Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Vidar Dale Fjeld

Hei Pink :-)Var ikke mening å være vrang, men kanskje litt dårlig forklart av meg? Ser at du nå sammenfaller strategi og taktikk som det "samme" og kanskje gjorde du det fra starten av også? Jeg tenkte mer her at strategi var noe en tok tak i underveis i en kamp og på den måten prøvde å forandre et kampbilde/problemer. Så kan en selvfølgelig si at en grunnplan i ditt spill er en strategi, og det er det jo forsåvidt, det er det du har valgt å møte dine motstandere med. Et motstanderlag vil ikke gi Rashford for mye rom, like lite som en ikke vil at City og Liverpool skal beleire område rundt vår egen sekstenmeter. Da ta du grep for å prøver å forhindre dette. Dette selvfølgelig i alle spillets faser, enter du prøver å bryte ned en motstander eller å forsvare deg. Så er du til syvende og sist prisgitt hvilke elleve du sender utpå for å iverksette strategien du har valgt. Da tenker jeg at de som vinner og som kjemper i toppen av diverse ligaer er den/de beste taktikere, da de har klart å sette sammen et lag som utfører hans taktikk til nesten det "fullkomne". I de beste perioder under Ferguson var vi litt av alt. Vi kunne være ballbesittende og vi kunne angripe med like stor selvfølgelighet. Men i den tiden hadde vi de beste midtstopperne som var å oppdrive. Akkurat der har vi langt igjen. Skulle ønske meg hurtigere stoppere og med større ro og overblikk. Maguire har skuffet meg, og Lindeløf er en "nødløsning" Men her kan vi være uenige om faser og små detaljer uten at en blir "halshugget! av andre brukere. Det tar seg opp her inne nå synes jeg. All honnør til våre "nye" også!
User avatar

Captain Marvel
Posts: 97
Joined: 16 Dec 2019, 15:42
Liker gitt: 4
Liker mottatt: 17

Mener vi bør gjøre som René Meulensteen sa i en United artikkel her om dagen. Flytt Pogba opp til 10 rollen. Mata var jo en favoritt blant mange for noen år tilbake i den rollen,men ble brukt lite der dessverre. Men nå er han også dessverre blitt for treig og ikke den samme spilleren han en gang var. Synes han var en av verdens beste i den rollen for noen år tilbake. Spesielt i Chelsea.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Ryder wrote: 19 Dec 2019, 13:45 Har lagt merke til at City scorer enormt mange mål etter at de skaper overtall på kant, kommer til dødlinja og legger hardt og lavt inn med spisser som møter på første og/eller bakre stolpe. Det går fort, og spissene har som regel en meter på forsvareren når innlegget kommer. Åpenbart veldrillet mønster.

Angriperne til United får ofte kritikk for manglende bevegelse, men jeg legger også merke til at midtbanespillerne våre så å si aldri går på løp inn i boksen. Vi står med skarve tre ligamål (2 av McTominay og 1 av Pereira) fra midtbaneposisjon. Det er lett å forsvare seg mot f.eks at Martial møter, dersom ingen midtbanespillere går i rommet han forlater.

Liverpool har heller ikke mange mål fra sine midtbanespillere, men de har til gjengjeld mange assists fra sidebackene. Hos oss besørges stort sett alle mål og assists av enten Rashford, Martial eller James (en hver fra McT og Pereira). Våre sidebacker er heller ikke spesielt offensive av seg, de kommer sjelden helhjertet og de kommer først når motstanderen er godt etablert.
Det er her United må forbedre seg rett og slett, må ha flere på løp inn i farlige områder, og man må ha flere innlegg fra backene, ofte har vi kun 1 spiller inne i 16-meteren når innlegget blir slått.

Har sett at det er 2-3 spillere i boksen også, men ofte kun spissen. Og sjeldent innlegget treffer medspiller i tillegg, så i grunn er det stort forbedrings-potensiale på alle bauger og kanter...

Vi er jo generelt tannlause på dødballer også. Vi har vel ikke scoret mål etter hjørnespark så langt i år...
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

Fikk ikke sett Watford matchen men, skjønte at det var de samme utfordringene som før.

Personlige feil, for omstendelige og langsomme i det oppbyggende spillet, og mangel på en plan B.

United og Solskjær får med rette kritikk for spillet mot lag som ikke har så mye ball.
Det virker planløst, selv om det garantert legges taktiske planer før hver match.
Kieran McKenna gikk nylig ut å sa nettopp det.
Bl.a gjengitt i Manchester Evening News

https://www.manchestereveningnews.co.uk ... s-17444785

Kieran McKenna blir omtalt som den taktiske hjernen i trenerteamet.

https://www.foxsportsasia.com/football/ ... -the-club/

Det spørs om ikke Solskjær må hente inn mer taktisk ekspertise.

