Man United taktikk og formasjon

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Mot Everton på Goodison neste helg håper jeg vi går ut ultra-defensivt, Mourinho-buss faktisk, men med kontringsvilje, 4-5 sultne røde i fullt firsprang mot Evertons mål, så fort de blå mister ball på Uniteds halvdel.
LUHG!

Deleted User 367

Den støtter jeg slik som vi framstår nå.

MEN, er det slik vi ønsker å bli husket for?

Så lenge OGS sitter ved roret er vel det måten å gjøre det på mot lag fra 7 plass og ned til bunnen.
Får vi en imot, da er ofte løpet kjørt.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Det er jo satt på spissen av meg denne taktikken, men det er jo som kontringslag der motstander har mest ball vi ofte gjør det best.

Everton spilte ikke veldig italiensk mot Arsenal i går synes jeg, mulig de kaster seg frem på hjemmebane, da er de ikke bedre enn at vi kan straffe dem på raske overganger.

Tror vi skal slite med å spille dem ut, selv om Fernandes har skapt tro på at det vil kunne være mulig.

Koblingen James/Bruno var artig å se på mot Watford, litt bedre avleveringer ønsker man seg fra waliseren, men det kommer mot Everton håper jeg.
LUHG!

Deleted User 367

Ser man på hva vi har prestert tidligere mot tilsvarende lag så er ikke det mye å skryte av.
Må si det hadde vært ett overraskende grep og parkert bussen, og kanskje ikke så dumt heller🤪
Men da skulle det jaggu luktet svidd av kontringene også😀

At 2020 utgaven av United skal spille ut Everton, det har jeg ikke noe tro på.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Sir Keane wrote: 24 Feb 2020, 19:03 Må si det hadde vært ett overraskende grep og parkert bussen, og kanskje ikke så dumt heller
Men da skulle det jaggu luktet svidd av kontringene også
Haha, ja, det er jo litt sært, men tror det kan funke :D
LUHG!
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tror Daniel James vil nyte godt av servicen fra Bruno, selv mot lavtliggende motstand. Bakrommet er mindre, men det er der, og nå har vi en som faktisk prøver å finne det. Tror nok spillere som James nå innser at det faktisk er vits i å starte inn bak.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Veldig bra og grundig analyse av Watford-kampen, om hva som endret seg fra første til andre omgang (spesielt om bruken og posisjonering av kantspillere):

https://thebusbybabe.sbnation.com/2020/ ... -dividends
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16734

Sesongen blir muligens kansellert.
Om jeg skal oppsummere mitt inntrykk med noen få setninger.

Positivt

United’s kollektive forsvarsspill er kraftig forbedret fra forrige sesong.
Selvsagt med unntak i enkeltkamper, og en del personlige feil.
Inntrykket er allikevel, det kollektive forsvarsspillet er mye bedre.
Det inntrykket underbygges også av tall.
Færre skudd i mot, færre sjanser skapt i mot.

United’s angrepsspill mot etablert har vært achilleshælen.
Etter kjøpet av Bruno Fernandes ser det bedre ut.
Han virker å være en katalysator for selvtillit.

United’s kontringsspill har vært bra omtrent fra dag 1 under Solskjær.

Negativt

En del personlige feil i forsvar, særlig i høst.

Svakt spill mot etablert forsvar.
Statisk fotball med håndballangrep.

Konklusjon

For meg er ikke angrepsfotballen bra nok, enda.
Man så mot City hvordan laget ikke er godt nok til å styre kampen.
Allikevel, United er på rett vei mener jeg.
Flere glimrende matcher nylig, ja egentlig fra ligaseieren på Etihad i desember.
Jeg tror Solskjær gjør mye rett, og er rett mann.
Virker å ha fått tilbake spillegleden og fighting spiriten i gutta.
Så kan det til tider se hjelpeløst ut mot godt organiserte lag.

Om det ikke skal spilles fotball igjen på en god stund, så er mitt inntrykk at United utvikler seg i riktig retning under Solskjær.

Tror United ville hatt gode muligheter for å vinne en eller begge cupene, og også klare 4 plass.

Legger til at Solskjær har disponert den tynne troppen ypperlig gjennom sesongen.
Nådd langt i alle cuper, og har faktisk god heng på 4 plass.
Sistnevnte skyldes riktignok at klubbene rundt 4 plass har et rekordlavt poengsnitt denne sesongen.

Solskjær fremstår positiv og samlende utad i media :thumb_up:

Klarte som vanlig ikke å begrense meg til noen få setninger :hah:
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Har lyst til å høre hva deres synspunkter på forsvarsspillet til United er?

Jeg tar også 3-2 istedet for 0-0 som OGS uttalte etter Leicester, (mener jeg leste det, han kan jo være feilsitert), det er jo obvious og ikke et sitat som vil gå inn i historien om det stemmer.

