Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

En suksessfaktor i Fernandes' spill, er at han kan vandre over hele frontlinja og er vanskelig å plukke opp. Det er han stort sett veldig flink til. Så det hadde vært interessant å se ham som en "falsk nier", og spesielt i kampen mot Leeds var han vel i praksis det.
post liked by: Blodfink, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Men om Fernandes skulle gå inn i en slik rolle, innebærer jo det evt å måtte benke både (!) Ronaldo og Cavani. Nei, da tror jeg heller at jeg vil satse på Cavani og en trio på midten som inkluderer Fernandes. Slik vi har pleid. Han jobber jo mer enn gjerne sokkene av seg allerede. Og vi trenger den dekningen, samt kreativiteten og pasningssikkerheten på midten. Å kunne rullere med Rashford, Greenwood, Sancho, og Martial på vingene må jo kunne sies å være gull verdt i seg selv. Samt Lingard og Pogba kan delvis delta i den miksen der når forholdene tilsier det. Problemet med denne konstellasjonen er jo at det vil belaste Fernandes, McTominay og Fred veldig. For hvilke gode alternativer har vi der? Ja, Matic kan komme inn i blant, men det er nær sagt det eneste. Pogba kan kun spille om 2 av disse spiller: Matic, Fred og McTominay. Til sommeren tror jeg det vil bli her siste brikke vil falle på plass. Om det blir Phillips, Rice eller Tchouameni tror jeg nesten er av mindre betydning.

Ronaldo tror jeg definitivt må ut av laget og på benken inntil videre, altså inntil vi faktisk begynner å dominere kampene. Med mindre han selv innser at han må bruke mer av energien sin til å presse motstanderne enn å spare alt til når det gjelder. (Som selvsagt vil gå utover hans kapasitet som goalgetter. Men noe må man faktisk ofre om man vil spille fast.) Vi er i Premier League nå, ikke Serie A eller La Liga der nivåforskjellene er langt større mellom de beste og nest beste.
post liked by: Pink Final, Blodfink, Pancho P, Belfastboy, Buchan
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Schmeichel wrote:18 Oct 2021, 14:11 Jeg tror på ingen måte at Solskjær er hovedproblemet i United om dagen.
Enig i mye av posten jeg siterer fra @Schmeichel , det eneste er at det vel er OGS i samråd med sine assistenter som velger de 11 på banen, derfor er jeg kritisk til Solskjær. Jeg likte at han sa at de kanskje må ofre noe i de neste kampene. Det regner jeg med er å plukke av de som ikke presser og bruke de som jobber mest. vd Beek jobber hardere enn mange andre, de minuttene han har fått. Han er sulten, men kanskje demotivert nå. Det er forståelig. Jeg håper det gjøres endringer i tråd med posten din. Noe må gjøres.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Mye løses ved å få inn to nye på midten og kvitte seg med to
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Ryder wrote:18 Oct 2021, 14:14 But it’s difficult to see what the solution is. Solskjaer feels like a Galactico-era Real Madrid manager, compelled to start certain players because of their reputation, and largely in a job because he’s happy to placate them rather than make tough tactical decisions. Omitting Ronaldo or Fernandes feels impossible, he can’t be seen to be wasting the £73 million Sancho, Greenwood deserves to start based on form and Pogba started the season brilliantly. But these five can’t play together. To complicate matters further, Anthony Martial started against Everton and scored United’s only goal, and Marcus Rashford came off the bench to briefly make it 2-2. Oh, and remember Edinson Cavani?
Dette var bra.
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2517
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12976
Liker mottatt: 8245

I konstellasjonen eg skisserer reknar eg med ein ny midtbanemann, men det må vi ha uansett. Hovudpoenget er å flytte Bruno lenger fram og fokusere meir på angrep frå kantane, dvs frå Rashford, Greenwood, Sancho, Martial etc. Eg trur Bruno vil strekke forsvaret til motstandaren og skape mykje rom for dei raske kantane, slik at dei vil komme til mange fleire avslutningar enn no. Bruno vil også vere ein ypperleg første presspelar. Legg vi til ei sentral midtbane med tre hardtarbeidande maurar, så vil ikkje kantane trenge å ta så mykje av pressjobben, og dei vil i større grad kunne konsentrere seg om å ligge i gode posisjonar for overgangar.