Så må det legges til at United mangler bedre spillere i noen av de mest strategiske rollene, bl.a den såkalte pivot rollen.
Men, nye spillere alene løser neppe det statiske spillet United sliter med mot lag som legger seg bak for å kjøre kontringer.
Det United viser i possesion spillet minner stygt om tiden under van Gaal.
Det er null framdrift.
De tre punktene [mention]messilingard[/mention] postet virker fraværende hos United.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
messilingard wrote: 20 Dec 2019, 11:27 1. Trykk i boks ved innlegg. United er fryktelige passive i motstanderens boks ved innlegg. Savner dype løp fra spesielt McTominay samt den som spiller som offensiv midtbane. Flere og tydeligere bevegelser fra Martial samt motsatt kant.
2. Vending av spillet. Ser det fryktelig ofte at vi setter oss fast på den offensive tredjedelen og deretter spiller støtte. Når vi deretter skal vende spillet så blir gjerne ballen spilt fra back ->stopper -> stopper->back. Klarer vi å vende spillet hurtigere vil i større grad tvinge motstandere til å sideforsyve og på et tidspunkt vil det åpne seg større rom som vi kan utnytte.
3. Samhandling. Begynn å bruk gode gamle "pass and move". Få ned antall touch og kjør opp tempoet i kampen. Rene Meulensteen hadde ekstremt fokus på dette for noen sesonger siden i pre-season. I begynnelsen av sesongen så Cleverley og Anderson ut som Xavi og Iniesta til tider. Hvis man stort sett benytter seg av og maks to touch og vi har motsatte og flere bevegelser er det så godt som umulig å stanse.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Manchester United har ikke den type spillere som evner å styre spillet med ett og to touch, samtidig som de skal åpne opp et lavtliggende kompakt lag Til det trengs de spillertyper som behersker dette. Og der har vi nær sagt "ingen" I sine beste stunder var Mata det, Pogba i gode stunder og tildels Fred, men i mindre grad. Dette handler om overblikk og vite hvor neste pasning skal før du mottar ball. Når de vi har bruker flere touch og trenger tid til å se spillets gang er vi i mine øyne ved vårt største problem. Mangel på spillere som behersker dette spillet som Ole vil at vi skal utføre. Ole vil ha energi, teknikk, oversikt og evne til å dra av en spiller eller to i det oppbyggende spillet, og dermed selvfølgelig skape større rom for våre angripere og offensiv midtbane/kant/backer. Vi er langt unna dette. Vi har ikke gode nok relasjoner offensivt med våre backer og kanter/indreløpere. Vi blir avventende i forhold til de beste, i den forstand at vi gjør det saktere i alle spillets faser, foruten rene kontringer. City er for meg det beste laget til dette. Og Liverpool har det desidert beste kollektivet totalt sett.

Vår midtbane er i mine øyne en av de dårligste i ligaen til samhandling og felles forståelse av det oppbyggende spillet. Tar vi med at våre backer ikke er "kreative" nok blir det til at spillet går på det "sikre" og dermed forutsigbart. Vi blir lett å demme opp for av lavtliggende lag. Vi har mange "gode" spillere som ikke passer sammen. Så får vi se hvordan Ole løser dette i de kommende overgangsvinduer. Hver for seg er de tre sist ankomne spillere gode, men de utfyller ikke resten av spillere som en enhet...vi har for mye hummer og kanari. Og jeg vet ikke om Ole ser det i sin iver på "the united way" Men dette er bare mine tanker...men jeg ser ikke relasjoner spillerne imellom.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Vidar Dale Fjeld wrote: 23 Dec 2019, 09:54 Manchester United har ikke den type spillere som evner å styre spillet med ett og to touch, samtidig som de skal åpne opp et lavtliggende kompakt lag Til det trengs de spillertyper som behersker dette. Og der har vi nær sagt "ingen" I sine beste stunder var Mata det, Pogba i gode stunder og tildels Fred, men i mindre grad. Dette handler om overblikk og vite hvor neste pasning skal før du mottar ball. Når de vi har bruker flere touch og trenger tid til å se spillets gang er vi i mine øyne ved vårt største problem. Mangel på spillere som behersker dette spillet som Ole vil at vi skal utføre. Ole vil ha energi, teknikk, oversikt og evne til å dra av en spiller eller to i det oppbyggende spillet, og dermed selvfølgelig skape større rom for våre angripere og offensiv midtbane/kant/backer. Vi er langt unna dette. Vi har ikke gode nok relasjoner offensivt med våre backer og kanter/indreløpere. Vi blir avventende i forhold til de beste, i den forstand at vi gjør det saktere i alle spillets faser, foruten rene kontringer. City er for meg det beste laget til dette. Og Liverpool har det desidert beste kollektivet totalt sett.

