Protestkampanjen mot eierskapet i MUFC

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Blodfink
Fullt mulig, eller veldig sannsynlig, at det finnes Unitedsupportere som har kompetansen som trengs. Det betyr ikke at det er en god idé at beslutningstakerne i United tenker som supportere. Litt av min tankegang er at man har et styre i klubben som har forskjellige kompetanser og perspektiver. Det vil si at man har personer som kan fotball, andre kan økonomi og/eller jus og den siste delen består av representanter fra supporterne. Jeg tror en fotballklubb som utelukkende blir drevet av supportere ikke kan lykkes slik fotballen er i dag. I alle fall ikke på toppnivå. Fotball er jo blitt en milliard-business og bør blir behandlet deretter. Så kan man selvsagt syntes hva man vil om det, men det er slik ståa er. Også finnes det også løsninger som ikke er så gode hvor supporterne i utgangspunktet har kontroll.

Jeg med grøss og gru hvordan Real Madrid og Barcelona drives, hvor gjelden øker i takt med overambisiøse valgløfter. Jeg vil ikke at United skal drives slik. Da vil jeg heller at klubben drives slik Bayern München drives. Aldri vært i gjeld, betaler alltid kontant når de skal kjøpe spillere. Så har selvfølgelig de også sine skjeletter i skapet med forbindelser til Qatar etc.

Mitt problem med Glazers er ikke at de har økt omsetningen, det har jo egentlig vært veldig bra. Problemet er jo alle utgifter tilknyttet gjeld og utbytter. Manglende investeringer kunne jeg levd med dersom United ikke hadde hatt utgiftene til gjeld og utbytter.

Alt dette blir jo selvsagt hypotetisk frem til Glazers er ute av klubben.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

messilingard wrote: 05 May 2021, 13:03
Manglende investeringer kunne jeg levd med dersom United ikke hadde hatt utgiftene til gjeld og utbytter.
Kunne du?
Ikkje eg.

Problemet mitt er ikkje nødvendigvis at Glazers tar utbytte.
Men at omsetning og inntjening ikkje står i stil med investeringer og dermed(ikkje nødvendigvis alltid) sportslig suksess.

Gjeld kunne eg også ha akseptert dersom den var under kontroll, og ikkje gjekk på bekostning av investeringer og sportslig suksess.
På lang sikt vel og merke.
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Otac
Jeg var litt utydelig der, tar den på min kappe.

Det jeg mente var at jeg kunne ha akseptert at Glazers ikke har tilføyd noe midler fra egne lommer, dersom vi ikke hadde hatt gjelden og utbyttene. Etter min mening så burde United sin omsetning og kontantstrømmene som allerede er der være nok til å både investere i troppen og infrastruktur som Old Trafford og treningssenter. Tror vi er enige, var bare litt dårlige formulert fra min side.

Jeg hadde heller ikke hatt noe problem med langsiktig gjeld dersom det var for å oppgradere Old Trafford. Men slik den er nå hvor det mer eller mindre kun betales renter er bare hårreisende. Det som provoserer meg enda mer er at jeg tror aksjekursen til klubben ville ha steget dersom de hadde solgt 10 millioner aksjer fra egen lomme hvor målet var å nedbetale en del på gjelden. Gjelden hadde ikke blitt borte av den grunn, men utgiftene tilknyttet til renter hadde blitt redusert og sånn sett ville de økt bunnlinjen. Bedre resultat har en tendens til å øke aksjekurser som i stor grad er drevet av inntjening.
post liked by: Blodfink, Ryder, Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Helt klart masse elendighet i alle klubber, men hovedønsket mitt er at beslutninger tas av folk som kan både fotball og business, de finnes jo. Og at disse tenker mer på fansen enn dagens ledere i fotballen.