Men om man tar med fjoråret hvor baklengs kom sjeldnere enn denne sesongen, men der det allikevel glapp i 3 semifinaler. Jeg er bekymret for at forsvarsspillet ødelegger for tittel-sjansene til dette laget.

Det fungerer tidvis, men jeg sitter faktisk å venter på at det synger i nettmaskene bak keeperne våre hver eneste match.

Er forsvaret vårt for dårlig spiller for spiller, trenger vi en ny stopper? Er Maguire den stabile, tydelige lederen som i hvert fall jeg mener et topplag skal ha.

Ingen hemmelighet at jeg ikke er overimponert over vår kaptein, og når hans makker Lindelöf også har sine svakheter til tider så synes jeg det ser for svakt ut i midten bak. I tillegg sovner backene for ofte, klarer ikke å hindre crossere ofte nok, slappe i presset tidvis.

Dødballer i mot er også et problem.

Om vi vinner 3-2 så er det herlig det, samtidig har vi spilt gode forsvarskamper også. Men da går det fort på bekostning av angrepsspillet. Som mot Chelsea og City.

Vi må jo få noen seiere mot topp-4 rivalene skal vi havne over de på tabellen muligens, vi har ikke så mange av de denne sesongen. Tap mot Spurs og Arsenal, U mot Chelsea, City og Leicester.

Man forsvarer seg som lag, men jeg savner et forsvar som rydder opp i større grad enn det jeg har sett så langt denne sesongen, og tidvis i viktige kamper forrige sesong.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Topic author
Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26218
Liker mottatt: 16734

Som forholdsvis dårlig sofamanager sitter jeg neppe på svarene her.
14 mars skrev jeg posten rett over din.
Da skrev jeg at det kollektive forsvaret har blitt bedre.

Det holder jeg på.
Jeg advarte, jeg er dårlig som sofamanager 😄.
Begrunner det med at det skapes vel ikke så mange sjanser mot United?
Orker ikke sjekke tallene nå.
Men, etter Spurs 1-6 er det vel ikke flust av sjanser i mot?

Synes veldig mange baklengs kommer etter konsentrasjonssvikt av én eller flere spillere.
Hele forsvarsrekka og keeper.
Eller horrible ballmist av Fred, Pogba og t.o.m Fernandes.

Det ultimate eksemplet var mot Sevilla.
Et lag United dominerte totalt, og skapte sjanse på sjanse.
For å tape 1-2 på to horrible konsentrasjonsfeil.
Eller enda værre, det baklengsmålet i Istanbul etter egen corner.
At det går an!
Glemme å legge igjen en mann bak.

Noe annet er hva Øyvind Eide på United.no har påpekt.
Hva er tanken når laget forsøker å spille seg ut bakfra?
Det er lite bevegelse, og ballfører har få valg.
Må ofte slå på feilvendt.
Det har kommet mål i mot av den grunn også.

Har kontaktet United.no om temaet.
- Mangel på bevegelse på de uten ball -
Håper de tar det opp på mandagsvideoen en eller annen gang.

Mine observasjoner er:

1 For ofte konsentrasjonssvikt.
2 For ofte i trøbbel etter forsøk frispilling.

Jeg synes kollektivet fungerer ganske godt.
Ikke perfekt, men godt.
Sist kom feks Leicester til få sjanser.
Everton enda færre før der.
City kom til 1 sjanse.
Osv,

Individuelt synes jeg spillerne er gode.
Ja, de er gode forsvarsspillere synes jeg, med mange klare styrker.
Men, alle har svakhetslunkter.

De Gea - Mangler autoritet i feltet.
Wan-B - For svak med ball, trekker for nære Lindelöf
Lindelöf - Mangler fysikk mot de største sluggerne.
Maguire - Treg over de første meterne.
Shaw - Tenderer til å holde for stor avstand til ‘sin’ spiller

Konsentrasjonssvikt mener jeg er et gjentagende problem.
Hva kommer gjentagende konsentrasjonssvikt av?

Det finnes helt sikkert flere (og riktigere?) observasjoner enn dette.
post liked by: Blodfink
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

pixma
Donor
Posts: 1921
Joined: 08 Aug 2018, 22:35
Liker gitt: 803
Liker mottatt: 2494

Forsvaret til MU er nok den store grunnen til at det neppe blir noe sølvtøy på gutta, det må en hurtig og sterk midtstopper inn før MU blir et topp lag igjen, er ikke så mye som mangler det er bare at Harry og Lindeløf ikke passer så godt i lag, har ikke noen formenig om hvem som må inn til det så vet jeg for lite om andre fotballspillere.
post liked by: Blodfink
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Pink Final wrote: 27 Dec 2020, 16:56 Men, etter Spurs 1-6 er det vel ikke flust av sjanser i mot
Har ikke de tallene jeg heller, men vi slipper ihvertfall inn mål på de evt. få sjansene motstander får.

