Ole Gunnar Solskjær

Diskusjon rundt tidligere United spillere. Spillere som har tråder og som blir solgt fra klubben vil bli flyttet hit.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Buchan wrote: 09 Jan 2020, 12:15 Det er dermed ikke sagt at OGS tar oss dit. Men det blir uansett å begynne på nytt igjen.
Dette er fordi United ikke har en sportdirektør og en overordnet, sportslig struktur.

Dersom man hadde hatt en rød tråd gjennom prosjektet, så hadde United i teorien kunnet sparke fem trenere pr sesong, og aldri behøvd å starte på nytt.

Inntil alle fans, eierne og Woodward forstår dette, så vil United aldri bli en toppklubb.
Elkey wrote: 09 Jan 2020, 12:24 OGS har en vanskelig sesong, men for meg er det helt uforståelig at løsning skal være å sparke OGS; det er jo ikke der problemet ligger imo.
For meg er det minimal forskjell på det å ansatte Solskjær, og det å ansette Kåre Ingebrigtsen, Kjetil Rekdal eller Jan Jönsson. Det er ingen av disse som har noe som helst annet å vise til som trener i internasjonal fotball enn Tippeligagull. Lurer også på om noen faktisk er klar over hvor lav seiersprosenten hans er (som permanent trener)?

Seiersprosent: 34,4%
Målforskjell: 39-38
Poengsnitt: 1,34 pr.kamp (51 over en hel sesong)

Han har lavere seiersprosent i Premier League for United enn hva Roy Hodgson, Mark Hughes og Alan Pardew hadde pr. 2014 (siste fullstendige oversikt).
Last edited by Harry Greaves on 09 Jan 2020, 12:55, edited 3 times in total.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Hele prosjektet MU ser ut som ligger dødt, ikke noe som fungere mere i klubben, som fans er det tungt nu. Om OGS får sparken så er det vel neppe noen som får klubben på rett kurs hurtig, men har ikke så mye trua på OGS mere og kommer det ikke noen inn nu så trur jeg at styre også har mista trua på han.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

At man "ikke har noe å vise til" trenger ikke å bety at man ikke duger. Alle må starte et sted, det er vanskelig å gjøre mer enn å vinne der du er med det du har. Men selvsagt var/er var ansettelsen et sjansespill.

At apparatet utenom OGS og strukturen i klubben ikke er god nok, bør være hevet over enhver tvil og en formildende omstendighet når vi vurderer innsatsen hans. Hva om han hadde kommet rett inn i en velsmurt, moderne setup? Ingen vet, men det hadde høyst sannsynlig gått ganske mye bedre.

Samtidig er OGS medskyldig for at tilstanden på den fronten ikke forbedres: Han ansetter gamle kompiser fra Fergie-tida i apparatet sitt, folk uten andre impulser og meritter fra andre klubber, driver etter de samme prinsippene som fungerte for 15-20 år siden og nekter i alle fall utad å være pådriver for en ny struktur (DoF inkludert). Frykter at hans "cultural reboot" handler mest om nostalgi, om å få ting til å ligne mest mulig på hvordan det var før i tida. Bortsett fra skrytet fra Woodward om den gigantiske speiderdatabasen, er det lite av det som kommer ut som tyder på at klubben er veldig opptatt av å tilegne seg ny kunnskap og følge den rivende utviklingen innen fotballen.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Ryder wrote: 09 Jan 2020, 12:54 Frykter at hans "cultural reboot" handler mest om nostalgi,
+ kommersiell gimmick (Woodwards alibi)
Ryder wrote: 09 Jan 2020, 12:54 Bortsett fra skrytet fra Woodward om den gigantiske speiderdatabasen, er det lite av det som kommer ut som tyder på at klubben er veldig opptatt av å tilegne seg ny kunnskap og følge den rivende utviklingen innen fotballen.
Leste det der om databasen. "Vi vet om 800 høyrebacker :love: "

Woodward skjønner ikke at det ikke hjelper med kunnskap om 800 høyrebacker, så lenge det ikke er en langsiktig plan for hvilken høyreback man skal kjøpe. Så lenge de famler i blinde så ville det etter min mening vært bedre om Uniteds nettverk bare hadde kunnskap om én høyreback, så man slapp å bruke lang tid på å velge når man uansett ikke har noen kriterier å gå ut fra.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Harry Greaves wrote: 09 Jan 2020, 12:26
Lurer også på om noen faktisk er klar over hvor lav seiersprosenten hans er (som permanent trener)?

