Manchester-musikk

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?
Post Reply
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tenkte jeg kunne lage en tråd om musikk fra Manchester. Som ikke bare er Englands beste fotballby, men også den klart beste musikkbyen!

Mange av mine favorittband kommer fra Manchester: Happy Mondays, Joy Division, The Smiths, The Fall, New Order, Elbow, Chemical Brothers, Stone Roses, Buzzcocks, The Verve, Stone Roses, Doves osv.

Her er spillelista jeg alltid setter på på Derby Day, en bred presentasjon av Manchester-musikk, fra punk til indie, pop og elektronika. Mange United-fans på lista, selv om jeg også har latt de blå få være med... ;P

post liked by: Pink Final, Belfastboy, Blodfink
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Her er ei (langt fra komplett) liste over musikere som også er United-fans. Et par morsomme overraskelser:

Allan Clarke ( The Hollies)
Graham Nash (The Hollies)
Andy Barker (808 State)
Morrissey (The Smiths)
Andy Rourke ( The Smiths)
Barry Adamson
Bernard Sumner (Joy Division/New Order)
Peter Hook (Joy Division/New Order)
Stephen Morrison (Joy Division/New Order)
Bruce Thomas (Elvis Costello & the Attractions)
Curt Smith (Tears for Fears)
Ed O'Brien (Radiohead)
Enrique Iglesias
Mani (Stone Roses/Primal Scream)
Robert Young (Primal Scream)
Ian Brown (Stone Roses)
John Squire (Stone Roses)
Gary Lightbody (Snow Patrol)
Gary Wheelan (Happy Mondays)
Paul Ryder (Happy Mondays)
Shaun Ryder (Happy Mondays)
Bez (Happy Mondays)
Rowetta (Happy Mondays)
Gaz Coombes (Supergrass)
Goldie
Graham Gouldman (10cc)
Harry Styles (One Direction)
Zayn Malik (One Direction)
Howard Donald (Take That)
Jem Finer (The Pogues)
Jessie Ware
John Cooper Clarke
Jon Anderson (Yes)
Justin Timberlake
Larry Mullen (U2)
Liam fray (Courteneers)
Mark Collins (Charlatans)
Tim Burgess (Charlatans)
Matt Johnson (The The)
Mick Hucknall (Simply Red)
Mike Peters (The Alarm)
Miley Cyrus
Neil Hannon (The Divine Comedy)
Nick Byrne (Westlife)
Bonehead (Oasis)
Pharrell Williams
Phil Campbell (Motörhead)
Richard Ashcroft (The Verve)
Rick Witter (Shed Seven)
Rick Astley
Rihanna
Simon Le Bon (Duran Duran)
Steve Diggle (Buzzcocks)
Steve Garvey (Buzzcocks)
Steve Hogarth (Marillion)
Stormzy
Terry Hall (The Specials)
Tony McCarroll (Oasis)
Victoria Beckham (Spice Girls)
Phil Lynnott (Thin Lizzy)
post liked by: Pink Final, Buchan, Blodfink
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12527
Liker mottatt: 4887

Ryder wrote: 11 Dec 2020, 09:11 Mange av mine favorittband kommer fra Manchester: Happy Mondays, Joy Division, The Smiths, The Fall, New Order, Elbow, Chemical Brothers, Stone Roses, Buzzcocks, The Verve, Stone Roses, Doves osv.
Mye snacks på den lista der + en del jeg ikke har hørt så mye av/om. Jeg får ta meg tid til å granske litt. Kjenner litt til New Order, Joy Division, Buzzcocks, Stone Roses bl.a.
post liked by: Pink Final, Buchan, Ryder
User avatar

Topic author
Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

To triste musikknyheter relatert til Manchesters musikkscene i dag: Terry Hall (The Specials) og Martin Duffy (Primal Scream/Felt/Charlatans) er begge døde, altfor unge (henholdsvis 63 og 55).

Hall var låtskriver og vokalist i The Specials, som ble pionerer innen ska-musikk i England rundt 1980. Var sentrale i bølgen av ska og reggae som skylte over England, og med sin multikulturelle besetning og politiske tekster var de viktige i kampen for å ta ska-musikken tilbake fra rasistiske skinheads og tilbake til den mangfoldige kulturen den kom fra.
Selv om han kom fra Coventry, var Terry Hall diehard United-fan. Han flyttet til og med til Manchester for å kunne følge laget, og var et kjent innslag på tribunen både borte og hjemme. Han ble nær venn med blant andre Pete Boyle.



