Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 37348
Liker mottatt: 27838

Enig @Jan Erik - kjenner igjen Højlund mye bedre i din beskrivelse av ham.
Men vi kan diskutere den unge dansken opp og i mente, det er delte meninger.
Greit nok.
Det som er sikkert er at vi ikke har nok mål i dette laget.
Som en annen skrev her inne et sted, kan ikke huske å ha sett et mindre målfarlig Manchester United lag.
Vi har brukt masse penger og allikevel klart å kjøpe oss ned i kvalitet!
Sånn at vi nesten ikke har målscorere og kreative spillere igjen i stallen vår.
Nå har vi ingen penger igjen, og vår svakeste stall på flere tiår.

Siden sommeren 2022 har vi kun kjøpt 3 angripere.
Antony, Højlund og Zirkzee.
Vi har gitt bort eller mistet eller lånt ut: Cavani, Lingard*, Chong, Ronaldo, Elanga, Martial, Greenwood, Pellistri og Sancho.
Pluss en målfarlig midtbanespiller som McTominay.
Rashford er i ferd med å bli historie.

Vi har vært uheldige selvsagt med flere over her.
Både med skader og med holdninger.
Kvaliteten på de vi har mistet er også diskuterbar.
Uansett, vi har hentet 3 angripere på 2,5 år, og mistet 9 eller 10.
*Definisjonsspørsmål om Lingard er angriper.

Vi har øst ut penger på å ‘oppgradere’ stallen.
Vi har 4 - fire — angripere igjen i stallen.
Højlund, Zirkzee, Amad og Garnacho.
Fire angripere etter å ha brukt flere hundre millioner pund!
Og noen snakker om at dagens stall er bedre enn den Solskjær etterlot!
Vi vurderer å selge Garnacho!
Hvor skal målene komme fra?
Må Fernandes gjøre alt alene på dette laget?
Og allikevel få høre at han er et problem han også?

Nei Højlund har ikke levert.
Men han har ingen enkel jobb.
Han må bære angrepsansvaret omtrent alene slik vi har rasert troppen vår.
Har har slitt mye med skader.
Jeg er redd vi kommer til å ødelegge ham.
post liked by: Ryder, Tringe, Rød Pølse, red, Jan Erik, Pangaea, Can2, M.r. Brownstone
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld
Liker gitt: 289
Liker mottatt: 1131

Vi har mange spillere som er inne i en blindgate, vi er inne i en blindgate med tanke på å beherske formasjonen, vi er inne i en blindgate med tanke på spillere som ikke behersker dette fra dag 1. Vi er inne i en blindgate med tanke på relasjoner mellom spillere i nevnte system. Vi er inne i en blindgate med tanke på hva vi kan gjøre på overgangsmarkedet. Støtter dette prosjektet med hud og hår...vi har en manager med meninger og klare tanker om hva som tolereres av sine spillere. Hos Amorim har navn ingen betydning, og jeg påstår hardnakket at Amorim har full støtte hos Ineos. Januarvinduet er tøft uansett, og det hører til sjeldenhetene at en finner gull der. Håper på en eller to som kan systemet, om ikke er det til sommeren det jobbes med, og forhåpentligvis er forhandlinger der kommet et stykke på veien...ingenting hadde vært bedre enn at United er blitt mer lukket med tanke på lekkasjer. Stå på Amorim...
post liked by: Tringe, Rød Pølse, Ryder, LoveBruno&Rashford, offside, Pink Final, RedTrafford, Jan Erik

Harry Greaves
Liker gitt: 44
Liker mottatt: 832

Da Alan Hansen i starten av 95/96 sa så famøst at du ikke vinner ligaen med guttunger, så hadde han jo egentlig rett. Det laget United vant ligaen med den sesongen, besto ikke først og fremst av Beckham, Butt og Scholes. Cantona (29), Pallister (30), Irwin (30), Bruce (35) og Schmeichel (32) var alle mer eller mindre faste på laget. I tillegg startet Keane (24), Sharpe (24) og Cole (24) også godt over halvparten av alle ligakampene. Dette var et lag bestående av veldig gode veteraner og to-tre faste spillere på vei inn i sine beste år. Beckham, Butt, Neville*2 og Giggs spilte mye, men de var fortsatt læregutter i en stall bestående av menn.

Det dagens stall mangler mer enn noe annet, er etablerte spillere som er gode rollemodeller på banen (og utenfor).

Tenker man over det litt, så sier det vel egentlig seg selv? Hvorfor skal en spiller i sine beste år bruke tiden sin på UNITED om han er god nok for Real Madrid? Foruten Bruno Fernandes, som er et unikum og sannsynligvis en mye større legende enn vi egentlig innser, så ligger jo svaret foran nesa vår. De spillerne som er i denne alderen er i United fordi de ikke er gode nok til å spille på et topplag; enten det er fordi de ikke har ferdighetene, eller fordi de ikke har holdningene.

