Hva bør gjøres?

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Bruno Fernandez virker god, men kjenner jeg er ekstremt skeptisk i å hente spillere fra mye dårligere ligaer. United har dårlig erfaring med det de siste årene, ref Fred, Lindeløf og Memphis. Det tok lang tid for Lindeløf og Fred å tilpasse seg.

Tordenkrem
Posts: 6
Joined: 25 Dec 2019, 20:12

Elkey wrote: 28 Dec 2019, 13:50 Bruno Fernandez virker god, men kjenner jeg er ekstremt skeptisk i å hente spillere fra mye dårligere ligaer. United har dårlig erfaring med det de siste årene, ref Fred, Lindeløf og Memphis. Det tok lang tid for Lindeløf og Fred å tilpasse seg.
Jeg tror det har mer med hvordan det jobbes i det overordnede rekrutteringsteamet å gjøre. Det er en kjent sak at vi henger etter der og at strukturen ikke er god nok og at det tenkes lite gjennom hvilke spillere og hvilke typer det hentes. Man kan jo finne eksempler på spillere fra andre antatt svakere ligaer hvor de blir stjernespillere i PL. Det handler om talent og å finne de! Når det gjelder Fernandes er han kåret til årets spiller to år på rad i sin liga på et lag som ikke har vunnet ligaen på 19 år hvis jeg ikke tar helt feil. 20 mål, 13 målgivende forrige sesong. 33 målpoeng på 33 kamper. Foreløpig i år ligger han på 6 mål og 7 målgivende på 14 kamper. Hvis man ser høydepunktene hans fra forrige sesong er det i tillegg enormt mange sjanser medspillerne hans kaster bort etter pasninger fra han så han kunne med bedre medspillere hatt enda flere assist også. Han passer perfekt inn i 10er rollen.
Det er hvert fall min mening :D tviler uansett på at han kommer da han blir for dyr og det virker som, basert på det man leser i ryktespaltene at øynene er mer rettet mot PL og Maddison.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Flotte poster over her av Pink og Tordenkrem.

Kommer tilbake med mer, men nå spiller United bra og putta på med latsabben Martial og en nydelig assist fra udugelige Pereira, haha.

Bare slenge på at jeg støtter Pereira om jeg må velge mellom han og Jesse.

Og Lukaku har blitt bedre på det meste under Conte, spiller fotball som Lukaku trives med:

LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Blodfink wrote: 28 Dec 2019, 21:33 Kommer tilbake med mer, men nå spiller United bra og putta på med latsabben Martial og en nydelig assist fra udugelige Pereira, haha.
Haha, bra du tok spøken min i kamptråden mot Burnley og litt frustrasjon i posten min over her :P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

@Vidar Dale Fjeld etterlyser en mer dekkende tråd i Arbeidsmoral tråden.
Vi burde ha en tråd for litt større omfang i problematikken rundt klubben akkurat nå...det ene griper inn i det andre og en kan ikke flytte seg rundt skrive om Ronaldo i Ronaldo-tråden, RR i sin egen osv
Kan denne tråden brukes?
Slik at vi diskuterer problemene i United i én tråd.
Og ikke i tre tråder, slik @Vidar Dale Fjeld skriver.
Om dere ikke mener denne tråden har et dekkende navn, er det fritt fram å åpne en ny tråd.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12976
Liker mottatt: 8246

Om dei som bestemmer i United meiner at RR og hans fotballfilosofi er den rette vegen, bør Rangnick få full støtte, uansett om han er midlertidig eller ikkje. På same måte som det ikkje finst noko som heiter 'litt gravid' eller 'litt press', burde det heller ikkje finnast noko som heiter 'litt støtte'. Om Fletcher/Murtough (eller kven det skulle vere) går for ein heilt annan managertype til sommaren er krisa komplett.

Eg synest det er vanskeleg å vurdere kven som er "dei råtne epla" i korga, men at det er manglar i alle ledd (ikkje berre på bana), er heva over einkvar tvil. Eigarane i Florida er så opplagte at eg knapt orkar å nemne dei. Kva med dei ulike trenarane? Solskjær ordna vel jobb til mange av kompisene sine og folk med fortid i akademiet? Idéen bak 'cultural reboot' var nok god, men er det god nok kvalifikasjon å kjenne klubben sitt DNA for å jobb i Manchester United? Den famøse dødballtrenaren fekk vel jobb fordi han gjekk på universitetet saman med Kieran McKenna og visstnok er ein triveleg type. Men dette er verdas største klubb og ikkje Gutteklubben Grei FC.

