Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Blodfink wrote: 26 Aug 2021, 17:04
Ryder wrote:26 Aug 2021, 09:33 Viser at det var mye individuell svikt, men antyder også at United ikke har plan/mønster for frispilling mot høytpressende lag. Ikke akkurat overraskende, vi har jo sett akkurat det en del ganger før...
Nettopp!! Det er et stort ankepunkt det der. Og noe jeg gjerne vil ha svar på fra OGS. Kan noen som snakker med ham vennligst ta opp disse tingene.
En annen interessant artikkel fra Eric Laurie, analytiker og akademitrener i Molde:

https://ericlaurie.medium.com/analysing ... 3655dce2eb

Han mener problemet først og fremst ligger i at backene ligger for høyt i oppbygningsfasen. Dermed blir det for lett å ta ut de to sentrale midtbanespillerne våre, og vi sliter med å få gode pasningsalternativer og -vinkler.
post liked by: Blodfink, Pwint
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16749

Det kommer til å slynges ut manager navn på diverse plattformer i dag og framover.
Ikke altfor interessant.
Egentlig like uinteressant som å stadig finne nye syndebukker i laget vårt (skyldig der selv i går, Maguire var svak).

Denne tråden handler om taktikk og formasjon.
Mer interessant å diskutere enn å slynge ut navn mener jeg.
Det er opplest og vedtatt at United sliter med å bryte ned lavtliggende motstand.
Litt unyansert det også, men så absolutt et poeng.

Hva som bekymrer meg er fravær av presspill.
Husker dere mot Liverpool på Anfield i januar?
Vi presset dem høyt, vi presset dem kollektivt og de siste 10-15 kom de seg ikke over midtbanen.
United så best trent ut, United ga dem ikke tid.

Hva har hendt?
Ja vi kan kaste ut navnet Cristiano Ronaldo som ikke presser.
Det stikker dypere enn ham.
Vi bruker så altfor, altfor lang tid,
Setter inn presset sent, om vi setter det inn.
Presser ikke kollektivt.

Noe annet er ballfører, noen av spillerne tar seg så ufattelig god tid.
Motstander rekker å komme helt oppi ballfører, og de rekker å sette inn presset slik at de dekker pasningsalternativer.
Ergo klarer vi ikke sy sammen et pasningsspill.
Den siste biten her med å bruke for lang tid med ball var noe som irriterte under van Gaal.
Nå er vi der igjen.

Synspunkter?
Helst ikke bare et navn, men gjerne analyse av spillet 😉.
(Vet jo det ikke bare kommer et navn her inne på dette gode forumet).
post liked by: Pwint, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Sir Alfie Rey
Donor
Posts: 569
Joined: 16 Oct 2021, 21:52
Liker gitt: 230
Liker mottatt: 432

Pink Final : Som du skrev igår så begynner du å skjønne at Solskjær ikke er god nok på det taktiske. Å ha vært her i snart 3 år uten å få laget til å fremstå som et lag sier sitt.
Koronaen gjorde nok oss en tjeneste virker det som med ingen publikum.

Alle ønsker han skulle klare denne jobben og bli en legende som manager også. Men er bare å innse at han ikke er god nok.....
Glory Glory Manchester United!!!!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16749

Sir Alfie Rey wrote:17 Oct 2021, 08:38 Som du skrev igår så begynner du å skjønne at Solskjær ikke er god nok på det taktiske.
Jeg vet snart ikke hva jeg skjønner og ikke forstår 😄.
Synes Solskjær har gjort en glimrende jobb, men begynner å lure på om han kan ta oss det siste steget.
Men, gidder ikke diskutere bare personen Solskjær i denne tråden.
Poenget med et forum er ulike tråder/ulike tema.
Og denne tråden er ment for analyse av taktikk og formasjon.
Jeg er interessert i å lære av hva andre forumister har å si om temaet.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Tenk kor mykje mindre hyggelig United hadde vært å spille mot om Ronaldo og Pogba hadde vært bytta ut med spillere som vil presse.

Flinke spillere , men luksus spillere. Det er det ikkje plass til i premier league lengre. I Frankrike, Spania og Italia kan slike spillere ha sin plass. Men ikkje i PL.
post liked by: RedTrafford, Blodfink

Deleted User 480

Helt enig i det du sier, Pink Final.

