Supporter oppførsel

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
Post Reply
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Otac wrote:27 Sep 2021, 20:11 so kunne vi like godt ha spilt på 4 nivå.
Vet jeg tar denne setningen ut av kontekst.
Jeg tror de fleste av oss på forumet hadde fulgt United ned på nivå 4.
Det hadde vært tungt, men vi hadde blitt med.

Jeg er egentlig ikke så opptatt av å finne feil ved Manchester United.
Og egentlig ikke hos de andre klubbene heller.
Deprimerende fokus i lengden.
Synes det er gøy å lære mer om våre motstandere, jeg har lite behov for å skrive Chel$ki, Shitty, Loserpool osv.
Og har enda mindre behov for å finne feil i egen klubb.
Ja, Glazer’s burde ikke vært der.
Men jeg er blant de (få?) som synes det gikk for langt i mai med herverk på Old Trafford.

Om United taper, og jeg har tid så ser jeg gjerne gamle tap om igjen på you tube.
Jeg blir stolt når jeg ser FA cupfinalen 1957, der Busby Babes med 10 mann tapte 1-2 for Villa.
Og etter match stiller babyene seg opp og klapper for Aston Villa - det er så KLASSE.
Det er så Busby og det er så United.
Og kommentator Ken Wolstenholme sier: «What galant loosers they are»
Så løper babyene i garderoben, og kamara følger dem ❤️, ikke Villa.

Jeg har sett FA cupfinalen 1979 om igjen mange ganger.
20 min før slutt, på 2-0 til Arsenal, når United svingen synger ut Arsenal.
Og kommentator snakker om Uniteds support, og svingen zoomes inn
Det er supportere det.

0-3 for Liverpool i 2014, der hele Old Trafford overdøver scouserne, drukner scouserne med 20 times.
City matchen som @Mcilroy nevner over.
Jeg så den kun på Tv, men det var rått å høre support og støtte.
post liked by: Pancho P, Buchan, Belfastboy, RedTrafford, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ja, man støtter jo laget i opp og nedturer, jeg er jo supporter av 3 klubber, United, FFK og Stjernen. Jeg bader jo ikke i titler akkurat. Det er vakkert med støtte i de dårlige tidene, men jeg går ikke av veien for litt kritikk og utblåsninger til tider, det går over rimelig fort da. Mer og mer slik etter som åra går. Så man kan tenke seg til hvordan det var for 30 år siden :fire:
post liked by: Pink Final, Buchan, Pancho P, Belfastboy, Cola2
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

Blodfink wrote:27 Sep 2021, 22:36 jeg er jo supporter av 3 klubber, United, FFK og Stjernen. Jeg bader jo ikke i titler akkurat. Så man kan tenke seg til hvordan det var for 30 år siden
Hahah - herlig galgenhumor.
Apropos 30 år siden ca.
Var det ikke du og jeg som skrev om Fredrikstad - Vålerenga 1992 på forrige forum?
Ingen av dem hadde ikke vunnet på ukesvis, regnet bøtta ned over Fredrikstad Stadion og det var ca 425 betalende 😅.
Både du og jeg var der.
Ble jo opptur for meg, da gjestene vant 5-0.
Søndre sving var stengt, holdt på å rase sammen.
Klanen gikk selvsagt dit, begynte å hoppe opp og ned og synge «vi er søndre sving og skjønner ingenting» 😄
post liked by: Buchan, Blodfink, Pancho P, Belfastboy, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Pancho P wrote: 27 Sep 2021, 21:29 Her blandar du korta noko voldsomt (igjen). Supportarane var unisone i fordømminga si av superligaplanane, uansett om dei elles er kritiske til spelarar/trenarar eller ikkje. Du konstruerer samanhengar som ikkje finst for å fremje ditt eige syn. Det er nesten som eg trur du er ute etter å provosere, men om det er dét du er ute etter, skal eg ikkje bruke éin kalori meir på innlegga dine.
Meiner du at det ikkje er korrekt å stille krav til klubben?
Meiner du at klubben hadde vært der den er idag uten at vi supportere hadde stilt krav?
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Pink Final wrote: 27 Sep 2021, 22:51
Blodfink wrote:27 Sep 2021, 22:36 jeg er jo supporter av 3 klubber, United, FFK og Stjernen. Jeg bader jo ikke i titler akkurat. Så man kan tenke seg til hvordan det var for 30 år siden
Hahah - herlig galgenhumor.
Apropos 30 år siden ca.
Var det ikke du og jeg som skrev om Fredrikstad - Vålerenga 1992 på forrige forum?
Ingen av dem hadde ikke vunnet på ukesvis, regnet bøtta ned over Fredrikstad Stadion og det var ca 425 betalende 😅.
Både du og jeg var der.
Ble jo opptur for meg, da gjestene vant 5-0.
Søndre sving var stengt, holdt på å rase sammen.
Klanen gikk selvsagt dit, begynte å hoppe opp og ned og synge «vi er søndre sving og skjønner ingenting» 😄
Hehehe, det stemmer det! Vi skreiv om den på forrige forum. Det var en av de bedre dagene som FFK-supporter :hah:
post liked by: Pink Final, Belfastboy
LUHG!
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Otac wrote: 27 Sep 2021, 23:34
Meiner du at det ikkje er korrekt å stille krav til klubben?
Meiner du at klubben hadde vært der den er idag uten at vi supportere hadde stilt krav?
Sjølvsagt bør supportarane kunne vere kritiske og stille krav til klubben, men for min eigen del som vert det feil å ha det som hovudfokus. Om du meiner noko anna er det opp til deg. Eg kallar ikkje deg ein dårlegare supportar for det. Dessutan trur eg trenarane og spelarane er dei som stiller høgast krav til seg sjølve, så eg er ikkje sikker på om dei treng vårt kritiske blikk i tide og utide.