Likevel trur eg det er på spelarsida at problemet er størst. Stallen er tydelegvis splitta og misnøyen er aukande. Luke Shaw har fått ein del tyn for intervjuet sitt etter Wolves-kampen, men eg trur det berre var eit uttrykk for ein enorm frustrasjon. Kvaliteten på enkeltspelarane er kanskje enorm, men utan sjølvtillit, arbeidskapasitet og motivasjon hjelper den andre kvaliteten lite. Det mest provoserande for min del er faktisk den beste perioden under Rangnick, dvs dei første 30 minutta mot Palace. Utan å ha trena på tyskaren sitt kjente 'gegenpress', jaga laget i samla flokk og pressa som eit kollektiv. Etter fleire treningsøkter med meir systematisk trening på dette er alle spor av pressing heilt fråverande.

Kva pokker er gale med spelarane? Er dei uvillige til å følge instruksar? Er dei ute av stand til å skjønne det trenarane prøver å prente inn i skallane deira? Er spliden i troppen så stor at ein ikkje klarer å dra i same retning? Kva er i så fall løysinga? Eg har komme så langt at eg gir blanke i om ein kvittar seg med dei fleste av spelarane. Om det er Ronaldo, Cavani, Bruno, Maguire, Shaw, Pogba, Fred, McTominay eller andre er eigentleg ikkje så viktig. Eg har, som alle andre, favorittar blant spelarane, men eg har, også som mange andre, null forutsetnader for å vurdere kven som lagar kvalme og kven som er verdt å halde på. Vi får berre håpe at dei øydeleggande elementa blir luka ut og at berre dei som ønsker og evnar å bidra til at Manchester United igjen blir ein toppklubb, får fortsette å spele i den raude drakta.
post liked by: pixma, Buchan, Ryder, Pink Final, Måns, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Måns
Donor
Posts: 201
Joined: 24 Oct 2021, 18:29
Liker gitt: 510
Liker mottatt: 665

