Manchester United WFC

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Vet ikke om det er en tråd om kvinnelaget, men synes det var skikkelig trist at Casey Stoney har sagt opp. Det er et veldig stort tap for damene våre, og det er vanskelig å se hvordan vi nå skal klare CL-plass neste år, til tross for at vi bare var ett poeng unna i år.

Mistenker hun ender opp i en annen topp-stilling ganske fort. Det var rykter tidligere om at hun skulle ta over England, og nå er det visst snakk om noe greier i USA. Et stort tap for oss, og jeg føler med spillerne nå. Mange har sagt at hun var en av hovedgrunnene til at de signerte for United. Veldig dyktig manager, og som Solskjær, virker hun som en god menneskekjenner også, som er flink med den biten (kan vel ikke skrive man-management, haha).

Lurer på hvem som tar over.
post liked by: messilingard, Pink Final
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Pangaea, opprettet en tråd for kvinnelaget.

Tenker at vi egentlig kan diskutere alt som her med det å gjøre her.

Angående Casey Stoney så er dette et enormt tap for kvinnelaget. Virker som en fryktelig god trener. Litt lik Solskjær i stilen.

Skammelig de rapportene om manglende treningsfasiliteter. Kan forstå at klubben ikke bruker like mye penger på kvinnelagets fasiliteter som herrenes, men et minimum bør man kunne forvente. Det ser i alle fall ekstremt dumt ut at de ikke har klart å få dette opp å gå i løpet av tre år. Forhåpentligvis blir dette forbedret i nærmeste fremtid.
post liked by: Pink Final, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Ikke spesielt gode nyheter, og intet godt skussmål for fotballdirektør John Murtough...
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Jeg tror vel egentlig ikke at John Murtough har så mye med investeringer i fasiliteter. Tror ikke det står på han, står det på penger så lukter det Woodward og Glazers lang vei.
post liked by: Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Takk for tråden :)

Skammelig at vi som klubb har gjort så lite for å tilrettelegge for damene, og jeg begynner jo å lure på om noen av skadeproblemene er pga dårlige fasiliteter, som så igjen er grunnen til at vi mistet CL med et lutfattig poeng (burde riktignok vært tre, siden Arsenal fikk U i siste kamp).

Handler garantert om Glazers som kneppet igjen pengesekken igjen, og nå går det kraftig ut over hele laget. Akkurat som for mennene over mange, mange år, og ikke minst Old Trafford. Helt skammelig. Det kjipe med å miste en så god og så anerkjent og respektert manager i denne viktige oppstartsfasen, er at det er godt mulig flere av spillerne forsvinner også. Lauren James er allerede ryktet bort. De to amerikanerne var kanskje uansett bare en 1-årsgreie. Og så får vi se hva som skjer med spillere som Batlle og Groenen, som begge to har vært viktige i troppen.

Uansett hvordan man snur og vender på dette, så er det dårlige nyheter. Men vi kan jo krysse fingrene for at dette var et veldig sterkt signal fra Stoney om at ting burde vært langt bedre. Og så kan vi jo i våre litt naive sinn drømme om hva Solskjær kunne gjort. Ikke at jeg ønsker at han trekker seg, men det hadde helt klart vært rom for å være mer på fansen sin side i denne saken, det er det ingen tvil om.

Aner ikke hvem som kan være aktuelle til å erstatte Stoney, men håper vi får inn en dyktig manager som kan ta dette laget videre, eller vertfall ikke falle tilbake (for mye) sportslig. Og så bør selvsagt kvinnen få lagt til rette sin treningshverdag langt bedre enn har vært tilfelle til nå. Det som har vært rapportert de siste dagene er jo helt sinnsykt.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Må vel innrømme at jeg ikke følger nok med til å lansere noen navn. Hverken på trener- eller spillesiden. Men har fortsatt fått med meg nok til å bedømme at jobben som Stoney har gjort har vært veldig god. Det at klubben ikke engang gidder å bruke et par millioner pund på fasiliteter til damene forstår jeg ikke. De hadde trengt en gressmatte og et garderobeanlegg. De hadde kommet fryktelig langt med et budsjett på 2-3-4 millioner pund. Klubben har jo både The Cliff og Carrington, så tomt er allerede i boks. Det er jo ikke mer enn en dråpe i havet rent omsetningsmessig for klubben. Og de har hatt tre år på å få fikset dette. Igjen sitter Glazers igjen som idiotene. Kvinnelaget er ikke noe "big deal" dersom man kun ser på kontantstrømmene. De generer ikke særlig TV-inntekter eller billettinntekter. Men dersom de hadde lyktes sportslig så ville det mest sannsynlig generert flere kvinnelige supportere som over tid kunne økt omsetningen for klubben. Det er i alle fall hva jeg tror de andre klubbene tenker angående kvinnelaget sitt. Det er en investering som man forventer å få noe igjen for.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Helt enig, og for disse pengetellerne så burde de jo forstå at det er enormt vekstpotensiale for kvinnefotballen. Vi har bare sett starten. Ser vi på håndball, så er vel kvinnene vel så populære som mennene, og jeg ser for meg det samme i fotballen på litt tid. Har skjedd mye på ganske kort tid. Der Norge tidligere var dominerende har vi falt gjennom det siste tiåret ca, fordi de tradisjonelt store nasjonene har investert mer, og nå har Frankrike, Tyskland og England kommet opp, sammen med USA.

