Akkurat nå hører jeg på...
-
- Kongen av understatements
- Liker gitt: 17676
- Liker mottatt: 6805
@Spirograf1 Det der har sannelig jeg lurt på også! Merkelig påfunn, høres ikke godt ut med rosin i pølsa. Hadde det enda hett "selve sprøsvoren på ribba" - hadde jeg enda skjønt det. Kul sang den fra Tønes Skal si Tante Gunda fikk gjennomgå for mangelen på sprø svor! Den Waldorfsalten deres er forresten også veldig morsom!
post liked by: Spirograf1, RedTrafford
Kong Eric Cantona
-
- Liker gitt: 1754
- Liker mottatt: 6346
Hadde en god lyttekveld i går jeg også.
Roxette har ekstremt mye bra @Spirograf1 - Guilty pleasure for meg det! Deilig pop rett og slett og så må jeg innrømme at jeg er svak for balladen, It must Have Been Love også. Nydelig sang.
Hørt så mye bra musikk fra året som er gått, så jeg fortstter litt i samme sjanger "musikk fra musikkåret 2024".
Seigmen - Elskhat
Åpningssporet på siste plata Resonans fra Seigmen som kom ut i år. Syns det er alt i alt en meget bra plate, men denne satt spesielt godt. Litt mer likt Ljungblut som er Kim Ljung sitt soloprosjekt, enn gammel Seigmen, noe som ikke trekker ned i mine øyne.
The Red Clay Strays - Drowning
Drowning er ikke mitt favorittspor fra plata "Made By These Moments", men en herlig låt likevel. Bandet er sikkert ukjent for de fleste, men er meget bra country-rock eller sørstatsrock som det oftest kalles. Så liker du Chris Stapleton, Zach Bryan, Allman Brothers, Lynyrd Skynyrd osv. så kan du nok fort treffe her også. God mix av country og blues.
Slomosa - Cabin Fever
Stoner rock fra kritikerrost band fra Norge! Bandet ble etablert i Bergen, men om medlemmene er derfra skal jeg ikke påstå. "Cabin Fever" er den beste sangen på kanskje årets norske plate for meg. Plata heter "Tundra Rock". Heftige riff og tung fengende rock og meget bra vokal. Liker du band som Black Sabbath, Kyuss, Mastadon og Melvins osv. så kan nok dette treffe godt på deg. Personlig ble jeg helt blåst av banen når jeg hørte denne plata første gang.
Bon Iver - Speyside
Fra tung rock, til helt nedpå. Jeg var sikker på Bon Iver hadde beveget seg for langt bort til det eksperimentale de siste årene, men så kommer han med sangen Speyside som rett og slett er en nydelig sang. Jeg var stor fan av det rolige singer-songwriter platene han startet med.
Vilde Bye - Leave
Tromsø og hele Norge sin nye Americana/country-dronning. Fantastisk sår og særegen stemme. Fortellerevne av de skjelde og nydelige tekster, som også her på sangen "Leave". Plata "Colder" kan anbefales på det varmeste (no pun intended).
Roxette har ekstremt mye bra @Spirograf1 - Guilty pleasure for meg det! Deilig pop rett og slett og så må jeg innrømme at jeg er svak for balladen, It must Have Been Love også. Nydelig sang.
Hørt så mye bra musikk fra året som er gått, så jeg fortstter litt i samme sjanger "musikk fra musikkåret 2024".
Seigmen - Elskhat
Åpningssporet på siste plata Resonans fra Seigmen som kom ut i år. Syns det er alt i alt en meget bra plate, men denne satt spesielt godt. Litt mer likt Ljungblut som er Kim Ljung sitt soloprosjekt, enn gammel Seigmen, noe som ikke trekker ned i mine øyne.
The Red Clay Strays - Drowning
Drowning er ikke mitt favorittspor fra plata "Made By These Moments", men en herlig låt likevel. Bandet er sikkert ukjent for de fleste, men er meget bra country-rock eller sørstatsrock som det oftest kalles. Så liker du Chris Stapleton, Zach Bryan, Allman Brothers, Lynyrd Skynyrd osv. så kan du nok fort treffe her også. God mix av country og blues.
Slomosa - Cabin Fever
Stoner rock fra kritikerrost band fra Norge! Bandet ble etablert i Bergen, men om medlemmene er derfra skal jeg ikke påstå. "Cabin Fever" er den beste sangen på kanskje årets norske plate for meg. Plata heter "Tundra Rock". Heftige riff og tung fengende rock og meget bra vokal. Liker du band som Black Sabbath, Kyuss, Mastadon og Melvins osv. så kan nok dette treffe godt på deg. Personlig ble jeg helt blåst av banen når jeg hørte denne plata første gang.