Shaw, Maguire, Rashford, De Ligt, Onana, Zirkzee, Mazraoui, Lindeløf. Dette er spillere som nesten uten unntak hadde blitt solgt bort av bedre drevne klubber enn United.

Det jeg virkelig bekymrer meg for, er at man nå har kastet all børen på skuldrene til altfor unge gutter. Mainoo, Yoro, Garnacho og Amad først og fremst, men nå kommer det til å være fullt fokus på hvordan 20 år gamle Patrick Dorgu skal redde angrepsmønsteret til Amorim, og hvordan 18 år gamle Ayden Heaven skal steppe opp når Martinez nå er ferdig. Højlund som 21-åring er forventet å score målene våre, mens 23 år gamle Ugarte skal være den etablerte verdensmannen på midtbanen.

Det er på tide å bruke litt penger på noen spillere på andre siden av 20-årene, og gjerne en ny Edinson Cavani på topp. Det er ikke lengre et enkelt talent vi risikerer å ødelegge, men snarere en hel generasjon med spennende unge United-spillere.
post liked by: Jan Erik, Tringe, Ryder, Belfastboy, Rød Pølse, Blodfink, RedTrafford, red

Jan Erik
Liker gitt: 19046
Liker mottatt: 20299

@Harry Greaves, god kommentar. Veldig enig i dette.

Det er flott med ungdomslinje, satse for fremtiden og være den klubben som de beste unge vil komme til. Men vi må ha et lag i dag også.

Men så var det dette med penger og det å få solgt de som absolutt ikke skal være her.
post liked by: Rød Pølse, RedTrafford

Ryder
Liker gitt: 3657
Liker mottatt: 15860

Harry Greaves wrote: 02 Feb 2025, 20:27
Det jeg virkelig bekymrer meg for, er at man nå har kastet all børen på skuldrene til altfor unge gutter. Mainoo, Yoro, Garnacho og Amad først og fremst, men nå kommer det til å være fullt fokus på hvordan 20 år gamle Patrick Dorgu skal redde angrepsmønsteret til Amorim, og hvordan 18 år gamle Ayden Heaven skal steppe opp når Martinez nå er ferdig. Højlund som 21-åring er forventet å score målene våre, mens 23 år gamle Ugarte skal være den etablerte verdensmannen på midtbanen.

Det er på tide å bruke litt penger på noen spillere på andre siden av 20-årene, og gjerne en ny Edinson Cavani på topp. Det er ikke lengre et enkelt talent vi risikerer å ødelegge, men snarere en hel generasjon med spennende unge United-spillere.
Godt poeng, selv om de fleste av oss ønsket en foryngelse av stallen kan vi ikke legge alle eggene våre i den kurven - altfor risikabelt. Balanse er jo stikkordet her, du trenger også spillerne som er i sin beste alder, ikke bare potensial.

Synes det er helt greit at vi styrer unna de som har bikket 30, men vi trenger absolutt et par ringrever mellom 25-30 som har vært ute en vinterdag før, som gjerne kjenner ligaen og der vi kjenner toppnivået. "Ei hand å holde i" for ungutta. 😅

Ellers begynner verktøykassa i hodet mitt å bli ganske tom med tanke på hva som skal til for å få denne klubben på rett kjøl. Er liksom ingen ting som fungerer, tvert imot virker det som alt blir litt verre for hver endring vi gjør.
Tror jeg begynner å innfinne meg med at det blir tøffe tider i overskuelig framtid, og at vi bare må vende det andre kinnet til, brette ned buksa og ta det som kommer. Så blir det forhåpentligvis bedre etter å ha blitt verre. Og om det ikke blir bedre skal jeg overleve det også... 😝
post liked by: Jan Erik, RedTrafford

red
Liker gitt: 3696
Liker mottatt: 7670

Vi har jo endel senior spillere som nå ideelt sett burde stått frem som ledere i dette laget men som ikke gjør det.

Enten pga personligheten, eller pga skader, eller pga rett og slett ikke er gode nok lenger for å få spilletid: Rashford, Shaw, Eriksen, Casemiro, Onana, Lindelof, Evans, osv.

Martinez og Mount burde vært på vei opp til å være sentrale spillere, men skader... Mazraoui er jeg usikker på om har personligheten? (selv om er veldig god).

Så det er jo egentlig bare Bruno og Maguire som av de litt eldre som står frem som sentrale lederskikkelser i dette laget.

Med De Ligt (spesielt) og Dalot (men hjelper ikke om han ikke finner tilbake til et høyere nivå) som har potensiale mtp personlighet.

Og resten er altså 20-22 år (Yoro, Mainoo, Garnacho, Collyer, Højlund, Ugarte, Zirkzee, Amad).

