Hvorfor ble du supporter?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

Ski VM i 1982, da endelig Oddvar Brå fikk sin individuelle gull medalje på 15 km. Lillelien sa på radioen, da gullet var sikret. Oddvar Brå jeg elsker deg 😊. Og så hadde vi jo Håkon Brusveeen ute i marka.

Cola

[mention]Pink Final[/mention]
Herlig tråd :love:

1966 flyttet en del av familien min til St. Johns i Canada, og jeg fikk en håndduk av dem.
Rød håndduk med United logo på, og dermed begynte jeg å følge MU og fikk fort mine favoritter i Best og Charlton.
På barneskolen var det som de fleste her har skrivd om, fotball diskusjoner og bytting av spille kort.
Husker de fleste var Leeds og Arsenal supporter.
Og på lørdagene var det tippekamp, og når vi var eldre så var skål hver gang det var "blink".
Pink Final wrote: 14 Nov 2018, 22:04 Hehe, husker den med reprise.
«Nøyaktig det samme skjer igjen...» mens bokstaven R sto å blinket oppe i høyre hjørne på skjermen. R, tegnet for reprise.
Han sa det til sammen 2 ganger på på samme reprise, så hørte vi en som sa i bakgrunnen, Øyvind vi har vist målet 2 ganger i reprise ;P
Buchan wrote: 14 Nov 2018, 22:42 Et lite sidespor. Øivind Johnsen og Bjørge Lillelien var to kontraster. Der Johnsen kommenterte et skudd som flere meter til side for mål. Kunne Lillelien kommentere samme skudd, som millimeter utenfor.
Når det var landskamp, så skrudde vi ofte ned lyden på TV der Johnsen kommenterte. Og hadde på lyden fra radioen der Lillelien kommenterte.
Tror det var mange som slo av lyden på TV når Lillelien kommenterte på radio.
Han bodde på Nesodden, og hadde Nesodd båten inn, og jeg jobbet i Postverket og hadde rute på Rådhusplassen.
Første stopp han hadde var på Polet samtidig som jeg kom med posten til dem,
så det ble en rutine å si hei og snakke litt med han daglig, helt til jeg fikk en ny rute.

Som fotballspiller var jeg elendig.
Sto i mål for Teisen i 7. div, og var ikke bra der heller
Men var fast senere på 7-manns laget til en blekke som het "Fotballavisa"
Der spilte Terje Riisa, Knut Haavik og "Emil" fra Enga
Husker Haavik som en god spiller, og ablegøyene til "Emil"

Man kan bytte dame, men aldri klubb
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Cola wrote: 19 Jul 2019, 17:22 Som fotballspiller var jeg elendig.
Sto i mål for Teisen i 7. div, og var ikke bra der heller
Men var fast senere på 7-manns laget til en blekke som het "Fotballavisa"
Der spilte Terje Riisa, Knut Haavik og "Emil" fra Enga
Husker Haavik som en god spiller, og ablegøyene til "Emil"

Man kan bytte dame, men aldri klubb
:D :D :D
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Cola wrote: 19 Jul 2019, 17:22 Han sa det til sammen 2 ganger på på samme reprise, så hørte vi en som sa i bakgrunnen, Øyvind vi har vist målet 2 ganger i reprise
Har skrevet det flere ganger, men du er et ‘funn’ på dette forumet @cola :thumb_up: .

Øivind Johnsen ja.
Han var garantert en fin fyr.
Møtte tilfeldig han og kona hans i Oslo en gang for rundt 20 år siden.
Da var han en gammel mann.
Jeg henvendte meg til dem, og sa jeg husket hans to siste tippekamper.
Soton - United og United - City i januar 1987.
Da ble både han og kona blank i øya.

Men, han sa mye rart da han var kommentator.

Lillelien, for en mann.
Og, herlig historie om ham @Cola
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Mats98
Posts: 259
Joined: 11 Sep 2018, 22:27
Liker mottatt: 2

Er vel en av de yngste her, født i 98. Så jeg har detsverre gått glipp av mye bra United fotball.
Ble vel først og fremst fan pga. min eldste bror var United fan og hadde rommet dekket av United skjerf og bilder. Så har vel egentlig vært fan så lenge jeg kan huske, men begynte å følge ordentlig med på kamper i 2007. Det var da jeg begynte å være en ivrig supporter. Har vel nesten ikke gått glipp av en kamp siden.
Var broren min som fikk øynene mine opp for United men var jo spillere som rooney, ronaldo, van nistelroy, giggs og scholes osv. Som fikk meg til å ordentlig å bli supporter. Jo mere jeg lærte om historien og legendene i klubben jo mere forelsket jeg meg i den.
Har kanskje gått glipp av en del, men har lest meg mye opp og sett en del klipp fra gamle dager. Det eneste jeg tenkte da var bare for en klubb!
Mine beste minner er vel da jeg samlet en gjeng med kompiser og så kamp hver eneste helg i en lang periode. Husker spesielt da vi så brassen til rooney mot city.

