Sportsdirektør

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Beta wrote: 10 Mar 2021, 15:48
Ryder wrote: 10 Mar 2021, 14:50Når det er sagt, det virker som klubben er litt redd for å hente impulser utenfra, og har litt for stor tro på at forbindelser bakover i klubbhistorien er nok til å sikre den samme suksessen vi hadde den gang da. Har ikke fasitsvaret her, men innimellom tenker man jo at det kunne gjort seg med et par nye, moderne briller også.
Finnes det noen god grunn til å anta at de med forbindelser til klubben ikke har nye, moderne briller? Hører dette hver gang en tidligere spiller blir ansatt, og jeg skjønner ikke helt hvorfor.
Det kan godt hende at dette blir helt topp. Men det som går igjen i mange posisjoner i United - fra klubbdirektør via manager og ned til trenerstab - er at svært få av dem har meritter å vise til fra andre klubber. Kanskje det er feil å anta at de ikke er "moderne", men det er påfallende mange interne opprykk og mye intern rekruttering. Og som vi alle vet - sammenhengen mellom å være en god spiller og en god leder, har vel vist seg å være syltynn.

Å ha en imponerende CV er ikke alt, du kan passe perfekt i akkurat den ene jobben selv om du ikke har milelang erfaring eller mange suksesshistorier i karrieren. Liverpools genierklærte sportsdirektør Michael Edwards var også rekruttert internt (riktignok etter noe tid i Portsmouth og Tottenham i andre roller).
Bekymringen min går mest på om klubben leter bredt og åpent nok når de skal hente folk. Hvordan kan United være sikre på at den rette kompetansen allerede eksisterer i klubben - i en klubb som tross alt har slitt både på og utenfor banen i snart ti år? Trenger vi mer av det samme, eller trenger vi et nytt blikk? 🤷‍♂️

Murtough har åpenbart gjort en god jobb i United, men dette blir jo en mye større oppgave. Både han og Fletcher fortjener uansett en fair sjanse!
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Det kan se ut som politikken i United nå dreier seg mye om unge talenter, Murtough har jo stort sett jobbet med/rundt utvikling av yngre spillere de steder han har vært. Det er jo ikke helt nytt for United dette, men de har virkelig tatt tak i dette de siste årene.
post liked by: Buchan
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Blodfink wrote: 11 Mar 2021, 12:18 Det kan se ut som politikken i United nå dreier seg mye om unge talenter, Murtough har jo stort sett jobbet med/rundt utvikling av yngre spillere de steder han har vært. Det er jo ikke helt nytt for United dette, men de har virkelig tatt tak i dette de siste årene.
Jeg må innrømme at jeg ikke visste hvem Murtough var. Men etter å ha lest endel om hva han har gjort, fra personer som har møtt han og kjenner han, så velger jeg å se positivt på dette.
Må jo si at vi United supportere er no for oss selv til tider. De fleste har jo ønsket en sportsdirektør lenge, og når det endelig kommer en så er hos mange en klaging av en annen verden.
Hadde sikkert vært kulere med en type som Evea, Van der Sar eller Ferdinand. Men det er ikke noen garanti for at de eventuelt hadde gjort en bedre jobb.
Tror dette blir bra jeg, og at OGS er i ferd med å gjennoppbygge Manchester United.
post liked by: Pink Final, Blodfink
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Ryder wrote: 11 Mar 2021, 09:02 Det kan godt hende at dette blir helt topp. Men det som går igjen i mange posisjoner i United - fra klubbdirektør via manager og ned til trenerstab
Gikk igjennom, det er litt begge deler i trenerteamet. Mens management kun internt.

Er kanskje i overkant mye internt. Men når man ser på hver enkelt av de tenker jeg det er greit. Mark Dempsey er her selvfølgelig bare pga Ole. Phelan et slags bindeledd tilbake til Sir Alex. Jim Lawlor - som er ekstremt erfaren, kombineres med en som mye mer nytenkende på analyse, det tenker jeg er smart. Richard Hartis hentet tilbake pga en eksternt hentet keepertrener ikke fungerte.

Fargekoder: Intern, Semi-internt, Eksternt.