Altfor ofte er det så veldig omstendelig bare å spille seg ut av eget forsvar. Sjelden man ser andre lag spille så mye på tvers i og rundt egen 16-meter.

Skjønner ikke helt hva som har skjedd med mentaliteten i laget, virker litt som de har spilt av seg selvtillit. Når de vinner ballen gunstig, så mister de den fort igjen.

Flere som er under pari nå, men som på sitt beste løfter laget. Der er vi dessverre ikke i dag. Kanskje må vi våge å hvile stjernene, og gi mer spilletid til de som virker mest sultne.

Mulig det bør endres formasjon. Sånne ting må jeg innrømme jeg ikke er så god på å se. Før i tida funka det bra med 4-4-2, men det er vel ikke moderne lenger. :wink:

Samtidig er det flere lag som forventes å være i toppen, som ikke innfrir forventninger for tida. Mens det er andre som kommer "susende", som Brentford og Brighton Hove.

Skal man hevde seg, nytter det ikke å ligge på 70-80% innsats en halv kamp.
post liked by: Pink Final, Belfastboy, Blodfink
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16749

Canto wrote:17 Oct 2021, 12:34 Mulig det bør endres formasjon. Sånne ting må jeg innrømme jeg ikke er så god på å se.
Ikke jeg heller.
Håper Øyvind Eide kan gi oss en god analyse slik han pleier.
Ellers tas alle synspunkter på det taktiske i mot med takk.
Jeg skjønner ikke hva det er med det kollektive presset vårt eller mangel på sådan.
Og hvorfor så omstendelig i pasningsspillet?
post liked by: Belfastboy, Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12527
Liker mottatt: 4887

Pink Final wrote:17 Oct 2021, 12:51 Og hvorfor så omstendelig i pasningsspillet?
Det er under all kritikk. Det går så smått. Det gjør det veldig enkelt for motstanderen å sideforflytte seg.
Og en annen ting er at jeg synes vi er veldig upresise i pasningspillet. Ser ofte at ballen havner bak den som skal ha den, eller for langt foran og kanskje de er for løse. Og så er det lite pasningsalternativer foran ballfører. Det også ser ut til at motstanderen profiterer på og letter kan avskjære ballbanen hvis det er pasning på mer enn 15-20 meter.
post liked by: Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14249
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22215
Liker mottatt: 18060

Det blir jo vanskelig å diskutere taktikken, uten å blande inn navnene på de som legger taktikken er det jeg tenker. Jeg vet ikke hva taktikken var i gårsdagens kamp, det eneste jeg hørte om den var fra OGS på pressekonf. før match: "United DNA", "Score goals" etc. Om mitt inntrykk av at det er litt kaotisk i trenerteamet for tiden stemmer, så er det ikke så rart at det ser kaotisk ut ute på banen heller. Om det er slik at målet var å presse høyt f.eks, da har spillerne mislyktes med det. Eller når ikke trenerteamet igjennom til dem?

Jeg har ingen gode svar, bortsett fra at jeg ikke forstår hva de driver med for tiden.
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7392
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26224
Liker mottatt: 16749

Blodfink wrote: 17 Oct 2021, 18:19 Det blir jo vanskelig å diskutere taktikken, uten å blande inn navnene på de som legger taktikken er det jeg tenker.
Jeg kunne uttrykt meg annerledes.
Mente ikke at man ikke kan foreslå andre managerer.
Mer HVORFOR nettopp den eller den manageren?
Gått lei United.no komm feltet der det bare kastes ut navn.
Verdens enkleste sak det, å finne et navn.
Men å finne realistiske navn, se det er verre.
Ref den gode posten til @red i en annen tråd i dag.

Svar på HVORFOR, HVORDAN OG HVA den evt manageren kan tilføre United er hva jeg etterlyser.
Ellers takk for utfyllende svar 👍
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg tror på ingen måte at Solskjær er hovedproblemet i United om dagen. Jeg tror hovedproblemet til United heter "sentral midtbane". Enten er løpskraften for dårlig, ellers så er det tekniske for dårlig. Helt konkret mener jeg problemet heter Paul Pogba. Vi trenger et hardtarbeidende rivjern. Jeg skrev det på United.no tidligere i dag.

Spillere som er taktisk dårlige eller svake i presspillet, vil kun stortrives i allerede fungerende lag. Jeg tror nesten tiden er forbi at man kan ha slike "late" spillere i Premier League. Til det er ligaen altfor fysisk og krevende. Pogba briljerte i Serie A. Mon tro hvorfor? Han er hverken smart til å posisjonere seg eller en hardtarbeidende presspiller. En lagspiller på midtbanen mener jeg må ha minst én av disse tingene.
Frankrike er allerede et så dominerende lag, at Pogba kommer til sin rett. I tillegg til at her trenger han bare skru på gasspedalen en gang i blant. Pogba har rett og slett ikke mentaliteten som en motivert og tøff midtbanespiller som leverer jevnt og stabilt bør ha. Måten han forlot oss første gangen, måten han flørter med andre klubber, mentaliteten han viser på banen... (Leste en artikkel for et par år siden at han var den som går mest i Premier League) Absolutt alt peker på dette.

Det samme gjelder forsåvidt også Ronaldo. En ganske stillestående spiss i verdensklasse, som kan putte fra de fleste vinkler. Men han må være på et allerede dominerende og overlegent lag. Statistikken hans taler for seg selv.

Jeg tror at å spille med både Ronaldo og Pogba på en gang sammen med alle de andre som er veldig offensivt orienterte, skaper alt for mye ubalanse. Pogba hører rett og slett hjemme i Serie A eller i PSG. Ronaldo bør kanskje "nedgraderes" til en slags super-sub, men hvem tør å benke verdens største fotballstjerne, og vil Ronaldo i det hele tatt godta det? Vi trenger en hardtarbeidende Cavani, Ronaldo kan komme innpå når motstanderne er utslitte og mørbankede etter 70 seige minutter. Er klar over at meningene her kanskje er litt kontroversielle, så vel så spent på å høre hva andre tenker. Tror heller ikke Pogba og Fernandes bør spille sammen. Jeg mener Solskjær til enhver tid må velge minimum 2 av disse spillerne aller først i sitt laguttak: McTominay, Fred, Matic. Så må de offensive spillerne velges etter dette. Pogba kan godt spille sammen med disse, da på venstrekant hvor han har mer offensiv frihet.
Last edited by Schmeichel on 18 Oct 2021, 14:17, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Interessant sak fra Michael Cox på The Athletic i dag, med flere eksempler på hvordan laget er slappe og ustrukturerte i presset og derfor lette å spille seg gjennom.
Kan ikke lime inn hele den lange saken, men her er de siste avsnittene. Tenker mye av det samme rundt dilemmaene Solskjær er nødt til å ta stilling til:

United’s starting XI is impressive in terms of individuals, but poor in terms of partnerships and balance. In the central attacking duo, Fernandes is now being forced to do more running without possession to compensate for Ronaldo. He’s largely getting through this manfully, but Fernandes is expending a lot of energy and is less able to focus on what happens when the ball comes his way. Considering his sensational performances since signing for United, the side should continue to be based around him. Ronaldo’s signing has inevitably changed the situation, and United’s best player now finds his game compromised.

They might get away with things if they had a disciplined wide duo to keep the midfield solid. But Sancho is an extremely attack-minded winger, more attacker than midfielder. He’s accustomed to a Dortmund side that tried to press cohesively — he’s still putting himself in those positions rather than helping out United’s midfielders.

On the other flank, Mason Greenwood is a similarly attacking player. He started as a centre-forward in two of United’s first three games of the season, scoring in both, and that seemed likely to be his primary position this season. Ronaldo’s arrival has inevitably changed that, and while he can still score from wide — his goal here was outstanding — he can’t be expected to suddenly be a Park Ji-sung without the ball.

The central midfield zone has the same old problems. We’ve known for years that Pogba is poor defensively when playing in a central midfield duo. Solskjaer worked that out, preferred to use him from wide, and he started the season in excellent form there. But now Ronaldo has to play as a striker, which means Greenwood is playing out wide, which means Pogba has been shifted inside again. So United’s central midfield problems stem from Ronaldo.

“Over the international break we have had a good look to see what has gone wrong lately,” said Solskjaer after yesterday’s defeat. “But we need to look at the whole set-up and balance of the team and maybe something has to give.”

But it’s difficult to see what the solution is. Solskjaer feels like a Galactico-era Real Madrid manager, compelled to start certain players because of their reputation, and largely in a job because he’s happy to placate them rather than make tough tactical decisions. Omitting Ronaldo or Fernandes feels impossible, he can’t be seen to be wasting the £73 million Sancho, Greenwood deserves to start based on form and Pogba started the season brilliantly. But these five can’t play together. To complicate matters further, Anthony Martial started against Everton and scored United’s only goal, and Marcus Rashford came off the bench to briefly make it 2-2. Oh, and remember Edinson Cavani?

