Akkurat nå hører jeg på...

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?

BluePink
Liker gitt: 318
Liker mottatt: 217

Belfastboy wrote: 23 Jan 2025, 15:19 Ettersom det ikke blir kamp for meg i kveld, så blir det uansett relatert til Manchester.
Nemlig konsert med postpunk-bandet Chameleons fra nettopp Manchester på Rockefeller.
Aner ikke hvordan de er, er datteren som ville ha meg med :D
Høres ut som en drøm når datteren vil ha deg med på konsert med et Manchester band fra 80-tallet 8-) :thumb_up:
Nå hører jeg på "The Chameleons - Full Performance (Live on KEXP)" på Youtube her! OPPLADNING!
post liked by: Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy, Blodfink, alfen74, RedTrafford, Buchan, Spirograf1

Belfastboy
Donor
Liker gitt: 18898
Liker mottatt: 6436

Konserten var helt topp, med mye bra gitarspilling,
Bra stemning var det også.
Jeg har null å relatere til fra oppstarten i '83, men jeg likte det godt. Ettersom jeg skjønte er det kun en igjen fra den gangen.
Skal høre på det dere har lagt ut @Ryder og @BluePink :thumb_up:
Neste på programmet blir antakeligvis Ride (i følge datteren min) på samme sted i slutten av april.
Glad hun tar med gammer'n på konserter. Dette var den tredje vi var på sammen.
post liked by: Blodfink, Can2, Jan Erik, alfen74, RedTrafford, Pink Final, Rød Pølse, BluePink, Buchan, Spirograf1

Ryder
Liker gitt: 3692
Liker mottatt: 16093

Ride også, ja! Godt oppdratt, datteren din! 💪🎸

Hører forresten på den nye plata til det skotske instrumentalbandet Mogwai, som ble sluppet i dag. Høres strålende ut som vanlig fra den kanten. Bonus på en dag som denne at de er Celtic-fans! Låten deres "The Sun Smells Too Loud" spilles visstnok ofte før kamp og i pausen på Celtic Park.

Smakebit her:

post liked by: Pink Final, Belfastboy, 28FPellistri, Rød Pølse, Buchan, Pancho P, Spirograf1, Blodfink

Belfastboy
Donor

Ryder wrote: 24 Jan 2025, 09:02 Ride også, ja! Godt oppdratt, datteren din! 💪🎸
Takk for det!
Det er hun som kommer med tips til meg.
Hun er 25 år og har sikkert borti 400 cd'er allerede.
Det synes jeg er bra til å være så ung, de fleste unge streamer musikken og kjøper ikke så mye i fysisk format.
Skal legges til at hun kjøper brukt, sjelden det er nye cd'er.
Det går helst i shoegaze og indie.
Og det er så mye bra der ute som jeg aldri hadde hørt om.
Og nå må jeg høre meg opp litt på Ride også. Har en låt i en spilleliste her (Last Frontier), og hvis alt er like bra som den, så har jeg noe å se fram til.

Og Mogwai hørtes veldig bra ut, takk for tipset @Ryder. Likte godt hvordan bygger seg opp hele veien.

Får si som vokalisten i Chameleons sa i går: "Music is medicine".
post liked by: Ryder, 28FPellistri, Rød Pølse, Can2, Pink Final, Buchan, Pancho P, Spirograf1, Blodfink

28FPellistri
Liker gitt: 2167
Liker mottatt: 8613

Kult at hun tar deg med på konsert! Virker som hun har relativt god musikksmak også.

Må si jeg liker trenden jeg har lagt merke til (sånn ta det ikke for fakta, men synsing). Men på mindre konserter, gjerne av mer ukjente band innen Indie-miljølet og andre ikke "radiopop" sjangre, så var det ca. 90/10 fordeling av gutter og jenter, og de fleste jentene va der fordi de var med typen.

De siste årene, særlig etter pandemien så er det mer 65/35 fordeling. Så om det i det minste kom noe godt utav pandemien så er det at jenter også oppdaget mer god musikk og liker å gå på konserter av bandene de fant under pandemien!
post liked by: Belfastboy, Rød Pølse, Can2, Pink Final, Buchan, Pancho P, Spirograf1
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Belfastboy
Donor

28FPellistri wrote: 24 Jan 2025, 11:26 Ser de siste årene, særlig etter pandemien så er det mer 65/35 fordeling. Så om det i det minste kom noe godt utav pandemien så er det at jenter også oppdaget mer god musikk og liker å gå på konserter av bandene de fant under pandemien!
Et veldig godt poeng, @28FPellistri.
På Rockefeller i går var det nok mest eldre karer, men det var faktisk fra den yngre garde der også. Og da var det en del jenter blant de. Ikke godt å si om de var med typen eller typen var med jentene på konsert :D
post liked by: 28FPellistri, Rød Pølse, Can2, Pink Final, Buchan, RedTrafford, Pancho P, Spirograf1, Blodfink

28FPellistri

Hehe, er som regel i overtall de ja :hah:
post liked by: Belfastboy, Buchan
When I think football, I think Manchester United. I still support United and always will. I will die with them in my heart.

Eric Cantona

Buchan
Donor
Liker gitt: 9444
Liker mottatt: 5695

Akkurat nå under matlaging hører jeg på en Fleetwood Mac live plate fra 1979/80. Blir aldri lei den.
post liked by: Ryder, 28FPellistri, Jan Erik, RedTrafford, Pink Final, Rød Pølse, Belfastboy, Pancho P, Spirograf1, Blodfink, Can2

28FPellistri

Umulig å gå feil med Fleetwood Mac @Buchan - Et band jeg selv digger og bare blir mer og mer glad i jo eldre jeg blir også, og sanger jeg kanskje ikke likte like godt i ungdommen treffer bedre 15-20 år senere.

