Manchester United WFC

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Første gang på sikkert flere måneder jeg skrollet ned til kommentarene, men gjorde det her for å se hva som utspilte seg der borte. Relativt fredelig faktisk hittil. Ettersom det kom et slags offisielt svar fra journalisten på saken, Håkon Aaberge, siterer jeg det under her. Han er kort sagt innom flere av elementene vi har diskutert over.
Håkon Aaberge wrote:Hei Schmeichel! Sjølvsagt lov til å stilla spørsmåla du stiller.

Det er ingen som prøver å tvinga fram kunstig interesse. Saken handlar om Manchester United, og me skriv om ting som handlar om Manchester United. At ikkje alle er interesserte i alle delar av Manchester United (mange er ikkje interesserte i akademisaker heller – eller kommentarar om Paul Pogba, for den saks skuld) betyr jo ikkje at det ikkje kan skrivast om.

At eksponering er viktig for interesse seier seg sjølv, og lesartala våre på saker om kvinnelaget har gått betydeleg opp òg, men det betyr uansett aldri at nokon av oss i redaksjonen forventar at du MÅ følgja med på dette. Du følgjer, som før, med på akkurat det du vil følgja med på (og les dei artiklane som interesserer deg). Dei som har lyst til å lesa artikkelen, klikker seg innpå. Dei som ikkje har lyst, klikker seg heller inn på andre artiklar.

Eg kan ikkje seia at eg har høyrd om mange nyheitssider som deler opp sidene sine i herre- og kvinneseksjonar, for å vera heilt ærleg, og eg ser ikkje heilt at verken me eller supportarane ville tent noko på det, altså! Det ville vore å motarbeida både oss sjølv og kvinnelaget.

(PS. Eg trur ikkje nokon meiner at det er galt at du er mest interessert i kvinnehandball heller. Det er det samma prinsippet som gjeld der: sjå på det du har lyst til å sjå på. At fleire har blitt interessert i herrehandball her i Norge dei siste åra, er heldigvis ikkje fordi nokon har tvinga folk til å følgja med. Personleg er eg ikkje spesielt interessert i verken herrehandball eller kvinnehandball.)
post liked by: Pink Final, Cola2
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Beta wrote: 19 Jun 2022, 16:04
Schmeichel wrote: 19 Jun 2022, 15:57 Jeg har for eksempel et inntrykk at mange følger litt med fordi de føler seg moralsk forpliktet til å gjøre det.
Det er et rimelig nedlatende inntrykk. Folk evner faktisk å vite hva de er interesserte i.
Deg om det. Det synes jeg absolutt ikke det er. I et samfunn som har etter mitt syn så ekstremt behov for likestilling, og å rope "diskriminering" overalt der man ser noe som bare ligner, så føler jeg ofte at mange blir forvirret.
Det har jo vært et gjennomgående problem at TV-kanaler forsøker å sende kvinnefotball på tv, men så har interessen vært for lav. At stadioner har stått tomme også videre. Det har tilogmed (!) vært et gjentakende rop om at det er diskriminerende at herrefotballen tjener så mye mer enn kvinnefotball. Da snakker man om at interessen til folk i seg selv er diskriminerende. (Alle som har satt seg et halvt prosent inn i økonomi forstår at en slik tanke er galskap.) Når dette så blir snakket om og fokusert på politisk som er stort problem, er det vel helt naturlig at folk påvirkes. Når disse påstandene og standpunktene er der over lang tid, mener jeg faktisk det er et helt legitimt spørsmål å stille.
Da har jeg ikke engang hevdet hardnakket at det er galt, selv om jeg kanskje stiller meg usikker/skeptisk selv.


EDIT: Jeg skrev også "mange" - som i en del, ikke "alle"
Heller ikke "dere" eller noen konkret. Det er et genuint inntrykk jeg har, og det kan vel ha noe å gjøre med at jeg selv har følt at jeg kanskje burde følge litt med dem også? Uten at jeg kan stille meg helt bak påstanden "moralsk forpliktet", men det var vel mer satt på spissen for å gjøre det kort og forståelig.
post liked by: Blodfink

Deleted User 429

Såklart er det nedlatende. Hvorfor er det så vanskelig å bare ta folk på ordet når de sier at de er genuint interessert i noe bare fordi du selv ikke er interessert?
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Beta wrote: 19 Jun 2022, 16:39 Såklart er det nedlatende. Hvorfor er det så vanskelig å bare ta folk på ordet når de sier at de er genuint interessert i noe bare fordi du selv ikke er interessert?
Nå snakker du jo faktisk direkte usant. Det liker jeg ikke. Jeg har jo overhodet ikke sagt at jeg ikke tar folk på ordet om de sier de er genuint interessert. Jeg liker å bli tatt på ordet for det jeg sier, ikke hva noen antar at jeg sier. Har jeg evt uttrykt meg feil, så kan jeg oppklare.

Jeg har genuint det inntrykket, og jeg har hatt det, selv om det ble vesentlig svekket nå på bakgrunn av en del av svarene. (Faktisk.) Hadde jeg ikke kommet med påstanden eller spørsmålet, ville jeg fortsatt sittet med nøyaktig samme oppfatning. Der har ingenting med nedlatenhet å gjøre, og det gidder jeg ikke høre på. Jeg sier jo ikke at jeg vet at man oppfatning er den korrekte. En oppfatning man har må til enhver tid justeres med realiteten. Her er det fullt mulig at det ikke var så godt samsvar som jeg trodde.

Dette er altså ment generelt. Det finnes jo ikke tvil om at det har vært mye mer politiske og feministiske bevegelser som har forsøkt å skape mer interesse enn det faktisk har vært. Ikke at jeg hevder det nødvendigvis er negativt heller.
Last edited by Schmeichel on 19 Jun 2022, 17:14, edited 1 time in total.
post liked by: Pangaea

Deleted User 429

Jeg skjønner ikke. Først sier du at dette ikke er noe du har sagt i det hele tatt, for så i neste setning si at dette er et inntrykk du har?

Deleted User 480

Jeg er nok ikke blant de her inne som er flinkest til å holde meg til tema. Jeg sporer titt og ofte av. Mulig vi burde opprettet et overordnet emne innen politikk. Det sitter langt inne for mange av oss å "gå dit", siden det er et Man.United forum. Samtidig er det sånn @Schmeichel at du gjør det fryktelig vanskelig å ikke gå deg politisk imøte. Det er åpenbart at vi sitter på hver vår side av det politiske gjerdet. -Og det er helt greit!

Nå viser @Beta i klartekst at kvinnefotball også handler om politikk. Hvis samfunnet ikke hadde kjempet frem noen genuine verdier og fått reell samfunnsfremgang, ville vi stått i stampe. Vi ville hatt 10-12 timers dager uten lørdagsfri, ikke hatt råd til utenlandsferier og ikke hatt kvinnelig stemmerett. Homofilie ville vært kriminelle. For å nevne noen få ting. (Slik det fremdeles er i store deler av verden.)

Dette som et svar fra en du utvilsomt vil hevde trekker "diskrimineringskortet". Jeg antar du mener pendelen har slått for langt den andre veien, men har den egentlig det hvis man tenker etter?

Jeg følger kvinnefotball når muligheten byr seg. Og er absolutt fan av Man. United-kvinnene. Overhodet ikke av moralsk forpliktelse. Kvaliteten er blitt mye bedre. Mange knalltøffe kvinnelige spillere. Som sagt over her; få eller ingen fakere eller Neymar-rullere på kvinnesiden. Det er herlig befriende!
post liked by: Schmeichel, Pink Final, Pangaea
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Beta wrote: 19 Jun 2022, 17:13 Jeg skjønner ikke. Først sier du at dette ikke er noe du har sagt i det hele tatt, for så i neste setning si at dette er et inntrykk du har?
Nå er det tydelig en misforståelse ute og går her. Jeg har aldri sagt at jeg ikke tar folk på ordet dersom de hevder de er interessert? Dette er en misrepresentasjon av realiteten.
Sannheten er nok heller at jeg ble litt overrasket over responsen her. Det er flere enn jeg ville trodd som sier at de er genuint interesserte her - det var faktisk litt i kontrast til den oppfatningen jeg selv hadde. Er det et ansvar jeg har? Hvis ja, så er det vel bra jeg spurte da.(?)

Så ingen flere misforståelser oppstår synes jeg det er positivt at United har et kvinnelag, og som noen sier burde vi virkelig være med på denne bølgen tidlig, i en tid da det tydelig er i oppsving. Det er jeg ikke i tvil om.
Men jeg klarer overhodet ikke interessere meg. Det er forresten ikke et aktivt, bevisst valg.
post liked by: Pangaea, Blodfink

Deleted User 108

Manchester United damene er i hvertfall forbilder for klubben. Full innsats på banen, viser sin kjærlighet til fansen etter hver kamp, smil og glede. Kan ikke si det samme om gutta for tiden. Min kjærlighet til Manchester United gjelder både A-laget for menn og damer, Fa-youth cup gutta, og alle andre lag i klubben.
Syns det er supert at supporterklubben gir plass til damelaget og skjønner ikke hvorfor man må klikke inn på artikler som er uinteressante for dem. Når det er ekspertuttalelser fra Thorstvedt og Alsaker klikker jeg meg aldri inn på de artiklene på united.no.
Det finnes andre og større ting i livet å irritere seg over.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Schmeichel, Cola2
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Canto wrote: 19 Jun 2022, 17:17 . Homofilie ville vært kriminelle.
Antar noen av dem er kriminelle :joy: :P
post liked by: Schmeichel, Blodfink

Deleted User 429

Be gay, do crime er tross alt et populært slagord rundt omkring ;)
post liked by: Schmeichel

Deleted User 595

Jeg er enig med @Schmeichel i mye han sier, og synes han fremlegger det på en fornuftig og balansert måte. Fremstår mer nysgjerrig og undrende på interessen, enn noe annet. Ser heller ikke at han snakker om noen her inne, slik det hentydes til.

Selv synes jeg kvinnefotball er kjedelig, og for lavt nivå til å bli begeistret over. Hjelper lite at de spiller i "rett" drakt, for min del. Personlig tror jeg det ville vært mer underholdende med litt mindre mål, bane, og ball.

Så respekterer jeg at folk må få følge og være interessert i den type idrett de ønsker, uavhengig om det er herrer eller kvinner som er utøvere. Selv om jeg ikke forstår interessen, betyr det ikke at jeg har noe imot det. På samme måte som jeg ikke forstår interessen for såpeopera, eller abstrakt kunst.

Det politiske blir uinteressant for min del i denne diskusjonen. Noen kan gjerne påstå at temaet er politisk betent, og det er jeg og enig i. Det blir en annen debatt enn det jeg føler @Schmeichel er inne på her.

At noen ikke synes kvinnefotball er underholdende eller interessant, betyr overhodet ikke at de automatisk har en politisk agenda.

Hvis Spotify-listen til noen er full av kvinnelige artister, betyr ikke det at heller nødvendigvis at de har en politisk agenda.

Interesse for underholdning kan helt uproblematisk være blottet for politikk. Så finnes det naturligvis unntak i alle tilfeller.
post liked by: Pink Final, Pangaea, Schmeichel, Blodfink

Deleted User 429

GBailey wrote: 19 Jun 2022, 17:34 At noen ikke synes kvinnefotball er underholdende eller interessant, betyr overhodet ikke at de automatisk har en politisk agenda.
Snakk om å snu ting på hodet når det er de som synes kvinnefotballen er interessant som blir mistenkt for å følge eller ha eller bli påvirket av en politisk agenda i denne tråden..
post liked by: Pink Final
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

For å si det sånn.
Jeg hadde ikke brukt mange tusen på å reise til og bo i Manchester for å se damene.
Det er herrene jeg følger først og fremst.
Men om jeg var det borte, ville jeg svært gjerne sett damene spille match.
Samme greia med juniorlaget vårt.
post liked by: Schmeichel, Cola2, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Topic author
Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Schmeichel wrote: 19 Jun 2022, 17:23 Men jeg klarer overhodet ikke interessere meg. Det er forresten ikke et aktivt, bevisst valg.
Ikke noe galt i det. Vi har alle ulike interesser, og de endrer seg over tid. Var nok fair å si jeg var en sportsidiot før, så nesten alt som var, særlig innen fotball. Nå er det egentlig bare United igjen. Tviler på jeg kommer til å se (noe særlig) av det kommende VM. Når jeg var tenåring så jeg hvert eneste minutt.

Synes også du har vært åpenhjertig her og åpen for andre synspunkt, og det tar jo faktisk mot i slike diskusjoner. Det har en tendens til å bli hysteriske tilstander. Uten å gå inn på selve saken om likestilling og slikt, så mener jeg det kan være et demokratisk problem at folk blir litt redde for å gå inn i diskusjoner man "vet" kommer til å få mange til å klikke i vinkel og spy tilbake mye utidig kritikk. Det gjelder absolutt ikke bare for dette spørsmålet, men veldig mye annet også.

Men ang. interessen, så er den for min del genuin, selv om jeg "selvsagt" følger herrelaget mye tettere. Samtidig tror jeg at over en del år, så vil det komme til flere som gjør det samme, bare at kvinnelaget er hovedprioriteten, og så følger man med på herrelaget også. Samlet sett vil det uansett være positivt at flere følger med på kvinnefotballen. Mer interesse vil medføre mer finansiering og høyere lønn og slikt, som igjen vil medføre at flere kan satse skikkelig og profesjonelt fra en ung alder, som igjen vil medføre økt kvalitet. Det er en positiv spiral.
post liked by: Pink Final, Schmeichel, Blodfink
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

@Canto Hmm. Jeg mener ikke hardnakket at pendelen innen fotballen har gått for langt nei. Det er jeg i beste fall genuint usikker på, det har jeg nok egentlig ingen sterke formeninger om. Jeg føler ikke det? Jeg har ikke reflektert rundt det. Mer interesse kommer til å generere mer interesse av seg selv, gitt tid. Jeg liker personlig at ting bare går av seg selv, gitt at utviklingen er positiv. Det er vel bare positivt om folk interesserer seg mer for kvinnefotball? Jeg bare liker ikke "tvang", "manipulasjon", "moralisme" osv, for ja, da kan pendler ofte svinge for langt. Det har historien til alle tider vist. Så standpunktet mitt ligger heller der, om noe.

Så om jeg på et overordnet plan er usikker på om det er en bra idé å tvinge frem slike former for økonomisk "likestilling" politisk, men det må ikke forveksles som at jeg er imot kvinnefotball. Virkeligheten kunne jo ikke vært lengre fra sannheten. Eksempelvis: Fremfor å forsøke å tvinge frem at de beste kvinnefotballspillerne skal tjene mer ville jeg heller starte med å tvinge frem at mannlige burde tjene mindre. Fordi mer penger inn i fotballen mener jeg er en negativ utvikling. Ikke at dette bare er å gjøre i et fritt markedskapitalistisk system. Jeg synes heller ikke det er diskriminerende at den som skaper størst interesse for seg selv, tjener mest.
Jeg er for eksempel formange minoriteters rettigheter - men jeg er imot at man ikke skal få kunne kritisere dem når de gjør noe andre eller resten av samfunnet er uenig i.

I mye av resten av samfunnet derimot - at pendelen har gått for langt - definitivt og uten engang et snev av tvil. Der er jeg knallbestemt på mitt standpunkt, men det handler mer om nymoderne diskriminering av menn. (Men det er jo ikke relevant for forumet her, og det synes jeg heller ikke det burde være, det er en veldig dårlig idé av mange grunner.)
post liked by: Blodfink
Post Reply