Xylofon wrote: ↑20 Jan 2025, 06:57
10Hag wrote: ↑19 Jan 2025, 19:51
Det som kommer til å skje er en av to ting:
1. Amorim innser at han må ha flere folk på midtbanen og tilpasser enten formasjonen (usannsynlig) eller taktikken (mer sannsynlig) for å fikse dette. Dette innebærer implisitt en nødvendig rolleendring for Bruno. De som forstår det, forstår det.
2. Han lar vær å fikse det, og han mister jobben fordi det er faktisk umulig å dominere over tid uten å kontrollere midtbanen. Kan ikke engang diskuteres, det er bare objektivt sant.
Jeg håper på 1, men frykter mer og mer for 2. Han har brukt for lang tid allerede.
Synes du har mange gode betraktninger, @10Hag.
Dersom du hadde vært rådgiver for Amorim, Wilcox, Berrada & co.,
1. Hvilke råd ville du gitt rundt taktikk og formasjon for resten av inneværende sesong, gitt at United ikke får inn nye spillere i januar? Mer spesifikt, hvordan ville du rådet dem til å sette opp laget? (Hvis du har muligheten til det, inkluder gjerne en tenkt lagoppstilling i en formasjon du tenker kunne fungert
relativt godt.
2. Hvilke spillertyper (mer enn navn) ville du søkt å forsterke laget og stallen med til sommeren? Hva trengs, og hvor mange, for at United skal kunne konkurrere om topp seks igjen neste sesong?
Takk for hyggelige ord!
1. Amorim er kanskje den mest dogmatiske av alle de velkjente trenerne i Europa. Han kommer sannsynligvis ikke til å bytte formasjon uansett hva noen sier, og det må man akseptere. Fordi det var en av grunnene til at vi hentet ham, vel vitende om at det er slik han opererer. Og han uttaler nesten ukentlig etter kampene at han ikke kommer til å endre stilen sin, senest igjen etter Brighton i går.
Med den kunnskapen hadde jeg ikke sett noe poeng i å foreslå en formasjonsendring.
Men jeg ville foreslått en strukturell endring innenfor samme formasjon.
Vi spiller 3-4-3 (3-4-2-1 for å være nøyaktig).
Formasjonen høres solid ut på papiret og bør funke bra i et lag der vingbackene og midtbanen er topp klasse relativt til andre lags spillere i samme liga. Men vi har to store, strukturelle problem pga et spillermateriale som ikke er helt tilpasset oppsettet:
Problem #1: Vi har ikke gode nok, naturlige vingbacker.
Problem #2: Med Bruno i den ene 10er-rollen, er det i praksis kun 2 spillere på midtbanen.
Det fører til at uansett hvilken konstellasjon vi har av de 2 på midten, så er de i undertall store deler av kampen. Både når de har ballen, og når de jager etter ballen. De har altså en tilnærmet umulig oppgave ukentlig.
Siden vi ikke har vingbacker per nå (tar det i punkt 2), så ville jeg spurt om vi i det minste kan adressere problem #2 -- Altså å sette opp en midtbane som er nok befolket.
Det er mange måter å gjøre dette på.
Den ene er å droppe Bruno, og sette inn f. eks én av Collyer, Eriksen eller Casemiro sammen med Ugarte og Mainoo, slik at vi i utgangspunktet er minst 3 på midten, og ikke 2.
Personlig ville jeg akkurat nå beholdt Bruno på banen, men trukket ham betydelig lengre ned i banen. Så kunne Mainoo gjerne stått 5-10 meter høyere om det er behov for en støtte til den andre 10eren.
Og i enkelte kamper ville jeg heller brukt Collyer, Eriksen eller Casemiro fremfor Bruno. Da tilpasset motstander vi møter. Er det et treigt lag, så ville f. eks Eriksen vært et naturlig valg. Delvis pga at Bruno trenger mer hvile enn han får, men og fordi jeg mener ikke alle kamper og kampbilder passer Bruno optimalt.