Var en ok periode etter de 3 første PL-kampene (11 baklengs) med hhv. 1-0-1-1-0 innsluppet i de kampene, så har det blitt 2 baklengs i 4 av de siste 6 kampene igjen.

Kan nok stemme at det ikke er mye sjanser i mot, men når det som mot Leicester slippes inn 2 på de 2 avsl. de hadde på mål, så er det jo frustrerende, begge de målene gir vi dem lett. Så enig i at det er konsentrasjonssvikt, dårlig avspilling av høyt press.

Balltap er også en faktor, men det er her jeg mener at de beste forsvarspillerne klarer å rydde opp i feil som blir begått høyere opp i banen.


Jeg tror vi trenger mer kvalitet inn i forsvarsrekka for å ta steget opp dit man vil være.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
pixma wrote: 27 Dec 2020, 17:52 Forsvaret til MU er nok den store grunnen til at det neppe blir noe sølvtøy på gutta, det må en hurtig og sterk midtstopper inn før MU blir et topp lag igjen, er ikke så mye som mangler det er bare at Harry og Lindeløf ikke passer så godt i lag, har ikke noen formenig om hvem som må inn til det så vet jeg for lite om andre fotballspillere.
Ja, jeg sier meg enig i dette, og det virker som stoppere er høyt opp på prioriteringslista også.
post liked by: Pink Final
LUHG!
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Enig med @Blodfink - balltap er en viktig faktor når vi får mål i mot. Det har til tider vært for mye slurv på midten som har medført farlige situasjoner. I siste kamp hadde feks Bruno flere slike, det var litt uvant å se. Fred har hatt mange slike, og McT det samme. Felles for disse situasjonene er at pasningene har vært svake, slik at mottaker har måttet forsøke å møte ball for å nå fram. Pasningene har vært for svake og forsiktige. Skjønner ikke hvorfor de ikke han spille ballen med bitte litt mere trykk i en del situasjoner.

Forsvaret er helt klart den svakeste delen i laget nå, særlig på høyre side. Høyre side trenger vi en spiller som kan legge inn med presisjon. Forresten, vi trenger at alle forsvarsspillere kan tre ballen effektivt framover når muligheten byr seg. Der er ingen av dagens spillere gode.

Periodevis kan Lindeløf finne på å føre ball framover i stedet for å spille av press. Jeg synes denne løsningen velges for sjelden. Maguire gjør nesten aldri dette.

Når Pogba spiller på bak i midten, så ser han ut til å plassere seg i skyggen langt oftere enn McT og Fred. Dette gjør at han bidrar mindre når United skal spille seg ut bakfra. Dette har irritert meg mer enn en gang.
post liked by: Blodfink

Vidar Dale Fjeld

Det lureste en motstander kan gjøre er å gi Bruno dårligere arbeidsforhold sentralt og i det oppbyggende spillet. Han er begynt å få mindre tid og møter nå mer aggressiv "markering" overalt. Vi er i grunnen et rent kontringslag der vi får strekt motstander og gir plass til våre offensive spillere. Da får også Bruno rom. Mitt svar på dette er å rendyrke McT i ankerollen, han takler godt, er sterk og ser løsninger fremover...det dummeste vi gjør per nå er å la våre "teknikere" gå for dypt ned å hente ball. Der lager vi mange brudd i mot oss...la Bruno ligge i 10'er-rollen og suppler med Fred og Beek i området rundt McT. Synes det er en skam så lite spilletid Beek har fått. Han behersker spillet vi prøver på, men må vike pga Pogba og Greenwood...må legge til at dette er i mitt hode.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Har ikke tallene, men jeg synes balltap er en faktor for samtlige av spillerne, United er sikkert ikke verre enn andre lag, men feilpasninger når man ikke er under press må det bli slutt på.

Det er lettere å tilgi pasninger med høy riskfaktor høyere i banen, spillere som Bruno og de Bruyne mister jo ballen mest i sine lag. Men de bidrar jo med mye som treffer og. Balltap på egen halvdel bør minimeres.

Synes også at spillerne innimellom velger feil, kan slå tidligere til tider, og jeg ser gjerne heller en feilpasning som blir forsøkt slått gjennom ledd (med kraft) enn trilling på tvers og bakut som til slutt fører til et balltap.
Torquemada wrote: 29 Dec 2020, 08:58 Felles for disse situasjonene er at pasningene har vært svake, slik at mottaker har måttet forsøke å møte ball for å nå fram. Pasningene har vært for svake og forsiktige. Skjønner ikke hvorfor de ikke han spille ballen med bitte litt mere trykk i en del situasjoner.
Det der er veldig tydelig i United synes jeg au...
LUHG!
Post Reply