Supporter oppførsel

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

Pwint
Donor
Posts: 2809
Joined: 16 Oct 2021, 09:39
Liker gitt: 12954
Liker mottatt: 8319

Mcilroy wrote: 10 Dec 2021, 16:05 Ser på en artikkel på united.no om at agenten til Martial sier at han ønsker seg bort fra United i januar. Da har det nok kommet mye oppgulp fra våre fantastiske supportere som står last og brast med spillere og laget, slik at de nå har stengt for å kommentere artikkelen. Er det så vanskelig å være rimelig respektfull selv om Martial ikke er verdens beste fotballspiller?
Veldig enig! Er en grunn til at jeg har tatt meg en pause fra kommentarfeltet på United.no. Syns der er så mye negativitet ovenfor egne spillere mm.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy, Cola2
“I don’t play against a particular team. I play against the idea of losing.”
— Eric Cantona

Topic author
Deleted User 480

Fra tid til annen er det supporter-grupperinger som "stjeler" den Islandske hymnen *klapp* "OUH"/*klapp* "OUH". Nylig bl.a sett hos Waford fansen. -Mantraet da Island var med i VM. Jeg synes det blir så kleint når andre bruker dette. Den er Island sin - og de eneste som greier det med bravour. (Bare et lite hjertesukk til slutt seint på fredagskvelden...)

post liked by: Cola2, Pink Final, JørgenT, Belfastboy

M.r. Brownstone
Posts: 80
Joined: 02 Dec 2021, 22:20
Liker gitt: 326
Liker mottatt: 399

Hei alle United supportere.
Dette er mitt første innlegg her så håper jeg er unnskyldt hvis jeg legger det ut under feil tråd.
Vel her er min bekymring.
Vi United supportere deler av oss er verdens verste når det kommer til respekt og behandling av egne spillere ord som "søppel, få det ut, OBOS kvalitet" går igjen.
I går toppet det seg for meg da jeg så på premier league Norway forumet på facebook.
Et bilde av Harry Maguire i City drakt med teksten at det er det eneste som kan vippe City ned fra tronen. Jeg ble faktisk kvalm at egne supportere kan gjøre slikt. Det var nesten utelukkende positive respons på denne tråden. Det var vel 1 Liverpool supporter som kommenterte at det går opp og ned i fotball.
Jeg føler meg flau på vegne av oss United supportere at noen får seg til å disse våre egne spillere på denne måten og i tilegg i et forum som handler om premier league generelt. Og så er vi som disser våre egne. Det er ikke rart at andre klubbers supportere ler av oss dette er jo mat for dem.
Greit a diskutere kvaliteten på spillere men regelrett håning av våre egne! Og det i et forum for supportere av andre lag.
Jeg vet ikke helt hva som kan gjøres mot dette om det er best å ikke si noe som helst eller ta til motmæle jeg begynner å helle til at mobberne bør sies imot. Vi supportere bør ikke akseptere at en del drar klubben ned i søla på denne måten.
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pink Final, Cola2, Pangaea

Topic author
Deleted User 480

Velkommen til forumet, @M.r. Brownstone Godt og viktig innlegg! Jeg er helt enig med deg. Mobbing er lavmål. -Og som du sier, at det kommer så negative ting fra egne supportere er utrolig kjedelig. Hva skal man med fiender, når man har sånne "supportere".
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pink Final, Cola2

Topic author
Deleted User 430

Tipper f.eks. @messilingard kan flytte innlegget til denne tråden viewtopic.php?f=6&t=280&start=150 da den passer ypperlig inn der.

Episoder som du nevner her @M.r. Brownstone er grunnen til at jeg har mistet troen på noen samlet supportergruppe. Det handler mer om å bli sett og få likes i SoMe en å være en supporter i ordets rette betydning, slik jeg ser det. Om det er verdt å ta opp kampen mot dem? Jeg tviler, da mitt inntrykk er at vi som er motstandere av slik oppførsel ikke roper høyt nok, ofte nok, til at det kan knebles. Tipset mitt er å kutte ut SoMe og heller diskutere/prate fotball med de du anser som dine likesinnede andre steder.

