Supporter oppførsel

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2594
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11867
Liker mottatt: 7620

Beta wrote: 20 Nov 2021, 14:45
Pwint wrote:20 Nov 2021, 14:15 Og jeg tror det ligger i muligheten til å si akkurat det man vil, relativt anonymt uten fare for å bli "tatt" for det. Jeg skulle ønske folk måtte verifisere identiteten sin, f.eks med bank id (eller tilsvarende) for å registrere seg for tjenester der man kan kommentere.
Tror egentlig anonymitet har veldig lite å gjøre med saken. Facebook, der man har fullt navn og hele omgangskretsen kan se hva man lirer av seg er jo det verste stedet av dem alle. Og ikke bare når det gjelder fotball.
Ja, det har du egentlig rett i. Men det verste av oppgulpet kommer ofte fra anonyme.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Er det ikkje positivt at folk kan si det de meiner da, isteden for å blir kneblet av sosiale begrensninger?

Eg også likte tonen betre før. Og tenker av og til på at «kva ville bestefaren min ha synest om ditta», sånn for enten skamme meg eller begrense meg.

Men vi må akseptere denne måten å kommunisere på, på godt og vondt. Tilpasse oss. Korleis vi tilpasser oss er vel individuelt. Tåle det betre eller begrense sin egen eksponering.

Mange av oss her inne er jo nokre sosiale medie dinosaurar. Meg inkludert.
post liked by: messilingard
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

Otac wrote: 20 Nov 2021, 14:59 Er det ikkje positivt at folk kan si det de meiner da, isteden for å blir kneblet av sosiale begrensninger?

Men vi må akseptere denne måten å kommunisere på, på godt og vondt. Tilpasse oss. Korleis vi tilpasser oss er vel individuelt. Tåle det betre eller begrense sin egen eksponering.
Eg synest faktisk ikkje det er positivt når resultatet blir eit hardare diskusjonsklima prega av hets, sjikane og drittslenging. Takke meg til litt god gammaldags sensur😏

Eg er blant dei som meiner at ytringsansvaret er minst like viktig som ytringsfridomen.
post liked by: Pink Final, Cola2, Belfastboy, TheMonolith
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Pancho P wrote:20 Nov 2021, 15:03 synest faktisk ikkje det er positivt når resultatet blir eit hardare diskusjonsklima prega av hets, sjikane og drittslenging.
Vel det er en grense man tråkker over når det går fra drittslenging til hets og sjikane. Her inne vil det være rom for førstnevnte så lenge man kan stå for det man skriver. Min personlig mening er at man faktisk må tåle at andre mennesker ikke har samme syn som en selv. Også om det er måten man omtaler spillere eller managere på. For å si det slik på en måte så er det vel så ofte at jeg irriterer meg over brukere som biter på agnet fra trollene som jeg irriterer meg over selve trollet. Noen ganger er det faktisk bedre å vende det andre kinnet til.
post liked by: Otac, Ryder, Cola2, TheMonolith
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Otac wrote:20 Nov 2021, 14:59 Men vi må akseptere denne måten å kommunisere på
Litt usikker på hva du mener her.
Tror ikke du mener vi bare må tilpasse oss sjikane og massiv kritikk.
I såfall er jeg dypt uenig.
post liked by: Pancho P, Cola2, TheMonolith
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pink Final wrote: 20 Nov 2021, 15:12 Litt usikker på hva du mener her.
Tror ikke du mener vi bare må tilpasse oss sjikane og massiv kritikk.
I såfall er jeg dypt uenig.
Hadde det BARE vært sjikane og kritikk so trur eg diskusjonsfelta hadde vore stengt for lenge siden. Eg lar meg ikkje irritere for mykje av de innlegga som er i grenseland. De innlegga hopper eg berre over. Og de er heller ikkje i stort fleirtal. Da trur eg du har sett deg blind på dette. Og at folk blåser ut etter kamp, ja, det plager meg ikkje. Folk må få være som de er, og skrive som de vil.
post liked by: messilingard
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2594
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11867
Liker mottatt: 7620

Otac wrote: 20 Nov 2021, 14:59 Er det ikkje positivt at folk kan si det de meiner da, isteden for å blir kneblet av sosiale begrensninger?

Eg også likte tonen betre før. Og tenker av og til på at «kva ville bestefaren min ha synest om ditta», sånn for enten skamme meg eller begrense meg.

Men vi må akseptere denne måten å kommunisere på, på godt og vondt. Tilpasse oss. Korleis vi tilpasser oss er vel individuelt. Tåle det betre eller begrense sin egen eksponering.

Mange av oss her inne er jo nokre sosiale medie dinosaurar. Meg inkludert.
Nei, for min del så oppleves det ikke alltid så positivt. Det kan selvsagt være det, men min personlige mening er at folk veldig ofte uttaler seg krast om ting de ikke har noen som helst innsikt i, og så syns jeg også det har vokst frem en holdning der hvem som helst sin mening er like viktig som meningen til de som for eksempel lever av å kunne noe om saken. Jeg syns mange mangler folkeskikk og burde holdt seg langt unna internett. :P Jeg tror ingenting godt har kommet av å for eksempel innføre kommentarfelt i nettaviser mm.

Men om man kan ha en fin dialog så er det selvsagt nyttig. Om man kan ha forskjellige meninger, men uttale seg med respekt for motparten så tror jeg det blir annerledes. Om man forteller sitt syn på en sak, men like fullt er åpen for at den man har dialog med vet noe man ikke vet, og så ta til seg det som blir sagt og lære av det, så er det jo bra. Men ofte blir det ufint og nedlatende, og da skaper det bare mer konflikt.

Men som du sier, så har det lite å si hva jeg personlig mener. Jeg må akseptere at mitt syn ikke nødvendigvis er andres syn, og jeg kan ikke påtvinge andre mine holdninger. Så hva skjer da? Jo jeg trekker meg fort unna diskusjonene. Syns ikke det er noe kjekt lenger. For min del så er united.no et sted der vi som er glad i klubben kan "snakke" om ting, men for meg er det en uting å snakke ned manager og spillere hele tiden.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Cola2, TheMonolith
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2516
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12966
Liker mottatt: 8244

@messilingard Vi er nok ulikt samanskrudde😉 Eg meiner heilt klart at ein kan vere ueinige, men om ein f.eks. kallar Solskjær for skamlaus etter pressekonferansen, har ein etter mitt syn trakka over grensa. Dessutan meiner eg heilt prinsipielt at drittslenging påverkar ordskiftet på ein negativ måte og synest eg det bør lukast bort. Og ja, eg veit at eg er gammaldags.
post liked by: Pwint, Belfastboy, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Otac wrote:20 Nov 2021, 15:17 Hadde det BARE vært sjikane og kritikk so trur eg diskusjonsfelta hadde vore stengt for lenge siden
Hvor mange ganger har United.no måtte stenge?
10x siden de åpnet det?

Veldig enig med @Pwint om det med normal folkeskikk.
Om alt av eder og galle må tømmes ut i et forum eller komm felt er det en sikker oppskrift på døden for et slikt sted.
Det gir null å lese.
Men er sikkert fint for de som trenger et sted å få utløp for sin frustrasjon og sinne.

Å være uenige er selvsagt lov.
Vi bør ha mangfold som jeg skrev lenger opp.
post liked by: Pancho P, Pwint, Belfastboy, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Pancho P

Akkurat det å kalle Solskjær for skamløs er i mine ord feil, men absolutt innafor. I mine øyne er vi ikke i grenseland engang. Jeg snakker for meg selv nå, men jeg kommer absolutt til å være en pådriver for takhøyde her inne. Det betyr selvsagt ikke at vi skal godta alt, men jeg mener at alternativet hvor man må holde seg innafor en tone ikke er noe alternativ i det hele tatt. For eksempel vil jeg godta dersom noen kaller Pogba for en grisk egoist. De utrykkene viser til handlingene til Pogba. Går man inn på hudfargen eller religionen hans har vi krysset over grensen. Jeg er nok en av de som mener at mangfold også må gjelde meninger og utsagn.
post liked by: Pwint, PAK
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Deler den til en viss grad @messilingard.
Ord skrevet i kampens hete er én ting.
Om man derimot omtaler Pogba som en grisk egoist hver gang man omtaler ham blir det utidig.
Ikke sjikane, ikke overtramp, men med på å ødelegge kulturen i et forum.
Slik man ser på Red Café.
Nærmest ødelagt blitt.
Har feks ikke sett Tom Clare poste der på lang tid.
Tipper han ikke gidder det nivået mer.
post liked by: Pwint, Belfastboy, Pancho P
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Man skal ha en viss respekt for hvordan man omtaler folk, men for meg er det viktigere hvordan man omtaler HVERANDRE i en diskusjon enn hvordan man omtaler folk som aldri kommer til å lese det vi skriver.
Jeg mener for eksempel at Jose Mourinho er en drittsekk og en narsissist. Det mente jeg før han var treneren vår, og det mener jeg nå. Det mente jeg også da han var hos oss, og det hadde jeg ingen problemer med å mene høyt.
post liked by: Pwint

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pink Final wrote: 20 Nov 2021, 15:39 Om man derimot omtaler Pogba som en grisk egoist hver gang man omtaler ham blir det utidig.
Ikke sjikane, ikke overtramp, men med på å ødelegge kulturen i et forum.
Her meiner eg du er litt for bastant. Du kan gjerne meine at dette ikkje er i tråd med kva kultur du ønsker i forumet, men ikkje at forumets kultur er ødelagt.
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2594
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 11867
Liker mottatt: 7620

Jeg syns uansett ikke dette er et problem her inne @messilingard . For min del så var det generelt om kommentarer og SoMe, men også om hva som har skjedd på united.no. Her inne syns jeg folk oppfører seg fint.
post liked by: Pink Final, Cola2, Belfastboy, Pancho P
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7391
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26219
Liker mottatt: 16748

Otac wrote:20 Nov 2021, 15:55 Du kan gjerne meine at dette ikkje er i tråd med kva kultur du ønsker i forumet, men ikkje at forumets kultur er ødelagt.
Ja det er skrevet for egen regning.
Selv om jeg er Mod kan ikke jeg bestemme hvordan det skal være her (heldigvis si😄).
Som Mod må man noen ganger legge bort egne meninger.
Det jeg skriver over er hva jeg mener, for egen regning.
post liked by: Otac, Cola2, Pwint
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
Post Reply