Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Vidar Dale Fjeld wrote: 05 Jan 2020, 16:40 samtidig er backene ekstremt flinke til å vri spillet motsatt vei.
Støtter dette. United kjører mye i ei fil rett opp langs kanten, og så avsluttes det ofte med et blokkert innlegg...Det er forsøk på trekant-spill, det er nok en del av den offensive taktikken, men sjeldent vi kommer løs og får satt opp kantspiller uhindret, derfor blir mye blokkert...

Når har AWB eller Shaw vridd spillet, slått en diagonal langpasning? Mulig jeg har gått glipp av noe. Men tror ikke det?

Williams er klart førstevalg for min del og, løp faktisk opp Traore og blokkerte en crosser, med en nydelig sklitakling. Han er fotballsmart, helt klart. Overgår Shaw lett.

Edit: Jeg er klar over at United.no hadde statistikk over backene, på en rekke faktorer, og Shaw kom bedre ut av det enn Williams på noen av disse. Men jeg foretrekker Williams, han vil mer, sånn ser det i hvert fall ut rent visuelt.

Igjen: Shaw så ut som om han kunne gjøre som han ville før beinbruddet, men den taklingen ødela mye for ham tror jeg. Dypt tragisk i grunn...
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Veldig bra episode av United We Podkast med taktikk-ekspert Øyvind Eide:

https://podcasts.google.com/?feed=aHR0c ... IARAE&ep=6

Han ønsker jo åpenbart ikke å si det, men han ser overhodet ingen plan i det etablerte angrepsspillet til United...

Mange interessante momenter både når det gjelder taktikk og spillertyper.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Wow! :dead:

User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Ryder wrote: 04 Feb 2020, 13:34Wow
Det er faktisk så dårlig stelt ja...Godt å få det svart på hvitt...Langt mellom sjansene...og artigheter i boksen...
LUHG!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Vi har altså scora i kun 1 PL-kamp siden kalenderen skifta til 2020...Mot Norwich.

Leste noe om at det skulle trenes på offensivt spill i Spania i vinterpausen nå.

Så får vi se da, om vi ser noen progress mot Chelsea om 8 dager.

Vinn eller forsvinn fra topp 4 den mandagskvelden for Solskjær&Co.

Jeg liker at OGS holder på troen om 4.plass, selv om det ville vært trist og merkelig om han gikk ut og sa at toget har gått selvfølgelig...

Vi må jo også forbi Mourinho-Spurs, Sheffield og et revitalisert Everton under Ancelotti.
LUHG!

Screwd
Posts: 18
Joined: 08 Aug 2018, 21:00
Liker mottatt: 1

Ancelotti har jo fått til mer med Everton på en måned enn solskjær har gjort på over ett år i United da så.
Og da tenker jeg ikke kun på resultater, men mer på en klar spillestil og plan både defensivt og offensivt.
Selv dødballene har han fikset, for der var Everton helt elendige når han kom. Mens vi fremdeles ser rådville ut både på defensiv og offensiv dødball 😂
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Sett i etterkant, så skulle nok United gått for en italiener når Ferguson gav seg. Min påstand er at ingen land utdanner bedre managere enn Italia. Og Ancelotti - Diplomaten - er en av de beste fra halvøya.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

At Man United sliter med offensiv samhandling under Solskjær kan ingen benekte.

Men, stemmer de tallene [mention]Ryder[/mention]?

Andre kilder som WhoScored oppgir:

United har 14,9 skudd per match - 4 flest i PL.
Bak City 19,9 - Chelsea 16,3 - Liverpool 15,6 - foran resten.

United har 6,7 skudd i straffefeltet pr match - 10 flest i PL.
Bak City 11,4 - Liverpool 10 - Chelsea 9,7 - Leicester 7,7 - Everton 7,7 - Aston Villa 7,2 - Wolves 6,9 - Watford 6,8 - Norwich 6,8.

United har 1 skudd i 5 meter pr match -
10 flest i PL

Bak City 2,2 - Burnley 1,7 - Soton 1,5 - Everton 1,4 - Brighton 1,3 - Liverpool 1,2 - Leicester 1,2 - Wolves 1,2 - Chelsea 1,1.

