Supporter oppførsel

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

For meg går det et skille mellom det vi ytrer i lukkede fora, til hverandre - og det som ytres direkte til spillere.

Jeg er FOR at det skal gå an å lufte frustrasjon, være usaklig og sinna underveis. Lingard og Pogba sitter ikke og leser dette forumet eller United.no. Alle trenger en ventil, og det må være lov å skyte fra hofta når følelsene blir for sterke. Så bør det selvsagt også være greit å besinne seg dagen etter.
Likedan må det være lov som supportere å kreve endringer i måten en klubb drives på. Eksemplene på positive, supporterdrevne endringer i fotballen er mange. Om alle smiler og klapper 24/7, endres ingen ting.


Det jeg derimot IKKE liker, er mishagsytringer, buing osv. under kamp (om du er tilstede), og sjikane direkte mot enkeltspillere på sosiale medier (om du sitter i sofaen). Oppførsel som DIREKTE fører til at spillere og lag mistrives, får dårligere selvtillit og presterer dårligere, skjønner jeg virkelig ingenting av. Få det bort.
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14250
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22217
Liker mottatt: 18071

Ja [mention]Ryder[/mention], I lukkede fora må vi tåle en støyt, vi supportere er jo alle slags personligheter vil jeg tro, men vi har MUFC felles, og sikkert andre ting også. Om vi skal styre hverandres følelser her inne blir det heeelt feil...

Offentlig sjikane innen fotball er ikke jeg glad i heller.

Og like lite glad i politisk korrekthet bør også nevnes. Ekko-kammere er jeg allergisk mot...
LUHG!

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Enig.

Jeg kan godt ytre mig herinde om, at Lingard er imo den værste spiller i Uniteds trup. Men jeg ville ikke kunne sige det til ham. Det er ikke fordi jeg ikke kan stå inde for det. Men herinde må jeg kunne få afløb for mine frustrationer og jeg ved, at Lingard ikke læser med herinde. Men det løser heller ikke noget at skrive til ham på Twitter: "Smut ud af klubben. Du er simpelthen så elendig". For han gør trods alt sit bedste. Og jeg har ikke noget imod Lingard som en type. Men hans evner som fodboldspiller er imo så umådelig begrænsede, at det gør fysisk ondt at se ham i United-trøjen.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Dette temaet kom såvidt opp i kamptråden mot Partizan.
Om det er greit å være negativ er allerede bra belyst i innleggene over her.

Synes det må være takhøyde og rom for ulike meninger.
Ikke minst når disse begrunnes.
Det funker bra her inne.
Så ikke ute etter å ta noen.
Ville vært feigt av meg å skrive slik uten å evt adressere til hvem.

Kommentarfeltet på United.no kom opp i kamptråden mot Partizan.
Der er det tydeligvis noen som har flere brukere, og nærmest saboterer siden.
(Jeg skriver selv under pseudonym, skjønner at noen synes det er svakt.
Skrev under åpent navn flere steder før men, er så mange gærninger der ute, så vil beskytte identiteten min - helt innafor så lenge det er tillatt).

Utelukkende negativitet synes jeg personlig blir slitsomt å lese.
Eller folk som kun kommer på banen når det er noe å kritisere, min mening da.

Kom på en ting.
Da jeg begynte å abbonere på Pink Final for 35 år siden ble Man City dekket av Peter Gardner.
Paul Hince dekket Oldham.
(David Meek dekket United, også var det Bryan Brett og hva de het alle de som dekket Bury, Bolton, Rochdale og Stockport).

Etter ett år eller to ble plutselig Gardner og Hince byttet rundt.
Hince fikk ansvaret for City og Gardner for Oldham.

Grunnen var at Gardner var så negativ mot City.
Han hadde rett i hva han skrev men klubben ble lut lei og bannlyste Peter Gardner fra Maine Road.
Nå var ikke Hince stort bedre, skrev med en sarkastisk penn.

Å skrive på et forum/kommentarfelt er selvsagt ikke sammenlignbart.
Det når jo ikke klubben man støtter, slik Pink Final gjorde.
Egentlig ikke det store problemet her inne.
Men et stort problem på United.no, som nevnt i kamptråden mot Partizan.

Synes utelukkende negative kommentarer om klubben man er glad i blir slitsomt i lengden.
Uansett hvor riktig det som skrives er.
Det trigger forsvarsgenet, får lyst å forsvare klubben mot all negativiteten.
Bare jeg som tenker sånn?