Sånn sett så tenker jeg at Spotify-Ek blir spennende å følge med på, som har Henry, Vieira og Bergkamp på laget sitt i forsøket på å ta over Arsenal. Ek er dedikert Arsenal-fan sier han selv. Henry sier også det. Jeg håper virkelig han lykkes i oppkjøpet, da får man muligheten til å se hvordan han og hans team legger opp driften.
post liked by: messilingard, Pink Final
LUHG!
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Otac wrote: 04 May 2021, 19:32 Synest 24 mnd er alt for strengt, men 5 år er rimeleg tenker eg.
Jeg stemmer for 24 timer :D :D
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
messilingard wrote: 05 May 2021, 13:03 Da vil jeg heller at klubben drives slik Bayern München drives. Aldri vært i gjeld, betaler alltid kontant når de skal kjøpe spillere.
Dette var Manchester United før tjuvradden overtok. Vel, sikkert ikke om kontantkjøp hver gang, men det gjør neppe Bayern heller. I moderne tid har vi ikke hatt gjeld (før satanistjævlene tok over), og alltid vært veldrevet.

Håper det blir en gang igjen...
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18069

Vi får se om det tar enda mer fart på torsdag da, varslet nye aksjoner. Glazer sitter på løsningen, men ser de alvoret i situasjonen?

Håper ikke kampen på torsdag spilles heller. Sesongen er i grunn over for min del, så bryr meg ikke om gjenstående kamper whatsoever.

Glazers out...
LUHG!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Blodfink wrote: 07 May 2021, 13:53 Vi får se om det tar enda mer fart på torsdag da, varslet nye aksjoner. Glazer sitter på løsningen, men ser de alvoret i situasjonen?

Håper ikke kampen på torsdag spilles heller. Sesongen er i grunn over for min del, så bryr meg ikke om gjenstående kamper whatsoever.

Glazers out...
Er heilt på linje med deg her!

Eg håper ikkje kampen spilles, håper United blir straffet og håper vi ikkje spiller i Europa til neste år.

Glazers out for ein kvar pris!

Vidar Dale Fjeld

Da får du Ole nakken Blodfink, han har sååå god dialog med guttene fra Florida og de hører på hva han har å si...og godguttene har jo sagt unnskyld til han også...alt er rosenrødt nå og Ole er litt der jeg antok han er...han ser gjennom fingrene med det meste, han har drømmejobben.
post liked by: Pangaea, Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Vidar Dale Fjeld
Hvis vi snur litt om på ting, tror du det finnes noen managere på dette nivået som hadde gått ut og slaktet eierne sine i media? Tror du også at Solskjær er fornøyd med situasjonen slik den er i dag?

For å svare på mine egne spørsmål.
Nei, det finnes ikke en eneste manager på dette nivået som hadde gått ut mot eierskapet i klubben de er ansatt i. Selv ikke Mourinho på sitt verste hadde gjort det, det er jo nærmest selvmord karrieremessig. Solskjær er selvfølgelig kjøpt og betalt han, god lønn og drømmejobben, men jeg tror ikke det finnes så mange andre som hadde vært villig til å ofre seg for supporternes skyld.

Og om Solskjær er fornøyd med Glazer sitt eierskap? Skal jeg tippe så er han nok noe ambivalent, ikke at han kommer til å uttale seg i media om det. Jeg er ikke i tvil om at Solskjær elsker United, og ideelt sett at klubben var eid av fansen. Men samtidig så må han forholde seg til Glazerfamilien for og kunne ha denne jobben, jeg har i alle fall ikke noe planer om å kritisere han for det.

Min tankegang er at det er Glazers som er problemet, ikke Solskjær!

Angående om de resterende kampene spilles, vel jeg klarer ikke helt se for meg at United ikke har oppjustert sikkerheten rundt Old Trafford. Dersom de ikke har gjort det, så er det egentlig litt selvforskyldt.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Solskjær sier det han må si, han går så langt han kan gå uten å opptre illojalt overfor arbeidsgiver. Har få problemer med det.