Ville først og fremst sett på å disponere Brunos rolle veldig annerledes enn slik den er nå, hvor han spiller hvert minutt og da som en mellomting mellom alt for fremoverskutt falsk nier, eller en altfor fritt vandrende 10er. Ikke droppe ham altså, men endre bruken av ham.
2. Her er det så mye galt at vi kunne brukt en uke på å skrive, så får gjøre det kort. Problemet er uansett at vår økonomiske situasjon er så anstrengt at vi ikke har mulighet til å fikse stallen med kjøp over kort tid.
Vi trenger to nye målvakter. Kanskje til og med tre nye målvakter.
Vi trenger en midtstopper til, selv om det per nå er vår minst problematiske posisjon. Dette må være en spiller som ikke bare kan forsvare, men og slå pasninger på et høyt nivå. Altså en ganske lik typ slik vi så Martinez i sin første sesong, men og da gjerne høyere.
Vi trenger 2 vingbacker, og de må være veldig gode. Skikkelig gode. Kanskje kan Amad bekle høyre side, men kan hende han er enda bedre som 10er. En spillertype som Mitoma/Alexander-Arnold inn hadde uansett vært veldig flott. Jeg er svak for Kaoru Mltoma, som og er en tilgjengelig spiller i en behagelig prisklasse.
På midten skulle vi hatt en type som Declan Rice. Pur kvalitet på ball, tar de enkle og rette valgene, og får spillet til å tikke og gå uten å prøve på det spektakulære for ofte. Har og innsats og jernvilje i bunn.
Vi trenger en 10er som har mange av de samme egenskapene som midtbanen, med et kreativt tilsnitt. I mine øyne er det kreative mindre viktig enn basisferdighetene, da jeg er av den overbevlsnlng at i et godt, velsmurt maskineri så vil det skapes masse sjanser fordi man rett og slett kontrollerer ballen i alle faser. Egentlig er Mount et veldig godt alternativ, men han er tydeligvis mer skadet enn frisk. Zirkzee er ikke et dårlig alternativ heller, ei heller Amad. Vi har spillere med potensial her, men skulle gjerne hatt inn enda en spesialist.
Det siste er åpenbart: Vi trenger ikke bare én ny spiss, men to. Den ene må være en erfaren målgarantist, som ikke er for gammel. Den andre et ungt talent, som da er bedre enn Højlund. For meg er Højlund verken god nok for å starte eller være andrevalg. Om vi kun kjøper én spiss - som er sannsynlig mtp økonomien - så er vi tilbake til start når den spissen blir skadet eller sliten. Jeg har liten til ingen tro på at vi vil se noe særlig utvikling av et urealisert potensial hos Højlund.
Å tette disse hullene vi snakker om vil koste langt mer enn vi har råd til på én sommer. Sannsynligvis vil det ta så mange som tre sommervinduer å addressere alt. Og da oppstår enda et nytt problem; om tre år vil flere av de vi ikke anser som et problem pdd være gamlere, treigere og sløvere. Altså må vi erstatte kanskje 3-4 nye i tillegg til alt vi allerede har nevnt.
Og i tillegg vil vi i alle disse 3 årene slite med å selge unna såkalt "dødt kjøtt". Alle vi vil selge er enten ikke gode nok til å gi nok penger inn, eller så har de monsterkontrakter som i praksis betyr at de ikke er salgbare før kontrakten går ut. De vi faktisk kan selge og tjene penger på er unge akademispillere som Mainoo og Garnacho. Ikke optimalt. Å selge Mainoo er tabu. For min del håper jeg vi selger Garnacho, men har forståelse for de som ikke ønsker det.
Det er ikke en underdrivelse å si at vi er økonomisk skakkjørt, og at det vil ta 3-5 år med fornuftig og konservativ lønnspolitikk og transferaktivitet før vi har hodet over vann.
Samtidig skal vi ikke bare betjene en gigantisk, voksende gjeld, men og sørge for å kvalifisere oss til Champions League for å spe på inntektene i høyest mulig grad.
Jo mer jeg skriver om det jo mindre tro har jeg på at dette snur, og at Amorim har en sjanse i havet. Så jeg stopper nå. :)