United 24/25

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Rød Pølse
Liker gitt: 23991
Liker mottatt: 21221

Jan Erik wrote: 03 Feb 2025, 22:00 @Andtho01, i UNO-episoden i dag var de veldig usikre på det. Nettopp fylt 17 sa de, og spiller ikke på u21. Da er det et stykke opp til A-laget. Om jeg husker riktig, så scorer han mål, men er ikke like god ellers?
Chido Obi har debutert for U21, med mål hvis jeg ikke husker feil (gidder ikke sjekke). Husker en gutt fra U18 som debuterte for førstelaget mot Midtjylland. Det gikk jo ganske bra...
post liked by: Andtho01, Jan Erik
Football, bloody hell!

Jan Erik
Liker gitt: 21531
Liker mottatt: 22539

Det har han sikkert, @Rød Pølse. Mener de sa at han spiller vanligvis på u18.

Alt er jo mulig, jeg aner fint lite om ham.

Generelt skulle jeg likt å hatt en LITT rutinert spiss i troppen...
post liked by: Rød Pølse, Andtho01, Blodfink

Rød Pølse
Liker gitt: 23991
Liker mottatt: 21221

Er jo enig i det, @Jan Erik, men 'man tager hva man haver'. Hadde vært gøy å se han i aksjon mot voksne menn.
post liked by: Andtho01, Jan Erik, Blodfink
Football, bloody hell!

Pangaea
Liker gitt: 7656
Liker mottatt: 9491

Denne siden kan man vel stole på, har bare 1 kamp på u21 nivå, ellers er det u18.
https://www.transfermarkt.com/chido-obi ... r/1042886/

De fleste på redcafe som faktisk følger med på disse lagene og spillerne sier han har talent, men er veldig "raw". Skal likevel ikke se bort fra at han får minutter pga mangel på spisser og mål, men han er neppe klar for det. Har nylig blitt 17 år, så ikke noe stress, la han utvikle seg i riktig tempo, i United kommer mulighetene hvis du er god nok. Å knabbe Nwaneri fra arsenal hadde vært en drøm, men det skjer åpenbart ikke. Obi er ikke i nærheten av det nivået, men får håpe han kan bli bra om et par år.
post liked by: Rød Pølse, Jan Erik, Blodfink

28FPellistri
Liker gitt: 2361
Liker mottatt: 9689

Er vel ingen tvil om at han er et stort spisstalent, men ikke for å holde kaldt vann i årene på alle, men hvor ofte er det monstertalentene i ung alder faktisk blir de beste spillerne? Inntrykket mitt er at det skjr svært sjeldent.

Blir uansett spennende å se om han får debuten sin i løpet av sesongen. Hadde nesten hatt mer tro på det om vi var i god flyt og systemet fungerte bra enn det jeg har når det er som nå, ganske rotete og liten flyt.
post liked by: Pangaea
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Ryder
Liker gitt: 3834
Liker mottatt: 16884

Tror også det er lurt å ha is i magen når det gjelder Obi, og la trenerapparatet ta en fornuftig beslutning som er basert på faktisk utvikling og ikke panikk for hva som skjer på førstelaget.

Å banke inn mål i aldersbestemt er noe helt annet enn å gjøre det i PL. Hvor mange mål var det Charlie McNeill scoret i aldersbestemte nivå? Husker ikke, men det var et absurd antall. For u18 for oss scoret han i snitt ett mål per kamp, så ble det et mål hver fjerde kamp for u21 og nå er han like gammel som Højlund og har spilt to kamper som innbytter denne sesongen for Sheffield Wednesday.

Hver spiller er unik, men tror vi må innse at det er lang vei å gå for ham ennå.
post liked by: alfen74, Andtho01

Harry Greaves
Liker gitt: 47
Liker mottatt: 903

Pink Final wrote: 03 Feb 2025, 21:41 Har vi virkelig brukt 650 mill pund siden 2022 på å «oppgradere» til denne troppen!
Nå sitter jeg åpenbart ikke med fasiten på dette, men jeg vil faktisk tro at dagens tropp er verdt flere 100 millioner mer enn troppen som avsluttet 21/22.

Dette er det flere grunner til:

1) Kontraktssituasjonen til mange av spillerne. På tidspunktet sesongen ble avsluttet så var det 12 førstelagsspillere som hadde maksimalt 13 måneder igjen av kontrakten sin. Av disse var det bare Rashford, Fred, Shaw og Dalot som fikk forlenget kontraktene sine. Det var på mange måter den første "feilende generasjonen etter Ferguson" som takket for seg dette året, en gruppe som hadde gått 5 år uten å vinne et eneste trofé og som nå var langt over toppen.