Lyon har gjort det bra over lang tid, med tross alt relativt små midler sett mot hva som kreves for menn, og nå gjør Chelsea og Man City det samme. Vi burde også vært der oppe, og kunne vært det med større investeringer i laget. Derfor veldig synd at Stoney forsvinner, når vi egentlig burde tatt et stort sett i sommer med gode forsterkninger. Nå blir vi sikkert svekket i stedet, og jeg frykter at viktige spillere forsvinner.
post liked by: messilingard
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

messilingard wrote: 13 May 2021, 11:46 Jeg tror vel egentlig ikke at John Murtough har så mye med investeringer i fasiliteter. Tror ikke det står på han, står det på penger så lukter det Woodward og Glazers lang vei.
Han har tydeligvis på oppdrag fra sine sjefer fortalt at det skal fikses alt dette, og intet har skjedd. Jeg skjønner også at Murtough ikke bestemmer over pengene, og han hadde sikkert ikke blitt forfremmet uten at han er en teamplayer for eierne/sjefene.
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Nå har vel dette vært pågående i flere år. Murtough har vært sentral rundt oppbyggingen av kvinnelaget. Var visst nok den som rekrutterte Stoney. Men hvorvidt det er han som har vært flaskehalsen kan det fint stilles spørsmål om. Jeg for min del tror ting har stoppet i finansieringen, eller snarere manglende vilje til å investere.

Murtough får tvilen til gode fra min side i alle fall.
post liked by: Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Jeg sier da ikke at han er flaskehalsen, og han har vært sentral i oppbyggingen av kvinnelaget, det jeg sier er at han handler utifra direktivene fra oven. Vi sier jo i grunn det samme, eierne og utgående direktør kjører løpet, resten følger de bestemmelsene.
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Ja, men poenget mitt er at det ikke er Murtough som er skyld i dette. Har Stoney fått et løfte av Murtough, som ble gitt av Murtough basert på et løfte om støtte fra Woodward så er det sistnevnte som er problemet. Murtough tror jeg kun er budbringeren, og man vet jo hva man sier om de.
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Joa, eierne og Wood sitter med ansvaret. Enig i det, jeg har heller ikke ment at det er Murtoughs skyld. Jeg er nok bare så lei av all dritten i klubben så han ryker med i dragsuget...
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Trist sorti for Stoney, damene røyk ut av FA-cupen nettopp (2-3), Leicester der også.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

På lørdag spiller damelaget byderby mot Man City.
Byderbyet kan diskuteres i denne tråden.
Regner med at https://www.united.no/ kommer med mer inn mot lørdagen.

Womens Super League

Manchester United vs Manchester City
Lørdag 9 oktober kl 14.30
Leigh Sports Village
Dommer:

Tv: Viasport +

Tidligere møter:

2019/20 WSL Man City - Man United 1-0
2019/20 WLC Man United - Man City 2-0
2019/20 WFA Man United - Man City 2-3
2019/20 WSL Man United - Man City kansellert pga nedstengt samfunn, covid 19.

2020/21 WSL Man United - Man City 2-2
2020/21 WLC Man United - Man City 0-0* 4-3 på str.
2020/21 WSL Man City - Man United 3-0

United ligger som nummer 4 av 12 med 9 poeng.
City har åpnet sensasjonelt svakt, og er nummer 9 med kun 3 poeng.
Dette må ses på som en glimrende mulighet til å slå dem i Womens Super League for første gang.

# I derby matchen 7 september 2019 var det hele 31,213 betalende på Etihad.
Tidenes største publikum i kvinnenes liga.
Det var stor stemning og minst 1/3 del var reds.

## Manchester er en innovativ by, som har vært først ute på en rekke områder.
15 juli 1858 ble Emmeline Goulden født som eldste pike i en barneflokk på 10.
Hun ble født og vokste opp i Moss Side, senere tjukkeste City land i Manchester.
Da hun giftet seg fikk hun navnet Pankhurst.
Emmeline Pankhurst kjempet for kvinners rettigheter til å stemme, noe som ble oppnådd før hennes død i 1928.
Kvinner fikk stemmerett i 1918, men først i 1928 med fulle rettigheter, som menn.
Pankhurst var kjent for en voldelig fremgangsmåte, og ble fengslet en rekke ganger.

Image
På fotoet fra 1908 er Christabel Pankhurst til høyre.
Christabel (født 1880) og søsteren Sylvia (født 1882) støttet begge sin mor i feminist bevegelsen.
Døtrene ble begge født i Old Trafford, Stretford.
I 1885 ble en tredje søster, Adele født i Chorlton upon Medlock, Manchester.
Også hun ble med i bevegelsen.

Manchester hadde altså en finger med i spillet, også når det gjaldt kvinners rettigheter.
Det er jo en digresjon å ta med seg til lørdagens derby i gamle Cottonopolis.
post liked by: Ryder, Pancho P, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Synest ikkje det er ein digresjon i det heile, @Pink Final . Emmeline Pankhurst er eitt av dei store namna innan kvinnerørsla og den røffe framgangsmåten hennar hadde nok mykje med oppveksten hennar i Moss Side å gjere. Det er eit lite paradoks at døtrene hennar blei fødde i Old Trafford, når ein tenker på kor lenge det tok før Manchester United fekk sitt eige lag i WSL.
post liked by: Buchan, Pink Final, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
Post Reply