This all felt entirely predictable after Ronaldo’s arrival. Whether he should contribute more without possession is debatable, but it seems obvious that his presence has caused a tactical conundrum that Solskjaer might not be able to solve.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Blodfink, Pangaea
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8245

No berre tenker eg høgt, så på forhånd gi meg litt slack😉😬

Liverpool stilte i helga med Milner, Henderson og Keita på midtbana og knuste Watford 5-0. Kven av dei tre ville vi hatt på United? Eg må svare ingen av dei. Kvifor får scousarane det til å funke med tre lite kreative menn på midten? Svaret er sjølvsagt at alle tre er gode til å presse og tackle og på den måten skaper dei overgangar og brudd høgt i bana. I tillegg har dei to driblesterke og raske vingar og ein teknisk god midt"spiss". Dessutan har dei to offensive backar som er svært pasningssikre og er dyktige til å vende spelet. Dei hadde tidlegare ein utprega offensiv midtbanespelar (Coutinho), men ting datt litt på plass då han forsvann til Barcelona og dei fekk plass til ein meir defensiv spelar på midten.

Eg kunne tenke meg å prøve noko liknande på United. Vi har kanskje ikkje høgrebacken til eit slikt system, sjølv om eg meiner Dalot hadde blitt mindre avslørt med meir defensiv tryggleik på sentral midtbane. Elles kunne McTominay og Fred ha spelt saman med ein defensivt god spelar, som likevel burde hatt betre pasningsfot enn dei to.

Vi har også ideelle spelarar til kantposisjonane (Rashford, Sancho, Greenwood m.fl.). No bannar eg I kyrkja, men eg trur Bruno kunne ha blitt ein perfekt "Firmino". Teknisk god, kreativ, pasningssikker, gode avslutningar, går på gode løp, skaper rom for andre etc. Slik han no jobbar ræva av seg berre for å få tak i ballen er trist å sjå på. Elles kunne Cavani fungert bra i ei slik rolle, kanskje med Bruno som éin av dei tre på midten.

Dette ville innebere mykje "chopping and changing", men ville ha gitt oss mykje betre balanse og kontroll. Ulempen er at mange av dei offensive spelarane våre ville hamne på benken, men slik det er no, kjem dei ikkje til sin rett likevel.

Er eg heilt på jordet?
post liked by: messilingard, Otac, Pink Final, Blodfink, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Mange gode poenger her, @Pancho P. Det som også kjennetegner de tre på midten hos Liverpool er at de ligger veldig tett og kompakt, ganske smalt i banen. Stenger igjen rom, plager motstanderne og plukker opp nedfallsfrukt, før de distribuerer ballen videre så fort de kan til back/kant/spiss. Lite kreativt ansvar, som du sier. United har jo hatt delvis hell med å stenge igjen kantene deres, og heller la dem ha mer ball sentralt.
Kanskje har ikke vi spillertypene, selv om jeg mener AWB ikke er så ille offensivt som mange vil ha det til (han må bare tro på det selv og våge å prøve).
post liked by: Pancho P, Blodfink
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jeg tror absolutt du er inne på noe her Pancho. Personlig tror jeg egentlig ikke Cavani står særlig mye tilbake for Firmino på noe. Det er nemlig også tingen med Firmino, han er kanskje ikke noen typisk goalgetter men han bidrar også veldig godt til presspillet. Med Cavani får vi nok en del av det samme, men i en litt større grad goalgetter. En Firmino+ nesten. Men Fernandes kunne nok fort også fungert i en slik rolle. Kan ikke helt se at Fernandes skal score færre mål enn før om vi skyver han litt høyere i banen, og han scorer vel uansett allerede mer enn Firmino uansett?

Rashford, Sancho, Greenwood og selv Martial burde ikke stå så mye tilbake for Liverpool sine kantspillere heller. Det er lite som tilsier at vi ikke har spillermaterialet til å kopiere mye av det Liverpool gjør. (Huff så forferdelig det føles å formulere akkurat den setningen) :hah:

Bortsett fra Klopp selv da. Men Solskjær burde kunne klare å lage sin egen stil på det.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Blodfink
Post Reply