Styret i klubben - Sportsdirektør

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

aregran wrote: 31 Jul 2019, 12:28 Er det lov til å håpe at de har lært av dette og selger klubben før pilene virkelig begynner å peke i feil retning? Akkurat nå har de en vanvittig verdifull merkevare som begynner å miste verdien på grunn av dårlig forvaltning...
De bryr seg ikke, det er min klare oppfatning. Helt tragisk.
LUHG!
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Blodfink wrote: 31 Jul 2019, 14:54 aregran skrev: ↑I dag, 12:28
Er det lov til å håpe at de har lært av dette og selger klubben før pilene virkelig begynner å peke i feil retning? Akkurat nå har de en vanvittig verdifull merkevare som begynner å miste verdien på grunn av dårlig forvaltning...
De bryr seg ikke, det er min klare oppfatning. Helt tragisk.
De bryr seg om penger. Hvis vi ikke begynner å vinne snart kommer inntektene til å synke og klubben kommer til å bli verdt mindre ved et evt. salg. Det regner jeg med at de bryr seg om.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

aregran wrote: 31 Jul 2019, 14:58 De bryr seg om penger. Hvis vi ikke begynner å vinne snart kommer inntektene til å synke og klubben kommer til å bli verdt mindre ved et evt. salg. Det regner jeg med at de bryr seg om.
Ja, det gjør de helt klart, men når man ser på Tampa Bay Buccaneers, så er det svikt i inntektene, publikum kommer ikke osv, men de selger ikke klubben, så noe penger får de på en eller annen måte ut. Hvitvasking muligens?
LUHG!
User avatar

Ivanisevic
Posts: 76
Joined: 30 Jun 2019, 15:43
Liker mottatt: 3

Veldig god artikkel som dykker ned i grunnen til problemene United er i. Anbefales virkelig å leses.

https://www.independent.co.uk/sport/foo ... 91531.html

Vidar Dale Fjeld

Ivanisevic

Ja, det er virkelig mye der som treffer spikeren på hodet. Men jeg er dessverre redd for at vi må synke enda lenger ned i "gjørma" før virkeligheten synker inn for de som driver klubben. Ikke før pengebingen begynner å krympe og avkastningen uteblir. Der er ikke harmoni mellom de forskjellige "beslutningstakerne" relatert til det fotballfaglige, ned til Ole og hans stab. De lever i en businessverden og en fotballverden, der businessverden bestemmer og fotballklubben lider.
User avatar

Harry Greaves
Posts: 371
Joined: 30 Jul 2018, 09:49
Liker gitt: 21
Liker mottatt: 472

Ivanisevic wrote: 04 Sep 2019, 15:16 Veldig god artikkel som dykker ned i grunnen til problemene United er i. Anbefales virkelig å leses.

https://www.independent.co.uk/sport/foo ... 91531.html
The great advantage United have, and share with City, is that they also have the money to very quickly correct all their ills. There are of course far bigger debates to be had about the very fact of venture capitalists like the Glazers owning the club - not to mention the extent to which they care about its football side - but it sums up United that they can still generate enough money to specifically fix these problems even in spite of that. And it is amazing how fast things can turn around once you put in place the right steps. Liverpool are the ultimate recent example of that. This is what is so frustrating about watching United. It would be easier for them than almost any other club to change this.
Dette er så sant. Man sitter på en vanvittig inntektskilde allerede, og har all verdens penger å bruke på å etablere en etterlengtet struktur... men så gjør man det bare ikke - nesten så man skulle tro Woodward lar være, bare på kødd. Helt ekstremt frustrerende.

Dette med penger behøver faktisk heller ikke være et problem. Anbefaler alle å se hva Southampton gjorde i perioden 2013-2016 - et magisk rekrutteringsmessig håndtverk av Les Reed, med full backing av styret. I den perioden hentet de inn Mauricio Pochettino (senere erstattet av Koeman som var en kjempesuksess), Virgil Van Dijk, Dusan Tadic, Toby Alderweireld og Sadio Mane m.fler. Spilte glimrende fotball og ble etter hvert så gode at de tok nest flest poeng i PL i perioden fra nyttår og ut sesongen 15-16. Den sommeren forsvant et par sentrale skikkelser i rekrutteringen + flere styremedlemmer, og Koeman, Fonte, Mané og Wanyama ble hentet av større klubber. Det var da det gikk nedover for dem.

Leicester er tidenes sensasjon i PL, men den klubben som i størst grad har vist at en glimrende sportslig struktur over tid kan trumfe kronene på konto, er Southampton og det de gjorde for noen år siden.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Skriver under på innleggene over her, vi får se om OGS får den sportslige støtten han trenger, jeg stiller meg tvilsom til det. Moyes, LvG og JM fikk det vel i grunn ikke, ville nesten være litt merkelig om eierne, styret, Woodward og kompisene hans i administrasjonen plutselig ønsket sportslig suksess...

De er jo bare en gjeng hardcore kapitalister, uten fotballkunnskap og klubbfølelse...Mammon er guden. Salg er viktigere enn kjøp. Det er en levende og kontinuerlig tragedie at slike folk kuppa MUFC...
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Harry Greaves wrote: 04 Sep 2019, 23:33 et magisk rekrutteringsmessig håndtverk av Les Reed, med full backing av styret
Det stemmer.
Jeg leste meg opp på Soton og Reed, og skrev om det på forrige forum.
Helt rett at Les Reed gjorde et godt stykke håndtverk da han var veldig bevisst på å kartlegge hva slags spillere Soton skulle gå for.
Husker Reed i et intervju snakket om den ‘sorte boksen’.
En database de hadde med spillere som kunne passe inn i visjonen de hadde.

Som artikkelen påpeker, Mufc mangler en visjon.
Og har manglet det hele veien under Woodward.
På alt fra spillestil til spillertyper.
United har vært en drøm for agenter som vil tjene penger på å selge NAVN.

Forhåpentlig er den tiden forbi.
Solskjær virker å ha tatt grep der.
Men, fremdeles mangler United en struktur og en identitet i posisjonene over Solskjær, slik Les Reed ga Southampton.

Artikkelen gjør det klinkeklart hvor skoen trykker i Man United.
Det finnes ingen sportslig rød tråd.

Alt ligger til rette i United med store inntekter.
Det er ‘bare’ visjonen og gjennomføringsevnen som mangler.

En ting jeg stusser litt på er ’Woodward vil det beste for Manchester United’.
Javel, på hvilke områder da?
Han har vært visjonær på det økonomiske området, og utnyttet klubbens potensiale.
Hvor ambisiøs er han sportslig?
Om han vil det beste for Manchester United, hvorfor er det da så vanskelig å få på plass en organisasjon med sportslig kompetanse i leddet over manager?
På meg virker det som sportsdirektører med ambisjoner skyr Woodward som pesten.

Det står også å lese at for å slå den beste, må du finne en alternativ oppskrift ifht hva leder av feltet gjør.
Ok?
Kanskje på noen felt og i enkelte idretter, båtløp er vel brukt som et eksempel.
Woody vil gå en alternativ vei.
Det kan være han har et poeng der, men det hjelper ikke å tenke alternativt når du ikke har en langsiktig visjon og plan.
Hvilke alternativ vei har han staket ut?
Å bli et eldorado for åleglatte agenter?

Jeg må si at jeg ikke forstår på hvilken måte Ed Woodward ønsker det beste sportslig for Man United.
Om han har sagt det, betyr null, niks og nada.
Hjelper ikke hva man sier, man må gjøre, do it, es tun, hacerlo.
Det er handlekraft som gjelder.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Problemet er så enkelt, og så vanskelig, at Ed Woodward ikke besitter den nødvendige fotballkompetansen som skal til for å se viktigheten av at de spillerne som kommer inn kompletterer spillestil og laget. Det vil jeg også påstå at hans "kompanjonger" i de styrende organer ikke har. Så har vi problemet som går på at han ikke er villig til å gi de nødvendige fullmakter til manager og sportslig avdeling som trengs økonomisk. Han vegrer seg til å la andre "bestemme" over pengebruken. Alt dette vitner om feil man på rett pass. Hadde vi hatt en fagmann på fotball i stolen, der hadde vi ikke vært i denne situasjonen. Det er jeg helt overbevist om. Så er jeg også i tvil om det har noen hensikt å gå direkte på eierne, de har ingen fotballkompetanse og er fornøyd så lenge pengene fremdeles strømmer inn.
Så til syvende og sist er vi avhengig av at Ed ser sin manglende kompetanse, og at han dermed delegerer makt over spillelogistikk til et "sportslig" utvalg. Om ikke er jeg redd for at det må et drastisk fall i inntektene før de ansvarlige ser hvor skoen trykker. Vi har alle sykdomtegnene som Liverpool hadde i sin tid. Det var "uflaks" på banen, "marginer" imot, dårlige dommere, for brede målstenger, rett og slett alle andre sin feil enn klubben selv og spillerne en satte sammen.
Last edited by Vidar Dale Fjeld on 05 Sep 2019, 15:02, edited 1 time in total.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Glazers bryr seg ikke, det tror jeg vi kan være rimelig sikre på, med mindre inntjeningen skulle begynne å synke drastisk.

Derimot tror jeg faktisk Ed Woodward bryr seg, han har for stort ego til at han er fornøyd med hvordan klubben hevder seg sportslig, eller hvordan han blir fremstilt overalt som en idiot osv.
Problemet er at en løsning på dette krever at han faktisk degraderer seg selv. Noe han, på grunn av nevnte ego, ikke kommer til å gjøre før han føler seg tvunget til det.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14245
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22203
Liker mottatt: 18044

Ryder wrote: 05 Sep 2019, 14:17 Derimot tror jeg faktisk Ed Woodward bryr seg, han har for stort ego til at han er fornøyd med hvordan klubben hevder seg sportslig, eller hvordan han blir fremstilt overalt som en idiot osv.
Håper du har rett, tror du har feil dessverre :cry2:
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Ryder wrote: 05 Sep 2019, 14:17 Glazers bryr seg ikke, det tror jeg vi kan være rimelig sikre på, med mindre inntjeningen skulle begynne å synke drastisk.

Derimot tror jeg faktisk Ed Woodward bryr seg, han har for stort ego til at han er fornøyd med hvordan klubben hevder seg sportslig, eller hvordan han blir fremstilt overalt som en idiot osv.
Problemet er at en løsning på dette krever at han faktisk degraderer seg selv. Noe han, på grunn av nevnte ego, ikke kommer til å gjøre før han føler seg tvunget til det.
Glazer’s bryr seg bare om penger.
De kommer aldri til å gjøre forandringer av sportslige årsaker.
Kun av økonomiske beveggrunner.

Kan gi deg medhold i at Woodward bryr seg pga eget rykte.
Han bryr seg aldri i verden om klubben av uselviske grunner.
Har ingen tro på at han vil gi i fra seg makt frivillig.

United er dessverre stuck med ledelsen i klubben.

Må bare håpe Solskjær klarer å utrette mirakler på tross av eierne og vasallkongen deres.

Fansen kunne kanskje klart å påvirke Woodward.
Må si at United fansen i England virker dårlig organiserte.
Flaut å innrømme, men Liverpool fansen ville trolig klart å bite bedre i fra seg i samme situasjon.
Vet det er en brannfakkel, og jeg hater å skrive det.

Green and gold er snart ti år siden.
Det varte et års tid.
Men, helt ærlig - hvordan påvirket den kampanjen egentlig Glazer?
De så det visuelle riktignok, men de har ikke fått føle på lommeboka at United fansen ikke vil ha dem.

Om det for eksempel ble organisert en boykott av en match, det hadde gjort inntrykk.
Eller, at majoriteten hadde gått etter feks første omgang.
Eller, at hele stadion hadde ropt HØYT og lenge Glazer out.
Ikke bare 4-5000 på Stretty tier 2 og en liten gjeng på J stand.

United fansen er dessverre ikke godt nok organisert.

Duncan Drasdo og co gjør en stor jobb, men om man ikke er ekstremt engasjert er jobben de gjør nærmest usynlig for omverdenen.

En sang til Woodward som gjorde det klart hva fansen mener om kompetansen hans kunne muligens gjort inntrykk.
Da måtte det vært MANGE som sang med.
Og sangen måtte gått mange ganger på HVER kamp.
Redd majoriteten av fansen på Old Trafford er for tafatte.
Fælt å skrive noe sånt, men det er mye snakk og lite handling - også fra fansen.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Vidar Dale Fjeld

Dessverre Pink Final så er Manchester United en "turistattraksjon" i disse dager i mange sammenhenger...du har den harde kjernen, og så har du alle med et romantisk forhold til klubben. De synes det er dumt at klubben ikke vinner kamper og pokaler, men elsker klubben. Men noen reelle protester kommer ikke før det er for sent. Penger er det eneste språket Glazers og deres wonderboy forstår. Måtte de våkne før det er for sent.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26216
Liker mottatt: 16735

Vidar Dale Fjeld wrote: 05 Sep 2019, 21:30 Men noen reelle protester kommer ikke før det er for sent.
Kjip spådom, og dessverre er jeg redd du treffer rett.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Tomme tribuner ville definitivt gitt en signaleffekt. Men problemet med en stadion-boikott, er at det i en klubb som United alltid vil stå 75 000 andre turister klare til å fylle stadion dersom den harde kjernen holder seg unna.

Jeg tror nok det må svi i lommeboka før noe skjer, men det er vanskelig med en så global fanbase, og der de største inntektene uansett kommer fra diverse tv- og sponsoravtaler, merch osv og ikke det som tjenes på kampdag. Selv om man skulle klare å organisere match-fansen, klarer man aldri å styre pengebruken til fans og sponsorer i Malaysia og Singapore.
:down: Dette ble automatisk redigert inn i posten for å unge dobbel post.
Blodfink wrote: 05 Sep 2019, 18:43
Ryder wrote: 05 Sep 2019, 14:17 Derimot tror jeg faktisk Ed Woodward bryr seg, han har for stort ego til at han er fornøyd med hvordan klubben hevder seg sportslig, eller hvordan han blir fremstilt overalt som en idiot osv.
Håper du har rett, tror du har feil dessverre :cry2:
Jeg tror ikke han bryr seg fordi han er glad i klubben, men han bryr seg fordi et svakt United får ham til å se mislykket ut. Såret ego m.a.o. Han har jo tross alt sparket tre managere, så superfornøyd kan han ikke ha vært.
Post Reply