Styret i klubben - Sportsdirektør

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Mads Skauge
Posts: 9
Joined: 06 Nov 2018, 14:25

«Uniteds virkelige problem»

Vi visste at det skulle bli vanskelig, men at det skulle bli så vanskelig(!). Tiden etter Ferguson har vært utfordrende på mange måter, faktisk i større grad enn hva vi kunne håpe på og ane.

Problemene i United post-Ferguson stikker dypere enn hvem som er trener. Derfor er heller ikke løsningen en ‘quick fix’ ved et trenerbytte. En mer kompleks oppgradering og opprustning av klubbens sportslige struktur må på plass. At en klubb med sikte på verdensherredømme ikke ser behovet for å ha en sportsdirektør, forteller det meste om hvor langt i bakevje United er havnet.

I tur og orden har kompetente og anerkjente trenere, med suksess på CV’en fått prøve seg. Astronomiske summer er brukt på spillerkjøp. Vi har hentet trenere og spillere fra øverste hyllet (eller i hvert fall nesten). Prestasjonskurven har likevel jevnt over vært på et vesentlig lavere nivå enn det man hadde håpet på og langt på vei forventet. Derfor har innkjøpte spillere raskt forsvunnet og flere trenere har måtte pakke kofferten etter kortvarige opphold i managerstolen. I ligaen har vi aldri vært i nærheten etter Ferguson. Når resultatene ikke er så gode som vi er vane med, ropes det til stadighet om nye folk på trenerbenken og utskiftninger i garderoben.

Vi må snart innse at det ikke først og fremst er på trener- og spillersiden at United har tapt terreng de siste årene. Den moderne fotballindustrien stiller betydelige krav til klubbene som organisasjoner. Det holder ikke lenger med gode spillere og trenere. Toppfotball handler om så mye mer og United har sovet i timen. De klubbene som gjør det aller best sportslig er megabedrifter som har profesjonalisert alt fra det medisinske apparatet, scouting, treningsfysiologi, kosthold og ikke minst sportslig utvalg. På mange områder kommer United godt ut (især med tanke på det kommersielle), men ikke på det sportslige plan.

Jeg skal ikke påberope meg å sitte på detaljert innsidekunnskap om den sportslige strukturen i United og hvordan dette fungerer i praksis. Jeg henter likevel inn en del empiri fra ulike kilder og danner meg på bakgrunn av dette et bilde av situasjonen. Post-Ferguson har det virket som at det har vært viktigere å lykkes kommersielt enn sportslig. Derfor har man hentet inn store navn, fremfor å sette sammen brikker som har forutsetninger for å fungere godt sammen. Det kanskje fremste eksempelet på dette var kjøpet av Zlatan.

I skrivende stund sitter fortsatt Mourinho i sjefsstolen på Old Trafford. En fantastisk trener med en merittliste få i fotballhistorien kan matche. Han har fått håndplukke spillere i alle ledd. Likevel er det rusk i maskineriet.

Jeg sitter med en følelse av at forholdene i klubb-strukturen ikke ligger til rette for at klubben skal prestere optimalt sportslig. Klubben mangler en sportslig struktur og blir i for stor grad preget av en maktkamp mellom Mourinho og Woodward. Når mange av de viktigste beslutningene i en verdensomspennende bedrift som United, hviler på to enkeltpersoner, bør alle alarmklokker ringe.

Det sportslige ved en gigant-klubb som United skal ikke være et ‘one-man-show’. Akkurat som i næringslivet bør viktige beslutninger i hundremillioners-klassen ha en dyptliggende forankring i det bede lag av organisasjonen. Det vanlige (og mest fornuftige) er at et kompetent sportslig utvalg (for eksempel en transferkomité) bestående av folk med fotballfaglig bakgrunn, har siste ord i sportslige beslutninger være seg kjøp av spillere og ansettelser av trenere. Slik virker det ikke å være i United, og det ser heller ikke ut til at man har tenkt å ta grep på denne fronten.

Slik situasjonen er i United per i dag, får både Mourinho og Woodward for mye makt når det gjelder spillerkjøp. Det er farlig av flere grunner. Historien har vist oss at maktposisjoner i den moderne fotballen, enten det er snakk om trenere eller ledere, må ses i et kortidsperspektiv. Om et par år kan både Mourinho og Woodward være borte. Da er det klubben som får svi for at ikke spillerlogistikken har hatt en mer dyptgående strukturell forankring som en del av en mer langsiktig tankegang. Kjøp og salg av spillere som til enhver tid skal tilpasses den enkelte treners preferanser og smaker, blir fort dyrt. Veldig dyrt. Selv for United som har mer å rutte med enn de fleste.