Så blir det jo også rart dersom han skal gå ut mot forhold som var der allerede da han ble ansatt, og som han gikk inn i med åpne øyne. Gjeldsbyrden er den samme nå som da. Om det var ok for folk at han sa ja til jobben, bør det være ok at han ikke ypper til full krig mot dem nå.
Det nye er jo superligaen, og der har han vel vært rimelig klar.
post liked by: messilingard, Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Ja, jeg er helt enig...det er bare alle de andre managerne som skal ta et oppgjør med sine eiere har jeg lest og lest mellom linjene...så egentlig er vi like langt da ingen manager eller spillere går ut og tar et offentlig oppgjør meg grådigheten...de er en del av det, altså alle utenom de i United da.
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Vidar Dale Fjeld
Det er jo ingen andre managere som går ut mot sine nåværende eiere? I alle fall ikke som jeg har hørt om, og det er ingen som forventer at de gjør det heller.

Både spillere og trenere i PL tjener absurd mye penger, men det er jo ikke slik at det er bare de som er skyldige i dette. Det har jo vært et marked som har vært villig å betale for dette også. Om de er grådige av den grunn, jeg mener ikke det.
post liked by: Pink Final
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Sikkert ikke en kjeft som ser dette siden artikkelen er en hel dag gammel og langt nede på siden allerede, men jeg forsøkte meg på litt sarkastisk humor.
--------------------------------------------------
Faktisk interessant å lese [regnskapet til Supporterklubben], jeg er vel litt nerdete 😛

Da er det bare å krysse fingrene for at ikke US blir kjøpt opp av Liverpool supporterklubb, og pålagt gjeld på 50 millioner.

Dag må ut og presisere at det er dårlig verdi i markedet nå, bare skit av journalister overalt, vi må se på studentbenkene i stedet. Monday Bloody Hell får et litt annet utseende, med reklameavbrudd hvert 5. minutt, og rullende tekst med sponsorer få har hørt om. Dag får plakater bak seg fra en nuddelprodusent i Liverpool, og Bjarte må dele skjermtid med et bildekk fra en tysk dekkprodusent. Eivind må pent ta på seg drakt med reklame for et ikke helt tilfeldig flyselskap fra Midtøsten, og prate varmt om skarpheten til lokalt produserte beinsager. Medlemsprisene går heftig opp. Det blir avsindige agenthonorar til våre «venner» fra Liverpool.

Alt er i skjønneste orden.
post liked by: Blodfink

Vidar Dale Fjeld

messilingard wrote: 07 May 2021, 15:23 @Vidar Dale Fjeld
Det er jo ingen andre managere som går ut mot sine nåværende eiere? I alle fall ikke som jeg har hørt om, og det er ingen som forventer at de gjør det heller.

Både spillere og trenere i PL tjener absurd mye penger, men det er jo ikke slik at det er bare de som er skyldige i dette. Det har jo vært et marked som har vært villig å betale for dette også. Om de er grådige av den grunn, jeg mener ikke det.
Det er akkurat det som er problemet...det er ingen som stopper opp og stikker fingeren i jorda. Spiller og managere som tjener så absurd mye penger at de ikke ser sin egen grådighet...det er bare slik det er blir vi avfeid med. Men spillerne vil ha nye kontrakter og den skal være mye bedre en den forrige, men det er markedet sin feil hører jeg. Håper haugevis av klubber er konkurs innen 5 år og at fotballmarkedet kollapser. Kanskje kan en da få en edruelig sport tilbake. Jeg blir flau på deres vegne.
post liked by: Blodfink, Otac
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Vidar Dale Fjeld
Dersom du ønsker en edruelig sport så er ikke Premier League stedet for deg. Det skipet har nok seilt for lenge siden og har nok heller ingen plan om å returnere. Jeg kan ikke helt si meg enig i at jeg håper flere klubber blir konkurs, er mye vanlige folk som jobber rundt omkring i disse klubbene. Er jo trist dersom de skulle miste jobben. Toppfotballen er blitt milliard-business, det er nok en realitet man bare må akseptere enten man liker det eller ei.

Min anbefalning er at du finner deg en klubb lenger ned i systemet. FC United of Manchester kan jo være aktuelt. Fantastisk prosjekt i alle fall!
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply