Film - personlig topp 5

Sett noe kult? Eller hørt noe bra?

Cola

Pink Final wrote: 02 Nov 2019, 07:48 11 november slippes dokumentaren BUSBY.
Har du sett denne ennå?
Så på den i natt, ikke den beste filmen jeg har sett, men mye fotball faglig fra gamle dager.
Uansett så anbefaler jeg den, for her komer det mye fram om hvordan MUFC så på rekrutteringen og til seg av disse
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Så bra!

Nei, har ikke sett enda.
Hvilken plattform så du den på?
Hadde håpet den skulle bli tilgjengelig på Netflix, slik «Sunderland til i die» ble.

Jeg forventer ikke spillefilm kvalitet.
Dette er en dokumentar, og akkurat det tiltaler meg.
Flere av disse München 58 filmene har jo vært drama.
Dermed tar manusforfatter seg friheter.

Historien om Matt Busby er muligvis den mest interessante og ihvertfall den mest dramatiske blant alle de store britiske managerne.
En mann som begynte på bar bakke to ganger, den ene av dem etter å ha fått sitt livsverk og sine venner knust.
Tre ganger bygget han det beste og mest underholdende laget i England.
Ikke så rart at Manchester United gikk fra å være nummer to i egen by, til å bli den mest populære klubben i Storbritannia under dette geniet.

Det bemerkelsesverdig var jo at han ikke framsto som «jeg kan gå på vannet» typen, slik Shankly og Clough likte å framstå.
Busby var kledelig beskjeden og på samme tid en imponerende personlighet sier de som kjente ham.
(Jeg har lest mange bøker.
Pratet med ham én gang også, utenfor Old Trafford).
De fleste kunne kjenne seg igjen i Busby, både sterk og sårbar på en gang.
Sikkert derfor spillere og folk ble så tiltrukket av ham.

Husker det var en artikkel i Sport i bilder om Matt Busby rundt 1980.
Den begynte med noe alà «Matt Busby er en av få som har blitt en legende i levende live.
Levende legender er ofte skuffende når du møter dem.
Men, ikke denne mannen».
Noe sånt.

Gleder meg til å se filmen.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 367

1. Gudfaren ( hele trilogien)
2. The Usual Suspects
3. Pulp fiction
4. Snatch
5. Inglourious Basterds

Men det er jo ett hav av knall filmer å velge i 8-)

De fleste av Quentin Tarantino er jo superbra.
Gøy at flere her inne liker filmene hannes, jeg fikk ikke plass på lista til blant annet "Reservoir dogs"
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12526
Liker mottatt: 4887

Dette er en vanskelig øvelse, men skal jeg prøve meg med topp 5 så blir det disse:

Gudfaren 1 og 2
Goodfellas
Scent of a Woman
Once of upon a time in America
The Shawshank Redemption

Og det er mange flere jeg kunne nevnt her, sånn som The Deer Hunter, Heat, Schindlers liste, Papillon, Seven, Arlington Road, The Departed, Maratonmannen m.fl.
User avatar

Topic author
Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

Belfastboy wrote: 19 Feb 2020, 21:25 Og det er mange flere jeg kunne nevnt her, sånn som The Deer Hunter, Heat, Schindlers liste, Papillon, Seven, Arlington Road, The Departed, Maratonmannen m.fl.
De markerte har jeg verken sett eller hørt om. Ser jeg kan leie Papillon på Viaplay for 39kr så mulig jeg gjør det i løpet av de kommende dagene. (holder på med Sopranos for tiden, så blir litt lite filmer nå)
Skulle gjerne sett Arlington Road og Maratonmannen også, men de er ikke å finne på Viaplay, Sumo, HBO eller Netflix. :(

Om noen ønsker å se noen gode krimfilmer kan jeg anbefale "Kvinnen i buret", "Fasandreperne" og "Flaskepost fra P". De er dansk og ligger alle på Netflix. Om man liker tv-serien Broen (noe jeg regner med alle gjør), så liker man disse filmene også.
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12526
Liker mottatt: 4887

Lingard wrote: 19 Feb 2020, 22:55
Om noen ønsker å se noen gode krimfilmer kan jeg anbefale "Kvinnen i buret", "Fasandreperne" og "Flaskepost fra P". De er dansk og ligger alle på Netflix. Om man liker tv-serien Broen (noe jeg regner med alle gjør), så liker man disse filmene også.
Jeg har lest bøkene av Jussi Adler Olsen, men ikke sett de tre filmene ennå. Håper er like bra som bøkene:)

Av filmer jeg ikke nevnte i går, så kan jeg legge til Ørneredet, Gjøkeredet, Scarface, Ondskapens hotell. Kunne sikkert ramset opp flere også, men lett å glemme av noen også:)