Cola

Mats98 wrote: 19 Jul 2019, 22:42 Er vel en av de yngste her, født i 98. Så jeg har detsverre gått glipp av mye bra United fotball.
Ble vel først og fremst fan pga. min eldste bror var United fan og hadde rommet dekket av United skjerf og bilder. Så har vel egentlig vært fan så lenge jeg kan huske, men begynte å følge ordentlig med på kamper i 2007. Det var da jeg begynte å være en ivrig supporter. Har vel nesten ikke gått glipp av en kamp siden
Selv om du er den yngste her, så har ikke det noe å si, vi har en ting felles MUFC
Jeg selv er født neste 4 mnd siden ulykken i München, datoen etter at MUFC, Sir Matt Busby ble født 26. mai,
og det var samme dato som MU vant the Trible.

Og jeg er som jeg ser nederst på siden, det nyeste medlemmet på dette forumet :D
Det jeg liker, som er veldig spesielt på dette forumet, er at vi alle kan komme det vi mener.
Trolig nok kan du mere fotball en hva jeg kan, selv om jeg har vært fan siden 1966,
men jeg lærere mere og mere her på forumet av våre "historikere" på forumet.
Min favoritt sport har alltid vært ishockey men bestandig følgt Unitedet på TV når jeg hadde tid,
og siden OGS ble manager har jeg sett alt!

Så [mention]Mats98[/mention] bruker forumet, hvor flere vi er, bedre blir det.
En ting jeg har lært gjemmom mitt liv, er at vi alle kan ikke være 100% enige,
men kan man diskutere/snakke sammen på en sivilisert måte, og lære av andre,
så kommer ingen av oss videre
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Mats98 wrote: 19 Jul 2019, 22:42 Er vel en av de yngste her, født i 98. Så jeg har detsverre gått glipp av mye bra United fotball.
Moro med supportere i ulike aldere og med ulikt syn på ting.
Takk for at du delte hvordan du ble fan.

Selv begynte jeg i 1 klasse i 1974, og begynte å holde med United enten i 1974 eller i 1975.
Fra ca 5 klasse (1978/79) begynte jeg å følge United tettere.
Det vil si at mine første 10 sesonger som supporter kun ga 2 FA cuper.
Fra jeg var midt i 20 åra begynte suksessen med Ferguson.

Mange av de beste minnene har jeg allikevel fra supporter som tidlig tenåring og framover i tenårene.
Flere United relaterte ting fra 1978/79- 1986/87ish har brent seg fast i hukommelsen.

Og jeg er 100% enig med [mention]Cola[/mention].
Fint at vi kan gi uttrykk for meningene våre her på en sivilisert måte.
Hva er egentlig vitsen med å sitte å slenge med leppa fra et tastatur?
Selvsagt er vi ikke alltid enig, slik må det være.
Uenighet blir formidlet i en god tone her.
Sånn håper jeg det fortsetter.
At vi kan diskutere via argumenter og ikke gå på person.
Ikke alle forum er slik.
Men, nå er jeg i ferd med å spore av.
Siste avsnittet mitt bør evt følges opp i tråden om forumet.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7285
Liker mottatt: 4157

[quote=Mats98 post_id=4157 time=1563568950 user_id=210]
Er vel en av de yngste her, født i 98. Så jeg har dessverre gått glipp av mye bra United fotball.
[/quote
Veldig bra at du er her på forumet.
Det er bra at vi har en variasjon av både den eldre og den yngre garde her.
Og her kan du også få litt gratis historie av enkelte :D
Vi som ble supportere siden 60/70 tallet, har jo lett for å bli kanskje litt vel mye nostalgiske.
Men for min egen del så var det en fantastisk tid med å lytte på BBC, kjøpe fotball blad, og bytte fotball kort.
Jeg har tenkt at kanskje bruker jeg den tiden (selv om United ikke vant noe da), som en trøst nå. Siden United har slitt litt de siste årene. Men nei, i grunnen ikke. Det var nettopp United sin historie som gjorde at jeg akkurat valgte dem, da jeg var 9/10 år gammel.
Som også nevnt over her så setter jeg pris tonen her inne, det er mange flinke forumister her. Både yngre og eldre.
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Var nok når det var tippekamp og at jeg så Joe Jordan og Gordon McQueen at Jeg blei MU fan, synes dem var noen spesielle tøffe typer.

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Jeg blev supporter mellem 84 og 86 (født i 79). Det var pga. Sivebæk og Jesper Olsen, der var mine helt store idoler i mine spæde år. Men fordi man ikke kunne se engelsk fodbold på Færøerne kunne jeg ikke se United før 92 eller deromkring. Inden da havde jeg kun set en sommetræningskamp på Vejle Stadion i 1987.

Og da jeg begyndte at se United syntes jeg, at det var sjovt at se den angrebsivrige fodbold de spillede. Og så var spillere som Keane og ikke mindst Pallister fantastiske spillere.

Mats98
Posts: 259
Joined: 11 Sep 2018, 22:27
Liker mottatt: 2

Syntes også det er gøy og høre fra andre supportere fra forskjellige aldere. Alltid gøy å høre andres meninger, selvom man ikke alltid er enig.
User avatar

Salte25
Posts: 274
Joined: 21 Jul 2019, 00:21
Liker gitt: 136
Liker mottatt: 97

Hei! 85-modell frå Sandnes i Rogaland her. Eg har lese ein del på dette forumet i det siste, men har ikkje registrert meg før no, og dette er min fyrste post; tenkte det var greitt at fyrste innlegg var ei utgreiing om kvifor eg vart Manchester United-supporter.

