PC-spill

PC eller konsoll? Brettspill eller andre type spill diskuteres her
User avatar

Topic author
Slaraffendriver
Posts: 34
Joined: 27 Aug 2018, 14:15

Tenkte at vi kunne ha en egen tråd for PC-spill, og en for konsoller. Ev. en for hver type konsoll? Usikker på hva som er best. Kanskje litt liten brukerbase for å ha egne tråder for hver type konsoll?

Begynner å bli en del år siden jeg hadde noen PC som kunne brukes til gaming. Har brukt utallige timer på klassikere som Age of Empires II, Warcraft III, Heroes of Might and Magic III (og IV), Age of Mythology og Starcraft, og brukte også ganske mange timer på Counter Strike, FM, og en del andre spill. Men det er nok spesielt RTS-type spill som står meg nærmest. Blir spennende og se hvordan Age of Empires IV, som er i utvikling, blir. Også litt gøy å se at et såpass gammelt spill som Age of Empires II fortsatt har et aktivt miljø, of proffturneringer. En av de beste spillerne er forresten norsk, utrolig god spiller.

Hadde vært gøy å få seg en ordentlig PC igjen, men ville nok uansett ikke blitt mye tid for spilling nå for tida. Men kanskje en dag. Liker uansett å følge litt med fra tid til annen, selv om det er litt eldre spill som nok er mest interessante for min del.

Er det andre PC-spillere her? Her er i hvert fall en tråd som kan brukes til å diskutere PC-spill.
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Slaraffendriver wrote: 29 Aug 2018, 13:21 Tenkte at vi kunne ha en egen tråd for PC-spill, og en for konsoller. Ev. en for hver type konsoll? Usikker på hva som er best. Kanskje litt liten brukerbase for å ha egne tråder for hver type konsoll?
Ja god ide det, men kanskje også en egen tråd til diverse spill folk er interessert i? Jeg lagde f.eks en tråd til Red Dead Redemption 2. Det som er litt skuffende ang brukerbasen er at vi har jo egentlig endel brukere (ca 160). Men mer enn 90% av de skriver ikke innlegg ;P

Jeg har jo en veldig kraftig PC som helt klart fungerer bra som gaming PC. Jeg er 3d animatør, så må ha ganske kraftige saker. Har bl.a 2 GeForce GTX 1080ti skjermkort og 64gb ram. Men den blir jo egentlig ikke brukt mye til gaming.

Jeg er også litt som deg, gode gamle strategi spill er det det går i. Har spilt mye FM opp gjennom, og Age of Empires. Rollercoaster Tycoon er også en gammel favoritt. Kjøpte nettopp nyversjonen som er kommet ut :)
User avatar

Topic author
Slaraffendriver
Posts: 34
Joined: 27 Aug 2018, 14:15

RaoulDuke wrote: 29 Aug 2018, 15:44 Ja god ide det, men kanskje også en egen tråd til diverse spill folk er interessert i?
På fotballforum hender det at spesielt FM har egen tråd, hvor folk deler historier fra sine sesonger, og bl.a. på det gamle forumet til united.no var dette en veldig populær tråd.
RaoulDuke wrote: 29 Aug 2018, 15:44 Det som er litt skuffende ang brukerbasen er at vi har jo egentlig endel brukere (ca 160). Men mer enn 90% av de skriver ikke innlegg ;P
Er vel sånn det fort blir. Nå er det fortsatt et nytt forum, så får håpe det bedrer seg. Og det kan hende at når det begynner å bli mer tråder og innlegg her så ser nye brukere flere diskusjoner de kan delta i. Det som er fint å se er at det er en del innlegg i kamptrådene, og mange gode innlegg spesielt vedrørende United, både kamper og om tingenes tilstand. Som seg hør og bør, er ikke mangel på ting å diskutere rundt klubben for øyeblikket.

Har aldri spilt Rollercoaster Tycoon, men hadde et spill tilbake i tida som het Theme Park World, brukte mye tid på det. Har inntrykk av at disse spillene er temmelig like. Er det det originale Age of Empires du spiller mest, eller er det 2'eren eller 3'eren? Har kun spillet 2'eren selv, så har ikke så mye kunnskap eller erfaringer om de andre. Men har jo fått med meg at det har kommet nyoppusset versjon av den første nå.