Seiersprosent: 34,4%
Målforskjell: 39-38
Poengsnitt: 1,34 pr.kamp (51 over en hel sesong)
For det første er det meningsløst å trekke fra perioden fra før han ble permanent ansatt, som om dette er kamper som ikke gjelder. Dessuten er vel tallet fortsatt feil, mener den ligger på rundt 40 (etter ansettelsen). 1,48 poeng per match.

Inkludert caretaker-perioden er seiersprosenten på 49 prosent, 46 prosent denne sesongen.

Ikke at det på noen måte er godt nok, men ingen grunn til å gjøre det verre enn det er.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

34,5% i PL dersom han ble ansatt før hjemmekampen mot Watford i mars. Dette tallet vil sikkert øke litt ut sesongen (selv under Moyes hadde United en seiersprosent i PL på 50%) men neppe nok til at det ikke vil få han sparket.

De andre turneringene, der man har møtt bedriftslag fra histen og pisten, teller jeg ikke med. Chelsea borte i LC var sterkt så om du teller med den og den mot Wolves i helgen så er det 35,5% i relevante kamper.

Hva som skjedde før han ble ansatt permanent var en reaksjon på at klubben nettopp hadde sparket en sosiopat fra samme stillingen, og alle bortsett fra Morten Pedersen i Dagbladet skjønte dette. Paul Ince hadde sannsynligvis et poeng.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Er det ikke litt rart å håndplukke "relevante kamper"? Alle lag og managere har lette cupkamper innbakt i seiersprosenten sin, ville vel også ansett Europa League som høyst relevant.

Da kan vi jo like godt telle seiersprosenten til Pochettino i Spurs mot god motstand mens vi først holder på: 28 prosent mot "big six", 9 prosent på bortebane. United, til tross for alle sine problemer, sosiopater og trenere fra gata, hadde 37 i seiersprosent i samme periode mot samme lag.

Jeg er altså grunnleggende enig med deg, men statistikken er vel ille nok som den er...
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Nei nei, jeg snakker altså om Premier League når jeg sier 34,5%. Nettopp av den grunn at cupkamper blir for uforutsigbart og ujevnt å inkludere. PL er en rettferdig målestokk. At United slår ut Colchester, Astana og Rochdale Bør verken veie for- eller mot i en vurdering av Solskjær. Nevnte Chelsea- og Wolves-kampen fordi det i det minste var en cupkamp der man møtte en viss form for motstand.

Synes seiere mot "big six" er ganske uinteressant, poengfangst totalt og subjektive vurderinger som attraktiv fotball er det som bør bety noe. Nå tenker jeg du heller ikke synes big six-kamper er så viktige, at du brukte det som et poeng, men jeg vet at mange folk mener sterke toppkamper er et godt argument for å beholde en trener.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Er vel forholdsvis tydelig hvor jeg står hen i denne diskusjonen. Poch sin statistikk mot Big Six er definitivt noe jeg holder i mot han. På samme måte at Solskjærs statistikk mot alle andre er alt for dårlig. Og selvfølgelig betyr statistikken mot Big Six noe, klarer man å vinne mot sine nærmeste konkurrenter jevnlig er det selvfølgelig en kjempe fordel. Hjelper dog lite når man gir bort poenger mot alle andre selvfølgelig.

Det har blitt nevnt en del interessante navn i tråden her, personlig vil jeg nok utelukke Poch da jeg rett og slett ikke rangerer han så høyt som mange andre her inne. Brendan Rodgers er også uaktuell for min del av åpenbare grunner. Favoritten min ville nok vært ten Hag fra Ajax, selv om at jeg tror Barcelona er neste steg for han. Da gjenstår det Tuchel og Nagelsmann i min bok.

Utover dette så er det vel rimelig tydelig at avstanden mellom OGS-out og OGS-inn er forholdsvis stor. En ting er i alle fall sikkert og det er at vi går inn i en spennende tid nå frem mot sommeren.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

[mention]Harry Greaves[/mention] Angående umeritterte trenere.
Rodgers vant troféer i Celtic men, det kunne til og med jeg klart :hah: .
Vil helst unngå ham i United.
Selv om han er en mye bedre trener enn jeg trodde han var.
Han snakker mye om possesion fotball og å dominere andre lag med ball.
Hans beste perioder som manager har imidlertid kommet da lagene hans var mer kontringsorienterte.
Liverpool 13/14 og Leicester i år.
Suarez i 13/14 og Vardy denne sesongen har vært essensielle for at lagene hans har lyktes.

Et navn som ikke er nevnt er Marco Rose.
I likhet med Nagelsmann kommer han fra Red Bull systemet.
Jeg ser aldri Borussia Mönchengladback eller Bündesliga lenger så jeg må basere meg på hva andre skriver om ham.
Haker vel av på de fleste punkter en moderne coach bør besitte?
Med høy intensitet, systematisk kollektivt press og mye ball i laget som noen av fellesnevnerne.