Vår midtbane er i mine øyne en av de dårligste i ligaen til samhandling og felles forståelse av det oppbyggende spillet. Tar vi med at våre backer ikke er "kreative" nok blir det til at spillet går på det "sikre" og dermed forutsigbart. Vi blir lett å demme opp for av lavtliggende lag. Vi har mange "gode" spillere som ikke passer sammen. Så får vi se hvordan Ole løser dette i de kommende overgangsvinduer. Hver for seg er de tre sist ankomne spillere gode, men de utfyller ikke resten av spillere som en enhet...vi har for mye hummer og kanari. Og jeg vet ikke om Ole ser det i sin iver på "the united way" Men dette er bare mine tanker...men jeg ser ikke relasjoner spillerne imellom.
Veldig enig i dette. Flere sammenligner det vi presterer om dagen med LVG-fotballen, men jeg mener det er en vesensforskjell. Da var det tydelig at de ønsket å spille sånn, og at de tok seg god tid med vilje. Nå er det tydelig at de har fått beskjed om å øke tempoet og intensiteten - du ser at spillerne som regel leter desperat etter offensive, progressive løsninger - men at det faller gjennom av flere årsaker. Én av dem er ferdighetsnivå, forsøkene på entouch-kombinasjoner strander ofte på dårlig utførelse. Den andre er manglende relasjoner/manglende drilling. Det virker ikke som om spillerne vet hva medspillerne vil foreta seg, bevegelser settes i gang for seint, noe som fører til at ballfører alltid må bruke to-tre sekunder på å orientere seg i stedet for å spille på instinkt og etter "muskelminne".

Det som forundrer meg mest med denne sesongen, er hvordan OGS virker vaksinert mot å forsøke ulike tilnærminger, etter at han skiftet formasjon konstant forrige sesong. Det er jo ikke sikkert det vil fungere, men når det går galt gang etter gang etter gang, forstår jeg ikke hvorfor han ikke prøver noe nytt. Kanskje har han ventet på å prøve Pogba i tierrollen i 4-2-3-1 , men jeg tør ikke vedde på det...
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Om dette stemmer så er det jo alarmerende:

LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16750

Vidar Dale Fjeld wrote: 23 Dec 2019, 09:54 .....ikke er "kreative" nok blir det til at spillet går på det "sikre" og dermed forutsigbart. Vi blir lett å demme opp for av lavtliggende lag. Vi har mange "gode" spillere som ikke passer sammen. Så får vi se hvordan Ole løser dette i de kommende overgangsvinduer
Enig i hele innlegget ditt, god beskrivelse.
United mangler helt klart de rette spillerne i flere posisjoner.
Akkurat det har jeg håp om at Solskjær klarer å løse.

Jeg er mer usikker på det taktiske.
De samme feilene gjøres igjen og igjen.

1 Det er mangel på bevegelse uten ball.
Bl.a derfor går også det oppbyggende spillet så sakte.
2 Angriperne står feilvendt, og omtrent alle United’s angripere er bedre rettvendt.
Om man ser på Liverpool har også de to angripere som helt klart er best rettvendt. Lfc klarer å utnytte Mané og Salah også mot etablert.
3 Gjenvinning av ball skjer for dypt i banen som Eide belyser i dagens United.no artikkel.
Ballen må vinnes høyere, hele laget må stå høyere og presse høyere.
Akkurat dette er Liverpool gode på, og det er vel også en av grunnene til at de får utnyttet Mané og Salah så bra?
United var gode på det i starten av Solskjær’s tid.
4 United har lite folk i og rundt motstanders straffefelt.
Laget ligger dypt, det er mange mann bak ball.

En liten kommentar til sammenligningen med LvGball.
Selv om van Gaal hadde en helt annen og mye tydeligere filosofi enn Solskjær, synes jeg angrepsspillet mot etablert ligner veldig.
Det er få folk foran ballfører og ‘håndballangrep’ der ballen går fra side til side i det evinnelige på jakt etter åpning i motstanders forsvar.
Fryktelig frustrerende å se på.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Ryder wrote: 23 Dec 2019, 11:19 du ser at spillerne som regel leter desperat etter offensive, progressive løsninger - men at det faller gjennom av flere årsaker.
Ja, og sånn har det vært i flere sesonger mener jeg. Det er ikke et lag dette, det er hver mann for seg, de ser virkelig ikke ut til å ane noe om hvordan de skal spille sammen.