Blir som med alt annet. Jo mindre oppmerksomhet trollene får, jo mindre stas er det å være et sted. Bare å se her inne. De forsvinner fort igjen og kommer kun med tamme krampetrekninger i ny og ne..
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Pink Final, Cola2

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Kor går grensa da, mellom diskusjon av prestasjoner og mobbing?

Er f.eks lave terningkast på spillere på united.no mobbing?

Er diskusjon av prestasjoner her inne der man f.eks ønsker ein spiller ut av laget mobbing?
Eller er det når det blir usakelig?

Eg trur at om man setter grensa lavt for kva mobbing er av spillere, so er sikkert 80% her inne også i so måte mobbere.
User avatar

Ryder
Posts: 4631
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10425

Tenker at det er mange ulike terskler her, også for den enkelte.

Jeg synes ikke det er superhyggelig å se fans bruke masse energi på å latterliggjøre egne spillere, samtidig går det for meg et veldig tydelig skille mellom hva man sier supportere imellom, og hva man ytrer direkte til spillerne - enten gjennom å svare dem på sosiale medier eller rop/sanger fra tribunen under kamp.
Så for eksempel er det innafor for meg at noen skriver «Maguire er elendig og må selges» i en kommentar på United.no - men forkastelig å svare det samme på Maguires egen Twitter-post eller rope det eller bue fra tribunen på OT under kamp. Fordi det får ham til å spille enda dårligere, mens et norsk internettforum er noe han aldri kommer til å lese.

Jeg brukte å få tilsendt United-fanziner på slutten av 80-tallet, og jeg skal love dere at det gikk hardt utover enkeltspillere da også. Der var den nådeløse (men ofte også humoristiske) kritikken mer hovedregelen enn unntaket. Så det er ikke noe nytt fenomen, men selvsagt er sosiale medier et gigantisk forstørrelsesglass for alle typer meninger - særlig de ekstreme.
Last edited by Ryder on 12 Feb 2022, 12:20, edited 3 times in total.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Cola2
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4387
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2786
Liker mottatt: 9234

Flyttet innleggene over til denne tråden.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Cola2
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

Veldig einig med mykje av det som blir nemnt over her. Sakleg kritikk av og misnøye med spelarar bør absolutt aksepterast. I tillegg lever eg godt med at enkelte 'klikkar' på enkeltspelarar i kampens hete. Dette set eg likevel på kontoen for engasjement og frustrasjon. I løpet av denne sesongen har det vore nokre saftige gloser her på forumet under kampane, men akkurat dét er berre herleg😁

Så er det viktig, som @Ryder nemner, å skille mellom dette og trakassering på SoMe. Eg vil også legge til at eg sjeldan eller aldri kritiserer unitedspelarar til supportarar av andre klubbar. Det blir litt som med søskenkrangling då ein var yngre. Dette kunne gå ei kule varmt innafor husets fire veggar, men gud hjelpe den som kritiserte ein av 'våre eigne' utanfor🤣

PS. Kjekt å sjå deg her inne, @M.r. Brownstone!
post liked by: Ryder, Pink Final, Cola2
It's Squeaky Bum Time!
User avatar

Ryder
Posts: 4631
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2550
Liker mottatt: 10425

Pancho P wrote: 12 Feb 2022, 12:36 Så er det viktig, som @Ryder nemner, å skille mellom dette og trakassering på SoMe. Eg vil også legge til at eg sjeldan eller aldri kritiserer unitedspelarar til supportarar av andre klubbar. Det blir litt som med søskenkrangling då ein var yngre. Dette kunne gå ei kule varmt innafor husets fire veggar, men gud hjelpe den som kritiserte ein av 'våre eigne' utanfor🤣
Enig i dette. Blir som regel mye mer fornærmet når noen utenfra kritiserer klubben, enn når det kommer fra «våre egne».
post liked by: Pancho P

Topic author
Deleted User 430

Otac wrote:12 Feb 2022, 12:07 Kor går grensa da, mellom diskusjon av prestasjoner og mobbing?
Viktig skille det her og det er vel ganske individuelt hva folk mener, men for min del så er det stor forskjell på en saklig diskusjon og langvarig, til og med tidkrevende, usakligheter.
Jeg tror nesten alle kan bli usaklige i enkelte kommentarer, men for meg går grensen når det ikke blir enkelttilfeller/kommentarer, men et ensidig fokus. Både som enkeltindivider og et fellesskap som en supportergruppe egentlig er/skal være.
Spesielt når man sparker de som ligger nede og tar seg tid til å enten lage, eller dele, negative/latterliggjørende bilder osv eller kommer med navn av ymse slag.
Mange av bildene jeg har sett kunne vært ordentlig artige, og blitt sett på som godlynnet banter, men da ved enkelttilfeller. Ikke som i dag hvor mengden blir så stor og varigheten lang.

