Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Vidar Dale Fjeld

Hurtig defensiv organisering er alle lags utfordringer når en blir brutt, spesielt mot kontringsgode lag. Lag som har sine backer høyt i banen er et yndet mål for lag som bryter og slår kontra. Dette er ofte de "beste" lagene og når en ikke lykkes med førsteforsvarerjobben i disse tilfellene vil nesten alle lag kunne utnytte dette om ikke samhandlingen defensivt sitter. Skal en ha backene høyt er en helt avhengig av at samspill, pasningskvalitet og ballbehandling er på topp-topp nivå. Uten at jeg har tall på dette så mener jeg at der er vi dårlige, og får mange brudd imot. Vi berger oss ofte mot mindre gode lag, men sliter mot de beste, spesielt den siste tiden. Derfor ville jeg hatt inn en jordfreser som anker og som besitter ferdigheter/teknikk med ball. Det har vi ikke etter min mening, og så mangler vi en sjef som tar tak i de siste % som en er nødt til å yte i forsvarsjobbingen når vi blir brutt. Vi "daffer" for mye hjemover :wink:
post liked by: Ryder, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Det som er det store spørsmålet for Uniteds del, er hvor mye som er "daffing" og hvor mye som er instrukser. Rashfords manglende defensive jobbing, for eksempel (da snakker jeg ikke om førsteforsvarerjobb, men om defensive løp for å plukke opp motstanders angripende vingback). Sluntrer han unna, eller har han fått beskjed om å drite i det av den enkle grunn at han hele tiden skal være tilgjengelig for kontringsballer i bakrom?
Og Fernandes, som går mye i press i stedet for å falle tilbake i midtbaneleddet. Er dette noe han har fått beskjed om, eller er det "ulydighet"/iver/frustrasjonshandling? Skal vi i det hele tatt presse eller skal vi ikke? Det er ikke så lett å se.

Det fungerer åpenbart ikke, men hvilke grep som skal til avhenger av om feilen ligger i instruksene eller utføringen.
post liked by: PAK, Pancho P
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Vidar Dale Fjeld wrote:29 Oct 2021, 11:19 Uten at jeg har tall på dette så mener jeg at der er vi dårlige, og får mange brudd imot. Vi berger oss ofte mot mindre gode lag, men sliter mot de beste, spesielt den siste tiden. Derfor ville jeg hatt inn en jordfreser som anker og som besitter ferdigheter/teknikk med ball.
Slik United spiller i dag så er jeg helt enig med deg i at dette er et av de store ankepunktene. Så en video på TIFO football (anbefales!) vedrørende dette, der det ble påpekt at McTominay ikke har de ferdighetene som kreves i denne rollen.

Men om ballen skal gå via vårt anker, så er det vel egentlig en indikasjon på at United ønsker å frakte ballen fremover via den sentrale midtbanen på generelt grunnlag. Det er jo ingen fasit på spillestil, men slik jeg ser det så har veldig mange lag spesialisert seg på å ta brodden av en slik type fotball. Det skulle vært interessant å se en oversikt over hvor på banen brudd som fører til mål oppstår; jeg mistenker at det tallet vil vise at det er høyrisikosport å spille fotball på den måten når man ikke har en klar plan for veien videre. Guardiola har jo f.eks "løst" dette ved å spille med tre anker i oppbyggingsfasen (Walker og Cancelo går inn sammen med Rodri).

Personlig er jeg ingen stor fan av dette, jeg foretrekker (helt subjektivt) en mer vertikal måte å spille fotball på, ettersom jeg mener det krever så ekstremt mye av spillerne for å faktisk spille com Man City gjør. Vi så jo under LvG hva som skjedde når laget ikke hadde de kvalitetene som skulle til for å spille ut motstanderen (en av grunnene til at jeg er skeptisk til Ten Hag).

De siste ti årene er det vel bare City som har hatt stor suksess med å bruke disse spielführerne sentralt på midten, og selv de har fokusert på å involvere De Bruyne høyere opp i banen. Liverpool, Leicester og Chelsea vant ligaen med en duo/trio på midten som først og fremst hadde enorm kapasitet, og som helst ikke skulle motta ballen feilvendt så ofte.
post liked by: Ryder, PAK, Pancho P, Pangaea, RaoulDuke, Pink Final, Blodfink
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Kjempegode innlegg @Harry Greaves. Veldig interessant å lese fra noen som faktisk har erfaring med dette som trener.

I en 3-4-3 formasjon så er vi avhengig av god kvalitet på de som i realiteten er vingbacker. De må hjelpe til i forsvar, for mange lag kommer til å prøve å få ytre midtstopper ut på løpetur for å skape rom sentralt. Samtidig må de også bidra offensivt for å skape bredde og understøtte angriperne. Shaw kunne sikkert klart den jobben siden han allerede er opp og ned venstresiden hele tiden og ifølge analysen til Miram (?) i en video tidligere så er han vårt viktigste oppspillspunkt/link. Verre på høyre med AWB, men mulig Lingard hadde passet bedre. Han jobber vertfall sokkene av seg.