Tråden heter «Hva bør gjøres?» men som de fleste andre her så har jeg ikke løsningen, og tror strengt tatt heller ikke at løsningen for United sine utfordringer er å finne i en sofa her i Norge ;)
Men som flere av dere så har jeg formeninger om hva som kan være deler av et problem. Og la meg poengtere, her tar jeg kun for meg et par ting. Det ene er oss supportere og det andre er av mer strukturell karakter. Jeg sitter med en følelse at vi som supportere er en del av problemet. Vi snakker om at vi er verdens største klubb uten tanke på at fotball går i sykluser. Vår virkelige storhetstid var under Sir Alex i perioden 1992-2013 (har ikke glemt Busby, men det er vel en periode som ingen av oss husker noe fra). Sir Alex-epoken en periode hvor pengene for alvor kommer inn i engelsk fotball og den blir gjennomkommersialisert. PL gjorde sin entre med alle de pengene som fulgte med og United var flinkest i klassen på å utnytte de mulighetene, både på godt og vondt. Vi fikk de beste tv-avtalene blant annet pga vi var topplaget, Old Trafford var full på hver eneste kamp selv om prisene på billetter økte voldsomt i starten av PL-æraen, men vi var også mest kreativ på produktutvikling rettet mot supportere på globalt nivå, som genererte store inntekter som igjen ble investert i klubben, som igjen gjorde at vi holdt oss i toppen. Men det sagt så er det også takket være rett ledelse i klubben, hvor sportslig, kommersiell og administrativ ledelse trakk i samme retning (kan nok se ut i ettertid som det oftest var i Sir Alex sin retning).
Vi ble bortskjemt under perioden med Sir Alex, og vi har på mange måter ikke tatt inn over oss de endringene det har gitt for klubben når han gav seg. Jeg mener også at vi ble ekstra sårbar med at Gill gav seg samtidig med Sir Alex.
Vi har nå fått inn «nye penger» i fotballen, hvor en del av dem ser ut for å være av mer varig karakter enn de første virkelig store pengene som kom med Walker når han begynte å spytte penger inn i Blackburn på 90-tallet. De «nye pengene», sportsvasking eller imagebygging som vi ser med Chelsea, City og som vi kommer til å se med Newcastle er penger som har fått stor innvirkning på fotballen og de har utkonkurrert de inntektskildene vi bygde oss opp på. The noisy neighbours er her for å bli en stund.
Jeg mener at vi gjør både oss selv og klubben en bjørnetjeneste ved å sammenligne oss med det som var under Sir Alex. Så lenge vi gjør det vil det aldri bli ro i klubben og klubben vil ikke få utvikle seg. Jeg etterlyser vel litt mer tålmodighet fra oss supportere. Om RR er rett mann for oss vet jeg ikke (mest sannsynligvis ikke), men synes vel det er litt rart å kritisere han kun 1 måned etter at han tok over.
Om vi noen gang kommer til å kunne konkurrere for fullt mot de «nye pengene» er jeg usikker på. Selv er jeg nå i en alder av ca 50 år og jeg stiller meg tvilende om jeg jeg kommer til å oppleve i min levetid at vi vinner ligaen igjen. Men skal vi gjøre det så er jeg ganske sikker på at veien til å gjøre det er 1 av 3 løsninger:
1) Gjøre som Liverpool og bygge stein for stein, med lange perioder med frustrasjon (det krever tålmodighet av oss, LFC brukte vel ca 30 år, omtrent det samme som oss før vi fikk første ligagull med Sir Alex)
2) Få oss en rik arabisk eier med behov for imageforbedring (skjer det så tror jeg nok mitt forhold til United avsluttes)
3) Strukturelle endringer i fotballen, eks reguleringer knyttet til inntekter, eierskap, pristak på spillerkjøp/drafting av spillere, lønnstak o.l. (den ønsker jeg, men nå er det så mye penger i fotball at den tviler jeg på vil komme)
post liked by: Pink Final, Ryder, Buchan, Pancho P, Belfastboy, offside, Pwint

Deleted User 480

Veldig bra innlegg, @Måns! Viktige og tankevekkende ting du trekker frem. Det er ikke så ofte man leser noe som setter ting i et annet perspektiv, og bringer inn andre elementer slik du gjør her. Kontinuitet og tålmodighet er viktig. Supporternes rolle og forventning er en del av dette bildet.

Du skriver at det det ikke er sikkert vi opplever et nytt ligagull i vår levetid. Jeg har egentlig tatt det litt for gitt, kjenner jeg. (Kjærlighet gjør blind kanskje.)
-Men du har helt rett, det er fullt mulig å gå flere tiår uten ligagull. Også for de store lagene.

Understøtter forøvrig også det du sier om at det er slutt på supporten hvis det kommer Arabiske eiere inn i bildet. Strukturelle endringer hadde vært viktig og riktig. Pengemakten har blitt altfor stor i fotballen, det er jeg også enig i. Som supporter er jeg villig til å sluke noen kameler, men bare til et visst punkt.
post liked by: Måns, Belfastboy, Pink Final

JørgenT
ronoD
Posts: 541
Joined: 01 Jun 2021, 06:56
Liker gitt: 689
Liker mottatt: 938

"Bør", "kan" og "kjem til å bli"- gjort er nok fort tre forskjellige ting, men det er vel akkurat difor denne tråden heiter det den gjer ettersom det ikkje er så mykje me kan realistisk få til berre gjennom ein diskusjon.

Mi meining er at det som skulle vore gjort er full restrukturering, og då inkluderar me eigarar og dei som sit i sentrale posisjonar. Det er vel det minst realistiske. Det har jo vore ei viss utvikling sidan Ole tok over, men den verken starta eller kjem til å sutte med at toppen/eigarane vert bytta ut.
Det andre, som nesten er like urealistisk er full boikott/opprør som liknar superliga tilstandane. Det som skjedde då var eit tydleg signal og når såpass mange sto samla om saka sto ikkje klubbane på sitt (det kunne i alle fall verke sånn). Eg forstår at ein slik reaksjon/protest sannsynlegvis både er vanskeleg å få til og sikkert ikkje vil vare særs lenge og ein kan argumentere med at det berre vil kome til enda fleire "supporterar" frå utlandet, men eg trur det kunne hatt ein effekt at det var så og seie heilt stille på OT.
Det siste er ein fullstendig eksodus av "umotiverte" spelarar (les: Spelarar som verken respekterer klubben og som set seg sjølv høgare enn klubben). Det er vel det eg personleg ser på som mest realistisk, men tviler på at det vert ein "purge".