Problemene offensivt har vært der for alle managere siden SAF egentlig. Jeg har i alle fall savnet offensiv samhandling i 6 år nå. Det fungerte ikke alltid med Ferguson heller, men han sørget stort sett for å ha en goalgetter i laget, RvP-kjøpet var et bevis på dette. LvG fikk ikke kjøpt spiss i følge ham selv, Mourinho hentet Zlatan, det fungerte tidvis, da så man i alle fall hvor ballen skulle.

Moyes mista garderoben og fikk ikke inn spillere...

I år forsvant flere offensivt viktige spillere, uten at andre erstatninger enn James kom inn...

Jeg håper Ole og teamet prøver noe annet mot etablert forsvar snart jeg også. Men jeg ser ikke helt hva de skal finne på. Man har de spillerne man har uansett formasjon, forsterkninger må til...Jeg tror Solskjær får en lettere jobb med bedre tropp. Det sier seg jo selv, selv om taktikk og system er viktig, så er troppens kvalitet også veldig viktig.

Men litt i stuss over hvor Ole og teamet hans vil...
LUHG!
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Klart han får det lettere med en bedre tropp, da kan han jo bare si at den som ikke yter 100% er på benken neste kamp, men nu vet de 11- 12-13 beste at han ikke har noe alternativ og dem spiller uasett neste kamp. Tar man L-pool så er inntensiteten på gutta der 90 % bedre en MU sine gutter og det har nok med at Klopp ikke godtar at noen dabbe rundt under kamp. Men trur ikke det hjelper å gi OGS fyken nu har ikke noe tru på at Posc klarere å få noe mere av de bortskjemte MU spillerene. God Jul til alle MU fans så får vi håpe på et lite jule under i januar.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

pixma wrote: 23 Dec 2019, 13:57 Klart han får det lettere med en bedre tropp, da kan han jo bare si at den som ikke yter 100% er på benken neste kamp, men nu vet de 11- 12-13 beste at han ikke har noe alternativ og dem spiller uasett neste kamp.
Godt poeng, og det verste er at når det samme laget blir brukt to ggr på rad så vinner de ikke...Har vel ikke klart det i årets sesong....
LUHG!
User avatar

RaoulDuke
Grunnlegger
Posts: 924
Joined: 28 Jul 2018, 13:29
Liker gitt: 118
Liker mottatt: 773

Noen kjappe tanker.
- Mangler en spiss som takler å spille med ryggen mot mål. Martial takler det bare delvis. Rashford takler det ikke spesielt bra. Salah og Mane i Liverpool er egentlig ganske like Rashford og James, men vi har ingen som ligner Firminio. Han er undervurdert.
- Altfor få løp inn i boks. Spesielt mot første stolpe på innlegg. Selv om innlegg ikke er av ypperste kvalitet, så er det heller ikke spillere der som kan ta imot. Jeg har samlet opp en rekke screenshots fra kamper som beviser mangel på løp inn i boks.
- Dårlig press. Står ofte å venter på at motstander skal komme med ball inn på vår banehalvdel. Det er safere enn å drive å løpe og presse selvfølgelig.
- Mangel på plan B. Solskjær og trenerteamet ser ikke ut til å kunne endre kampbildet utderveis. Så når man slipper inn først er man fu**ed.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18063

Litt om Arteta`s taktikk fra en Arsenal-fan:

LUHG!

Vidar Dale Fjeld

Her ligger mye av suksessen som Liverpool benytter. Veldig involverte backer i det oppbyggende som gjør det vanskelig for motstander til å presse "overalt"...samtidig er backene ekstremt flinke til å vri spillet motsatt vei. Før i gamle dager stod du back og forsvarte det defensive. I dag er de viktige brikker i det oppbyggende og må dermed beherske langpasninger og være "kreative" i tillegg. City er også gode på dette, dog i mindre grad...vi er dessverre dårlig i akkurat dette. Forøvrig er det bare å gi Williams fast plass på høyrebacken, så kan Shaw avlaste. Williams er mye bedre på selve fotballspillet(klokskap)
User avatar

offside
Posts: 1305
Joined: 25 Feb 2019, 20:55
Liker gitt: 581
Liker mottatt: 1250

RaoulDuke wrote: 23 Dec 2019, 23:38 - Mangel på plan B. Solskjær og trenerteamet ser ikke ut til å kunne endre kampbildet utderveis. Så når man slipper inn først er man fu**ed.
Det er vel der jeg er mest skeptisk til Soskjær, det er den taktiske evnen for å kunne endre kampbildet underveis. Det er litt sånn når vi går ut i kamp, enten går det bra eller så går det ikke så bra...
Post Reply