Liker til og med det gamle Fleetwood Mac, når de var mer blues-basert. Herlig band rett og slett.

Hatt to gjennomhøringer av Mogwai nå @Ryder - Enn så lenge tror jeg "If You Find This World Bad You Should See Some Of The Others" er favoritten. Har liksom den klassiske oppbyggingen som Mogwai er kjent for.
post liked by: Jan Erik, RedTrafford, Pink Final, Rød Pølse, Buchan, Belfastboy, Pancho P, Spirograf1, Ryder, Can2

Eric Cantona

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Liker gitt: 37596
Liker mottatt: 27949

Rod Stewart er en av mange favoritter fra barndom og tidlig ungdom.
Og mtp at vi møtte Rangers i går.
Sangen You’re in My Heart er fin.
Der erklærer Rod også sin kjærlighet til Celtic og United.
post liked by: Buchan, Jan Erik, Belfastboy, Pancho P, Spirograf1, RedTrafford, Rød Pølse, Can2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Pancho P
Donor
Liker gitt: 17038
Liker mottatt: 11851

Ryder wrote: 24 Jan 2025, 09:02 Ride også, ja! Godt oppdratt, datteren din! 💪🎸

Hører forresten på den nye plata til det skotske instrumentalbandet Mogwai, som ble sluppet i dag. Høres strålende ut som vanlig fra den kanten. Bonus på en dag som denne at de er Celtic-fans! Låten deres "The Sun Smells Too Loud" spilles visstnok ofte før kamp og i pausen på Celtic Park.
Mogwai var store "bergensvenner" i mine studentdagar og eg såg dei ein gong på legendariske Hulen under Nygårdshøyden. Den mest hypnotiske og minneverdige konserten eg kan hugse. Dei fleste publikummarane var nesten som i transe då dei kaskadiske lydbølgene velta ut i det intime konsertlokalet. I Bergen hadde dei alltid eit Brann-flagg festa til forsterkarane, mens eg har observert fleire av bandmedlemmene i Celtic-drakter på andre liveopptak.
post liked by: Pink Final, Ryder, Buchan, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse, Can2
It's Squeaky Bum Time!

Belfastboy
Donor

Buchan wrote: 24 Jan 2025, 18:00 Akkurat nå under matlaging hører jeg på en Fleetwood Mac live plate fra 1979/80. Blir aldri lei den.
Den har jeg spilt en del også. Meget bra trippelalbum.
Versjonen av "I'm so afraid" er magisk.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Spirograf1, Buchan, RedTrafford, Rød Pølse, Can2

Spirograf1
Liker gitt: 3994
Liker mottatt: 3951

Fredagen er ennå ung og det er lenge siden forrige lyttefredag. Denne gangen har jeg vært i pop'ens verden, og der er det mye bra.

Her er fem for fredag:
  • The Cardigans - For What It's Worth. The Cardigans ja. De hadde en relativt kort, men suksessfull karriere som var på nedtur da albumet "Long Gone Before Daylight" kom ut. I kjent "svenskestil", er dette en catchy og lett låt. Nina Perssons stemme er som alltid varm, lengtende og sår.
  • Elle King - Ex's & Oh's. OK, det kunne ikke være bare "pen pop" på lista :D. Denne låten har masse "attityd", for å fortsette svenskesporet, og Elle King var et nytt bekjentskap for meg. Jævlig tøft!
  • Corey Taylor - From Can to Can't. CMFT. The Neck. Kjært barn har mange (selvvalgte?) navn. Vi kjenner han som vokalist i Slipknot, Stone Sour og som soloartist. Denne låten ble laget i forbindelse med med Dave Grohl sitt prosjekt "Sound City - Real to Reel" i 2013. Låten er produsert av Butch Vig og jeg anbefaler å se "the making of": https://youtu.be/Izq-B50k0-Y?si=nIxcJ7h2J9sInkGf
  • Lady Gaga - Always Remember Us This Way. Lady Gaga. My Gaga for en stemme. Nyt!
  • Eurythmics - Thorn in My Side. Vi avslutter kveldens liste med en låt som har vært baki der gjennom oppveksten. En låt som kommuniserer noe trist gjennom teksten, men så er melodien skikkelig glad! Digger melodien, og det blir aldri feil med saksofon!
Disclaimer: Dette er ikke en "akkurat blitt singel"-liste, selv om den kan se sånn ut :D

Splatify oppdatert: https://open.spotify.com/playlist/0Wdz9 ... 725ea2489e
post liked by: alfen74, RedTrafford, Belfastboy, Blodfink, Rød Pølse, Pink Final, Can2

Belfastboy
Donor

Ryder wrote: 24 Jan 2025, 09:02 Hører forresten på den nye plata til det skotske instrumentalbandet Mogwai, som ble sluppet i dag.
Mogwai spiller på Rockefeller søndag 9. februar.
Datteren min har også lyst til å dra på den, men det ser vanskelig ut for meg å bli med.
Hun har hørt en del på de også :D
post liked by: Blodfink, Ryder, Rød Pølse, Pink Final, Can2

Can2
Kongen av understatements
Liker gitt: 20713
Liker mottatt: 7934

I anledning nyervervelsen med det himmelske navnet. Mulig spilleliste:

The Cure: Just like heaven
Bob Dylan: Knock'in on heavens door
Belinda Carlisle: Heaven is a place on heart
Bjørn Eidsvåg: Skyfri himmel
Imperiet: Blå himlen blues