Flyttet debatten fra kamptråden hit, til en mer passende tråd.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 108

Skjønner godt at mange er kritisk. Mange ble supportere under Sir Alex og er vant med å vinne trofeér år etter år. Når vi ikke gjør det lengre blir det vanskeligere å elske klubben for mange.
Men når klubben nå har bestemt seg for Solskjær, opprydding og litt tilbake til røttene håp så må vi forvente en nedtur nå. Det tar tid å bygge lag. Solskjær må få en sesong til etter denne. Hva hvis vi ansetter Pochettino? Gi han én sesong til å vinne serien? Hvilken fotball står han for? Har Tottenham noen klar og tydelig spillestil? Eller er de berget av god keeper og forsvar og en Harry Kane som har hatt noen fantastiske sesonger under Pocchetino? Sliter veldig de også med lavtliggende lag som er problemet til United også nå.
Det jeg irriterer meg over er spillestilen. Hvorfor ikke videreføre det vi gjorde i sommer? Hvorfor ikke presse høyt, kjøre på med 4-3-3. Ha Pogba høyt i banen hvor han er best, ingen andre tiere lykkes så hvorfor får ikke Pogba sjansen der?
Men jeg har ingen makt til å sparke og ansette managere, derfor ser jeg det som min forbannede plikt å støtte klubben jeg elsker. Jeg støtter manageren, jeg støtter spillerne i gode og mindre gode dager. Jeg vet at uansett så er jeg supporter for verdens herligste fotballklubb. Rød til jeg dør❤
User avatar

Elkey
Posts: 1259
Joined: 08 Aug 2018, 21:19
Liker gitt: 301
Liker mottatt: 299

Mcilroy wrote: 26 Oct 2019, 11:59 Ha Pogba høyt i banen hvor han er best, ingen andre tiere lykkes så hvorfor får ikke Pogba sjansen der?
Det er vel flere som har påpekt at Pogba ligger dypt uansett hvor han spiller; fordi han vil ha ballen og ballen kommer ikke fram. Så nivået på alle andre spillere er for dårlig kanskje. Eller ikke på samme nivå som han selv. Samtidig så undergraver han spillet ved å gå dypt, for det er da ingen spillere framme til å motta ballen... Så det er vel derfor han plasseres dypt i utgangspunktet tenker jeg.

Men gjør det noe at Pogba spiller dypt? Han spiller jo ganske bra synes nå jeg. Det er jo ikke Pogba sin skyld at det ikke blir mål av krempasningene hans. Hvor mange ganger har han ikke sendt gjennom spillere alene mot keeper? (hvorfor tråkker alltid Rashford og Martial på ballen?)

Kyndilfan1
Posts: 406
Joined: 20 Apr 2019, 13:24
Liker mottatt: 3

Pink Final wrote: 26 Oct 2019, 09:36 Dette temaet kom såvidt opp i kamptråden mot Partizan.
Om det er greit å være negativ er allerede bra belyst i innleggene over her.

Synes det må være takhøyde og rom for ulike meninger.
Ikke minst når disse begrunnes.
Det funker bra her inne.
Så ikke ute etter å ta noen.
Ville vært feigt av meg å skrive slik uten å evt adressere til hvem.

Kommentarfeltet på United.no kom opp i kamptråden mot Partizan.
Der er det tydeligvis noen som har flere brukere, og nærmest saboterer siden.
(Jeg skriver selv under pseudonym, skjønner at noen synes det er svakt.
Skrev under åpent navn flere steder før men, er så mange gærninger der ute, så vil beskytte identiteten min - helt innafor så lenge det er tillatt).

Utelukkende negativitet synes jeg personlig blir slitsomt å lese.
Eller folk som kun kommer på banen når det er noe å kritisere, min mening da.

Kom på en ting.
Da jeg begynte å abbonere på Pink Final for 35 år siden ble Man City dekket av Peter Gardner.
Paul Hince dekket Oldham.
(David Meek dekket United, også var det Bryan Brett og hva de het alle de som dekket Bury, Bolton, Rochdale og Stockport).

Etter ett år eller to ble plutselig Gardner og Hince byttet rundt.
Hince fikk ansvaret for City og Gardner for Oldham.

Grunnen var at Gardner var så negativ mot City.
Han hadde rett i hva han skrev men klubben ble lut lei og bannlyste Peter Gardner fra Maine Road.
Nå var ikke Hince stort bedre, skrev med en sarkastisk penn.

Å skrive på et forum/kommentarfelt er selvsagt ikke sammenlignbart.
Det når jo ikke klubben man støtter, slik Pink Final gjorde.
Egentlig ikke det store problemet her inne.
Men et stort problem på United.no, som nevnt i kamptråden mot Partizan.

Synes utelukkende negative kommentarer om klubben man er glad i blir slitsomt i lengden.
Uansett hvor riktig det som skrives er.
Det trigger forsvarsgenet, får lyst å forsvare klubben mot all negativiteten.
Bare jeg som tenker sånn?

Flyttet debatten fra kamptråden hit, til en mer passende tråd.
Nu har jeg været ret meget optaget denne uge så jeg fik ikke set det store af kampen mod Partizan og har læst meget lidt herinde om og efter kampen.