Far min har halde med Derby County sidan 70-talet og prøvde å få meg interessert i fotball då eg var liten, men det var ikkje før VM i USA i 1994 at eg vart skikkeleg interessert. Hausten 1994 skulle eg finne meg eit engelsk lag å halde med, og då falt valet på Manchester United. Naboen og bestekameraten min, som var to år eldre enn meg, og som eg sjølvsagt såg opp til, heldt med United, og då var det naturleg for meg å trykke laget hans til brystet mitt i staden for far min sitt lag.

Eg fylgde nok ikkje så veldig mykje med i 94/95-sesongen, men frå hausten 1995 var eg heilt frelst. Alle her veit korleis det gjekk i 95/96-sesongen, så eg skal ikkje gå noko meir inn på det her, men sommaren 1996 kjøpte eg i alle fall mi fyrste United-trøye: den (grufulle) grå bortetrøya med nummer 7 Cantona på ryggen. Det var vel omtrent på denne tida eg meldte meg inn i supporterklubben.

Etter dette vart det mange kjekke år der eg fylgde United tett, og hausten 2000 tok far min meg med til Pride Park i Derby for å sjå hans lag mot mitt lag. Eg var vel berre 14-15 år, og han hadde skaffa billettane gjennom supporterklubben til Derby, så eg måtte sitja med han blant Derby-supporterane, og eg hugsar han sa til meg at eg ikkje måtte jubla om United scora, for då kunne det bli bråk. United vann 3-0, og sjølv om eg ikkje fekk jubla dei tre gongene under kampen, reiste eg heim frå England med ei mørkeblå bortetrøye med nummer 16 Keane på ryggen.

No var det ikkje meininga at dette skulle bli eit langt innlegg, men hausten 2001 byrja i alle fall interessa for fotball å dala, og eg fylgde berre United delvis i løpet av dei neste åra. Etter Sir Alex gav seg i 2013, tykte eg det var ganske deprimerande å vere United-supporter, men med den midlertidige (og seinare permanente) tilsetjinga av Ole Gunnar Solskjær i desember 2018 (og kanskje med hjelp av nostalgiens svarte magi) blussa interessa plutseleg opp igjen. Sidan då har eg fylgt United omtrent like tett som eg gjorde siste halvdel av 1990-talet. Eg veit ikkje om Ole Gunnar er rett mann for å få laget tilbake til toppen av engelsk og europeisk fotball, men eg kjenner i alle fall at gleda med å vere United-supporter er tilbake, og no gler eg meg som ein unge til sesongstart!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Velkommen [mention]Salte25[/mention] , flott innlegg :thumb_up:
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Vært litt negativt igjen med stenging av kommentarfelt på United.no.

Synes det er viktig med god stemning og en positiv vinkling så langt det er grunnlag for det.

Les denne flotte artikkelen om verdens første supporterklubb for et engelsk lag utenfor de britiske øyer.

https://www.dailymail.co.uk/sport/footb ... ation.html

Den Maltesiske supporterklubben som ble stiftet for 60 år siden.
Det var Matt Busby selv som ga en ung Maltesisk supporter tillatelse til å starte supporterklubben.

Da hadde denne supporteren allerede vært i Manchester og blitt kjent med Matt Busby og Duncan Edwards.

Og hjemme på Malta så mange FA cupfinalen 1957 på TV, der United spilte med bare 10 mann i mye av matchen.
Keeper Ray Wood brakk kjeven etter 6 minutter og det var ikke tillatt med innbyttere.

Sikkert flere av oss som har lagt merke til Malta bransjens flagg som henger på Old Trafford denne sesongen.
Virker som en fin supporterklubb.
Moro å lese om hvordan han som stiftet den klubben ble supporter.

Del gjerne din historie også.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Captain Marvel
Posts: 97
Joined: 16 Dec 2019, 15:42
Liker gitt: 4
Liker mottatt: 17

Hei !

Kan fortelle litt når jeg ble United supporter. Var egentlig litt tilfeldig. Dette var i 91` , da var jeg 11 år gammel. klassekammeratene mine heiet på Liverpool og Leeds. Mens jeg ennå ikke hadde funnet mitt eget lag. Men så satt jeg og min bestekamerat å så på en stor kamp på tvn. Det var mellom United og Barca Cupvinnarcupfinalen 1991`. Og da jeg leste navnet. Manchester United. Synes det klirret så bra i hodet mitt. Så sa jeg. Dette laget skal jeg heie på. Og jeg fikk jo en favoritt i Bryan Robson da. En kaptein med stor K. I tillegg denne sommeren da jeg fylte år så fikk jeg min første United ball av min Mor :) Da spilte vi alltid på løkka jeg og noen kamerater mot hverandre med draktene fra hvert våres lag vi heiet på. Gode minner :)
Post Reply