Selv om det er sant det @Ryder sier, om at f.eks Maguire aldri vil lese hva som står på et norsk nettfora, så mener jeg vi alle har et ansvar for hva normen i samfunnet blir. Ved å latterliggjøre enkeltpersoner på denne måten så sender det signaler videre og hva hindrer disse folkene, eller andre som leser det, å videreføre den stemningen til internasjonale fora?

Så er det selvfølgelig, når alt kommer til alt, et definisjonsspørsmål for hver enkelt om hva som er hva, men hvorfor ikke bare holde seg saklig i utgangspunktet? Er ganske mange kraftige beskrivelser man kan komme med, om spilleres innsats, over tid selv om man holder seg saklig i en uttalelse til at man fint kan unngå latterliggjøring/mobbing/trakassering osv, tenker nå jeg.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Cola2

M.r. Brownstone
Posts: 80
Joined: 02 Dec 2021, 22:20
Liker gitt: 326
Liker mottatt: 399

Takk for fin velkomst.Klart det må være lov å mene at spillere ikke er god nok. Men for eksempel å håne egne spillere i et forum på facebook som handler om premier league generelt for det første så koser andre lags supportere over vår sutring og bruker det imot oss,derfor lurer jeg på om å svare dem saklig er veien å gå.
Men for meg blir det litt som det skrives ovenfor her utad forsvarer jeg og støtter spillerne våre så kan jeg heller kritisere kvalitet på enkeltspillere på tomannshånd.
Det bør være lov å skrive at den og den er i dårlig form eller ikke har det som trengs. Men håning av spillere og da spesielt så andre supportere kan lese vel jeg skjønner ikke vitsen alt man gjør er å gi supportere av andre lag et gratispoeng.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Cola2
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17370

Velkommen til forumet @M.r. Brownstone.
Jeg skriver ikke i komm feltet hos United.no lenger.
Men leser noe av det som skrives der, ofte enig med deg.
Håper du fortsetter å bidra her inne.

Kommer tilbake med synspunkter på selve temaet etter matchen.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
M.r. Brownstone wrote:12 Feb 2022, 10:11 Vi United supportere deler av oss er verdens verste når det kommer til respekt og behandling av egne spillere ord som "søppel, få det ut, OBOS kvalitet" går igjen.
Har påstått det samme som deg.
Uniteds supportere skiller seg negativt ut i hets av sine egne, dessverre.

Tipper vi alle som én sitter foran Tvn og stønner i frustrasjon når Fred, Pogba eller Rashford holder for lenge på ball, når Wan-Bissaka slår ballen i støtte for tusende gang, når Maguire feilvurderer nok en situasjon eller van de Beek igjen blir for puslete.
For egen del har jeg stønnet oppgitt over hver eneste spiller, og begge gutta mine synes det blir for mye.
Men det stopper der.

Gjentagende klaging på nett med klare agendaer mot enkeltspillere, regelrett hets.
Sånne ting gjør bare at man mister fullstendig lysten på å bidra med egne innlegg.
Det er selve oppskriften på å få velfungerende nettsteder til å bli useriøse (Les Red Café m.fl).
post liked by: Pancho P, Belfastboy, Cola2
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7526
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26870
Liker mottatt: 17370

Hei Unitedforum!

Det kokte litt for meg i kamptråden v Liverpool i dag.
Vi er alle skuffet og noen er sikkert desillusjonert.

Jeg vet ikke helt hva som egentlig er formålet mitt med dette innlegget.
Forklare litt hvordan jeg ser på United kanskje?

I likhet med mange her, har jeg valgt å holde en ganske anonym profil.
Men jeg er altså 55 år, en helt gjennomsnittlig kar vil jeg tro.

