The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Elkey wrote: 23 Jan 2020, 20:29 Det virker som de prøver alt:
- Upcoming potensiell stjerne manager - David Moyes
- Eksentriske erfarne massevinnende - Van Gaal og Mourinho
- Intern rekruttering - Solskjær
- Utvide speidernettverket (det er vel ingen klubber som har flere speidere enn United?. Det er enormt med speidere)
- Sparke sjefsspeider
- Sparke U23-sjef
- Ansette erfarne trenere
- Sparke erfarne trenere
- Ansette uerfarne trenere
- Ansette gamle helter
- Re-organisering av stab
- Kjøpe dyre spillere
- Kjøpe billige spillere
- Kjøpe ukjente spillere
- Bytte spillere
- Høye lønninger
- Ikke gi høye lønninger
Det som man først og fremst ser gjennom hele denne listen er total mangel av en langsiktig strategi. Når man er nødt til å gå igjennom så mange tiltak uten at noen lykkes og mange av de er en "snuoperasjon" fra forrige tiltak så vitner det om ekstremt dårlig styring. Nå er det selvsagt ikke Glazers som gjør alt dette, men de er ansvarlig for at Woodward sitter på toppen av klubben. At de i tillegg har tatt ut utbytte, at de tar ut lønn (alle seks søsken er ansatt som direktører i klubben) og at de på en eller annen merkelig måte nekter å betale ned gjelden fra tidlig 2000 tallet kun for å ha likviditet til å betale ut utbytte vitner om så ekstrem sløv forretningsutvikling. Faktum er vel at det her sitter 6 barnehageunger med hånda langt ned i smågodtskuffen og at de sakte, men sikkert dreper klubben.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Pink Final wrote: 23 Jan 2020, 21:11 Selv om de har tappet klubben for helt syke £1mrd.
Det er mangel på en langsiktig sportslig plan.
Jo, jo. Men det er også deres fortjeneste at United har blitt den pengemaskinen den har blitt. Så tross uttakene, så har United brukt 4. mest i verden siden Ferguson forsvant.

Når det kommer til Sportslig plan og tiltakene jeg listet opp, så tenker jeg at Glazers ikke er spesielt sportslig visjonære folk - som City Group f. eks, og at Glazers lar klubben være i fred med det sportslige. Man skulle jo tro at dette var bra, at Glazers holder seg unna den sportslige driften, for det finnes nok av eksempler på hvordan klubber blir ødelagt av pågående eiere, som i Leeds for eksempel.

Jeg kjenner at jeg ikke helt forstår hvorfor United gjør det så dårlig under Glazers. De gjorde det jo lenge ganske så bra. 3 CL-finaler på 4 år for eksempel.

Jeg lurer noen ganger på om United aldri helt forstod i hvilken dårlig forfatning klubben var da Ferguson gav seg. At ingen forstod, eller ville forstå, at selve ryggraden i spillergruppa - Rooney, Van Persie, Ferdinand, Vidic, Evra, Carrick og Giggs - var ferdig på toppnivå. Så ikke bare mistet United Ferguson og Gill, men også "ryggraden i spillergruppen".

Klubben er traumatisert. Det er det den er.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Mye bra refleksjoner og skriverier om Glazers her, fra flere vinkler.
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Elkey wrote: 23 Jan 2020, 20:29 Man kan sikkert si mye om Glazers, men kjøpekraften er ikke problemet til United. Det er ikke dette som hindrer suksess.

Det virker som de prøver alt:
- Upcoming potensiell stjerne manager - David Moyes
- Eksentriske erfarne massevinnende - Van Gaal og Mourinho
- Intern rekruttering - Solskjær
- Utvide speidernettverket (det er vel ingen klubber som har flere speidere enn United?. Det er enormt med speidere)
- Sparke sjefsspeider
- Sparke U23-sjef
- Ansette erfarne trenere
- Sparke erfarne trenere
- Ansette uerfarne trenere
- Ansette gamle helter
- Re-organisering av stab
- Kjøpe dyre spillere
- Kjøpe billige spillere
- Kjøpe ukjente spillere
- Bytte spillere
- Høye lønninger
- Ikke gi høye lønninger
Setter faktisk litt pris på slike innlegg, at vi også kan få et annet perspektiv. Syntes du trekker frem mange gode poeng her Elkey. Jeg har alltid vært imot Glazers generelt. Den siste tiden har nok blitt fort revet med. Men det er faktisk godt å se en annen siden av saken også. Argumentene dine er faktisk veldig gode her, og du sier noe der.