2) Greenwood. Den aller mest salgbare spilleren og det største talentet United nok har fostret opp i egne rekker i moderne tid, havnet under etterforskning og verdien gikk fra veldig mange millioner pund, til tilsvarende kr 0, over natta.

3) Gammel tropp. Jeg sjekket for moro skyld snittalderen til de 11 United-spillerne som startet flest kamper i Premier League. Det ga en snittalder på 29,27 år. Til sammenligning er tallene for dagens foretrukne ellever på 25,18.

Min påstand er at United var i et mye større uføre sånn sett, sommeren 2022. Dét og det faktum at ingen visste hvem som skulle være manager før i april samme år, kan være en stor del av forklaringen på hvorfor man fikk et så elendig sommervindu. United måtte gjøre store endringer, og de hadde veldig dårlig tid på seg (som vanlig!). Det er oppskriften på katastrofe, og det så man også utfolde seg sensommeren 2022 gjennom de to kanskje aller verste spillerkjøpene i klubbens historie.

Jeg synes dagens stall er den mest spennende på veldig mange år, men det er et helt åpenbart problem at man ikke har nok folk som har rukket å bli tørre bak ørene.
post liked by: Blodfink, red, Rød Pølse, Jan Erik, alfen74, Pangaea

Jan Erik
Liker gitt: 21531
Liker mottatt: 22539

@Harry Greaves, gode poenger med alder og kontrakter. Det er alltid flere faktorer å ta med i betraktningene om hva og hvorfor ting har skjedd.

Blodfink
Donor
Liker gitt: 34197
Liker mottatt: 26812

Enig i at alder er en faktor, men er du god nok er du gammel nok. Mixe det opp med gode spillere i prime-alder da.
Se på Nwaneri og Lewis-Skelly i Arsenal, 17 og 18 år gamle, men tar nivået greit så langt.
LUHG!

Harry Greaves
Liker gitt: 47
Liker mottatt: 903

Jeg tror ikke man skal sammenligne det som skjer i Arsenal for mye med United nå. Hverken Nwaneri eller Lewis-Skelly er forventet å skyte Arsenal opp og frem enda, de store forventingene ligger på helt andre, mer etablerte spillere.

Jeg tror talentutvikling er helt avhengig av å gi ungguttene et sunt miljø å utvikle seg i, med trygge og gode rollemodeller rundt seg. Spørsmålet er om United har hatt det i år, og hvor skadelig det har rukket å bli for Garnacho, Mainoo, Yoro og de andre.
post liked by: red, Rød Pølse, Pangaea

red
Liker gitt: 4012
Liker mottatt: 8562

For å bygge videre på det med alder

Har en oversikt liggende over dagens kontrakter + alder ... 🤓

Dersom vi antar at:
  • Vi lar kontraktene til Lindelof, Eriksen, Evans, Heaton gå ut nå til sommeren
  • Det gjennomføres salg av Antony, Malacia, Casemiro og Rashford
Ser troppen før neste sesong (og overgangsvindu) slik ut:

Image

Med en snittalder på 24.37 år

Sortert etter alder, ser du at egentlig halve troppen da består av 20-22 åringer:

Image

I tillegg så er tre av våre litt mer erfarne spillere (Mount, Shaw, Martinez) veldig plaget av skader.

Med andre ord: Potensielt vil antallet mer erfarne utespillere som faktisk er tilgjengelig (dvs som vi kan forvente at ikke er skadet) fra neste sesong være - 5 spillere

(Bruno, Maguire, Dalot, De Ligt, Mazraoui)

Det er faktisk helt vilt.

(Ok, Ugarte er så stabil at du kan inkludere han i den listen)

Men uansett noe å tenke på når man lurer på hvorfor dette laget er så ujevne i prestasjonene sine.

Jeg håper virkelig vi fortsetter å satse ungt på overgangsmarkedet.

Men det er ikke tvil om vi trenger noen litt mer erfarne spillere inn til sommeren.

Både for å dekke opp på venstre stopperplass etter skaden til Martinez. Og for å få litt mer pondus på den sentrale midtbanen. Og for å fikse måltørken (fra spissplass).
post liked by: RedTrafford, Blodfink, Jan Erik, Rød Pølse, Pangaea

Ryder
Liker gitt: 3834
Liker mottatt: 16884

Bra og tankevekkende oversikt, @red!