Hvorfor dette resonnementet ikke var gyldig for Ferguson, kan jeg bare spekulere i. Det er for eksempel mulig at Ferguson, på samme måte som Wenger eller Eggen for den saks skyld, var en mann av sin tid – en tid hvor det var mer vanlig at enkeltpersoner styrte klubbene med jernhånd. Fotballen har utviklet seg og gått videre. United har stått på stedet hvil.

For myer personifisering av makt i klubben er også farlig fordi verken Mourinho eller Woodward alene besitter tilstrekkelig kompetanse til å gjøre gode og rasjonelle beslutninger for klubbens beste. Mourinho er en fotballtrener som skal legge mest vekt på å lede laget på banen. Han har verken kompetanse til eller tid til å involvere seg inngående i spillet utenfor banen. Han skal selvfølgelig involveres i arbeidet med rekruttering av spillere, men han skal ikke få det siste ordet hver gang. Woodward på sin side har ingen fotballfaglig bakgrunn over hodet. Det er hårreisende at han har det overordnede ansvaret for å sondere markedet for spillerkjøp.

Antagelig er United sportslige struktur (eller mangel på sådan) hovedårsak til de store utgiftene på spillerkjøp som ikke har innfridd, ansettelser av managere som ikke kler klubben og dermed mangel på sportslig suksess. Siden Ferguson har vi sett alt for mange eksempler på stjernespillere som har blitt hentet inn, i mer eller mindre grad floppet og forlatt klubben kort tid etter. Noen eksempler er Kagawa, Di Maria, Falcao, Schweinsteiger, Schneiderlin, Depay og Mkhitaryan.

Spillerlogistikken virker planløs, impulsiv og lite langsiktig. I den blå delen av Manchester er utviklingen en helt annen. På få år har de bygget opp fantastiske treningsfasiliteter, et sportslig apparat på høyde med de beste og et spillermateriell som allerede i god tid før Guardiola kom til klubben, var beregnet på hans filosofi. Jeg savner denne langsiktigheten hos United.

Utviklingen løper fra oss. United må endre seg. Nå!
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Mye bra her [mention]Mads Skauge[/mention] , omlegging av driften er nødvendig, men det blir ingen sportsdirektør så lenge Mourinho er manager, rart at han godtar Woodward som transferboss...ville jo trodd at Mourinho heller ville hatt en fotballmann enn en pengesamler til den jobben...
LUHG!
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Helt enig med Mads. Det er vanskelig for oss som sitter på utsiden å fordele skyld mellom Woodward, Mourinho og tidligere managere for hvordan troppen ser ut nå. (En haug med ventrevinger og 10-ere men null høyrevinger, og en haug med midtstoppere men ingen forsvarssjef.)

Troppen vi har nå er kjøpt av fire forskjellige managere med helt forskjellig fotballfilosofi. (Hvis Moyes hadde en filosofi.) I alle andreklubber er det forholdsvis hyppig utskiftning av managere. Vi må nok belage oss på at det er slik verden er nå, og planlegge deretter. Vi må få inn en sportslig ledelse med fotballkompetanse som kan legge en langsiktig plan, og så ansette en manager som matcher den planen. Da kan manageren i stor grad få viljen sin på overgangsmarkedet, forhåpentligvis uten at det blir behov for store utskiftninger når det uunngåelige managerbyttet kommer.

Jeg begynner virkelig å miste troen på Mourinho. Men hvis vi foretar et managerbytte nå uten å først gjøre større endringer i klubbledelsen sitter vi fort i samme posisjon igjen om et par år. Da er det bedre å gi Mourinho muligheten til å rette opp laget, og så sette inn Carrick som midlertidig manager om Mourinho etter hvert sparkes.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Håper det er noe i ryktene angående Luis Campos som sportsdirektør, han og Jardim gjorde det jo bra sammen i Monaco. Saken på United.no nevner at det mest sannsynlig ikke skjer noe før Mourinho er ferdig i United. Synd, hadde jeg hatt makta hadde jeg ansatt ham i dag.
LUHG!
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Sitter noen tilfeldigvis med troverdig info om hvor mye Woodward/styret blander seg inn i overgangene? Jeg har brukt veldig mye tid de siste sesongene på å irritere meg over at Uniteds oppførsel på overgangsmarkedet gir lite mening.

Mourinho foretrekker ferdig utviklede, rutinerte spillere, som alltid gir 100% og blør for drakta. Verken Pogba, Bailly eller Lindeløf passer spesielt godt til denne profilen.
Og ingen kan ha blitt overrasket over at det kreative geniet di Maria ikke passet inn i van Gaals statiske balltrilling.

