hjemmekos stemning. Haugen i bua i stolen var konge og konge hver helg uansett gjester.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Håper Viasat ansetter "Haugen i bua" som programleder når de overtar Premier Leauge sendingene.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Mourinho kjører på mot de lyseblå, det er helt greit det.

LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Flere artige Fergie-historier i Athletic-intervjuet med Steve Bruce her om dagen:

"So the manager pulled me aside and pointed to Robbo. He said, ‘See him? He plays in midfield. That’s because he’s a proper footballer and he’s the best in the world, so when you get the ball, have a look and give it to Bryan. Instead of thinking you’re Franz fucking Beckenbauer and hitting 70-yard diagonals to Jesper Olsen. You are not Franz Beckenbauer. See that goal? Keep the ball out of it.”

One of Ferguson’s greatest strengths was making a monolith club feel small; boiling it down to 11 players, us against the world. “In the nine years I was there, I never heard him criticise any of us publicly,” Bruce says. “He circled the wagons as if everybody hated us. That’s something I took with me. Yes, you can say the team weren’t good enough, but Fergie would never hang you out to dry.”
Speaking of dry, Bruce must have felt the force of Ferguson’s verbal hairdryer? “Oh, bloody hell, aye! I had more bollockings than anybody. But he was fair. He was an absolute genius. He was the first manager to master the art of rotation, although me and Gary Pallister would never get a rest. He’d just say, ‘You’re centre-halves. You don’t do anything. You just stand there and kick it’.”


:hah: :hah:
post liked by: Pangaea
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Det der var fantastiske utdrag [mention]Ryder[/mention]. Lenge siden jeg har ledd så godt av et enkelt innlegg.

Bruce er ikke en jeg har sett spille fotball; kjenner han kun som manager - som han har vært en stund. Rart å tenke på at hans første seier mot United - som manager - kom 6. oktober i fjor. Newcastle vant 1-0 på St. James' park, etter mål fra Matty Longstaff.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Ryder wrote: 11 Sep 2020, 10:28 Franz fucking Beckenbauer
:hah:

Fotballhistorier er artig, spesielt innside-historier.

[mention]Elkey[/mention] Bruce var mye av hjernen bak der og styrte Pallister, scora en del mål, og var knallhard. Det var jo Pally au . Bruce var meget viktig i de første sesongene Ferguson vant titler.

Fikk ikke en kamp for A-landslaget til England faktisk. Scora 51 mål som midtstopper for United, ikke så verst det altså. 5-6 mål pr. sesong i snitt.

Wiki:

"Born in Corbridge, Northumberland, he was a promising schoolboy footballer but was rejected by several professional clubs.
He was on the verge of quitting the game altogether when he was offered a trial with Gillingham. Bruce was offered an apprenticeship and went on to play more than 200 games for the club before joining Norwich City in 1984, winning the League Cup in 1985. In 1987, he moved to Manchester United, with whom he achieved great success, winning twelve trophies including three Premier League titles, three FA Cups, one League Cup and the European Cup Winners' Cup.

He also became the first English player of the 20th century to captain a team to the Double.

Despite his success on the field, he was never selected to play for the England national team. Commentators and contemporaries have described him as one of the best English players of the 1980s and 1990s never to play for his country at full international level."
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

9 oktober ble Frank O’Farrell 93 år.
Han er den eldste gjenlevende ex United manager.
Frank O’Farrell kom fra irske Cork til West Ham United i 1948.
Østkant klubben med færrest manager av alle fram til 1989 (kun 5 mann fra 1902-1989) fikk opp mange lovende unggutter på 50 tallet.
Med Malcolm Allison i spissen ble de unge spillerne deres kjent som ‘tenkerne’.
Der de satt på cafe Cassettaris vis a vis Boleyn Ground og snakket taktikk og formasjoner.
Cassettaris tekopper og pepperbøsser tjente som ‘spillere’ da gutta satte opp sine formasjoner :football:
Frank O’Farrell er verdens eldste Hammer.
O’Farrell var United manager i 1971/72 og fram til desember 1972.
Han fikk fyken etter 0-5 på Selhurst Park.
Den gikk på NRK tippekamp i desember 1972 (før min supportertid).

Nesten like gammel er Tommy Docherty.
Født 28 april 1928 - 92 år nå.
Tommy Doc spøkte senest ifjor om at han var ledig for manager oppdrag :hah:

Da jeg var på min første United match, Birmingham - Manchester United 29 mars 1986, ropte de mange tusen United supporterne på Tilton Road End «Åh Tommy, Tommy// Tommy, Tommy, Tommy, Tommy Docherty//.
Det var 8 måneder før Ferguson fikk jobben.
The Doc var populær, men glad det ble Fergie og ikke han 6 november 1986.

Ja,ja - ikke kveldens mest tids aktuelle post dette.

Men, av United’s 11 managerer etter ww2 lever 9 fremdeles.
Bare Busby og Sexton er borte.

Ser ut til at United’s managerer lever lenge :bump:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

Fantastisk å høre ‘den siste Busby Babe’ - Sammy Mcilroy omtale sir Matt på United podcast.

‘Han skapte familieklubben og kjente fornavnet på kjærester og familie til alle i klubben. Han brydde seg om damene på vaskeriet og lærlingene. Sir Alex var av samme skole’.

‘Sir Matt så det som svært viktig at vi underholdt fansen. Sir Matt skapte Manchester United’.