Solskjær har flere ganger sagt at United må få opp intensiteten i spillet sitt.
Det har ikke lykkes så ofte men, han har ihvertfall sagt det.
Da regner jeg med han mener det, og jobber bevisst i retning av den type fotball.
Vi har sett det i små glimt, Chelsea hjemme, Wolves borte i PL, AZ hjemme i EL.

Høy intensitet i spillet har vært fraværende hos United i mange år.
Under Mourinho lå United ofte dypt og var veldig avventende.
Under van Gaal gikk alt så fryktelig sakte.
Virket ikke som noen av de to var villige til å få opp tempo, intensitet og bevegelse i lagene sine.
United ble avslørt på dette flere ganger under begge to.
Begge ble bl.a fullstendig avkledd på Anfield mot Liverpool.
(Hhv i EL 2016 og i PL 16/12 2018).
Også de siste årene under Ferguson slet United mot klubber som spilte den ‘nye fotballen’.
CL finalen 2011 blir ofte trukket fram.
Hjemmematchen mot Athletic Club (Bilbao) i EL 2012 var vondt å se på.
Bielsa’s lag kjørte rett og slett over United.
Jeg tror en yngre Ferguson ville tilpasset seg den mer intensive fotballen.
Slik han tilpasset seg skiftende stilarter gjennom sine fire første tiår som manager.
Den eldre Ferguson tror jeg ikke orket å begynne på nytt enda en gang.
Han løste ting ved å bli veldig pragmatisk de siste 2-3 årene i United.

United har egentlig ikke vært et godt fotballag siden noen få matcher tidlig om høsten 2011.
Og ikke på fast basis etter 2008/09 imo.
Det er faktisk 10 år.
Om dagens fotball er den verste i moderne tid blir en subjektiv vurdering.

Et av mine høyeste ønsker som supporter er igjen å kunne se et overlegent United ute på gresset.
Et lag de andre frykter.

Det er ikke resultatene som evt bør felle Solskjær.
Selv om resultatene i PL 19/20 er de svakeste United har hatt.
(Og de svakeste siden 1989).
Innsatsen i cupene synes jeg må telle med.
En manager som Ancelotti har omtrent bygd hele sin karriere på å være cupmanager.
(Ser enkelte, spesielt på United.no glatt overser det faktumet).
Med den tynne troppen, og med alle skadene kommer ikke ligaresultatene som noen overraskelse.
Allikevel henger United med i topp 6.
Kanskje mest fordi de fleste topp 4-8 klubbene er like ustabile.

Det som evt feller Solskjær i min bok er om United bare skal forbli et kontringslag.
United har forsåvidt alltid vært kjent for sine raske kontringer.
Helt siden Matt Busby’s tid.
Men, ikke bare det.

Jeg må innrømme at rent spillemessig ser det for ofte svakt ut.
Det er ikke lett å bakke opp støtte for Solskjær på bakgrunn av fotballen som spilles.
Han har heller ikke noe godt skussmål å ta med seg fra Cardiff tiden på det området.
Det har vært gode kamper, å underslå det mener jeg blir feil.
Men, stort sett har fotballen sett planløs ut.

Det er relativt enkelt å rakke ned på Solskjær nå.
Objektive ting som:
Ingen CV av betydning.
Svake PL resultater.
Mye dårlig fotball.

Subjektive ting som:
Han er i lomma på Woodward.
Han er for snill.
Osv.
Det siste underpunktet blir bare spekulasjon.

Jeg tror motsatt.
At han har påvirket Woody til å gå bort fra quick fix og galactico tankesettet.
At han er god på mellommenneskelige relasjoner og på den bakgrunn er en bra leder.

Jeg støtter ham på tross av svak fotball.
Kall det naivt og fotballromanse.
Vil se hvordan han klarer seg etter enda et sommervindu.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Tror vi kan konkludere med at Ole Gunnar Solskjær har gjort en strålende jobb så langt. Som de fleste her hevder har vi en dårlig/elendig spillerstall og at vi per dags dato innehar en femteplass i PL må ses på som intet mindre en gedigen suksess. Vi har bare feile(dårlige) landslagsspillere i troppen...tenk på hva vi vil kunne utrette med de riktige landslagspillere i troppen.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Vidar Dale Fjeld wrote: 09 Jan 2020, 17:50 Som de fleste her hevder har vi en dårlig/elendig spillerstall og at vi per dags dato innehar en femteplass i PL må ses på som intet mindre en gedigen suksess.
Tror ingen her er uenige om at spillet United leverer generelt sett ikke er bra nok.
Så er vi nok litt uenige om detaljene.
Der du feks synes Newcastle matchen var svak, satt jeg å koste meg.
Hvem av oss har rett?
Rent fotballfaglig har kanskje du rett, jeg vet ikke.