Hva som er grunnen til at United har falt slik som de har gjort? Kanskje er nøkkelen så enkel som at du må ha en sportsdirektør jeg aner ikke. Jeg vet fks i Bayern så har de fks et meget kompetent styre som planlegger nøye hvem de henter inn av spillere. Det kan vel ikke akkurat sies å ha vært tilfelle hos oss.

Men, jeg vil fremdels ha Glazers ut av klubben. Simpelt fordi de ønsker å plassere sine sugerør inn i klubben, det er businessfolk. United er et sterkt og stort merkevare. Potensialet i United som produkt er enormt.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Elkey wrote: 23 Jan 2020, 22:03 Jeg kjenner at jeg ikke helt forstår hvorfor United gjør det så dårlig under Glazers. De gjorde det jo lenge ganske så bra. 3 CL-finaler på 4 år for eksempel.
Det hadde vel mest med Ferguson å gjøre.
Pluss spillerne han hadde FØR Glazer’s kom inn i bildet.

Fergie’s og Uniteds suksess fra 06-13 var mer på tross av, enn på grunn av Glazer’s.

‘No value in the marked’ osv.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Elkey wrote: 23 Jan 2020, 20:29 Man kan sikkert si mye om Glazers, men kjøpekraften er ikke problemet til United. Det er ikke dette som hindrer suksess.

Det virker som de prøver alt:
- Upcoming potensiell stjerne manager - David Moyes
- Eksentriske erfarne massevinnende - Van Gaal og Mourinho
- Intern rekruttering - Solskjær
- Utvide speidernettverket (det er vel ingen klubber som har flere speidere enn United?. Det er enormt med speidere)
- Sparke sjefsspeider
- Sparke U23-sjef
- Ansette erfarne trenere
- Sparke erfarne trenere
- Ansette uerfarne trenere
- Ansette gamle helter
- Re-organisering av stab
- Kjøpe dyre spillere
- Kjøpe billige spillere
- Kjøpe ukjente spillere
- Bytte spillere
- Høye lønninger
- Ikke gi høye lønninger
Problemet er måten det gjøres på:
- Vi prøver det
- Nei vi dropper det så prøver vi det
- Nei vi dropper det så prøver vi det
- Nei vi dropper det så prøver vi det
- Nei vi dropper det så prøver vi det
- Nei vi dropper det så prøver vi det
- Nei vi dropper det så prøver vi det
- Nei vi dropper det så prøver vi det

Ad-hoc og forhastede beslutninger hele veien.

Samtidig er det nok slik at man, i tillegg til å mangle en langsiktig plan, har hoppet til sengs med agenter istedenfor klubbfolk hele veien. Dette skyldes blant annet at United såvidt jeg vet ikke har de rette folkene i de rette stillingene:
Ed Woodward, CEO: Bankmann (denne er grei)
Matt Judge, Chief negotiator: Bankmann
John Murtough, head of football development: Kommer fra en akademijobb i Everton

... hvilken person i dette systemet er det som egentlig har vært utendørs og snakket med andre fotballfolk de siste ti årene?

Så har du i Liverpool sånne som Michael Edwards, som er en statistikknerd som følger moneyball-prinsippet til det fulle. Han kan spillet (har spilt fotball selv) og han er supergod på statistikk, noe som gjør at han tar beslutninger basert på dette. Så er spørsmålet da, hvor viktig er han egentlig? Dersom dette er rollen hans, er det naturlig at Klopp har i oppgave å be Edwards om å finne passende spillere: "Hei Michael, jeg trenger en venstrebeint midtstopper med fart over gjennomsnittet, som takler med begge bein, er pasningssikker og som ofte leverer best når de andre begynner å bli slitne." Så finner Edwards en sånn en.

Jeg tror sånn sett at Liverpool er mer managerstyrt enn jeg ville foretrukket personlig, men at det funker siden Klopp har flinke folk på rekrutteringssiden. Spørsmålet er bare hva som skjer den dagen Klopp tar over Bayern.