Paradoksalt nok trur eg meir defensiv soliditet vil føre til større offensiv slagkraft. Heile poenget med effektivt kontringsspel er å vinne ballen i gunstige posisjonar og finne det beste alternativet for avslutning så raskt som mogleg. Eg trur vi må dyrke vingane våre endå meir, sidan dei både er raske og eg gode til å utfordre og avslutte. Ved å ha tre mann kompakt på midten vil det også føre til at motstandarlaget må sende fleire folk i angrep (ofte backane) og dei vil dermed åpne seg for kontringar. Slik vi spelar no, møter vi ofte lag som ligg kompakt organisert. Å angripe mot etablert er sjølvsagt mykje vanskelegare enn å angripe mot eit lag i ubalanse. Laga vi har møtt i det siste har heller ikkje trengt å sende mange mann i angrep for å bryte gjennom midtbaneleddet vårt fordi presspelet er så mangelfullt.

Er forøvrig einig med mange av tankane til @Ryder og @Schmeichel.
Last edited by Pancho P on 18 Oct 2021, 21:44, edited 2 times in total.
post liked by: Pink Final, messilingard, Belfastboy, Schmeichel, Cola2, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Schmeichel
Posts: 441
Joined: 23 May 2019, 11:40
Liker gitt: 693
Liker mottatt: 1091

Jepp, til sommeren er jeg nok helt enig med deg i tankene dine @Pancho P (kanskje allerede i januar?) Da situasjonen til blant annet Pogba, Cavani og Ronaldo trolig vil være mer avklart!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Vi må huske på at United har spilt bra fotball under OGS. Veldig bra fotball også. Korleis kan vi ellers forklare ein andreplass i fjor, med tilsynelatande større mangler i troppen\laget enn i år.

At det plutseleg ikkje fungerer over ein periode no kan være mange ting. Kanskje først og fremst at so mange nye skal spilles inn i laget? Vi fekk inn tre førstelagsspillere, pluss att Rashford var operert. Dvs egentlig fire inn i eit lag på 11.

Fred og Cavani var også borte i seriestarten. Og i mangel på gode defensive midtbanespillere er vi avhengig av at Fred er der, og fungerer. Og på toppen av det får vi skade på begge førstevalga våres i midtforsvaret.

I tillegg hadde vi kanskje PLs vanskeligaste oppkjøring.

So grunnane er mange til at United ikkje har kunnet fungere so godt i seriestarten i år. Og det er ikkje so mykje OGS finne ha gjort med dette.

Som ein sidenote so meiner eg sjølvsagt at United presspill er hovedgrunnen til dårlig spill og da særs De framme i sentrallinja, ved Ronaldo og Pogba.
post liked by: messilingard, Pink Final, JørgenT

Deleted User 480

Stort sett sett alle spillere har gode og dårlige perioder. Jeg merker jeg lett lar meg rive med av stemninger og "like etter reaksjoner".
Jeg er ikke sikker på at Ronaldo var et perfekt kjøp, jeg er ikke sikker på at Pogba bør bli og jeg er ikke sikker på at Solskjær får eller bør sitte hele sesongen,

Men! Er det ikke litt slik at etter de 4-5 første kampene hvor Ronaldo scora i nesten alle, så er han en helt - mens etter et par kampers tørke så må han ut? Han er jo i stand til å avgjøre kamper, det har vi jo sett. Når han spiller på sitt beste vinner vi kanskje 3-2. Vi slipper kanskje inn flere mål pga. manglende press-spill, men så setter Ronaldo kanskje inn det avgjørende skuddet på slutten. Han lærte jo av Fergie at vi skal spille til fløyta går, det har vi også sett. Kanskje han i en del kamper bør komme inn som "Super-sub" og sette in 3-2 når Cavani har gitt oss 2-2- :wink: Så gode spillere som vi har bør ideelt sett kunne ha noen som er veldig bra på press-spill og noen som ikke er det. Selv om jeg "hata" Ian Rush og Liverpool, så var jo han en av de beste spissene på øyriket. Han sto jo "planta" i eller i umiddelbar nærhet av 16-meteren. Da falt ansvaret for press-spillet på andre.