Flott å høre Sammy Mcilroy fortelle 👏
post liked by: Pangaea, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

Pink Final wrote: 23 Oct 2020, 18:08 Nesten like gammel er Tommy Docherty.
Født 28 april 1928 - 92 år nå.
Tommy Doc spøkte senest ifjor om at han var ledig for manager oppdrag

Da jeg var på min første United match, Birmingham - Manchester United 29 mars 1986, ropte de mange tusen United supporterne på Tilton Road End «Åh Tommy, Tommy// Tommy, Tommy, Tommy, Tommy Docherty//.
Det var 8 måneder før Ferguson fikk jobben.
The Doc var populær, men glad det ble Fergie og ikke han 6 november 1986.

Ja,ja - ikke kveldens mest tids aktuelle post dette.

Men, av United’s 11 managerer etter ww2 lever 9 fremdeles.
Bare Busby og Sexton er borte
Vært opptatt ett par dager, så sent ute med denne.
Tommy Doc gikk bort på årets siste dag (31/12-20).

Skapte som kjent et svært populært og karismatisk lag midt på 70 tallet.
Mange på Redcafe og slike steder som skriver at den absolutt kuleste tiden å følge United i England var under The Doc.
Og, det inkluderer Fergie tiden.

Skyldes nok den enorme oppturen sportslig, med attraktiv fotball og ikke minst i en tid da det var ståplasser og stor stemning på kampene.
Og United trakk desidert mest folk.
post liked by: Elkey, Belfastboy, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Siden Ferguson ga seg har etterfølgende managere disse resultatene:

Moyes 13/14, fikk sparken før sesongen var over.

PL: Nr 7. 19-7-12 64 poeng

LC: Semifinale

CL: Kvartfinale

FA: 3.runde



Louis van Gaal 14/15/16, fikk sparken dagen etter United vant FA-cupen.

PL: Nr. 4. 20-10-8 70 poeng og nr. 5 19-9-10 66 poeng

LC: 2.runde og 8-delsfinale

Ingen stats i Europa siden vi ikke var kvalifisert 14/15

8-delsfinale EL 15/16

FA: Kvartfinale og vinner 15/16



Mourinho: 16/17/18, fikk sparken før jul i sin tredje sesong.

PL: Nr 6. 18-15-5 69 poeng og nr 2. 25-6-7 81 poeng. Lå dårlig an i tredje sesong når OGS tok over, det endte på 6 plass 18/19.

LC: Vinner, kvartfinale og 3.runde

EL: Vinner CL: 8-delsfinale

FA: Kvartfinale og finale

Kvalifiserte oss til CL gjennom å vinne EL, utslått i 8delsfinalen CL 17/18



OGS: 18/19/20/21

PL 6.plass 18/19, (delt sesong med Mou) 19-9-10 66 poeng. Deretter 3.plass 18-12-8 66 poeng

LC: Semifinale

CL: Kvartfinale. Og utslått i gruppespillet.

EL: Semifinale

FA: Kvartfinale og Semifinale.

Bare litt artig å se det slik, spesielt poengfangsten i PL. Og titler vi har tatt siden Ferguson...

Vi er på nedadgående når det gjelder pokaler med OGS. Trenger FA eller EL igjen i år...

Poengmessig i PL er det små nyanser bare, bortsett fra Mourinho 81 poeng 17/18 som er soleklart best etter 2013.
post liked by: Pangaea, Pink Final
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Litt mer info som tillegg til posten over denne.

Poengsnittet i PL post Ferguson er (avrundet desimal) 68.9 poeng.

Hvis det fortsetter med 1.96 poeng i snitt for de 15 resterende kampene ender vi på 74 poeng.
,
Laget må da heve formen. Siste 10 kamper er snittet 1.9 poeng, siste 8 er det 1.875, siste 6 er det 1.5.

Fortsetter vi med f.eks 1.5 poeng i snitt ut sesongen, ender United og Solskjær på 67 poeng.

Siste 6 kamper har gitt 2-3-1. Altså kun 1 tap, men vi har begynt å spille U. Første 17 kamper spilte vi 3 U, og de neste 6 spilte vi 3 U.
post liked by: Pink Final, Buchan
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

Takk for arbeidet du har lagt ned i oversiktene @Blodfink.

Nei, ser vi utelukkende på poeng og pokaler er det ikke framgang.
Og, hadde Solskjær overtatt en homogen spillertropp og et lag med innarbeidet spillemønster ville dette ikke vært bra.
Det samme kan sies om de to forrige managerne, ja selv Moyes.

United er nede i en liten formdupp nå, med flere uavgjort.
Ikke så lenge siden poengsnittet lå på 2,1.
2,1 var det snittet jeg tippet før sesongen.

Når det gjelder cuper så vant van Gaal FA cupen, og Mourinho Ligacupen og EL som du skriver.

Semifinaler teller selvsagt ikke så mye, om noe som helst.
Kun nerder som meg som holder orden på sånt 😜😄.

Moyes 1 sf i ligacupen.
Van Gaal Vant FA, ergo 1 sf vunnet.
Mourinho Vant 2 cuper, samt finalist i Fac 2018, ergo 3 sf vunnet.
Solskjær 4 sf - men alle tapt.

Det jeg ser av forbedringer går på ledelse og kultur.
Ikke så enkelt å ‘bevise’ som håndfaste resultater.
Bortsett fra at ‘alle’ spillerne snakker pent om Solskjær.
Selv de han solgte feks Lukaku og senest Fosu-Mensah.

Som jeg har skrevet flere ganger her inne.
Det som gjør meg overbevist om at Solskjær vil få suksess er hvordan han leder, og hvordan han behandler mennesker.
For, spillerne er vel mer mennesker enn spillere når alt kommer til alt.
Om den siste setningen gir mening.
post liked by: Elkey, Blodfink, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply