Manchester Uniteds neste manager

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

JørgenT wrote:08 Jan 2022, 22:41 Er det berre eg som vert litt overraska av denne "pochettino forherliginga"?
Nei, reagerer på samme måte.
Hva har Pochettino bevist som gjør ham til rett mann?

Dessverre blir også fotball verdenen mer og mer polarisert,
Jeg tror det handler mye om det.
Finn en syndebukk, pek på et navn i en annen klubb.
Og knips, får vi ham så skal alt ordne seg.

Vanskelig å forstå slikt tankegods.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Pochettino er nr 2 på min liste etter Ten Hag. Ikke at de to ligner fryktelig mye på hverandre, men jeg tror begge kan lykkes i United dersom de får tid til å forme sitt lag etter sin stil. Rodgers burde ikke vurderes etter min mening. Ragnick har jeg mer eller mindre gitt opp allerede. Syntes hans taktiske beslutninger virker merkelige. For øyeblikket så ser vi ut som et lag som hverken har en plan offensivt eller defensivt. Er i alle fall ikke særlig mye futt i gjenvinningen og presset fra vår side. Ronaldo tar et par sprinter når han føler for det, Bruno løper fortsatt uten at resten av gutta er med, Rashford er for sliten til å gjøre noe annet enn å slå ut med armene og se motstanderen løpe fra han. Forsvaret har også virket så som så. Våre nest beste får fortsatt ikke spille og begynner forståelig nok å bli dritt lei tribunen. Jeg tror Ragnick kan være en god mann i den sportslige ledelsen, han bør i alle fall få sjansen basert på CVen sin. Men som manager kommer det ikke på tale for min del.

Problemene våre vil uansett ikke forsvinne før vi får beslutningstakere med kompetanse innen fotballen. Forhåpentligvis så stemmer ryktene om at Arnold ikke vil begå de samme feilene som Woodward. At han faktisk vil delegere sportslig makt til Murthough, Fletcher, eventuelt Ragnick og den nye manageren. Klarer Glazers og holde seg unna så er det mulig å håpe igjen slik jeg ser det.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

@Pink Final Poch gjorde det ganske bra med Tottenham. Det var vel noe av den flotteste fotballen Tottenham har spilt. Samt at han fikk de til en CL finale. Men enig med deg, er litt overasket selv. Samtidig tror jeg ikke Poch kommer inn å løser alle problemene våre. Jeg tror Poch skulle slitt med å få til noe hos oss også. Eller noe hadde han fått til, men om han hadde tatt oss til en tittelutfordrer hvor vi over natten ble regnet med som et av de beste i Europa, neppe! (Og det er vel det som forventes av vår neste manager.)

Personlig er jeg redd for at vi skal ansette en ny manager. Redd av den grunn fordi vi har feilet mye nå og jeg er redd neste manager også bare blir kastet under bussen. Uansett hvem det var som skulle komme inn, tror jeg vedkommende hadde slitt med å få til de forventinger som kreves.
post liked by: Pancho P, Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

messilingard wrote: 08 Jan 2022, 23:14 jeg tror begge kan lykkes i United dersom de får tid
Siterer berre denne korte setninga, men einig i det du skriv då. Er vel det at ein manager må få 1. Tid, og 2. få moglegheit til å gjere noko nyttig i denne tida. OGS fell jo plenty med tid, men på meg verka det som om han ikkje fekk stort med handlingsrom eller påverknad på sjølve stallen i den tida. Eller eg kan ta heilt feil, at han trudde han kunne "overbevise" spelarane til å prestere på den måten som forventast. Kva veit eg:)
Pink Final wrote:

Hva har Pochettino bevist som gjør ham til rett mann?

Dessverre blir også fotball verdenen mer og mer polarisert,
Jeg tror det handler mye om det.
Finn en syndebukk, pek på et navn i en annen klubb.
Og knips, får vi ham så skal alt ordne seg.

Vanskelig å forstå slikt tankegods.
Ja. Altås er jo ikkje noko gale med verken Poch eller tenHag. Dei er sikkert fotballkloke og alt det. Problemet er vel meir at spelarane, logisk nok, har mykje å seie for resultata og korleis ein FAKTISK spelar. Spelarane på bana må vere heilt dedikerte til å, ikkje berre følgje taktikken, men også å ofre seg (liksom setje kropp og sjel i det dei driv med). Og det heilt opplagt her er jo at det nyttar ikkje å få inn store namn som er fantastiske talent og gode spelarar om dei ikkje anten er villige til å ha ei audmjuk og dedikert haldning til klubben og manageren, ELLER er spelarar som alt passar inn i ein filosofi og taktikk som er godt drilla i ein tropp. (Kanskje spesielt det første).

Elles er det eit godt poeng med polariseringa også, er trist å sjå/høyre kva veg "det bær" hen.

Som eit siste sukk/brøl nemne at eg blir av og til så oppgitt over nokon "fotball fans" i kommenarfelt g andre medium som viser ekstremt liten evne til refleksjon og sjølvstendig tenking...Men eg skal ikkje gå der. (Beklager folkens).
Ha elles ein finfin dag/helg<3
post liked by: Pancho P, Pink Final
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

offside wrote:09 Jan 2022, 00:53 Poch gjorde det ganske bra med Tottenham. Det var vel noe av den flotteste fotballen Tottenham har spilt. Samt at han fikk de til en CL finale. Men enig med deg, er litt overasket selv.
For all del, Pochettino tok Spurs til deres høyeste poengsum i PL (86 poeng 16/17), han tok dem til deres beste plassering siden 1962/63 (2 plass 16/17) og Spurs gikk en sesong ubeseiret hjemme for første gang siden 1964/65 (16/17).
Han tok dem dessuten til 3 plass i 15/16, noe som da var deres beste plassering siden 1990.

På den annen side begynte han (14/15) med 64 poeng, deres nest laveste poengsum på 6 sesonger.
Spurs oppnådde hhv 64, 70, 86, 77 og 71 poeng under ham.
Altså 1 imponerende sesong, 1 god sesong og 3 sesonger på akkurat samme nivå som forgjengerne Villas-Boas og ‘Appy Redknapp.
Den siste høsten han var i Spurs raknet alt.
Så matchen de tapte 2-7 hjemme for Bayern.
Alt av kollektivt presspill og samhold var borte.

Den ene fulle sesongen han var i Soton gjorde de sin beste sesong på 11 år.
Og oppnådde sin høyeste poengsum i PL historien.

Før der var han i Espanyol, klubben han spilte lenge for.
Jeg fulgte ikke spansk fotball da han ble manager i januar 09.
Espanyol lå tredje sist da han overtok, og han fikk dem trygt opp til midt på tabellen.
De endte omtrent midt på tabellen alle år under Poch.
Akkurat som de hadde gjort i årene før han ble sjef, og noe lavere enn de tradisjonelt havner.
Espanyol er nummer 7 på maraton tabellen.

Angående spillestil så er det mye energi, høyt press og fokus på å holde ballen i laget.
Moderne fotball.
Han får allikevel kritikk for manglende offensiv samhandling.
Og når lagene hans møter ballbesittende lag blir han veldig defensiv.
Selv med PSG blir de liggende bak og la eksempelvis Man City styre hele match bildet.
Klar over utfordringene i press med Messi, Mbappé og Neymar jnr.
Man han må nok regne med å få noen slike spillere å hanskes med i United også.
Trolig ikke like gode spillere som de tre.

Pochettino er en god manager for all del.
Blir han United sjef får han min støtte.
På langt nær den siste jeg vil ha.
Men, hva har han bevist som tilsier at han skal ta United til topps?

Spurs tiden blir trukket fram.
Ja, det var to gode sesonger, men også tre ‘Harry Redknapp sesonger’.
Altså på Harry Redknapp nivå.
Bedre enn det meste av 90 tallet og tidlig 2000 tall, men altså på Redknapp nivå.
Den siste sesongen der raknet alt.
De tapte for Colchester i ligacupen, ble knust av Bayern m.m.

Jeg mener det er litt enkelt å bare trekke fram navn og si at den eller den fikser United.

Vi er en klubb med en ledelse uten sportslige ambisjoner.
Altså, motivet for å vinne er å tjene penger.
En pokal er ikke nødvendigvis viktig.
Er da Pochettino mannen?
Med ett fransk cupgull i lomma på alle disse årene.

Vi har spillere som fort går i opposisjon mot manager.
Selv Ferguson fortalte i 2010 om at han måtte bruke all sin erfaring da Rooney begynte å prate om manglende ambisjoner.
Spillerne registrerer jo som oss at ledelsen ikke har sportslige ambisjoner.
Og de går beviselig på sin manager og tar ut frustrasjon der.
Desillusjonerte spillere.

De hadde ingen respekt for autoritære van Gaal.
De hadde ingen respekt for knallharde Mourinho.
Til slutt mistet selv vennlige og rause Solskjær respekten til gruppa.

Ser ikke helt hvem som kan ta denne gruppa framover.
Tror faktisk det må begynne med toppledelsen.
De må ønske å vinne.
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Einig i mykje av det du skriv, @JørgenT. Vi har hatt mange fotballkloke folk i sjefsstolen etter at Sir Alex gav seg, og mange glimrande spelarar for den del, men det hjelper lite om ikkje spelarane "kjøper" filosofien. At det oppsto misnøye og gnisningar under pedanten van Gaal og den krevjande Mourinho er kanskje ikkje så rart, men eg strevar med å skjønne at ein til slutt også slutta å spele for Solskjær.

Spørsmålet mitt er vel eigentleg (som @offside også er inne på) om det finst ein manager som vil lukkast med denne spelargruppa. Eg trur løysinga, som Jørgen nemner, er å kjøpe inn spelarar som passar inn i eit spesielt system og som i tillegg er villige til å jobbe sokkane av seg. Så får heller dei misfornøgde eller dei som ikkje passar kriteria finne seg ein ny klubb. Eg trur, i motsetning til @messilingard, at Rangnick kan vere den rette mannen til dette, også som manager.

Edit: Eg deler forøvrig mange av tankane dine, @Pink Final. Såg ikkje innlegget ditt før eg hadde posta😊
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16737

Vanskelig å se hvem som kan lykkes hos United ja.
Slik klubben er styrt fra toppen.
Med planløse ledelse hva sportslig struktur angår.

Eric ten Hag?
‘Up and coming’ mann på straks 52 år!

Imponerende det han har gjort i Ajax.

Er det noen som vet hva han holdt på med mellom 2002-2012?
Vanskelig å finne info fra han sluttet som spiller i Twente til han ble trener for Go Ahead Eagles.
Var trener for Bayern Münchens 2 lag etter Go Ahead.
Deretter kombinert sportsdirektør og trener i Utrecht,
Før han overtok Ajax som manager i desember 2017.
Ikke nødvendigvis diskvalifiserende å ha et hull på 10 år i CV’n.

Jeg vil bare at NESTE gang, da MÅ United gjøre et riktig valg.
Og STØTTE den mannen på ALLE felt.
Slik de gjør i City, Chelsea og Liverpool.
post liked by: Pancho P, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pancho P wrote: 09 Jan 2022, 08:57Eg trur løysinga, som Jørgen nemner, er å kjøpe inn spelarar som passar inn i eit spesielt system og som i tillegg er villige til å jobbe sokkane av seg.
Det at man kan kategorisere spillere på ein skala fra late til å jobbe sokkane av seg er ikkje korrekt.

Ja, det er ein viss forskjel på Martial og McTominay i korleis de vil jobbe.

Men å jobbe sokkane av seg kan 95% av Uniteds tropp om de blir motivert på rett måte.

Uavhengig av din post Pancho:
Vi har i fem managers tid opplevd at vi har gått fra håp til frustrasjon til kritikk. Av Uniteds manager. Spillere har også blitt kritiserte, men meir tilfeldig og individuelt. No kritiseres spillergruppa. Fordi vi skjønner at fem gode managere kan ikkje alle sammen ha feil. Problemet må ligge en annen plass. Da er det naturlig å gå på spillerene.