Men jeg er også på Twitter, Og jeg følger en masse LUHG-personer. Og jeg tænker ofte, at jeg må begynde ikke at følge dem mere. Det er så umådelig trættende. Ikke kun med negativitet. Men hele tiden er det, at være en dårlig United-fan hvis man ikke aktivt bekæmper Glazers i alt man gør og ikke vil have verdens værste manager fyret. Der er ingen mellemting. Enten er du helt enig med dem og ofrer hele din tid og dit liv på at få fjernet Glazers som ejere og Solskjær som manager i United.

Imo er det eneste disse "fans" gør er, at splitte United-fansene. Jeg er ikke ligefrem OleOut, selvom jeg er meget utilfreds med ham, men jeg synes ikke man er en dårligere fan uanset om man støtter OGS eller vil have ham fyret.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Mcilroy wrote: 26 Oct 2019, 11:59 Hva hvis vi ansetter Pochettino? Gi han én sesong til å vinne serien? Hvilken fotball står han for? Har Tottenham noen klar og tydelig spillestil?
Noe lignende har jeg skrevet på United.no.
Pochettino skulle vært ansatt ifølge flere der inne.
Hører plutselig ikke så mye om ham lenger, spesielt ikke etter 2-7 for Bayern.
Noen vil bare være negative, så om Pochettino ikke hadde lykkes nesten umiddelbart ville det vært samme leksa:
«Hvorfor ansette Pochettino, en manager som aldri har vunnet noe» «Pochettino takler ikke presset i United» osv.

Har veldig sans for Pochettino jeg.
Han har vist i Espanyol, i Soton og i Spurs at han er en glimrende lagbygger.
Men, der har han også hatt gode folk rundt seg.
Bl.a Les Reed i Soton, i United er det Ed & co som er støttespillerne.

Pochettino har brukt tid i alle sine klubber.
Prøvet og feilet en del før han fant den rette balansen.

Det spørsmålet du skriver om spillestil tok jeg også opp.
Spurs er et energisk lag.
Men, de varierer mye i hvordan de spiller.
Tottenham er på langt nær så dogmatiske i spillestilen som feks City under Guardiola.
Lagene til Pochettino slår mye langt, de spiller ikke utelukkende småpent trekantspill rundt motstanders 16 meter.

Pochettino ville trengt tid i United.
Klopp ville trengt tid i United.
Selv Guardiola ville trengt tid i United.

På meg virker det som enkelte supportere ikke vil innse at det ikke bare er å hente et managernavn, og knips så er United gullkandidat.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Cola

Leser og hører man mye negativt, så har det en innvirkning sånn at man selv kan begynne å bli negativ.
Og dermed ikke klarer å se forover når det begynner å lysne i tunnellen.

For mange år siden begynte jeg i en ny jobb, og min avd leder + 2 andre avd ledere var veldig negativ mot sin sjef.
Etter en stund så smittet dette også over på meg, så jeg ble også negativ til sjefen til min avd leder.
Så tok min avd leder en prat med meg, og spurte hvorfor jeg var negativ mot hans sjef, hva hadde han gjort meg?
Faktisk ikke noe måtte jeg innrømme, så hvorfor er du da negativ til vedkommende da spurte min avd leder meg.
Det fikk øya mine.

Ingen av oss synes at MUFC har de rette spillerne, men for øyeblikket må vi innfinne oss med det.

Og å sparke en trener er en alt for enkel sak mange ganger, og det koster penger!
Alle ledere har sin egen filosofi hvordan ting skal gjøres, og det tar alltid tid for å få det på plass.
Ikke unormalt at en leder av en stor bedrift finner seg ny jobb og nye utfordringer etter 5 til 7 år

Når en arbeider skifter firma, tar det 6 til 9 måneder før han er noenlunde 90% i jobben i det nye firmaet.
Tror dette også gjelder spillere og trenere også
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Kyndilfan1 wrote: 26 Oct 2019, 12:37
Men jeg er også på Twitter, Og jeg følger en masse LUHG-personer. Og jeg tænker ofte, at jeg må begynde ikke at følge dem mere. Det er så umådelig trættende. Ikke kun med negativitet. Men hele tiden er det, at være en dårlig United-fan hvis man ikke aktivt bekæmper Glazers i alt man gør og ikke vil have verdens værste manager fyret. Der er ingen mellemting. Enten er du helt enig med dem og ofrer hele din tid og dit liv på at få fjernet Glazers som ejere og Solskjær som manager i United.
Den der LUHG-klanen på Twitter er jo helt ko-ko. Nå er ikke jeg noe glad i konspirasjonsteorier, men synes den gjengen har så mistenkelig sammenfallende (og drøye) synspunkter at jeg lukter russiske trollfabrikker. De aller fleste av dem er Mourinho-fans og Ole Out, for eksempel. Bare ute etter å spre galle og så splid.
Ekstremt upopulære blant match going supportere er de også, selv om de fleste av dem også ønsker Glazers ut.