Om Solskjær er riktig mann å satse på videre eller ei, må vi her inne nesten bare respektere hverandre’s synspunkter på.

Tar en kjapp subjektiv vurdering av noen fra stallen.

De Gea 8 av 10. Her har jeg mange i mot meg.
Skuddstopper i verdensklasse, mangler mye i feltet.
Gjør tabber av og til.
Romero 8 av 10 slik han har stått denne sesongen.

Wan-Bissaka 7 av 10.
Wiillams 7 av 10.
Shaw 6 av 10.

Maguire 7 av 10.
Lindelöf 6 av 10.
Jeg har forsvart ham, bl.a på bakgrunn av fjoråret - nylig har han dog vært svak.
Tuanzebe 6 av 10.

Fred 7 av 10 om jeg er snill.
McTominay 7 av 10
Pogba 8 av 10 potensiale, spiller jo nesten ikke.

Martial 7 av 10 nest best teknikk i laget men fryktelig av og på.
Rashford 8 av 10
James 6 av 10.
Greenwood 7 av 10 på unggutten.

Resten av stallen gir jeg fra 6 og ned.
Vet ikke hvor fantastisk denne stallen er.
Hadde eksempelvis Pochettino gjort det så mye bedre slik ståa har vært denne sesongen?
Kanskje litt bedre i ligaen, da han tradisjonelt sett gjør det dårlig i cupene.
Se oversikt forrige side.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Pink Final wrote: 09 Jan 2020, 18:17 Tar en kjapp subjektiv vurdering av noen fra stallen.
Du er alt for snill :hah: kan til dels forstå ratingen din, men jeg sliter med å gi noen over 6 altså.

Jeg gir ingen over middels hvis jeg tar med hvert sekund alle i troppen har spilt.

Det begrunner jeg med at det ikke ser ut som de vet hva de skal gjøre utpå der...

Rashford skal få ros for at han scorer mål denne sesongen, men han trekkes for elendig holdning når det butter i mot, da skal han drible og skyte fra alle vinkler resten av kampen.


Det mangler smartness, det hagler med dårlige valg, det er ikke samhandling stort sett. I små glimt og enkeltkamper er det ok, men mot f.eks City (i PL), var vi ikke det beste laget synes jeg, vi var kanskje bedre i 1.omg. Jeg mener vi ble overkjørt i 2.omg. Om jeg husker rett...Det er ikke sikkert.

Men jeg har i grunn sett det sånn siden OGS kom for litt over 1 år siden, alt er litt sånn tilfeldig. Og mange av gevinstene har kommet mot spillets gang. Men for all del, seier er seier. Liverpool-kampen var rimelig bra synes jeg, men vi dreit oss ut der og.

Dette blir da også en kritikk av Solskjær og teamet hans, teamet hans blir ofte glemt. OGS er ikke på feltet til enhver tid, han tar avgjørelser, men jeg tror ikke han er enerådende, han hører på assistentene.

Assistentene er jeg fryktelig usikker på...OGS står med ansvaret selvfølgelig, det er han som har lagt hodet på blokka. Det gjenstår å se om han beholder skalpen :hah:
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Pink Final wrote: 09 Jan 2020, 16:32 Begge ble bl.a fullstendig avkledd på Anfield mot Liverpool.
Ja, LvG lyktes dårlig i EL på Anfield.

Men LvG mot Liverpool i PL er en annen historie... Min superhelt LvG burde fått 2-3 signeringer (bl.a en målscorer), sommeren etter å ha vunnet FA-cupen. Kunne fort ha vunnet PL han. (Her får jeg nok masse support, :hah: )

Enig i at det ble spilt kamper under ham uten å se oss angripe.

Men det er faktisk verre å se oss under OGS til tider mener nå jeg, totalt kaos og syltynt.

En annen av mine helter, Wayne "The white Pelé" Rooney, mener LvG er den klart beste manageren han har hatt mtp på fotballfaglig dyktighet. Ikke at det alene skaper suksess, men dog.

LvG var fotballfaglig sterk, det lå vel i kortene at han skulle sparkes, ingen krise det. Men jeg likte fyren :hah:
LUHG!
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Tror det er godt for Solskjær å møte Norwich nå. De ligger desidert sist og er vel det dårligste bortelaget i PL. Litt pusterom før han skal ut i grillen mot Liverpool, det kan bli fryktelig stygt er jeg red...
Post Reply