Angående Fergies uttalelse, så må vi vel innse at Fergie har vært ute av manesjen såpass lenge at det ikke er sikkert at hans vurdering "må starte med Ronaldo" faktisk fungerer i dagens lag og regime. Vi er jo veldig avhengig av det som skjer bak Ronaldo også, Han må jo "serves" av Bruno, Rashford, Sancho og Greenwood for å få noe å jobbe med.

Pogba på sitt beste er jo et vidunder, det var mye hans fortjeneste da vi leda ligaen rundt forrige årsskiftet. Men så han den der irriterende av-knappen som ikke gir ro i verken sjel eller lag.

Hvis vi havner uttafor topp 4 med (for god) klaring oppover og er ute av CL når vi kryper nærmere jul, kan det godt hende at Solskjær ryker. Kanskje det vil være riktig, men jeg har tolmodighet med han, ihvertfall pr. i dag. Hvor har det brakt Arsenal å hive ut den ene etter den andre manageren etter Wenger? -At de er middelhavsfarere med stor lykke over å såvidt berge et poeng mot Crystal Palace. Vil jo tro de har større ambisjoner enn som så, og at problemene stikker dypere enn mangeren - eller at det ihvertfall ikke løser et problem å bytte ofte.
post liked by: Pink Final, Cola2, Pancho P
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Interessant video fra Stretford Paddock (min foretrukne fankanal), som har begynt å bruke Maram AlBaharna på analyse/visualisering:



Maram er forresten vel verdt å følge på Twitter ( @maramperninety )
post liked by: Buchan, Pancho P, Blodfink, Pangaea
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2596
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11869
Liker mottatt: 7630

Syns denne var gpd. Her dekkes litt av det som bl.a. meg og Pink diskuterte i kommentarfeltet, om hvordan McTominay ligger i pasningsskygge.:
post liked by: Blodfink, Pink Final
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1845
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 12534
Liker mottatt: 4887

@Pwint: Jeg skal se den senere når jeg får tid, men kanskje de tar opp noe jeg la merke til flere ganger i fjor. Nemlig at når stopperne hadde ballen og beveget seg sidelengs, så gjorde McTominay det samme istedet for motsatt vei slik at han ble spillbar, da motstanderen også gikk samme vei som stopperen og ble liggende bak han.
post liked by: Pwint, Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Pancho P wrote:18 Oct 2021, 20:13 Paradoksalt nok trur eg meir defensiv soliditet vil føre til større offensiv slagkraft. Heile poenget med effektivt kontringsspel er å vinne ballen i gunstige posisjonar og finne det beste alternativet for avslutning så raskt som mogleg.
Godt poeng, og kanskje skjer det en endring i OGS og teamets taktikk, de har jo snakket om at noe kanskje måtte ofres offensivt etter Leicester. De benka jo Pogba mot Atalanta. Jeg ønsker et mer defensivt United faktisk. Om de kjører kontringsfotball og raske overganger er det greit for min del. Og når laget er i form kan de jo prøve seg på høyt press kanskje.
LUHG!