Bon Iver - Speyside
Fra tung rock, til helt nedpå. Jeg var sikker på Bon Iver hadde beveget seg for langt bort til det eksperimentale de siste årene, men så kommer han med sangen Speyside som rett og slett er en nydelig sang. Jeg var stor fan av det rolige singer-songwriter platene han startet med.
Vilde Bye - Leave
Tromsø og hele Norge sin nye Americana/country-dronning. Fantastisk sår og særegen stemme. Fortellerevne av de skjelde og nydelige tekster, som også her på sangen "Leave". Plata "Colder" kan anbefales på det varmeste (no pun intended).
post liked by: Can2, Spirograf1, RedTrafford, Blodfink
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.
Eric Cantona
Eric Cantona
Litt off topic men internett vet mye:
Du har kveldssola i ansiktet. Du lener deg tilbake etter en flott sommerdag og tar en slurk av et duggende friskt ølglass. Du sier til deg selv «nå har jeg det som rosinen i pølsa.»
Men hva har gode opplevelser med pølser og rosiner å gjøre? Rosiner i grillpølsa høres jo egentlig bare kvalmt ut.
Utrykket «Rosinen i pølsa» kan dateres helt tilbake til 1600 tallet. Det er et språklig uttrykk som betyr «en gledelig avslutning på noe», «høydepunktet ved en opplevelse», en «liten, positiv overraskelse» eller rett og slett bare «det aller beste». Uttrykket skyldes sannsynligvis at man tidligere la inn en eller flere rosiner i enden av pølsene, der man knyter igjen. Særlig når man stoppet blodpølser, spesielle julepølser eller andre ekstra gode pølser. Rosinene hadde ingen annen funksjon enn smak. Siden rosinen befinner seg i enden av pølsa blir den «en gledelig avslutning» på pølsa. Den beste biten.
Så neste gang du får en gledelig avslutning på en flott opplevelse så kan du trygt si at dette var som «Rosinen i pølsa».
Du har kveldssola i ansiktet. Du lener deg tilbake etter en flott sommerdag og tar en slurk av et duggende friskt ølglass. Du sier til deg selv «nå har jeg det som rosinen i pølsa.»
Men hva har gode opplevelser med pølser og rosiner å gjøre? Rosiner i grillpølsa høres jo egentlig bare kvalmt ut.
Utrykket «Rosinen i pølsa» kan dateres helt tilbake til 1600 tallet. Det er et språklig uttrykk som betyr «en gledelig avslutning på noe», «høydepunktet ved en opplevelse», en «liten, positiv overraskelse» eller rett og slett bare «det aller beste». Uttrykket skyldes sannsynligvis at man tidligere la inn en eller flere rosiner i enden av pølsene, der man knyter igjen. Særlig når man stoppet blodpølser, spesielle julepølser eller andre ekstra gode pølser. Rosinene hadde ingen annen funksjon enn smak. Siden rosinen befinner seg i enden av pølsa blir den «en gledelig avslutning» på pølsa. Den beste biten.
Så neste gang du får en gledelig avslutning på en flott opplevelse så kan du trygt si at dette var som «Rosinen i pølsa».
post liked by: alfen74, Pink Final, Can2, Spirograf1, Belfastboy, RedTrafford, Rød Pølse
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
— Eric Cantona
Takker for glimrende folkeopplysning, @Pwint . Meget interessant. Jeg tror muligens at det du tok for deg må være et norsk/nordisk uttrykk, for jeg har prøvd meg med "the raisin in the sausage" på engelsk, men bare fått tomme blikk tilbake. "The icing on the cake" funker nok bedre med engelsktalende.Pwint wrote: ↑21 Dec 2024, 10:22 Litt off topic men internett vet mye:
Når det gjelder rosiner i pølsene denne United-julen, vil jeg si at en 3-2 seier mot Bournemouth, der Malacia eller Evans brassesparker inn seiersmålet på overtid, kunne vært herlig, men det får vi gjerne ta i en annen tråd.
post liked by: Pwint, Pink Final, Can2, Spirograf1, Belfastboy, RedTrafford, Rød Pølse, Blodfink
-
- Kongen av understatements
- Liker gitt: 17676
- Liker mottatt: 6805
Takk for opplysning og klargjøring @Pwint Ble litt klokere nå. Hva er forresten dette "Internett" du refererer til? Hvis det ikke er damer, fotball og kattevideoer der, vet jeg ikke om det er verdt bryet.