Men nå blir jo dette bare teoretisk og høyttenking. Og med et slikt skifte så forsvinner på en måte en av våre offensive spillere ned som midtstopper, så med tanke på at vi har så mange gode offensive spillere, så blir det større misnøye pga mindre spilletid. Føles ikke akkurat riktig å bruke Rashford f.eks. som en impact-spiller fra benken. Samme med Greenwood.

Synd Matic ikke helt har beina lenger til å spille sentralt, vertfall som det ankeret vi trenger, han har spilleforståelsen og defensive fibre som vi trenger der. Litt rart han ikke har fått spille mer egentlig. Hva vi skulle gjort for å ha en "prime" Carrick tilbake igjen... *sukk* Det ble jo sagt litt flåsete, men ikke helt uten grunn, at Sir Alex til tider spilte med en 4-Carrick-5 formasjon :D
post liked by: Pancho P, Pink Final, PAK
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Får jeg lov til å si det var interessant å se oss stille opp i 3-4-3 med nesten samme laget jeg så for meg her, og så vinner vi? Haha. Herlig med en seier (jeg tør å si det, sant... ikke ALTFOR overtroisk). Til og med Ronaldo + Cavani på topp. Problemet blir jo at kantene våre forsvinner ut, og vi har tross alt et drøss med topp, topp spillere som passer i de rollene, i Rashford, Greenwood, Sancho og også Martial. Men akkurat nå må vi bare gjøre det som fungerer, og hvis dette gjør susen, så for all del kjør på videre.

Oi! Der ble det 3 gitt! :love:
post liked by: red, PAK, Pink Final

Deleted User 480

Jeg biter meg kanskje sjøl i halen, som Pogba-fan I utgangspunktet. -Men, skal vi adressere elefanten I rommet: Vi er bedre uten Pogba.
post liked by: Pink Final

Deleted User 430

Canto wrote:30 Oct 2021, 21:27 Vi er bedre uten Pogba.
Bortsett fra enkeltkamper, så har vi vært det siden han signerte..
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Litt artig å lese tabellen over antall pressforsøk fra alle lag som spilte lør/søn sist helg. Wolves-Everton ikke med, de spilte i går.

Palace presset soleklart mest av alle lag og lyktes jo godt mot City, hadde jo også 1 mann mer på banen halve kampen riktignok.

Ellers så viser antall pressforsøk og resultatet i kampen liten sammmenheng. Færre pressforsøk gir seier, mange pressforsøk gir seier osv.

United presset dobbelt så mye mot Spurs enn det de gjorde mot Liverpool btw.

Chelsea presset ganske lite. Men hadde også 69% ball.
LUHG!
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

Største feilen klubben vår gjorde var å selge Daniel James til Leeds, han hadde begynt å få riktig DNA i kroppen.
Og fikk han beskjed ang arbeidsoppgaver fra OGS eller andre i trener timet, så gjorde han denne jobben 110% hele tiden. Greit han var ikke verdens beste fotball spiller. Men han gode den jobben han var satt til.
Kav vi si det om alle spillerne i tropen?
Men å sette sammen ett lag, må man også ha «Grovarbeider» Se på Fred & AWB de løper til krympa tar dem. Og ikke si at de har flest ball tap, eller dårligere innlegg. Det er det flere i klubben som har!

 Men hvis vi er Manchester Supportere, så SKAL vi ikke rekke ned på spillere, OGS og de andre trenerne i teamet. 
VI SKAL STØTTE DEM I TYKT OG TYNT, gjør v ikke det er vi IKKE ordentlige supporter

Siste ting du/dere som kommer med OleUte, hvordan hadde dere gjort dere i manager stolen, og ikke i sofaen hjemme?

Garanter dere ville ha blitt kastet ett én kamp, eller allerede etter 1 kamp, eller etter 1. pause




User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8985

Å selge Daniel James var absolutt en riktig avgjørelse. Man kan fint ha grovarbeidene i troppen, det er nødvendig. Men disse må også ha grunnleggende ferdigheter som pasninger, mottak, innlegg og avslutningsferdigheter. Fakta er at Daniel James mangler alle fire. Han løper mye og han løper fort. Men det er også det han har å bidra med. Daniel James hadde for eksempel ikke passet inn i Liverpool, City, Chelsea, Tottenham, Leicester eller Arsenal for den saks skyld heller. Som kantspiller i PL må man være en trussel, og jeg kan ikke si jeg ville blitt særlig nervøs av å ha James mot DDG 1v1.

Dette handler ikke om å rekke ned på spillere, men å diskutere fotball, fotballspillere og fotballklubber. Da er absolutt innenfor å hevde at visse spillere ikke er gode nok. Jeg ønsket absolutt at Daniel James skulle gjøre det bra da han spilte for oss, men jeg var fortsatt fullstendig klar over hans mangler samtidig. Jeg ønsker at Paul Pogba skal prestere for oss, jeg vil fortsatt ha han ut av klubben på grunn av totalpakken Pogba tilbyr.