Som sagt, ingen nekter for Uniteds problemer i angrep.
Men, ulike kilder oppgir ulike tall.
At United er verst i PL blir å krisemaksimere mener jeg.

Statistikk på skudd per kamp behøver ikke nødvendigvis si så mye om angrepsspillet.
At antall avslutninger inne i boksen sier noe om det oppbyggende spillet er en sannhet med modifikasjoner.
Det sier vel så mye om effektivitet.
(Ref Burnley og skudd i 5 meter’n).

Om man velger å se på forsvaret, så slipper United til fjerde minst skudd i mot.
United har forbedret dette feltet med rundt 22-23 % siden ifjor.

Det jeg prøver å si er:
Alt er ikke helsvart med Solskjær.

Det er så lett å sitte å kritisere.
Å mene at omtrent enhver annen manager hadde gjort det bedre.
Det vet ingen av oss.

Vi har hatt van Gaal.
Under ham hadde United det laveste antall avslutninger så lenge slikt har blitt talt opp og arkivert.

Under Mourinho slapp United til masse skudd i mot.
Uten David de Gea hadde det blitt 6 plass, og ikke 2 plass i 2017/18.

Innrømmer at ting ikke ser bra ut mot etablert forsvar.
Men, stemmer de tallene fra den Sheff United siden?
Med påfølgende krisemaksimering.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Deleted User 108

Vi må skryte av å være jævlig effektive da når bare 5 lag har scoret flere mål enn United når ingenting fungerer framover og vi fyrer av desidert færrest skudd, ingen samhandling og alt rævva. Snedige greier. Vi kommer til å score 1000 mål da når alt fungerer etter hvert😂

Screwd
Posts: 18
Joined: 08 Aug 2018, 21:00
Liker mottatt: 1

Mcilroy wrote: 10 Feb 2020, 10:40 Vi må skryte av å være jævlig effektive da når bare 5 lag har scoret flere mål enn United når ingenting fungerer framover og vi fyrer av desidert færrest skudd, ingen samhandling og alt rævva. Snedige greier. Vi kommer til å score 1000 mål da når alt fungerer etter hvert😂
Så du mener med andre ord at vi spiller fantastisk fotball og at den offensive samhandlingen er bra?
Siden du fremlegger det på den måten som du gjør.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Jeg klarer fremdeles ikke å fatte at det er mulig å finne så mange unnskyldninger for en manager som har bevist det gang på gang at han ikke har noe i PL å gjøre.
Eneste han har fått til så langt i klubben er å senke forventningene til fansen og komme med unnskyldninger om hvorfor han ikke har skyld i noe som helst som foregår som er negativt.

Som du skriver Pink så har vi blitt bedre defensivt, men det er skulle vel bare mangle når vi faktisk har byttet ut en gammel ving med en høyre back på høyre back plass, som forøvrig er tett oppunder verdens dyreste back. Og han spiller oftere enn ikke med 2 defensive backer i Shaw og AWB.

Og at han kjøpte verdens dyreste midtstopper. Og selv da har han faktisk prestert å gjøre oss dårligere på dødballer, både offensivt og defensivt.
Så jeg kan ikke si at jeg er fryktelig imponert over akkurat det. Hvis det er målet så kunne vi vel heller gitt jobben til Pulis, Big Sam eller lignende da, for da hadde vi også fått skikk på dødballer.


Det at man ikke vet om noen andre managere hadde gjort det bedre er vel heller aldri en grunn til å holde på ett så totalt feil valg som Solskjær er.
Og hvis man ser på historikken etter SAF så har jo andre managere gjort det bedre. Han er soleklart den dårligste så langt i post SAF perioden.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Pink Final wrote: 10 Feb 2020, 08:25 Men, stemmer de tallene
Prosentandelen av skudd inne i boksen ift til skudd totalt kan vel stemme, siden det er prosentandelen United ligger lavest på i følge Blades-siden? Synes tallene ser ganske like ut som WhoScored sine?

At lag har mindre skudd totalt, men større prosentandel inne i boksen enn United.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Hehehe, denne var ganske morsom. Omhandler skudd.

LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Blodfink wrote: 10 Feb 2020, 13:12
Pink Final wrote: 10 Feb 2020, 08:25 Men, stemmer de tallene
Prosentandelen av skudd inne i boksen ift til skudd totalt kan vel stemme, siden det er prosentandelen United ligger lavest på i følge Blades-siden? Synes tallene ser ganske like ut som WhoScored sine?

At lag har mindre skudd totalt, men større prosentandel inne i boksen enn United.
Ja, det er prosentandelen som er lavest, ikke antall skudd i boksen. Det sier derfor ikke f.eks at United skaper færrest sjanser, men det forteller at de ikke klarer å omsette spillemessig overtak til store målsjanser. Sjanseskapingen står ikke i forhold til dominansen.

Så det er egentlig bare en bekreftelse på det vi alle ser. Men kanskje enda litt mer tydelig enn jeg hadde trodd.

Husker hvordan Liverpool, særlig under Rodgers men også tidlig i Klopps periode, ikke sjelden hadde 20-30 avslutninger per kamp. Men mye ville skudd fra 20-25 meter. Leste et sted at de jobbet med å holde avslutningene til de hadde bedre posisjon.
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Ok, prosentandel ja.
Da leste jeg ikke den grafen du la ut grundig nok [mention]Ryder[/mention].

Ellers er jeg jo selv kritisk til mangel på samhandling offensivt.
Antall skudd behøver ikke fortelle noe om hvor godt angrepsspillet er.
Synes ihvertfall det er bra at Solskjær som tidligere spiss ber de skyte.
(Ja, Pereira er frustrerende å se når ha fyrer av og ikke treffer kassa).
Den mest uforløste fotballen United har spilt var mellom 2014-2016 da angrepene ikke ble avsluttet - helt forferdelig å se på.

United får spillet til å gli når det blir litt plass.
Norwich x2, Brighton, Newcastle bl.a.

Det er mot godt organiserte lag som ligger dypt det kniper.
Forsvar som får lov å stå rettvendt å se United spille håndballangrep.
Screwd wrote: 10 Feb 2020, 12:39 Som du skriver Pink så har vi blitt bedre defensivt, men det er skulle vel bare mangle når vi faktisk har byttet ut en gammel ving med en høyre back på høyre back plass, som forøvrig er tett oppunder verdens dyreste back. Og han spiller oftere enn ikke med 2 defensive backer i Shaw og AWB.
Det blir jo nærmest umulig å diskutere om alt skal brukes i mot Solskjær ;)

Så han skal ikke ha kreds for å ha bedret forsvaret fordi han har forsterket forsvaret?
Den skjønte jeg ikke.

Hva prisen angår, det har ikke Solskjær noe med.
Det er Judge som forhandler pris.
Solskjær har nok gitt en liste over spillere han vil ha inn.

Det er mye enklere å være på den kritiske siden i et forum.
Jeg var der selv med van Gaal.
Lett å finne feil, og peke på de - og komme med påstander om at andre ville gjort det bedre.

Jeg vil gi Solskjær mer tid.
Det betyr ikke at jeg mener han er verdens beste manager, eller feilfri.

Jeg vil gi han tid fordi han har fått denne jobben, og fordi jeg synes det er helt tydelig at han prøver å bygge noe som skal vare.
Ikke sikkert han lykkes.
Kanskje får dere som er kritiske rett?

United kan ikke drive å fortsette med å bytte manager.
Fra den ene stilen til den neste.

Hovedproblemet i Mufc heter ikke Ole Gunnar Solskjær.
Problemet sitter i Mayfair, London og i Florida.

Jeg tror ikke noen av de lovende managarene som Nagelsmann, Rose, Marche m.fl vil ta i United med ildtang engang - under nåværende styre.

Da blir det fort Pochettino eller Howe.
Muligens et lite hakk opp fra Solskjær begge to.
Tror ingen av dem vil kunne føre United til topps på sikt.