Hovedproblemet i United ligger hverken hos spillerene eller hos manager. De ligger høgare opp i hierarkiet.

På tide å ta eit kollektivt knallhardt oppgjer med eigere og ledelse i United.

So gjekk han der nye CEO, som skal ta over for Ed, Arnold, ut å sa at han ikkje skulle gjere samme feil som Ed, medan Ed har fått som siste oppdrag i United til å hjelpe til å finne ny manager. Man får jo lyst til å rope høyt ned i ei bøtte.
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

Eg kan dessverre ikkje tilføye så mykje, men hovudinnvendinga mi mot ten Hag er at han berre har toppklubberfaring frå Ajax. Ajax er også ein spesiell klubb i og med at dei har ein heilt klart definert spelestil heilt frå juniornivå til førstelaget. Eg trur det er lettare å skape eit kollektiv i Ajax enn med stjernene i United, som har blitt handla inn av ulike managerar med ulike filosofiar.

Tilsettinga av Rangnick gir berre meining om det ligg eit langsiktig perspektiv bak den, sjølv om Rangnick berre er midlertidig manager. Klubben må ha tatt eit val om at fotballen RR står for eg vegen framover. Om Rangnick sjølv trer tilside i juni, eg er sikker på at ein manager med liknande fotballsyn vil erstatte han. Vil det gi meining å ha Rangnick som konsulent om neste manager ikkje står for det same synet som han sjølv har? Neppe. RR slår meg som ein ganske kompromisslaus type når det gjeld spelestil.

Vi får kanskje vente til Nagelsmann eller Tuchel går fyken. Klubbane deira har ikkje mykje tolmodigheit om resultata ikkje står til forventningane, så det treng ikkje nødvendigvis å vere så lenge til.

Edit: @Otac. Kvar i allverda har eg kategorisert spelarar på ein skala frå lat til å jobbe sokkane av seg?? Vi ser alle at spelarane ikkje får ut potensialet sitt, men det har meir med at dei ikkje 'kjøper' filosofien til manageren enn at dei er grunnleggande late. Men som du seier, det kan vere meir spelarane sin feil enn manageren.
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

@Pancho P, du skriver det da her: -som i tillegg er villige til å jobbe sokkane av seg.

Som om at alle ikkje er det under rette managementet.

Og poenget med innlegget mitt var ikkje å legge skylda på spillere, med ledelse i klubb. Eg meiner at mange år uten suksess no må vise oss at det hverken er manager eller spillere, men ledelse i klubben.
post liked by: Pink Final
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

@Pink Final oi, du sier noe der viktig å huske på. 2 - 7 mot Bayern og ellers lav poengfangst utenom det ene året. Jeg var heller ikke klar over hans stats i Spania. Sånn sett har nok neppe bevist noe for at han skal være Uniteds neste manager og ta United til topps. Jeg er skeptisk selv, for nå må vi faktisk treffe med ansettelsen.

Men jeg tenker det samme som deg der, altså hvem i alle dager skal kunne ta over denne jobben og lykkes? Jeg er redd uansett hvem vi henter inn så blir det skuffelse og man ender opp med å sparke treneren. Så må man begynne på nytt igjen.

@Pancho P Ragnick kan absolutt være mannen for United. Jeg har ikke lyst til å kappe av hodet på han enda. Hvis han hadde fått de spillerne han ville ha, eller satt den stallen han ville ha som var lojale til hans filosofi og måte å spille på så kunne det vært bra.

Nå er det håpløst, vi sparker Solskjær som egentlig var godt likt og har generelt levert mye bra. Vi henter inn en midlertidig manager som etter planen skal erstattes til sommeren. Det skaper en utrygghet for spillere.