Tror ikke Mike LUHG eller hva han heter hadde kommet helskinnet fra en tur på Stretford End...
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Supporterkultur kom opp som tema i kamptråden v Wolves.
Om det er stemning for det, kan vi evt fortsette i denne tråden.
Quoter noe fra meg selv fra kamptråden for sammenhengens skyld.
Interessant diskusjon, både om de Gea spesifikt og supporterkultur generelt.
Sistnevnte hører kanskje mer hjemme i en annen tråd?
Feks tråden om supporteroppførsel på side 2 under fanen Generelt United.

Jeg tror det noen av oss reagerer på er mistanken om at Henderson ville fått bedre enn 7 på børsen for samme prestasjon.
Så er det vel bare å innrømme som @Steinar Stenseth skriver at vi alle er supportere.
Og lar oss styre av følelser i større eller mindre grad.
Sympatier og antipatier.

For å skape en seriøs debattkultur har vi alle et ansvar for å holde oss noenlunde saklig.
Og spesielt som journalist.
Og til og med som trådstarter her inne mener jeg.
Førsteposten i en kamptråd eller en spillertråd bør være dønn hakke seriøs.
Det vil påvirke hva som kommer i postene under mener jeg.
På samme måte hva en journalist skriver i en artikkel.

Jeg quoter meg selv til nevnte tråd over.
Så ser vi om det blir mer snakk der.
Quoter også litt av ditt innlegg @Steinar Stenseth.
Håper det er ok.
Dette virker å ha blitt et problem selv i redaksjonen hos united.no den senere tid. Virker ofte som noen har valgt side blant flere av spillerne. Noen skal beskyttes litt ekstra og får lett "bonuspoeng", mens andre "straffes" litt ekstra uansett hva.

Selv er jeg jo helt klart en veldig "Pogba ut"-fyr, men jeg ga han selvfølgelig ikke en 6`er eller 7`er på børsen etter kampen mot Leeds av den grunn. Er man matchavgjørende i en kamp så må det vises på børsen, om man først skal avgi poeng, etter den gitte kampen uansett hvilken historikk og mening man måtte ha ellers

Skjønner at karene i redaksjonen også "bare" er supportere og lar seg styre av følelser når alt kommer til alt, men jeg forventer faktisk et lite hakk mer seriøsitet fra dem enn alle oss "vanlige" sofasupportere når de skriver.
post liked by: Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Er 1 poeng "feil" på en spillerbørs virkelig nok til å bli konspiratoriske?

Jeg ga selv De Gea 8 og synes 7 var litt lavt. Men kom igjen'a. Ikke noe fasit på disse tingene.
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7393
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26240
Liker mottatt: 16755

Nei selvsagt ikke.
Det er vel følelsen av at enkelte spillere vurderes ned ofte, mens andre vurderes opp.
Og uten begrunnelse i tillegg.
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Jo da, men som regel er og blir det en følelse - en følelse farget av vår egen oppfatning av spilleren.

Misforstå meg rett, jeg mener ikke at f.eks United.no skal drive regelrette kampanjer for og mot enkeltspillere - men en spillerbørs er per definisjon subjektiv. Kanskje ser man etter og vektlegger ulike ting. Noen er for eksempel opphengt i Brunos feilprosent, mens jeg personlig mener feilprosenten nesten er en forutsetning i spillet hans og det som gjør at han så ofte avgjør matcher. Noen er opphengt i Pogbas 2 magiske pasninger i går, mens andre synes det er viktigere å fokusere på farlige ballmist. Og så videre.

United.no fører statistikk over redaksjonens og lesernes spillerbørs. Om det finnes noen systematisk "forskjellsbehandling" burde det i så fall gå tydelig fram av den. Så vidt jeg kan se samsvarer de ganske godt, om noe ligger de aller fleste spillerne høyere på United.no-børsen enn blant fansen:

https://www.united.no/spillerbors-2020-21/

I det konkrete tilfelle Henderson vs De gea:
Henderson fikk 6,62 i snitt av redaksjonen og 6,43 hos fansen
De Gea fikk 6,54 av redaksjonen og 6,36 av fansen.
post liked by: Pink Final

Topic author
Vidar Dale Fjeld

Jeg synes DdG har hevet seg flere hakk etter at Henderson kom inn, og at han nå ser ut som det klare førstevalget. Poeng er noe dritt på enkeltspillere da alle er avhengig av laget rundt. Offensive spillere får alltid flest poeng om en scorer og laget vinner.
post liked by: Pink Final
Post Reply