Så kommer hakket i plata om å bytte manager, nok engang.

Solskjær er ikke perfekt.
Men, han satser ihvertfall på de unge lovende spillerne i klubben.
Han vil ha inn flere sultne spillere, og kvitte seg med spillere som setter egoet foran kollektivet.

Solskjær har de svakeste resultatene post Fergie.
Angrepsspillet går på lykke og fromme mot godt organiserte lag.
Allikevel er han den jeg har hatt mest tro på av de fire siste.
Sånne som meg blir kalt romantiker og blåøyd fordi vi støtter den manageren som har gjort det dårligst i ligaen siden 1990.
Jaja, det får stå sin prøve.
Jeg vet ihvertfall at jeg forsøker å diskutere på et saklig nivå.

Mourinho kunne gjort det bra med støtte fra eierne.
Det fikk han ikke i sommervindu 3.
Uansett var han mer en quick fix type.

Van Gaal hadde en veldig tydelig filosofi.
Den kunne vært noe å bygge videre på for en mer moderne coach i samme gate.
Fotballen van Gaal selv sto for var utdatert.
Slow motion ball og safety first.
Han var ingen Ferguson som klarte å fornye seg i takt med samtiden.

Moyes var en hardtarbeidende kar med samme bakgrunn som Ferguson.
Han ble dessverre for lett i kampen mot tungvekterne i stallen som boikottet ham omtrent fra dag 1.

Selvsagt skulle jeg ønske at United hadde en topp manager som har bevist, og som spiller moderne fotball.
Hadde glatt tatt Nagelsmann om han ble aktuell.
Det tror jeg aldri han blir.

Jeg er skrudd sånn sammen at jeg vil være lojal mot manager og spillere i United, så lenge jeg ser et håp i det de driver med.
Jeg ser fremdeles et håp for United under Solskjær.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Pink Final wrote: 10 Feb 2020, 15:50 Den mest uforløste fotballen United har spilt var mellom 2014-2016 da angrepene ikke ble avsluttet - helt forferdelig å se på.
Nok et stikk til min helt LvG der altså, mener du at vi er morsommere å se på nå? Hva forløses under kampene denne sesongen, og siste 3 mnd i fjor? 11 mnd. det med elendige resultater, og elendig spill. Jeg er ikke Ole out, men å sable ned LvG som du alltid passer på å få klemt inn, og beskytte OGS, det blir bare rart...

Bortsett fra et par gode kamper så har det vært det dårligste fra United på det jeg kan huske i mitt lille hode.

Han Ole skal få sitte for min del, akkurat som LvG burde få fullført sitt prosjekt sånn jeg ser det.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Pink Final wrote: 10 Feb 2020, 15:50 Sånne som meg blir kalt romantiker og blåøyd fordi vi støtter den manageren som har gjort det dårligst i ligaen siden 1990.
Det er forståelig :P
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unngå dobbel post.
Pink Final wrote: 10 Feb 2020, 15:50 Han var ingen Ferguson som klarte å fornye seg i takt med samtiden.
Vel, han så ut som en dinosaur i stil mot Pep og Barca, tror ikke SAF skjønte hva som traff ham. Og det med kanskje tidenes United-lag. Rooney mente SAF bomma på taktikken i 2009 f.eks.
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16743

Ikke riktig tråd dette.
Svarer deg her allikevel [mention]Blodfink[/mention].

Hva som er god fotball og ikke blir subjektivt.
United gikk altså 9 strake førsteomganger på Old Trafford høsten 2015 uten å score mål.
Jeg tror det var mål - for det kan vel ikke ha vært ni strake uten å løsne skudd på mål? ;P

Under Solskjær har det vært flere trøstesløse kamper, det har jeg aldri lagt skjul på.
Mye mulig jeg beskytter ham.
Synes også det har vært flere severdige kamper under Solskjær, med mer action enn under van Gaal.
Blant annet flere målrike kamper enn med van Gaal.

Louis van Gaal var helt udiskutabelt en mye bedre manager enn Solskjær.
Men, da han var i United virket han utdatert.
Han ble beskyldt for det samme i Bayern München.
Egentlig så utrettet van Gaal de fleste av sine meritter før år 2000.