City, på sin side, er mer direktørstyrt, og at Guardiola har et massivt team rundt seg, både på kampene, på feltet og på rekrutteringssiden, er ikke tilfeldig. Dersom Guardiola forsvinner, så tror jeg erstatteren er klar ganske raskt, og har en filosofi som ikke er fryktelig forskjellig fra Guardiolas. Jeg synes Citys modell er mer bærekraftig enn Liverpools DERSOM vi antar at måten jeg oppfatter Liverpool på, er riktig. City minner mer om Barcelona og Ajax, bare uten sjarmen. Og det er her jeg vil ha United, med den klare profilen vi egentlig aldri har hatt. Jeg hadde elsket det, og vært stolt av klubben om vi tok et slikt veivalg.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror du har rett i mye av dette, [mention]Harry Greaves[/mention], Liverpool (til tross for et svært godt apparat) er nok hakket mer preget av Klopps "cult of personality" enn City er av Guardiola. Noe jeg tror er mye av årsaken til deres vanvittige run det siste året, det er en ekstra gnist på den menneskelige/mentale siden som fører dem et hestehode foran Peps mer akademiske og teoretiske tilnærming. Sånn sett ligner Klopps Liverpool mer på United under Ferguson enn det City gjør.
Samtidig er en slik tilnærming vanskelig å gjenskape for en etterfølger, noe vi smertelig har fått erfare.

Antagelig riktig at City står bedre rustet den dagen verken Pep eller Klopp er manager.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

I tillegg til hva dere nevner over her så har manager veldig høy status i både United’s og i Liverpool’s fanbase.

Det begynte for United’s del med Matt Busby og for Liverpool’s del med Bill Shankly.

Manager modellen slik vi har kjent den begynner å bli gammeldags.

Tviler på at United gjør forandringer.
Litt pga tradisjon.
Mest fordi Woodward & co ikke gir bort makt.
En DOF hos United ville bare blitt en gallionsfigur.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Harry Greaves wrote: 24 Jan 2020, 08:28 Samtidig er det nok slik at man, i tillegg til å mangle en langsiktig plan, har hoppet til sengs med agenter istedenfor klubbfolk hele veien. Dette skyldes blant annet at United såvidt jeg vet ikke har de rette folkene i de rette stillingene:
Ed Woodward, CEO: Bankmann (denne er grei)
Matt Judge, Chief negotiator: Bankmann
John Murtough, head of football development: Kommer fra en akademijobb i Everton

... hvilken person i dette systemet er det som egentlig har vært utendørs og snakket med andre fotballfolk de siste ti årene?
Godt poeng, det andre du skriver om er også helt på sin plass.

Reboot uten dagens eiere og adm. må til. Og muligens trenerteam...
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

][/hr]
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
LUHG!
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Støtter dette, enhver protest er velkommen her i gården

Uenig med Scott Patterson som poster motstand mot protesten pga 1958-markeringen.

Det er en glimrende anledning sånn jeg ser det.

Det er problemet, United-fans står ikke samlet...

https://www.united.no/nyhetsarkiv/prote ... es-kampen/
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Blodfink wrote: 25 Jan 2020, 12:33 Støtter dette, enhver protest er velkommen her i gården

Uenig med Scott Patterson som poster motstand mot protesten pga 1958-markeringen.

Det er en glimrende anledning sånn jeg ser det.

Det er problemet, United-fans står ikke samlet...

https://www.united.no/nyhetsarkiv/prote ... es-kampen/
Har ikke tro på en enorm oppslutning på denne, det er mye følelser involvert med tanke på 1958.
Ellers så er jeg generelt i tvil om man oppnår noe med å gå før tiden.
Kanskje man gir laget enda mindre selvtillit. Da gjør man jo vondt verre. Burde heller stått igjen og hullet spillerne, for å vise sin støtte til dem.
Men går jo stort sett 10 min før slutt til vanlig på OT.
Men da fokuserer ikke kameraene på det. I den grad som når man ligger under mot Burnley.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Buchan wrote: 25 Jan 2020, 12:57 Har ikke tro på en enorm oppslutning på denne
Nei, som sagt så står ikke fansen sammen...Jeg mener det er en ypperlig anledning, og Busby og hans menn hadde kanskje forstått protesten...Jeg tipper det.
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Nå sier ryktene at den Saudi Arabiske prinsen er interessert i å kjøpe Newcastle.
Det er nok mye lettere for dem, eller å kjøpe Manchester United. Mye mindre støy.
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Buchan wrote: 25 Jan 2020, 14:30 Nå sier ryktene at den Saudi Arabiske prinsen er interessert i å kjøpe Newcastle.
Det er helt krise om det skjer...Enda et lag som fosser forbi United i kvalitet. Tipper de får akkurat samme utvikling som City, men at de ansetter en toppmanager med en gang. City vingla litt her.
LUHG!
Post Reply