Forøvrig mange band og låter jeg har planer om å sjekke nærmere, men så strekker ikke alltid tiden til. Mye interessant!
Forøvrig mange band og låter jeg har planer om å sjekke nærmere, men så strekker ikke alltid tiden til. Mye interessant!
post liked by: Spirograf1, Belfastboy, RedTrafford, alfen74, Rød Pølse, Blodfink
Kong Eric Cantona
-
- Liker gitt: 2923
- Liker mottatt: 2717
Da har jeg forklaring på rosinen i pølsa, uten at jeg har noe mer lyst på det
@RedTrafford, jeg valgte å ikke fortsette med abonnement på Qobuz. De har fortsatt en del å gjøre på appen sin.
Takk for liste @28FPellistri, skal sjekkes ut
@RedTrafford, jeg valgte å ikke fortsette med abonnement på Qobuz. De har fortsatt en del å gjøre på appen sin.
Takk for liste @28FPellistri, skal sjekkes ut
post liked by: RedTrafford, Can2
-
- Donor
- Liker gitt: 25705
- Liker mottatt: 17792
Julekonsert med Sissel på NRK
Fin opplading til en god natts søvn før jeg tar fatt på siste arbeidsdag for i år
Fin opplading til en god natts søvn før jeg tar fatt på siste arbeidsdag for i år
post liked by: Jan Erik, Blodfink, Can2, Spirograf1
Ahh, den burde jeg sett. Svak for den dama
Tar den i opptak
post liked by: Can2, RedTrafford, Spirograf1
LUHG!
Kona er ute av huset, så jeg innvilger meg en pause fra julemusikken
Tar et gjenhør med en av de aller beste platene fra 00-tallet; Midlake-albumet «Trials of Van Occupanther». Indie/folk fra øverste hylle
Tar et gjenhør med en av de aller beste platene fra 00-tallet; Midlake-albumet «Trials of Van Occupanther». Indie/folk fra øverste hylle
post liked by: 28FPellistri, Can2, Pwint, Rød Pølse, Blodfink
-
- Liker gitt: 1754
- Liker mottatt: 6346
Nydelig plate @Ryder :) Liker også svært godt "The Courage of Others" som kom ut noen år etter den du nevner.
Herlig chill folk/indie.
Herlig chill folk/indie.
post liked by: Ryder, Pwint
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.
Eric Cantona
Eric Cantona
-
- Donor
Akkurat nå hører/ser jeg på ‘en kveld i Toscana ‘ av Andrea Bocelli med kjente på NRK.
Anbefales.
Nydelig.
Anbefales.
Nydelig.
post liked by: Can2, Spirograf1, Blodfink, Pwint, Rød Pølse
-
- Donor
Jeg hadde ikke sett denne konserten før.
Den ble avholdt i Juli i fødebyen hans Lajatico - Teatro del Silenzio.
Artige og bra gjester var også med.
Duett med Brian May 'Who wants to live forever' var en fornøyelse.
Russel Growe hørtes ut som Leonard Cohen redder seg på kordamene, ellers ville det blitt litt som å drikke 96 uten blandevann
Sjekket priser for en slik konsert. 3 netters med billett. , alle måltider og all transport hadde kommet på 34.000 nkr for to personer.Inkluderer mye annet også, som besøk på vingårder osv.
Flybilletter til Pisa må man ordne sjæl.
kunne sikkert blitt billigere og ordet mye selv, men hadde sikkert ikke blitt den samme opplevelsen.
Ny konsert i 2025, begynne å spare kanskje
Den ble avholdt i Juli i fødebyen hans Lajatico - Teatro del Silenzio.
Artige og bra gjester var også med.
Duett med Brian May 'Who wants to live forever' var en fornøyelse.
Russel Growe hørtes ut som Leonard Cohen redder seg på kordamene, ellers ville det blitt litt som å drikke 96 uten blandevann
Sjekket priser for en slik konsert. 3 netters med billett. , alle måltider og all transport hadde kommet på 34.000 nkr for to personer.Inkluderer mye annet også, som besøk på vingårder osv.
Flybilletter til Pisa må man ordne sjæl.
kunne sikkert blitt billigere og ordet mye selv, men hadde sikkert ikke blitt den samme opplevelsen.
Ny konsert i 2025, begynne å spare kanskje
post liked by: Pwint, Rød Pølse, Can2, Blodfink