Cola

Belfastboy wrote: 20 Feb 2020, 15:56Ørneredet
Topp film, og det samme med Kelly´s Heroes
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Mange jeg har glemt, men en W. Disney film som er bra og som ikke er fantasi
Miracle On Ice

Inside the Miracle on Ice: How Team USA defied the numbers to beat the Soviet Union at the 1980 Olympics
https://www.espn.com/nhl/story/_/id/287 ... 0-olympics
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Cola wrote: 29 Dec 2019, 04:50 Har du sett denne ennå?
Så på den i natt, ikke den beste filmen jeg har sett, men mye fotball faglig fra gamle dager.
Uansett så anbefaler jeg den, for her komer det mye fram om hvordan MUFC så på rekrutteringen og til seg av disse
BUSBY FILMEN

Litt skuffet over at det ikke var flere ukjente klipp som de lovte.
Veldig mye av det ble vist på klubbens første VHS kassett fra 1982.

Noen ukjente klipp var det.
Dukla Praha - United 1957.
Pluss den lille snutten der Bert Whalley og Jimmy Murphy er på Matt Busby’s kontor, og de tre har et møte.
Og noen få klipp til.

Ellers likte jeg filmen veldig godt.
Fikk fram hele idéen til Busby, å skape en familieklubb der ingen var større enn klubben selv.
Busby’s visjon ved å utvikle unge spillere og la dem spille.
Det kom også fram hvordan Matt Busby ble den første moderne manager, og hvordan han ikke tillot styret å blande seg i hans arbeid og ansvar.

Det ble belyst hvordan Busby, selv om han var en mild mann, virkelig var SJEF eller THE BOSS.

Gode intervjuer med folk som Eamon Dunphy, Ken Merrett, John Aston jnr og mange flere.

Filmen anbefales på det sterkeste :perf:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16738

Vet ikke om dette blir feil tråd?

Sean Connery er død.
Fantastisk skuespiller.

Visste du at i 1953 tilbød Matt Busby ham kontrakt med Manchester United.
Ikke som skuespiller men som fotballspiller.
Connery var en god spiller, og Busby tilbød ham £25 i uka.
Det dobbelte av hva han da tjente som skuespiller.
Skotske Connery prøvespilte også for East Fife.
Connery som var 23 år i 1953 følte han var for gammel til å satse i United.
Sean Connery kunne ha vært Busby Babe, da hadde han nok aldri endt opp som 007 James Bond.
post liked by: Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Cola

Pink Final wrote: 31 Oct 2020, 21:37 Visste du at i 1953 tilbød Matt Busby ham kontrakt med Manchester United.
Tusen takk, det var jeg ikke klar over.
Min favoritt 007 agent
post liked by: Pink Final, Blodfink

Deleted User 430

Ikke noen topp 5-liste, men usikker hvor ellers jeg skal poste det.

Nettopp sett "Finding Jack Charlton".
En dokumentar med hovedvekt på hans karriere som Irland-manager, men som også gir et (tragisk) nært innblikk i hvordan demens påvirket både han og de rundt han. Er selvfølgelig umulig å lage film om Jack uten å være innom den relativt kjente broren og historien dem imellom også.

Interessant film med et meget sterkt "bakteppe" og meget respektfullt laget som jeg følte jeg måtte anbefale.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Belfastboy

MarcelLarsen
Posts: 11
Joined: 27 Nov 2020, 08:21
Liker gitt: 4
Liker mottatt: 2

dette er mine fem beste, hva synes du?

It Happened One Night(1934)
Black Panther(2018)
Citizen Kane(1941)
Parasite (Gisaengchung)(2019)
Avengers: Endgame(2019)
User avatar

Topic author
Lingard
Moderator
Posts: 2728
Joined: 30 Jan 2019, 03:49
Liker gitt: 226
Liker mottatt: 2857

MarcelLarsen wrote: 14 Apr 2021, 10:19 It Happened One Night(1934)
Black Panther(2018)
Citizen Kane(1941)
Parasite (Gisaengchung)(2019)
Avengers: Endgame(2019)
Tror jeg kan få leid "It Happened One Night" billig på Amazon Prime og det skal jeg gjøre for den har jeg ikke sett. Jeg har heller ikke sett denne "Gisaengchung". Så du den på stream en plass eller?
post liked by: MarcelLarsen

Deleted User 430

Lingard wrote: 16 Apr 2021, 06:25 Jeg har heller ikke sett denne "Gisaengchung". Så du den på stream en plass eller?
Tror den også ligger på Amazon Prime. Må nok bruke den engelske tittelen når du søker.

Står så på internett, i hvert fall..

Edit;
Amazon Prime Video er det visst den ligger på..
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Parasite vant Oscar for beste utenlandske film om jeg husker riktig. Helt fantastisk film. Så den på kino før verden kollapset.
post liked by: Blodfink
Post Reply