Så takk for meg, det var mine spekulasjonar/tankar i første omgong.
post liked by: Pink Final
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2596
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11869
Liker mottatt: 7631

Jeg tror vi har gjort en tabbe ved å ha «førstelagsspillere» som evige benkeslitere samtidig som man fratar dem muligheter i andre klubber ved å holde dem igjen og love dem spilletid de aldri får. Sånt skaper gnisninger, spesielt når de opplever det som at enkelte har klippekort, uansett hvor dårlig de spiller og hvor mye man selv føler man kunne bidratt.
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

@Pwint, enig med deg her.

SAF var spesielt opptatt av dette med konkurranse. Han hentet inn spillere for å holde topp topp spillere på tå hev. For at de skulle føle at plassen deres på laget var truet. For at man skal la spillere føle at plassen er truet, so må man la de som kommer bakfra få sjangsen av og til. Ikkje ha "faste plasser" på laget.

Klart nokon fungerer best med den sikkerheita om at man har tilnærma best med fast plass. Men dette må manager vite om sine spillere. Reell konkuranse om plassene er veldig viktig.

Balansegangen er syltynn. Sjå på Lingard, som var lagets helt i West Ham, til å bli syndebukk i United. Kva hadde man sjølv valgt liksom..
post liked by: Pwint
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Spillerbehandlingen vår bærer litt for stort preg av "kjekt å ha", ja, Om ikke etablerte spillere anses gode nok til å starte, tja la oss si 10 ligakamper for oss i løpet av en sesong, bør de få reise (for unggutter er det noe litt annet). Donny har for eksempel startet FIRE ligakamper for oss på halvannen sesong!
Jeg sier ikke nødvendigivs at det er feil av managerne å ikke bruke spillere som Donny og Lingard, men når de så åpenbart ikke har tillit skjønner jeg ikke poenget med å la dem visne på benken.

Ellers hørte jeg et interessant perspektiv på en podcast (No Question About That, tidligere Rantcast) i går. Der snakket de om den ansvarsfraskrivelsen som gjennomsyrer klubb og spillergruppe, og at det har fått feste seg en tanke om at "det er ikke så farlig". Der ble det antydet at det kunne ha rot i sesongen da vi vant EL under Mourinho. Da la Jose alle eggene i EL-kurva, og sa vel mer eller mindre rett ut at laget ga blaffen i å prestere i PL-innspurten. Det er et tankesett vi aldri hadde fått under SAF, eller burde ha under noen ledelse. En tanke om at du ikke trenger å prestere i denne kampen, så lenge du presterer i neste. Så spor av det under Solskjær også, da vi gang på gang hadde større eller mindre kriser, men alltid reiste oss igjen. Kulturen for å prestere i hvert minutt, av hver kamp, hadde forvitret.

Nå er kanskje dette en vel enkel forklaring, men synes det er noe i det. Nullstilling synes å være et problem for dette laget, vi kan også se det på måten de nesten alltid starter kamper på. I hele fjor måtte laget bli ristet til liv gjennom en baklengs - ofte klarte vi å komme tilbake, men det er selvsagt ikke bærekraftig på sikt. Det har fortsatt i år, og nå klarer vi ikke å våkne da heller.