Noen supportere er veldig analytiske av seg.
Andre er kritiske.
En tredje gruppe veldig optimistiske.
Det ene ikke noe bedre enn det andre.

Noen av oss har vært supportere ganske lenge.
Men det bør ikke ha noe å si.
Man fortjener like mye respekt om man har vært supporter bare i kort tid, eller om man har vært det i mange tiår.
Jeg er ingen tilhenger av å ‘dra ansenitetskortet’.
Det viktigste for meg er at man prøver å opptre seriøst, og vise respekt.
Prøver på det selv, men det glir av og til ut.
Sorry 🙏

Fotball er mye følelser.
Selv er jeg veldig stolt av Manchester United.
To av de andre medlemmene her jeg kjenner meg igjen i, er @Mcilroy og @Jan Anders.
Kunne nevnt flere.

Jeg vokste opp på 70 og tidlig 80 tall.
Den gang var en klubb ved navn Liverpool best.
Men også Manchester United hadde mange supportere, både i klassen, på skolen og i nabolaget.

Den gjengen jeg ble en del av var nok skolens mest pønsje på fotball.
Og der var jeg eneste Manchester United fan.
I en tid da United ikke engang var nest best, ble det mye forsvar av klubben min.
Måtte være kreativ, lære meg mye historie m.m for å jekke ned Liverpool fansen.
Og det lykkes faktisk rett som det var 😆.
Barndom og tidlig ungdom lærte meg å gå i forsvar på Uniteds vegne.
Og jeg merker - 40 år senere - ar jeg fremdeles er var på kritikk av klubben.
Og da spesielt trofaste tjenere eller egne akademi produkter.
Merker jeg blir irrasjonell når våre egne snakkes ned, samtidig som gresset er så mye grønnere andre steder.

Jeg sier ikke at jeg har rett.
Og jeg er på ingen måte noen bedre fan, ønsker ikke framstå sånn.
Rent fotball faglig har jeg mye å lære av de fleste av dere.
Men når det gjelder det jeg oppfatter som urettferdig kritikk eller unyansert kritikk av klubben klarer jeg ikke holde meg helt objektiv eller nøytral.
Derfor skrev jeg også om en evt pause.
For som moderator må man klare å holde hodet kaldt.

Ja, det var noen tanker rundt min form for supporter oppførsel.
Takk for at du tok deg tid til å lese dette 😊
post liked by: Buchan, RedTrafford, Pwint, Måns, Pancho P, Cola2, Ryder, Belfastboy, Pangaea
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Pancho P
Donor
Posts: 2567
Joined: 24 Aug 2021, 20:09
Liker gitt: 13320
Liker mottatt: 8515

Flott innlegg, @Pink Final. Eg synest at du i mindre grad enn nokon annan av oss treng å forklare eller beklage det du skriv eller tenker rundt Manchester United. Kjenslene våre har fått køyrt seg hardt i det siste, uansett om det er innsatsen til spelarane eller kritikk av klubben. På ein måte er det flott at følelsane kokar. Det viser at vi bryr oss.

Tidlegare var eg også svært var på kritikk av spelarane og klubben generelt, men eg synest noko er annleis no. Tidlegare (sjølv i dei tunge åra på slutten av 80-talet) synest eg at spelarane, til tross for den labre kvaliteten, som oftast viste innsats og tæl. No er det dødt, og spelarane ser ut til å ha gitt opp, sjølv om kvaliteten på enkeltspelarane er høgare enn for 35 år sidan. Det gjorde også vondt at spelarane såg ut til å svikte Solskjær, som tross alt hadde vist ekstrem lojalitet mot klubben og spelarane.

Det er heilt sikkert ei forenkling å hevde at dei ikkje bryr seg eller at dei er meir opptatt av sosiale medier og lønningsposen enn å spele for klubben vår. Likevel er det vanskelegare å identifisere seg med spelarane no enn tidlegare. Eg skulle gjerne ha forsvart alle som ber den raude drakta, men etter mitt syn vil noko av det viktigaste for ten Hag vere å kvitte seg med dei som ikkje vil/kan vere med på å ta klubben vidare.
post liked by: Pink Final, Buchan, RedTrafford, Cola2, Belfastboy, Pangaea
It's Squeaky Bum Time!
Post Reply