Det eg reagerte mest på med det forrige innlegget ditt er at du meir enn insinuerer at dei som ikkje er dei mest kritiske og som stiller mest krav, heller ikkje protesterte mot dei vanvittige superligaplanane. Eg skjønar ikkje kor du ser den samanhengen. Personleg toler eg 8, 10, 20 eller 50 år til utan eit ligamesterskap. Men om klubben skulle bli med i ein udemokratisk liga som bryt med fotballen si grunnleggande sjel, ville eg ha takka for meg. På same måte som eg ikkje kunne ha akseptert at vi hadde blitt kjøpt opp av ein oligark, sjeik, golfstat eller liknande. Då hadde ligagull, CL-gull eller andre "triumfar" hatt null verdi for min del.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

@Pancho P, det er greit det Pancho. Eg er heilt på linje med deg. Men det er heilt på sin plass å nevne at det skal være rom for andre supportere enn kun de som sitter stille båten. Da vil sånne som meg, føle akkurat det samme som du følte når du leste min post. Skjønner?
post liked by: Blodfink
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Fotball er følelser, på godt og litt vondt. Det renner fort over i begge ender, og mye er i kampens hete uten at man bør legge så mye mer i det enn det. En fotballfan som alltid er blid, er jeg skeptisk til… 😛

Folk har ulik måte å vise sin kjærlighet for United på. Noen gjennom uforbeholden støtte, andre gjennom å stille høye krav. Så kan man være uenige om hva som fører fram, men de aller fleste deler ønsket om at United skal gjøre det best mulig. Direkte opprør blant fans er ikke så vanlig i England, men veldig utbredt andre steder. Man kan mene hva man vil om fans som feks beleirer treningsfelt osv, men de vil jo klubbens beste.

Siden Glazers tok over United har jeg vært misfornøyd med måten klubben har vært drevet på - på flere plan. Men det har hatt minimalt å si for følelsene på kampdag. Da er kriblinga alltid den samme, og gleden over hver seier like stor.
Vil aldri ønske at United taper kamper, men om de skulle gjøre det er jeg selvfølgelig med nedover - eller oppover, som jeg har gjort i nøyaktig 40 år.
Last edited by Ryder on 28 Sep 2021, 10:00, edited 1 time in total.
post liked by: Pink Final, Cola2, Blodfink

Topic author
Deleted User 108

Supportere trenger ikke å være blide selv om man ikke tyr til sosiale medier med sine hemmelige navn og slenger dritt om lag, manager og spillere hver gang man ikke er fornøyd @Ryder
Tror nok de supporterne også ønsker seier, godt spill og masse mål. Synd at våre supportere er delt i to. Bare den ene siden har rett de som er uenige er vi skeptiske til. Det som er synd er at man kan være hemmelig. Lurer på om alle har skrevet det samme om de måtte stå fram med fullt navn?
Det begynner jo å bli like vanskelig å diskutere United med en medsupporter som med en Liverpool supporter.....
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy, Cola2

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Enig i det du skriver @Mcilroy, og so må man huske på at det er like irriterende for ein som ytrer sin misnøye, å lese kor fint og flott og lysebått alt er, når det ikkje er det.