Dette går selvsagt helt til toppen, det er åpenbart bra nok for klubben å bli topp 4 - det har de vist gjennom trenersparkingene som har kommet når topp 4 har vært utenfor rekkevidde. Ingen krever at alt skal vinnes, vi må bare vinne akkurat nok - og det forplanter seg. I Manchester United er det blitt bra nok å være fjerde best.
post liked by: Pwint, Otac

Vidar Dale Fjeld

Noe er riv ruskende galt i klubben og det synes som om det eskalerer...jeg kan ikke lese alle skriverier i media på andre måter. Det vitner om en råtten garderobe og jeg tror det eskalerte med Ronaldos retur. Det tar ikke noe fra Ronaldo for viktige scoringer i kamper vi "måtte" vinne. Men signalene som ble sent til andre spillere var at her kommer gamlingen tilbake og skal ha "din" plass osv. Og Maguire har aldri vært dårlige enn han er nå...han ble fratatt autoritet, Bruno ble degradert, og Rashford med andre måtte vike for CR7. Dette er oppskriften på klikkdannelser innad i en hvilken som helst klubb. Ronaldos "hjemkomst" i panikk var et like stort feilgrep som da Glazers overtok Manchester United. Og sagaen med RR i 6 måneder, for siden å gå over i en "konsulentjobb" minner om mangel på respekt for en spillergruppe, om de ikke ble tatt med på råd da. Men hvem tror det? Om ikke neste manager er klar allerede vitner dette om en total mangel på struktur og fotballklokskap fra det sportslige hierarkiet. Jeg nekter å tro at Fletcher sier klart fra om han er uenig...han er hentet inn for å blidgjøre fansen...en av sine egne innad i hierarkiet kan da ikke være noe annet en bra? Tipper han er uten reell makt og en gallionsfigur. Sirkus Florida lenge leve... :angry:
post liked by: Otac
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Skjønner meg ikke på Fletchers rolle. Såkalt "teknisk direktør", men i det siste har han opptrådt som innpisker på sidelinja under kamp. Skulle gjerne sett stillingsbeskrivelsen hans. Faren er jo at han som du sier er et slags ansikt utad, og egentlig strengt tatt bare gjør "forefallende" hvor enn det oppstår et behov i klubben...
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

Enig i mye av det dere skriver her inne, mye bra som blir skrevet. United engasjerer, og Uniteds manglede sportslig suksess engasjerer. Det er mye som skurrer, og en faktor som går igjen som flere påpeker at det er noe råttent i klubben. Det er noe som ikke stemmer. Tror det er mye i det, det er ukultur som har kommet inn veggene og det påvirker United.

Samtidig så er det jo å påpeke at den moderne fotballen har utviklet seg, og er i stadig utvikling. Alt er koblet sammen, økonomi, administrasjon, trenere, det sportslige, kosthold, teknologi you name it.

Du har 20 lag i PL, alle disse legene trener jo de også. De har tilgang til ressurser og alt det som måtte være. De jobber hardt på feltet. De fleste klubber har blitt veldig profesjonaliserte.

Det er en konkurranse der ute, det er ikke bare United som har tilgang på alle disse ressurser. Jeg er seikker på at Wolves, Burlney og Brighton jobber beinhardt de også for å nevne noen.

Samtidig så er det ingen tvil om at de rike eierne som kommer inn i fotballen har hat en stor påvirkning på hvordan fotballen har blitt. Det er veldig tøft å konkurrere med de lagene som har et helt oljefond i bagasjen. Nå har også Newcastle kommet inn i denne klubben. Er sikker på at vi innen 2030 ser Newcastle i CL , og ikke umulig at de slåss om ligagull.

Personlig er jeg gald vi ikke ble kjøpt opp av Saudi, og aller helst skulle jeg ønske at vi kvittet oss med Glazer. Det som skjer med fotballen nå har hvert fall ført til at jeg har mistet interesse. Fotballen har mistet sin sjarm, jeg ser så klart United kamper, Norges landskamper og mitt lokale lag. Menn det å sitte og se på andre kamper blir det bare mindre og mindre av. Jeg klarer ikke å se på Paris kamper, da switcher jeg over. Jeg klarer heller ikke å se på City kamper. Ikke fordi det er City men det er et eller annet som gir en bismak når du pøser inn milliarder. Personlig syntes jeg det er artigere å se Liverpool. Har mye mer respekt for hva Liverpool får til enn City eller Paris. Selvom Liverpool er en stor rival, så er det et lag vi må se til. Det er vel den utviklingen jeg skulle ønsket vi hadde.

For Uniteds del blir det et svært vanskelig marked å jobbe i, og vi blir nok nødt til å få flere slike perioder vi har hat siden 2013. 2,3,4,5 plass osv.
post liked by: Pink Final
Post Reply