Så med tanke på hva som bør gjøres, hadde dette laget hatt veldig godt av en skikkelig lederskikkelse på den sentrale midtbanen, eller på spissplass til sommeren. Uten at de akkurat vokser på trær.
post liked by: Blodfink

RedTrafford
Donor
Liker gitt: 27004
Liker mottatt: 19173

Han Sam Erith som ble ansatt tidligere i sesongen som skulle være så bra for 'prestasjoner'
Han har vel ikke ikke vært på jobben siden han ble ansatt eller?
1 av 1000 ting over 'hva bør gjøres' er å fjerne han i hvertt fall. Prestasjonene har jo aldri vært dårligere.

Erith har tidligere jobbet med det engelske landslaget, Manchester City og Tottenham.
Bærer ikke akkurat frukter av arbeidet hans de heller ser det ut til :-|
post liked by: Blodfink

Jan Erik
Liker gitt: 19046
Liker mottatt: 20299

@RedTrafford, han har visstnok bare jobben ut sesongen? Vet ikke helt hva oppgaver han har, men vi har jo færre mann ute med skader enn vi pleier. Ikke sikkert det har noe med ham å gjøre, men...
post liked by: RedTrafford, Blodfink

M.r. Brownstone
Liker gitt: 663
Liker mottatt: 735

Hva bør gjøres,ja den som viste det!!
Nå har Amorim out begynt å spre seg på SOME jeg ser på det som livsfarlig for United som klubb når disse mekanismene begynner å slå ut. Spillerne er mennesker de får med seg slikt og den onde sirkelen har startet.
Jeg tenkte over managerne vi har hatt siden Ferguson og jeg blir bare mer å mer sikker på at å sparke Moyes etter 8,9 måneder var en stor feil han fikk aldri sjansen egentlig. Jeg sier ikke at vi hadde vunnet premier league med ham men siden den gang har vi sunket som en stein som klubb selv om det unntaksvis har vært gode sesonger.
Van Gaal da begynte lønnsfesten og Woodswards elendige sportslige satsing salg av gode spillere ble erstattet av dyrere og til en viss grad dårligere ( salget av Evans horribelt)
Mourinho man kan si mye om mannen men i ettertid begynner jeg å skjønne hvorfor han hevder 2 plass er hans beste prestasjon som manager. Han er er vanskelig fyr men jeg tror han innså hvor skakkjørt klubben var. Solskjær begynte å bygge kultur og lykkes godt det ble tatt tak i akademiet igjen noe Solskjær prioriterte. Så kom Ronaldo part 2 noe endret seg SOME Hivde seg på og Solskjær ble historie. Ten Hag kom som den mest ettertraktede manageren i fotball Europa hadde en veldig godt debut sesongen et mareritt av skader i sesong 2 noe han kanskje skal ha noe av ansvaret for selv tidlig i sesong 2 våknet hylekoret og ga seg ikke før han var historie. Amorin atter en gang har vi det heteste navnet i fotball Europa ble hyllet som en helt av så å si hele fanbasen. Resultatene har vært elendige og nå har hylekoret virkelig våknet etter dagens tap. Jeg har ingen løsninger jeg håper United som klubb har en plan. Jeg tror vi har fått inn noen kompetente fotballfolk i dagens ledelse. Men vi må slutte å alltid ta managerne eller enkeltspillere. Det er klubbdriften som har vært feil. Drevet av grådige Glazers og deres lakeier. Ratcliffe er en kynisk foretningmann men jeg tror også han har en ambisjon om at dette skal lykkes. Feilene har vært mange og skamfulle fra hans side også hvordan vanlige ansatte har blitt behandle billettpriser osv. Han har i hvertfall ansatt fotballfolk i de riktige posisjonene
post liked by: MektigeTHOR, Blodfink, Pink Final

Rød Pølse
Liker gitt: 22124
Liker mottatt: 19664

Jan Erik wrote: 05 Feb 2025, 19:09 vi har jo færre mann ute med skader enn vi pleier
Jinx 😬

Jeg tror vi bare må la de som styrer sjappa nå få litt tid. Hele klubben er i endring og vi har en hovedtrener som ikke viker fra sine prinsipper. I mine øyne er det positivt, men ikke nødvendigvis på kort sikt.

Alle vet at vi har utfordringer i spillerstallen. Jeg mener likevel at vi er på rett vei. Overgangssummen og hele femårskontrakten til Dorgu koster mindre enn de gjenværende 16 månedene med Casemiro. Potensiell videresalgsverdi kommer på toppen av det. Fortsetter vi slik vil økonomien se helt annerledes ut i løpet av et par år. Så må vi også hente spillere som kan styrke sentrallinja umiddelbart, uten å makse ut kredittkortet. Det er en kabal, men nå har vi folk på toppen som tilsynelatende vet hva de driver med.

Hvis man forventer store steg fra uke til uke vil man sannsynligvis bli skuffet. Tålmodighet er ikke spesielt morsomt, men det er ingen quick fix på Manchester United.
post liked by: Vidar Dale Fjeld, Jan Erik, Belfastboy, Andtho01, RedTrafford, Pwint, Blodfink, Pink Final
Football, bloody hell!
Post Reply