Da jeg skulle begynne på ungdomsskolen kjøpte jeg en splitter ny PC fra Komplett, den holdt i mange år, men for rundt 8 år siden var det omsider slutt, da tok den kvelden. Har en bærbar PC som jeg har hatt i 9 år nå, men den er ikke noen kraftmaskin, den ble kjøpt da jeg skulle begynne på studier, og er en lett maskin med god batterilevetid. Kom med Windows Vista, installerte Linux Ubuntu på den for mange år siden, eneste måten å bruke den på :D
Den kan kjøre AoE II ok, om man ikke kjører veldig store maps, men stort nyere enn det vil den slite med, så blir lite gaming for tida. Kanskje en gang i framtida når det blir ny PC :P
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Noen som har begitt seg ut i Football manager 2019?
Jeg har spilt dette siden CM i sin tid, men misset det totalt siste 3-4 årene. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg regelrett elsket dette spillet. Var en periode det kanskje var for "enkelt" å vinne alt som var.

Savner tiden jeg satt å speidet på spillere i lavere divisjoner, fra lag i andre ligaer. Leide de ut 1-2 sesonger før de fikk sjansen. Fungerte de ikke fikk jeg solgt dem til en god pris.

Forsøker å finne grunn for at jeg skal gjenoppretta interessen.
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Ketil Cantona wrote: 28 Nov 2018, 10:19 Noen som har begitt seg ut i Football manager 2019?
Jeg har spilt dette siden CM i sin tid, men misset det totalt siste 3-4 årene. Jeg vet ikke hvorfor, men jeg regelrett elsket dette spillet. Var en periode det kanskje var for "enkelt" å vinne alt som var.

Savner tiden jeg satt å speidet på spillere i lavere divisjoner, fra lag i andre ligaer. Leide de ut 1-2 sesonger før de fikk sjansen. Fungerte de ikke fikk jeg solgt dem til en god pris.

Forsøker å finne grunn for at jeg skal gjenoppretta interessen.
Har brukt 1000vis av timer på dette spillet selv opp gjennom tiden. Startet også med CM. Husker ikke akkurat hvilken sesong. Men husker jeg hadde en norsk versjon. Kanskje 96 eller 97. Da spilte jeg mye med Odd Grenland. Husker at jeg kunne signere bl.a Alan Shearer og Michael Owen på free transfer etter noen sesonger hvis jeg rykket opp. Har også stått over noen sesonger nå, vanskelig å finne nok tid til å sette seg ned og spille. Men avhengighets-skapende er det hvertfall!
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Veldid avhengig. Men med 2 barn i huset som skal kjøres hit og dit og trening 4 dager i uken er det ikke lett.
Når jeg først spiller så er det Fifa med guttungen (11 år og slår meg :sad: ).

Men savner tiden der kvelden gikk med til litt kaffe, chips og FM : )

Kanskje det har blitt "litt for avansert" med årene. Før handlet det om kamper og kjøp/salg. Nå er det så mye mer som ligger bak. Tidligere kunne jeg høvle igjennom en sesong på en kveld.

A.C. Fergie
Posts: 52
Joined: 10 Aug 2018, 12:18
Liker gitt: 5
Liker mottatt: 5

Kunne godt tenke meg å prøve FM, men er litt redd som Ketil sier at det har blitt mange variabler og mye fin-tuning i spillet og mistenker at jeg fort hadde mistet tålmodigheten med det.

Husker på 90-tallet spilte jeg en del amiga. Hadde et spill der jeg kunne døpe om navnene til vennet og kompiser. Jeg var selvfølgelig alltid toppscoreren i laget. Var moro og ta lag fra lavere divisjoner opp i eliten.

Spillte også et spill som het Kick-off 1 og 2. Veldig enkel grafikk. Man så spillerene rett ovenfra og eneste måten å skille ballen fra spillerene var at ballen var helt hvit og spillerene hadde sort eller brunt hår. Husker at man kunne justere vind-hastighet/retning og opplett/regn, er usikker på om Fifa 19 er like avansert ^^
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Aldri spilt Kick Off. Men kanskje noe lignende i Sensible Soccer.

Helt rått på den tiden:
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

FM19 er veldig bra. Det kan være tidkrevende, men det behøver det ikke å være. Det er mulig å fordele ansvar og oppgaver på støtteapparatet, og du kan velge i forhåndsdefinerte taktikker (stort utvalg i spillestiler og formasjoner) - om du vil.

For min egen del setter jeg det alltid opp slik at jeg kun trenger å tenke taktikk og førstelag. Støtteapparatet tar seg av resten; trening, treningskamper, pressekonferanser, speiding, kjøp av unge talenter, forhandling av kontrakter på u18 og u23 for å nevne noe.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Jeg merker at jo dårligere United spiller, jo mer tid bruker jeg på Football Manager.