F.eks so har Dag Langerød mykje godt føre seg. Men herregud kor irriterande det er når han til ein kvar tid skal være positiv og vinkle alt til det betre.
Det blir i mine auge falskt.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Mcilroy wrote: 28 Sep 2021, 09:05 Supportere trenger ikke å være blide selv om man ikke tyr til sosiale medier med sine hemmelige navn og slenger dritt om lag, manager og spillere hver gang man ikke er fornøyd @Ryder
Tror nok de supporterne også ønsker seier, godt spill og masse mål. Synd at våre supportere er delt i to. Bare den ene siden har rett de som er uenige er vi skeptiske til. Det som er synd er at man kan være hemmelig. Lurer på om alle har skrevet det samme om de måtte stå fram med fullt navn?
Det begynner jo å bli like vanskelig å diskutere United med en medsupporter som med en Liverpool supporter.....
Jeg synes heller ikke det er trivelig å lese ukonstruktiv nedsabling, men synes ikke det er så vanskelig å bare overse folk som åpenbart kun er ute etter å trolle og lage bråk.
Oppmerksomhet er oksygenet disse folkene lever av. Om jeg ser en kommentar på united.no som sier "ut med Solskjær, han er udugelig" ser jeg ingen grunn til å svare eller vie det et sekunds oppmerksomhet. Men registrerer jo at dette er umulig for mange. Mulig jeg bare har opparbeidet meg et effektivt bullshit-filter etter mange år på sosiale medier.

Ellers føler jeg av og til at forholdet til United er litt som søskenkjærlighet. Jeg kan gjerne krangle så busta fyker innafor husets fire vegger, men så snart det kommer angrep utenfra er det ut med piggene og i forsvarsmodus. Derfor er det på en måte lettere å takle kritiske innlegg her eller på united.no, enn om for eksempel Jonathan Wilson kommer med nok en negativ Solskjær-artikkel.
post liked by: Pancho P, Pink Final

Topic author
Deleted User 402

For min del så er det faktum at vi begynner å se skikkelig supporterkultur på Old Trafford igjen en positiv opptur jeg ikke så komme. Kan bare snakke for meg selv, men gleden over pokaler og ære ble litt borte når Old Trafford etter hvert opplevdes mer som en turistattraksjon enn en fotballstadion.

Klubben gjorde sitt i mange år for å drepe det meste av supporterkultur. Det var rett og slett steindødt de siste gangene jeg var på kamp og det var smertefullt når bortefansen hånflirte av stemningen på Old Trafford. At det nå begynner å buldre litt i betongen igjen og Stretford End begynner å våkne til liv etter mange år varmer sjela mi. Joda, det har vært kamper med kjempestemning også, men den kulturen og stemningen jeg forelsket meg i var i stor grad borte(vet at det ikke gjelder bortekampene).

At den kulturen og stemningen nå er på vei tilbake betyr mer for meg enn trofeer selv om jeg selvsagt sier ja, takk, begge deler!

Det føles endelig som Manchester United igjen! Og jeg gir Solskjær mye av æren for det. Det er mer verdt for meg enn all verdens trofeer under Van Gaal/Mourinho. Uenig? Flott! Men slik er det for meg. Andre skal få mene hva de vil uten at jeg bryr meg. Det eneste jeg reagerer sterkt på, som nevnt i forrige innlegg, er ren hets og total mangel på respekt for Solskjær og den jobben han har gjort og gjør for United.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy, Cola2
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2518
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 12977
Liker mottatt: 8251

Otac wrote: 28 Sep 2021, 07:54 @Pancho P, det er greit det Pancho. Eg er heilt på linje med deg. Men det er heilt på sin plass å nevne at det skal være rom for andre supportere enn kun de som sitter stille båten. Da vil sånne som meg, føle akkurat det samme som du følte når du leste min post. Skjønner?
Skjønar veldig godt og eg håpar du ikkje tolkar meg slik at eg ikkje vil at supportarar skal vere kritiske eller stille krav til klubben. Sjølv meiner ikkje at eg sit stille i båten og aksepterer alt klubben gjer, men personleg synest eg at fokuset på kritikk og krav mot spelarar og trenarar blir slitsomt i lengden. Kanskje eg burde ha blitt flinkare til å ignorere det, men eg blir fort sjøsjuk når båten voggar for mykje.
post liked by: Pink Final, Belfastboy
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26230
Liker mottatt: 16755

«Å stille krav» til klubben gjør vi vel alle sammen.
Men på ulikt vis.
Å skrive på SoMe om sin frustrasjon over eiere, CEO, manager, spillere, ex spillere og saftblandere vi ikke mener gjør jobben sin - vi har alle vært der.
Å rope et oppgitt «NEI» eller «Åhhh» 😡 foran tv eller på match - vi har alle vært der.
Å ikke støtte klubben økonomisk pga misnøye med dagens eiere - flere er der.

For min del er det ikke det jeg blir lei av.
Jeg blir lei når det postes det samme budskapet 1000x i alle tråder og under alle artikler.
Jeg blir lei når det skinner igjennom agenda mot enkeltspillere, uansett hvor bra match de måtte ha gjort.
Jeg blir lei når supportere av klubben proklamerer at de håper vi taper matchene.

Jeg går vel under betegnelsen «positiv supporter».
Det betyr ikke at jeg ikke «setter krav» til klubben.
Jeg vil ha andre eiere enn Glazer.
Jeg har lenge ønsket en oppgradering på høyrevingen.
Jeg har blitt flau over et Old Trafford som blir sunget ut av 3,000 gjester.
Jeg ser også at Solskjær har bommet med taktikken i flere matcher.

Men, trenger det å være fokus hele tiden?
Kan det finnes et lys i enden av tunellen selv med dagens eiere?
Blir det litt morsommere når fokus er positivt?
Når man har et håp om at ting skal bli bedre?
Et håp, håp er viktig.

Sommeren 2018, da Woody stengte pengekrana, sure Mourinho snubla i underleppa og United ble rundspilt av Liverpool i USA.
Da var håpet tynt, syltynt,
Men, det er alltid et håp om at ting snur.
Ett halvt år etterpå hadde United vunnet 8 strake med Solskjær og det store håpet var tilbake,
Det var moro å være supporter, plutselig virket alt så mye lysere.
Jeg synes som «positiv supporter» at det burde være fokus.
Glazer’s var der fremdeles.
Hullet på høyrekant var der fremdeles.
Men,måtte jeg skrive om det hele tiden?
Må jeg hele tiden fortelle mine medsupportere om hvor mye grønnere gresset er andre steder?

Er egentlig Pochettino så mye bedre enn Solskjær?
En Solskjær som har fått Klopp til å fekte som en gal dirigent på sidelinja, for deretter å rette fåregliset sitt mot fjerdedommer med en bønn om hjelp.
En Solskjær med et lag trillet ball gjennom forsvaret til han med den fine jakka, Nagelsmann
Er eksempelvis disse to så mye bedre?
Er gresset så mye grønnere andre steder?
Noen tanker på morrakvisten, ikke rettet til noen enkelt her inne.

——————————
@Jan Anders.
Er så enig i det du skriver om stemning og supporterkultur.
Det er nesten like viktig som hva som skjer ute på gresset i min bok.
Det pågår en match på banen, og det pågår en match på tribunene,
United hadde den kanskje mest lojale fanbasen i UK.
Lojaliteten er der for veldig mange fremdeles.
Men United lever nok også på at antallet fans er så stort.
Så når noen svikter fyller andre opp plassene.
United hadde også blant de beste supporterne på vokal støtte.
Det ble borte utover 90 tallet, og klubben må ta mye av skylda som du skriver.
Feks rundt 2005 var det MYE bedre stemning, og høyere volum på Vålerengas hjemmekamper enn på Old Trafford.
Nærmest sjokkerende utvikling.
Jeg husker da det var 25-50 syngende på Store Stå, Bislett og sikkert 20.000 syngende på Stretty, United Road og K stand.
20 år etterpå var stemninga bedre hos VIF, mye bedre!

Herlig at det igjen tar seg opp på Old Trafford.
Skulle gjerne skrevet mer om stemning, men jobben kaller.
post liked by: Pancho P, JørgenT, Cola2, Belfastboy, Salte25
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

@Pink Final, eg må være litt kort her. Men eg trur at du skal tygge litt på det du skriver. «Hele tiden». Vi mennesker er veldig selektive. Eg trur at «hele tiden» ligger hos deg. At du oppfatter det som hele tiden.
Google kognitiv/bekreftende bias.

For det er absolutt ikkje slik at det blir skrevet negativt «hele tiden».
Post Reply