Tidligere har jeg stort sett tenkt "Hva faen holder manageren på med?!?". Men nå lurer jeg på om Woodward/styret han blandet seg mer inn enn vi har trodd. I sommer var det åpenbart at Woodward overprøvde Mourinho på den rent sportslige vurderingen av hvilken midtstopper vi trengte.

Kjøpene av Pogba og di Maria passet kanskje ikke managerens profil/spillestil, men disse overgangene passer veldig godt om man vil hente noen galacticos for å styrke klubben som merkevare. Det har vært mye rykter de senere årene om at Woodward har ønsket seg store navn. (Jeg spyr om kjeg leser flere rykter om Bale.)

Kan det tenkes at en av grunnene til at ingenting har virket siden SAF pensjonerte seg er at de nye managerne må leve med at klubbledelsen overprøver dem mer enn det ser ut til når det gjelder hvilke spillere som hentes?

Det kan selvsagt hende at jeg nå er paranoid og full av mistro mot klubbledelsen. Men når ingen managere får noe til er det vel sannsynlig at noe annet er galt enn manageren...
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Virker som at det ikke er noen styring i det hele tatt. SAF og Gill, og før det Edwards styrte alt. Nå virker det planløst. Som nevnt flere ganger. Tross alle advarsler. Manchester United som klubb var ikke forberedt når de overnevnte ga seg. Det ser vi resultatet av nå.
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Syke tilstander vi er vitne til. Noen må fortelle dem dette.
United har gått fra å være ledende i fotball verden til å bli latterliggjort i det store bildet.

Dårlig resultater, dårlige ansetterlser i forhold til spilletil og lederskap. Feil spillerkjøp gang på gang.

At Mourinho muligens motarbeides litt på spillelogistikken tyder vel først og fremst sommerens vindu på.
Fikk kun Fred enda han adresserte flere mangler for at United skulle kjempe om topp 2-3.

Tror jeg kunne skrevet ett pensum i frustrasjon for tiden.
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Buchan wrote: 03 Dec 2018, 16:08 Virker som at det ikke er noen styring i det hele tatt. SAF og Gill, og før det Edwards styrte alt. Nå virker det planløst. Som nevnt flere ganger. Tross alle advarsler. Manchester United som klubb var ikke forberedt når de overnevnte ga seg. Det ser vi resultatet av nå.
Det virker definitivt planløst. Men når så meritterte managere som Mourinho og van Gaal får bruke så mye penger som de har gjort uten at resultatene blir bedre må det være noe fundamentalt feil i tillegg til de planløse managerbyttene. Om styret i klubben bruker overgangsbudsjettet på andre spillere enn managerne ønsker seg kan det forklare en del.
I sommer virket som det var ganske tydelig at Woodward overprøvde Mourinho på rent sportslige vurderinger når det gjaldt hvilken midtstopper vi skulle (forsøke å) hente. Det er etter min mening oppskrift på katastrofe.

Nå om dagen går jeg bare og venter på nyheter om endringer i klubbledelsen/ansettelse av sportsdirektør. Jeg tror ikke ting vil bedre seg før det skjer.
User avatar

Topic author
aregran
Posts: 209
Joined: 09 Aug 2018, 08:51
Liker gitt: 43
Liker mottatt: 78

Ketil Cantona wrote: 03 Dec 2018, 16:23 Syke tilstander vi er vitne til. Noen må fortelle dem dette.
United har gått fra å være ledende i fotball verden til å bli latterliggjort i det store bildet.

Dårlig resultater, dårlige ansetterlser i forhold til spilletil og lederskap. Feil spillerkjøp gang på gang.

At Mourinho muligens motarbeides litt på spillelogistikken tyder vel først og fremst sommerens vindu på.
Fikk kun Fred enda han adresserte flere mangler for at United skulle kjempe om topp 2-3.

Tror jeg kunne skrevet ett pensum i frustrasjon for tiden.
Inntil i sommer har jeg trodd at det var managerne som kom med sine ønsker om spillere, og at klubben har forsøkt å oppfylle disse. Men nå i det siste har jeg begynt å lure på om det ikke er tilfellet. Det er ikke akkurat typisk for Mourinho å sette en ustabil humørspiller som Pogba på sentral midtbane. Men for markedsføringsavdelingen må den overgangen ha vært gull.

Kan det tenkes at Woodward/styret kjøper galacticos for å styrke klubben som merkevare uten at manageren har bedt om disse spillerne?
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Interessante refleksjoner over her folkens, ser ikke bort i fra at det er slik...Woodward er en katastrofe sportslig...og ansettelsen av JM var sett på som safe...selv om alle vet at JM er en nomade, og er seg selv nærmest, da de fleste setninger han kommer med, dreier seg om at HAN har vunnet...United er vanstyrt og gjennomsyret av Galacticos-syndrom. Helt enig med dere over.
LUHG!
User avatar

Ketil Cantona
Posts: 292
Joined: 31 Jul 2018, 11:55
Liker gitt: 3
Liker mottatt: 18

Om det er slik at Woody har total ansvaret for spillerlogistikk så kan en faktisk lure.

Under Sir Alex F sin tid så hadde han mer eller mindre dobbeldekning på alle plasser. O`shea, Wes Brown med fler var poteter. Likevel, han hadde Vidic, Rio, Berg og Johnsen på stopperplass i tillegg til de førstnevnte. Jo da, dere vil reagere på at vi har 5 stoppere i dag, men INGEN av disse er toppklasse eller sjef med stor S.
Lindeløf er et bra tallent, Bailly også det samme. Smalling og Jones har nådd sitt maks nivå. Backene orker jeg ikke starte med en gang. Shaw har riktignok kommet seg bra.

På spissplass hadde United Cole, York, Solskjær og Sheringham. 4 absolutt gode kandidater. Husker ikke rekkefølgen, men Ruud Van og Saha kom senere inn i bildet. Cantona var også der under Solskjær sin første sesong.

Skremmende at vi i dag sitter med Lukaku og kun Rashford som eneste utfordrer tross av at jeg syntes han fungerer best på venstresiden.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Så absolutt, det er ingenting med dagens tropp som henger på greip.
Men forskjellen på SAF og Mourinho er lojalitet...men ingen kan nekte for poenget du nevner med forsvar og angrepsstyrken SAF hadde kontra JM.

Jeg savnet offensiv styrke inn i sommer, og trodde jeg hadde mareritt når Lukaku og Morata var det vi jaktet forrige sommer... Sanchez bør også telles med offensivt, at han ikke får spille spiss så ofte fatter jeg ikke. Han er også en god tilrettelegger og ville scoret mer om han fikk spille (tror jeg da). At han har disiplinære problemer er intet nytt, sånn har han vært hele karrieren sin. Men han er uansett 10 ggr bedre enn Lukaku IMO.
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Mye vil ha mer heter et ordtak.

Passer perfekt på mange av dagens spillere.
Mer penger, MYE mer penger.
Mer egofokus, kringkastet på sosiale medier.

En sirkusdirektør av en CEO.
Ed Woodward.

Først forlenger han kontrakten med Mourinho.
5-6 mnd etterpå vil han ikke støtte samme mann på overgangsmarkedet.
Vinglepetter.

Han gir Sanchez fantasilønn, og ødelegger indirekte det siste som er igjen av moral i spillergruppa.
Sirkus, sirkus, sirkus.

Ser ut som José Mourinho hadde noen gode poenger.
Som flere av oss mente, inkludert Dag Langerød.

Moralen og holdningene til denne troppen er all over the place.

Mourinho skal ha berettighet kritikk for sin fæle antifotball, og for måten han opptrådte på i media.

Selve innholdet i mye av det han sa stemmer.

På TV vises bilder av en surmulende Ed Woodward under nesten hver kamp.

Som man reder, så ligger man.

En sirkusdirektør får et sirkus.
Ingen overraskelse det Ed.

Sirkus Manchester United.

Synes synd på Solskjær som skal prøve å gjenskape en FOTBALLKLUBB.

Jeg tror dessverre Mike Phelan ikke blir med videre.
Han gidder ikke sirkus Woodward og spillere med slapp moral.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Støttes [mention]Pink Final[/mention]

Sirkus United, eller sirkus Ed, eller sirkus Glazer...tragisk. Savner gule og grønne skjerf jeg rett og slett. Et opprør. Fansen burde demonstrert på treningsfeltet daglig...
LUHG!
User avatar

Buchan
Donor
Posts: 2010
Joined: 08 Aug 2018, 21:54
Liker gitt: 7288
Liker mottatt: 4157

Woodward sin økonomiske suksess kan fort bli en katastrofe for klubben sportslig sett.
Jeg har mine tvil at det kan komme noe godt ut av det slik som klubben drives nå.
Når Mourinho til slutt fikk sparken så synes jeg det var greit, og hans oppførsel ble til for mye for de fleste.
Pogba er en fantastisk spiller til tider, men jeg er litt usikker på om klubben gjorde rett, da de bare kvittet seg med det ene problemet. Hvilke signaler ga de da til spillerene. Jeg vet ikke.
Post Reply