Når Ferguson var trener gikk det gjerne Max 200 timer i året. Nå er det 800 til over 1000 timer i året.

United må rett og slett prestere bedre slik at jeg kommer meg ut av denne spillavhengigheten.
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Installerte Championship Manager 01/02 i går på laptopen. Beste versjonen av CM noensinne. La også inn en oppdatert spillerdatabase som var laget i februar 2019. Anbefales på det sterkeste.

Spillet er forresten gratis: https://www.fmscout.com/a-championship- ... nload.html
User avatar

Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

RaoulDuke wrote: 29 Apr 2019, 09:26 Beste versjonen av CM noensinne.
Enig. Var hektet som bare pokker på dette spillet da jeg gikk på ungdomsskolen. For min ungdomstid var det nesten bare positivt at CM ble FM og grafikken ble forandret, for den likte jeg ikke.. og sluttet derfor å spille. Eller.. jeg oppdaterte spillerdatabasen på CM010/2 i flere år før jeg sluttet helt.

Nå jobber jeg for tiden på natten og har mye dødtid - og derfor har jeg tenkt tanken på å kjøpe meg det nyeste FM - eventuelt laste ned CM01/02. Hvilke flere programmer trenger jeg når spillet er ferdig nedlastet? Gjerne en guide.. :football:
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

[mention]Lingard[/mention] Du trenger egentlig bare selve spillet som ligger her: https://www.fmscout.com/a-championship- ... nload.html
Siste patchen som ligger her: http://www.mediafire.com/file/rm367o11w ... 9.exe/file
+ en patch en fyr har laget som fikser endel ting: https://champman0102.co.uk/downloads.ph ... amp;id=268
Også brukte jeg denne databasen oppdateringen: https://champman0102.co.uk/downloads.ph ... amp;id=322

Jeg bruker Windows 10.
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Nå er ikke Football Manager (FM) ekte, men det et spill som i stor grad prøver å etterligne virkeligheten i alle fotballklubber. Jeg vil trekke fra 2 interessant ting med FM.

Først og fremst - hva FM er flink på - speiding av spillere. FM har en stor database av spillere fra hele verden. Spillerne blir fulgt med på fra de er små og gjennom hele karrieren til de legger opp. Dette gjør at FM har god kontroll på utviklinga av egenskaper og potensial. FM har ca 1300 speidere som bidrar til å holde databasen oppdatert.

FM sin vurdering av United-troppen er i tråd med hvordan de fleste opplever United i dag. Mangel på lederskap f.eks, er tydelig også i FM. Ingen spillere er egentlig i nærheten av å være en skikkelig leder, sånn FM ser det. Ikke engang Maguire og McTominay. Så når man starter et nytt spill som manager for United, så er dette en av de første tingene du prøver å kjøpe inn.

Et annet aspekt ved FM, er mentalitet og humør, og hvordan dette påvirker resultatene. Spillet preges av humøret, men dette kan motvirkes av spillerens mentalitet. Med andre ord, så vil en spiller med høy grad av profesjonalitet, ikke la humøret preget spillet sitt. Er graden lav, så ja - spilleren spiller shit om humøret er dårlig. Og dette påvirker både inngangen til en kamp, såvel å endre seg underveis (iht. stillingen i kampen).

Profesjonalitet (eller ambisjonsnivå) påvirker ikke bare kampene, men er også en viktig egenskap å ha i laget, da det påvirker unge talenters muligheter til å bli bedre. Så er nivået høy, vil talentene utvikle seg fortere og bedre, mens om det er lavt, så kan det blir lite eller ingen utvikling.

FM sin vurdering av United-troppen, er at det er mangel på profesjonalitet. Så er humøret dårlig, så spiller de dårlig. Dette har vært veldig synlig i United sine siste kamper, der spillere som Rashford åpenbart er i mental dårlig forfatning. Det er også et dårlig miljø for unge talenter å komme inn i. Det er flere som har påpekt at class of 92 kom inn i et miljø preget av sterke ledere i Robson, Bruce og Cantona. Dette eksisterer ikke i dagens United-lag (i følge FM).

Så som manager for United i FM - i tillegg til å lete etter en leder - vil man prøve å kjøpe en del kvalitetsspillere med høy mentalitet (samt kvitte seg med mange med lav mentalitet).

Så ja - det er dataspill, men det er overraskende hvor presis FM er i sin vurdering av United-troppen synes jeg.
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

[mention]Elkey[/mention] Er det FM19 du spiller. Kommer ikke FM20 snart? Kunne tenkt meg å starte å spille litt igjen, men gidder ikke starte på 19 om 20 er rett rundt hjørnet.
Post Reply