COACHING STAFF
Ole Gunnar Solskjaer - Manager
Michael Carrick - Assistant Manager
Kieran McKenna - Assistant Manager (Fra Tottenham som U18 trener, 2016, promotert av Mourinho)
Mike Phelan - Assistant Manager (Under Sir Alex, men også andre steder, før og etter)
Martyn Pert - Assistant Manager (Watford, Fullham, Coventry, Cardiff, Vancouver, kom i 2019)
Richard Hartis / Goalkeeping Coach (Erstattet portugistisk keepertrener i 2019, etter dårlig sesong av DdG. Jobbet i United og under Ole tidligere)
Craig Mawson - Goalkeeping Coach (Fra Burnley, 2019)
Mike Clegg - Conditioning Coach (Fra Sunderland, 2019)
Jim Lawlor - Chief Analyst (Under Sir Alex, vært her siden 2005)
Andrew Meredith - Chief Analyst (Fra FC St. Pauli, hentet i 2019)
Richard Hawkins - Athletic Coach (Fra Sheffield i 2008 av Sir Alex)
Mark Dempsey - Coordinator of talent management (Riktignok ikke internt fra United, men følger jo Ole, flyttet ned til akademiet i desember)

(Garantert veldig mange flere involvert også, spesielt for de lavere aldersnivåene).

MANAGEMENT
John Murtough - Director of Football (Fra Everton 2013 av Moyes, promotert internt nå til DoF).
Darren Fletcher - Technical Director
Nicky Butt - Director of Development

SCOUTING
Alle eksternt, mye nederlendere (de er ofte gode i språk), tyskere, 2x portugisere, en danske, en amerikaner, en brite (for youth scouting).
post liked by: Pink Final, Blodfink, messilingard, Pangaea
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

red wrote: 11 Mar 2021, 13:47Mike Clegg
Kun litt info om Clegg. Er litt intern, var i Uniteds akademi fra 1993 og A-tropp fra 1995, fikk noen kamper under Fergie. Hadde en bror som også var i akademiet tror jeg. Ble ansatt av Roy Keane som fysisk trener i Sunderland i 2006. Går i sin fars fotspor som også heter Michael Clegg, og som også har jobbet i United som fysisk trener.
post liked by: Pink Final
LUHG!

Topic author
Deleted User 429

Blodfink wrote: 11 Mar 2021, 14:22
red wrote: 11 Mar 2021, 13:47Mike Clegg
Kun litt info om Clegg. Er litt intern, var i Uniteds akademi fra 1993 og A-tropp fra 1995, fikk noen kamper under Fergie. Hadde en bror som også var i akademiet tror jeg. Ble ansatt av Roy Keane som fysisk trener i Sunderland i 2006. Går i sin fars fotspor som også heter Michael Clegg, og som også har jobbet i United som fysisk trener.
Husker jeg hadde Mike Clegg i fotballkort-samlingen min.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Takk for den, @red, flott gjennomgang!
User avatar

Pangaea
Posts: 2677
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4790

Strålende gjennomgang og oversikt av @red. Videre tenker jeg det ikke er så viktig om personen er rekruttert internt eller eksternt, men om de har den nødvendig kompetansen eller ikke, og om de utvikler seg og innhenter ny kunnskap. Der synes jeg United har en god profil, med mange spennende navn. Vet f.eks. at McKenna er meget proff og høyt anerkjent. Han gikk eget veldig raskt fra U18-nivå til førstelagsbenken, og det skjer ikke uten at han har imponert sine overordnede (i disse tilfellene Mourinho og Solskjær.

Så hører det også til historien at selv om Fletcher er "internt" så har han flere år i andre klubber som spiller, og det virker som US-redaksjonen er veldig imponert av ham, så sitter sikkert med mye trener/fotball-kompetanse også, kanskje spesielt om tanker for framtiden. Butt forlot også United relativt tidlig (vertfall i forhold til Neville og Scholes :D).

Angående sports/fotballdirektør, så er det sikkert veldig begrenset hvor mye noen vet om oppsettet per nå, også United.no, men de hadde en grei dekning av det i siste MBH synes jeg. Virker som dette teamet allerede i praksis har jobbet sammen en stund, og at disse ansettelsene bare formaliserer det som allerede har vært arbeidsmetoden. Var først bekymret for at Murtough var en av Glazer-talerørene (kjente til navnet, men husket ikke 'klanen'), men det var heldigvis ikke tilfellet. Får jo tro at når United endelig tar dette skrittet, så har det vært en veldig nøye prosess i forkant, med vurdering av ulike aktører, og at Murtough ble ansett som den beste.

I tillegg tenker jeg at en fordel med "interne"/United-navn er at det er mindre sjanse for at de flytter seg videre når de får gode jobbtilbud. Vi vil jo at trener teamet skal være stabilt og at kompetansen som bygges opp bevares i klubben.
post liked by: Pink Final, Ryder
Post Reply