Vidar Dale Fjeld

En treners verste mareritt er når spillere ikke forstår at de må flytte seg noen meter slik at pasningsalternativene ofte dobler seg for han som har ballen...det er jo egentlig abc for en spiller å gjøre dette...det kan henge sammen med at enkelte IKKE vil ha ballen i trengte situasjoner, uten at jeg sier at dette er tilfelle.
post liked by: Blodfink, Pink Final
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ryder wrote:20 Oct 2021, 11:22 Interessant video fra Stretford Paddock
Ser en del på de selv. Denne var bra. At vår keeper ikke er involvert er et godt poeng, som Maram sier, City og Liverpool bruker keeper aktivt i det oppbyggende spillet. United er "a man down" allerede der. Og det at det går treigt og vi ikke truer sentralt offensivt. Helt tomt i midten der. Helt avhengige av Maguire i den analysen, huff da. Men men, vi er kanskje det da. Veldig enig i at uansett hvilke i pivoten som spiller så er det en eller annen dysfunksjonalitet..
LUHG!

Deleted User 480

Langerød sier at det er merkelig at vi er i den situasjonen vi er i nå. Det forsvaret vi har nå, og som lekker som en sil, er det samme som ved mange anledninger tidligere har holdt potte tett.

Det jeg lurer på, er om der er et konkret taktisk valg å endre forsvars-strategi. Altså fra trenerteamet, eller har spillerene plutselig funnet på nye ting helt selv? Det jeg har lagt merke til i det siste er at midtstopperene er ute av posisjon jevnlig. To eksempler: Shaw trekker inn i banen, for å være midt foran mål og blottlegger venstresiden. Ikke bra, men hvor er midtstopperene?
McTominay løper etter angriper inn i 16-meteren, hvor er midtstopperene? Så er det Shaw og McTominay som får skylden. De to har jo forøvrig, uansett, også vært langt under pari det siste. Jeg vil likevel hevde at midtstopperene er det aller svakeste punktet nå. Spesielt Maguire, skjønner ikke helt hva som har skjedd der. Han er jo nesten eksponenten for løkkefotball for tida.
post liked by: PAK, Shady, Pink Final
User avatar

PAK
Donor
Posts: 82
Joined: 24 Oct 2021, 19:20
Liker gitt: 239
Liker mottatt: 154

Med pappaperm følger det med alt for mye tid til funderinger - og ja, dette er et tema jeg har fundert mye på! :hah:

Min teori, kokt sammen i ett topplokk med begrenset forståelse for fotballtaktikk:
En del av Cultrual Reboot var hvordan United skulle fremstå på banen. Solskjær uttalte tidlig at United skulle være et lag andre fryktet å møte, samt at det var motstanderen som skulle ta hensyn til United, ikke motsatt, ref. Mourinho.
Av Ferguson har han lært at man bygger lag bakfra banen, dvs. defensiv soliditet var fokus første sesong. Andre sesong var en mellomsesong hvor laget skulle flyttes litt høyere i banen. Denne sesongen er sesongen hvor United skal fyre på alle sylindre offensivt, og spille sitt eget spill uavhengig av motstander.
Enkelt forklart, men dere skjønner tegningen.

Når det gjelder midtstopperne @Canto, svarer Øyvind Eide godt på dette; backene skal i år opp i press på motstanders back, dermed etterlater de seg et rom som resten av forsvaret må sideforskyve for å dekke. Så lenge Rashford og Bruno er "fritatt" fra defensive oppgaver er våre sentrale midtbanespillere aldri i overtall når det kommer gjennomløp sentralt - og så fort motsatt back kommer opp i banen er vi i undertall. Illustreres meget godt ved 2. og 3. målet til Liverpool.

Jeg er også motstrøm i at jeg mener våre midtbanespillere er gode nok, ikke verdens beste, men sammen med resten av laget er de gode nok til at vi skal kunne hamle opp med de aller fleste. Dvs. at jeg ikke tror alle problemene løses med at vi eksempelvis henter en Declan Rice. Min mening er at de lider under beviste taktiske valg av Solskjær. Men som sagt, det kan hende jeg tar helt feil.
Last edited by PAK on 28 Oct 2021, 20:50, edited 4 times in total.
post liked by: Shady, Pancho P, Pink Final
Post Reply