Jeg husker jeg leste et intervju med Fergie, gammelt intervju. Det var jo det året han annonserte at han ville seg. Fergie merket på spillertroppen av ting dalte, både på trening og kamp. Han sa de tapte ligagullet det året, nå husker jeg ikke hvilken plass de kom på om det var 2 eller 3. Uansett Fergie sa, mange spillere tenkte han er ikke her til neste år så spiller ingen rolle for meg hvordan jeg gjør det. Man slakket litt ned på intensiteten. Men så tok Fergie en helomvending og sa han skulle fortsette. De endte opp med å vinne ligagull.

Poenget er at disse usikkerhetsmomentene også skaper en ubalanse, så klart så hjelper det ikke å ha en ledelse som ikke har som prioritet å vinne gull. Deres mål er topp 4, penger inn i kassa gjennom Champions Leauge. Vinner vi så er det en bonus.
post liked by: Pangaea, Pancho P, Pink Final
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Tenker mye som @Pancho P. Var vel innom noe av det samme i et innlegg nylig. Er egentlig mer positiv for Rangnick de neste to årene, enn dette halvåret som manager. Det er uansett begrenset hva han får til på så kort tid, særlig med en spillerstall i opprør (virker vertfall slik til tider).

Angående det punktet og neste manager, så er også min favoritt Ten Hag, uten at jeg skal påstå å være veldig velinformert om spillestil osv. Men det han har gjort med Ajax både nasjonalt og spesielt i CL, er veldig imponerende. Tror at hans spillestil og taktikk passer bedre med hva Rangnick ønsker enn Pochettino, men det er mulig vi bare overvurderer forskjellen mellom dem. Så skal det også sies at Pochettino har langt mer erfaring, både innen fotballen og med å håndtere store egoer, så det taler til hans fordel. Var valget derimot opp til meg, så hadde jeg likevel gått for Ten Hag. Som @Pink Final er inne på, så har ikke Pochettino gjort det så veldig imponerende, selv med ganske store ressurser, så jeg er ikke hellig overbevist om at han kan ta over United og plutselig er vi "på sporet" igjen.

Men i motsetning til sportsvaskings- og pengevaskingsklubbene i Chelsea, City, samt mer tradisjonelle Liverpool, så er ikke vår struktur i nærheten god nok. Alle må trekke i samme retning i hele organisasjonen, og når det er råttent på toppen så blir det svært vanskelig. Har dratt sammenligningen før, men det er som å svømme eller løpe med blylodd. Vi er ikke suverene nok (lenger) til å kompensere for en så stor bakdel. Jeg verken tør å håpe på eller tror at Arnold er veldig annerledes i sjefsstolen i så måte. Hovedproblemene ligger fast: eiere som gir blanke i sportslig suksess (bortsett fra CL-pengegrisen) og en gigantisk gjeld som de også gir blanke i å nedbetale/håndtere på ansvarlig vis.
post liked by: offside, Pancho P, Pink Final

Deleted User 430

Pink Final wrote:09 Jan 2022, 09:51 Er det noen som vet hva han holdt på med mellom 2002-2012?
Han jobbet seg opp som trener. Fra u17 til U19 og deretter ass. manager..

https://www.transfermarkt.com/erik-ten- ... ainer/3816
post liked by: Blodfink, Pangaea, Pink Final
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8243

@Otac. Eg trur ikkje det er ein kontroversiell påstand at nokre spelarar ikkje jobbar sokkane av seg under gitte omstendigheiter. Om det er mangel på speletid, manglande tru på trenar en sin taktikk eller rett og slett mangel på forståelse av taktikken, så vil resultat ofte vere at ein ikkje gir 100%. Du tolkar meg som om eg skulle meine at det er latskap, men det har eg aldri hevda.
post liked by: Pink Final
It's Squeaky Bum Time!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

@Pancho P, ok, beklager om eg tolka deg feil.

Eg ser at fleire meiner her og der at det at spillere jobber hardt er en egenskap. Men det trur eg ikkje det er. Eg trur alle kan jobbe hardt under rette betingelser. United har ikkje rette betingelsene no, for mange i so fall.
post liked by: Pink Final
Post Reply