I tillegg kommer Diego León etter 18-årsdagen i juni. Vet ikke om han er tiltenkt en plass i førstelagsstallen fra start, men regner med det?

Så har du Quenda (17) som legitimt transfermål fra Porto...
post liked by: Blodfink, Jan Erik, Rød Pølse, Harry Greaves

Blodfink
Donor
Liker gitt: 34197
Liker mottatt: 26812

Harry Greaves wrote: 04 Feb 2025, 12:48 . Hverken Nwaneri eller Lewis-Skelly er forventet å skyte Arsenal opp og frem enda, de store forventingene ligger på helt andre, mer etablerte spillere.
Det er selvfølgelig sant, men at tenåringer kan spille i PL er det liten tvil om, du må være god nok rett og slett.
Og ha en hard skalle og trua på egne ferdigheter, pluss flinke folk rundt.

Det er forskjell på klubbene pr. nå, men det bør være naturlig for også United å fase inn unge spillere, og få til dette. Og det gjør jo United. Garnacho, Amad og Mainoo er jo eksempler på spillere som har nivået.
Akademiet i Arsenal har jobbet godt, sånn sett litt rart at to av talentene går til oss, de ser jo at kids får sjansen i Arsenal også. De beste klubbene rundt om i div. land har jo stadig vekk nye tenåringer som tar nivået og etablerer seg på laget. Vi kan ikke spille med juniorlag, men det bør være nok etablerte spillere i United til å hjelpe de yngre.

Det er jo denne faktoren med presset det medfører I United, men det er jo press i andre klubber også.

Er skikkelig spent på Heaven og Obi for å si det sånn. Vil Arsenal angre på at de ikke gikk lenger for å beholde disse eller ei.

Edit, skrfeil
post liked by: Jan Erik, Rød Pølse
LUHG!

pixma
Donor
Liker gitt: 1189
Liker mottatt: 3420

Er vel stort sett bare 1 mål for MU nu og det er å ikke havne i noen nedrykk posisjon i PL denne sesongen, så får man vel bare ta de gode kampen som et stort +. Så får vi håpe at neste sesong blir bedre,
post liked by: Blodfink

Pangaea
Liker gitt: 7656
Liker mottatt: 9491

Mange gode tanker over her, takk for det 👍

Skal ikke være for kritisk til Obi, for han er veldig ung og har åpenbart talent. Men jeg er alltid litt tilbakeholden med unge spillere som ser ut som menn, og som spiller mot andre gutter. Obi er stor og sterk og vinner det meste av fysiske dueller. Og scoret 32 mål på 18 kamper for Arsenal som 16-åring, på U18-nivå. Det låter selvsagt utrolig bra. Når jeg ser på ham spille, så er jeg litt mer usikker på nærkontroll osv. Klarer han å gjøre det like bra når han spiller mot andre store og sterke spillere?

Det gjenstår å se, og det blir spennende å se hvordan han tar U21 når han blir flyttet opp dit. Samtidig så er åpenbart styrke en fordel uansett nivå, så når han fyller ut kroppen mer med mer muskelmasse, kan han bli veldig bra på seniornivå også.

Poenget mitt er at det er for tidlig enda, mye kan skje, han må utvikle seg og få mer tid på banen. Kanskje blir han en slags Håland, eller Rashford, og kanskje noe helt annet. Jeg har sett så mange unge spillere komme og gå, og det er fryktelig vanskelig å vite hvem som tar nivået, og hvem som "bare" gruser motstand på u18 til U21. Selv hadde jeg ikke stor tro på McNeill, manglet for mye i spillet sitt bortsett fra å score mål.

Bortsett fra supertalenter som Giggs, Greenwood og Mainoo, så er det veldig vanskelig å vite hvem som blir gode på seniornivå. Derfor prøver jeg å mane fram litt forsiktighet. Det er veldig unge gutter det er snakk om, og det er ikke nødvendig å kaste dem til løvens hule i PL før de er klare, slik at det er større sjanse for at de får gode opplevelser. Gi dem utfordringer de kan takle, steg for steg. Det er langt mellom spillere som Rooney, Bellingham og Yamal. Nwaneri er kanskje oppi der, men han har vært en dårlig skjult hemmelighet i 5 år. United prøvde å få fatt i ham for noen år siden faktisk, uten hell.
post liked by: Harry Greaves, Can2
Post Reply