Sommeren 2014 og 2015 brukte United fremdeles penger, mye penger.
12 spillere fikk van Gaal inn.
Så tar jeg høyde for at noen av dem var Woodward’s kjøp.
Hans stormannsgale galactico’s tankegang.
Ble lurt trill rundt av agentene den godeste Ed.

Solskjær og delvis Mourinho får/fikk ikke de samme summene.
Sekken med penger snøres igjen.

Fotballen under van Gaal synes jeg er den kjedeligste fotballen United har spilt så lenge norsk TV har sendt regelmessig fra England.

Når det gjelder Ferguson så hang han godt med i tiden, over fem tiår.
Det er virkelig imponerende, da fotballen gjennomgikk en rivende utvikling fra 1974 til 2013.
Og lagene til Ferguson var omtrent bestandig der oppe.
Med unntak av årene 1987-1990.
St.Mirren tok han fra bunnen av 2 div til 1 div mesterskap på under tre sesonger.
I Aberdeen brøt han Old Firm hegemoniet.
Og i England tok han innersvingen på Liverpool.
Det meste av tiden med et lag som spilte offensiv fotball, og lå i forkant taktisk.

Van Gaal er ikke i nærheten engang.
Å bli taktisk utmanøvrert i enkeltkamper hender alle.
Selv Pep ble utmanøvrert av Solskjær på Etihad i desember.

Finalen i 2011 var klasseforskjell.
United ble rundspilt.

Finalen i 2009 var jevnere.
United kjørte over Barca de første 10 minuttene, og burde tatt ledelsen 1-0.
Barca overtok derfra å ut.

Min helt Ferguson var altså 2 fattige poeng fra 7 strake PL gull mellom 2007 og 2013.
Var i minst en cupfinale hvert år mellom 2003-2011 i tillegg til ligadominansen.
Og det i en tid da han ikke fikk like mye penger lenger.
Chelsea utkonkurrerte United på pengebruk.
Benitez i Liverpool brukte omtrent samme summer som Ferguson.

Jeg tror selv Guardiola ville slitt med fem gull på syv år uten å ha mest penger..
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14247
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22207
Liker mottatt: 18048

Pink Final wrote: 10 Feb 2020, 19:24 United gikk altså 9 strake førsteomganger på Old Trafford høsten 2015 uten å score mål.
Ja feil tråd, vi får flytte oss over i managere-tråden etter hvert...

Jeg sier ikke at LvG underholdt meg hver kamp akkurat, men jeg mener han er/var en meget god manager fotballfaglig sett. Og så likte jeg personen, du likte ham ikke. Sånn er det, man liker ikke det samme alltid.


Som du sier, dette er subjektivt, OGS har jo nå 6 omganger uten mål i PL. Slike stats kan sikkert du og jeg slå hverandre i hodet med dagen lang.

Og at Ferguson er legendarisk er jeg selvfølgelig enig i. Men ingen er perfekt., det er mitt poeng.

LvG ble dårlig behandla av MUFC er min påstand, OGS bør jo sparkes selv om han skulle vinne en tittel han også?

Om resultatene teller...Men fordi Solskjær er den han er så er tålmodigheten med ham større, spesielt blant nordmenn tør jeg å påstå, ikke blant alle, men en god del.

Jeg har aldri vært fan av sparkinger, kanskje jeg forsto sparkingen av Moyes, spillerne trodde ikke på ham kom det rapporter om. Da er det slutt, selv om han fikk 0 støtte, men det var en klar feilansettelse spør du meg.

Jeg synes LvG burde fått sitte, sånn er det bare, det virket som spillerne respekterte ham, og jeg synes fotballen til tider var bra, vi dominerte motstanderne til tider også. Det skjer ikke ofte lenger...Jeg kjeda meg mer under JM, og jeg kjeder meg masse under OGS også. Små glimt av spennende fotball, men mye langdryge, elendige greier også.

Men vi får se hva han kan få til neste sesong
LUHG!
Post Reply