Keyboardist Martin Duffy er verken Manc eller United-supporter (så vidt jeg vet), men han har spilt med mange kjente Manchester-musikere (og -fans). Felt var pionerer innen indie-popen på 80-tallet, Charlatans sto sentralt både i «Madchester» og britopen - mens Primal Scream med Duffy ga ut kanskje det mest toneangivende albumet innen dansbar rock som Manchester ble kjent for på 90-tallet - «Screamadelica». Supersupporter Mani er også en del av Primal Scream.

post liked by: Pink Final, Can2, Pancho P, Belfastboy, RedTrafford
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Triste nyheiter, @Ryder. Eg elska alt av britisk indie og alternative tidleg på 90-talet og Screamadelica-plata står fortsatt fjellstøtt som ein mastodont i musikkhistorien. Vi får sette på nokre plater etter kampen i kveld for å heidre dei to musikarane.
post liked by: Belfastboy, RedTrafford, Ryder, Pink Final, Can2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Gjennom sikkert flere tråder her har jeg lagt merke til at Joy Division har blitt nevnt flere ganger.
Har hørt navnet men ikke særlig mer.
Tok grep og søkte opp og har hørt en del nå.
Må si at jeg liker det godt👍
Særlig de Hi-res filene( 24 bit/96 KHz) via Qobuz hvor man får fram detaljer på eldre låter. Da koser jeg meg😍
post liked by: Pink Final, Pancho P, Can2, Ryder
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Joy Division er et kult band. Enig!
Det er derfra "Giggs will tear you apart again" er hentet fra. (Love will tear you apart again).
post liked by: RedTrafford, Pancho P, Pink Final, Ryder
Kong Eric Cantona
User avatar

RedTrafford
Donor
Posts: 3803
Joined: 13 Mar 2021, 16:00
Liker gitt: 16310
Liker mottatt: 10525

Det er enn så lenge den kuleste i tillegg til « Isolation»
👍
post liked by: Pancho P, Can2, Pink Final, Ryder
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Eg høyrde ein del på Joy Division då eg var 15-16, men dei blei litt for mørke for ei ung sjel. Ikkje berre musikken, men også Ian Curtis sitt tragiske endelikt og ikkje minst namnet på bandet. Då føretrakk eg The Smiths sine vidunderlege gitarriff og slentrande rytmar. Berre så synd at Johnny Marr er svoren City-fan... Morrissey er ein snodig pode, men han fekk evig heltestatus hos underteikna med songen 'Munich Air Disaster 1958'. Eg kan ikkje sette på den utan å felle ei tåre eller ti.
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Can2, Ryder
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Can2
Kongen av understatements
Posts: 878
Joined: 29 Jun 2022, 15:39
Liker gitt: 7700
Liker mottatt: 2546

Hørte også en del på Joy Division i ungdommen. Band-navnet er vel antagelig et utslag av en noe mørk humor, ja. Sett ut fra den litt depressive stilen, og det tragiske endeliktet som du nevner @Pancho P.

Jeg er også brit-pop og Smiths/Morrisey fan. Jeg har satt inn (igjen) på Spotify lista mi et par Smiths låter. Jeg hadde fyren et godt stykke opp i vrangstrupen i mange år. Etter 22. Juli sa han "Ja. Her var det mange mennesker som døde, men hva med alle dyrene som lider!? Dem er det ikke noe fokus på!" Liker han fremdeles ikke rent personlig, men mye bra musikk, og en del gode tekster har de/han jo absolutt.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pancho P wrote: 30 Dec 2022, 16:20 han fekk evig heltestatus hos underteikna med songen 'Munich Air Disaster 1958'. Eg kan ikkje sette på den utan å felle ei tåre eller ti.
Dette visste jeg ikke. Burde jeg jo strengt talt gjort! Skal lyttes til. 👍
post liked by: RedTrafford, Pink Final, Pancho P
Kong Eric Cantona
Post Reply