Tilslutt, jeg ønsker også at OGS skal lykkes i United. At United skal spille fin fotball og vinne titler med han ved roret. Men jeg tror at Solskjær har tatt klubben så langt han klarer, og jeg hyller Solskjær for jobben han har gjort! Også kan jeg ikke snakke for andre enn meg selv når det kommer til "sofacoaching", men jeg er ikke manager i Manchester United, det er OGS. Jeg ser på det som en grunnleggende rettighet vi supportere har å mene at manageren ikke er god nok. Skal absolutt alle være glade og fornøyde hele tiden blir det fort jævlig kjedelig å diskutere her inne.

Litt off-topic, men følte det var greit å svare deg der @Cola2.
post liked by: red, Cola2, Pangaea
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Cola2
Donor
Posts: 767
Joined: 18 Sep 2021, 04:33
Liker gitt: 5039
Liker mottatt: 1549

messilingard wrote: 02 Nov 2021, 13:33 Å selge Daniel James var absolutt en riktig avgjørelse. Man kan fint ha grovarbeidene i troppen, det er nødvendig. Men disse må også ha grunnleggende ferdigheter som pasninger, mottak, innlegg og avslutningsferdigheter. Fakta er at Daniel James mangler alle fire. Han løper mye og han løper fort. Men det er også det han har å bidra med. Daniel James hadde for eksempel ikke passet inn i Liverpool, City, Chelsea, Tottenham, Leicester eller Arsenal for den saks skyld heller. Som kantspiller i PL må man være en trussel, og jeg kan ikke si jeg ville blitt særlig nervøs av å ha James mot DDG 1v1.

Dette handler ikke om å rekke ned på spillere, men å diskutere fotball, fotballspillere og fotballklubber. Da er absolutt innenfor å hevde at visse spillere ikke er gode nok. Jeg ønsket absolutt at Daniel James skulle gjøre det bra da han spilte for oss, men jeg var fortsatt fullstendig klar over hans mangler samtidig. Jeg ønsker at Paul Pogba skal prestere for oss, jeg vil fortsatt ha han ut av klubben på grunn av totalpakken Pogba tilbyr.

Tilslutt, jeg ønsker også at OGS skal lykkes i United. At United skal spille fin fotball og vinne titler med han ved roret. Men jeg tror at Solskjær har tatt klubben så langt han klarer, og jeg hyller Solskjær for jobben han har gjort! Også kan jeg ikke snakke for andre enn meg selv når det kommer til "sofacoaching", men jeg er ikke manager i Manchester United, det er OGS. Jeg ser på det som en grunnleggende rettighet vi supportere har å mene at manageren ikke er god nok. Skal absolutt alle være glade og fornøyde hele tiden blir det fort jævlig kjedelig å diskutere her inne.

Litt off-topic, men følte det var greit å svare deg der @Cola2.
Takker for fornuftig sva fra deg, du er bant de personene jeg lærer, og leser dine innlegg.
Men er enig i ar farten tll James var han største Force, men alle lag trenger sånne spillere som følger instruksjonen til Manageren
Vi har vel noen enkelt spile, uten å nevne navn, ikke gjør dette og har en oppførsel på banen som ser, og virker negativ på de rundt seg

Deleted User 480

Jeg er enig med @Cola2 angående salg av Daniel James. Jo, han var ujevn og hadde noen dårlige kamper. Det og kunne springe fra fanden på flatmark, er dog en veldig verdifull egenskap. Han sto på og var fornøyd med å være innbytter. Det også gode egenskaper. Han hadde også en del gode pasninger inn i boks, men ingen til å omsette dem - og det var ikke James' feil.
post liked by: Cola2
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

I tillegg til farten, så var James et arbeidsjern. Han skapte riktignok som regel ikke allverden framover, men jeg synes likevel han var en nyttig spiller å ha i troppen, og minte litt om Park. Når vi har to kanter som egentlig ikke jobber særlig hjemover, er det lett å bli sårbare for raske spillvendiger eller doblinger mot Shaw/AWB. Med James i stallen, så hadde Solskjær et taktisk valg som kunne hjelpe mot dette i visse kamper. Hadde f.eks. ikke forundret meg om han spilte i den type kamp som mot Liverpool og City.

Så skal det sies at han har vel ikke akkurat satt fyr på Leeds, for å bruke det litt merkelige uttrykket, men absolutt en bra spiller, selv om vi selvsagt har mange andre som er langt mer talentfulle.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Vi har en spiller i troppen med mange av de samme egenskapene, bare at han er en betraktelig bedre fotballspiller, nemlig Jesse Lingard. Ble mye brukt av Mourinho nettopp av samme grunn; fordi han gjorde det han fikk beskjed om og ikke jukset med det defensive arbeidet.
Nå synes ikke jeg at Lingard bør være en startspiller for oss på sikt, men skjønner lite av at han ikke har fått sjansen de siste kampene.
post liked by: Pwint, JørgenT
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Det er ett av problemene med OGS etterhvert, begynner å se litt rotete ut, akkurat som under forgjengerne så faller korthuset sammen. Noen selges, noen kjøpes, men sitter konstant på benken. De formsvake spiller alt osv. Skjønner ingenting av taktikken bak dette.
post liked by: Pangaea
LUHG!
Post Reply