Supporter oppførsel

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Topic author
Deleted User 108

Det med Pogba er vanskelig @Steinar Stenseth
Flørting og mye tull. Det er litt sånn hat eller elsk rundt Pogba. Og det ser vi rundt vår supportergruppe nå. Der er hatgruppen i stort flertall. Man er liksom ikke supporter hvis man liker Pogba. Men absolutt alle i og rundt klubben snakker varmt om Pogba. Hvor viktig han er i miljøet og garderoben. At han løser opp stemningen når den surner og faktisk også tar tak som en kaptein med å ta ordet når det trengs.
Jeg er for gammel til å ha mine favoritter. De som spiller for United er likestilt for meg. Nå er det viktig at supporterne støtter Sancho, allerede nå begynner det å komme Graff der om hvor dårlig han er. Tålmodig skal vi ihvertfall ikke være....
Kanskje dumt av meg å bruke ordet hat, skjønner at ingen hater en fotballspiller på en slik måte, men det er jo det ordet vi bruker i fotball språket.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Ryder
Posts: 4633
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2560
Liker mottatt: 10432

Mcilroy wrote: 30 Aug 2021, 12:02 Jeg er for gammel til å ha mine favoritter. De som spiller for United er likestilt for meg. Nå er det viktig at supporterne støtter Sancho, allerede nå begynner det å komme Graff der om hvor dårlig han er. Tålmodig skal vi ihvertfall ikke være....
Kanskje dumt av meg å bruke ordet hat, skjønner at ingen hater en fotballspiller på en slik måte, men det er jo det ordet vi bruker i fotball språket.
Tror dette med det enorme fokuset på enkeltspillere til dels er en generasjonsgreie. Stjernespillere og idoler har eksistert før også, men ser oftere og oftere at folk er minst like mye fans av spillere som av klubber. For min del slutter jeg så å si alltid å følge med på en spiller den dagen vedkommende forlater klubben.

Så når jeg ikke klarer å være 100 prosent euforisk over Ronaldo-overgangen har det kanskje å gjøre med at jeg er for gammel. For gammel for persondyrking, men også fordi det var andre spillere enn ham som formet min kjærlighet til klubben. Tror nok Ronaldo har en annen betydning for United-fans under 30 enn for meg. Han var på en måte deres Robson, deres Cantona.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy

Topic author
Deleted User 430

Ryder wrote:30 Aug 2021, 08:46 Er 1 poeng "feil" på en spillerbørs virkelig nok til å bli konspiratoriske?
Det handler verken om det ene poenget har ev. fikk for lite eller konspirasjon for min del, men en observasjon over en tid nå om at når enkelte spillere har matchavgjørende betydning så scores de lavere målt mot resten av laget enn hva det gjøres når andre spillere er matchavgjørende.
Som jeg skrev så skjønner jeg at de også "bare" er supportere og lar seg styre av følelser osv, men skal det være et snev av seriøsitet så må de likevel klare å bedømme likt ut ifra hva som skjer og ikke hvem som spiller.

Vi har alle våre forskjellige måter å bedømme ting hva plusser og minuser osv angår, men poenget mitt er at en redaksjon må være litt mer strømlinjeformet enn når de tross alt skriver det som "supporterklubbens børs". Spranget dem i mellom blir for stort, etter min smak og da blir det mer personens/journalistens følelser der og da som spiller inn enn en redaksjonell mening slike jeg ser det.

For å ta keeperne som eksempel etter 2 1-0 seiere, siden det virker som de fleste er enige at De Gea fikk for lav score i går;

Etter Milan-kampen i våres hvor det, i følge sofascore, var 4-4 i skudd på mål;
Dean Henderson – 8.5
For en vidunderlig dag for Henderson. Vant «duellen» mot David de Gea og fikk tillit fra start i motebyen Milano samme dag som han ble tatt ut i den engelske landslagstroppen. Varter opp med en fantomredning på Zlatan Ibrahimovic sin heading drøye kvarteret før slutt og fikk en personlig perfekt revansj etter baklengsmålet sist torsdag. Bunnsolid.

Snittet på de 11 som startet var 6,22 poeng. Pogba, som også var matchavgørende, fikk også 8,5p.

Etter kampen i går hvor det, i følge sofascore, var 6-3 til Wolves i skudd på mål;

David de Gea – 7
Feilfri. Dobbeltredning i verdensklasse når Saiss får to sjanser fra én meter. Mange enkle redninger fra et Wolves-lag som skapte mange muligheter, men slet med kvaliteten på avslutningene.

Snittet på de som startet var 6,18 poeng. 2 spillere fikk bedre score enn en som reddet både ett og kanskje 3 poeng.

Dette blir, for meg, et alt for stort sprik i vurderingene innad i redaksjonen. Både i begrunnelse og selve karaktersetting.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Helt enig med deg, @Mcilroy , at det med Pogba har utviklet seg til å bli et vanskelig/umulig tema å ta opp. Det er enormt svart/hvitt blant supportere når det kommer til spillere, enten er du "in" eller så er du "ut". Det finnes ingen mellomting lenger, uansett hvem det måtte gjelde, og da forsvinner dessverre også sakligheten.

Personlig ønsker han solgt av 2 grunner. 1. fordi han ikke har prestert på et jevnt nivå siden han kom tilbake og tallene hittil viser at laget har gjort det bedre uten han og 2. fordi han selv sa han ville bort.
Hvordan han er i garderoben har jeg ingen innsikt i og kan kun lene meg på de positive rapportene som kommer ut, og hva han driver med på forskjellige sosiale medier følger så absolutt ikke med på. Det er også, for meg, helt irrelevant da jeg kun ønsker at laget skal gjøre det best mulig.
Det er likevel ingen tvil om at han har potensiale og kvaliteten til å kunne både dominere og heve laget på en måte ingen andre i troppen kan per dags dato, og at han er den spilleren med de beste ferdighetene individuelt sett, men jeg setter likevel laget foran enkeltspillere. Etter 4-5 år med ren jojo-stabilitet har jeg rett og slett gått bort fra dette "håpet om at det skal løsne". For mange blir da dette at jeg "hater" han, men for meg handler det mer om at jeg elsker laget og klubben. Det skillet der har blitt vasket ut i dagens supporterklima, virker det som.

Selv om jeg faktisk har fått beskjed om at jeg ikke har lov til å juble når han scorer, så gjør jeg jo selvfølgelig det siden det kommer laget til gode. :hah: Spiller han så håper jeg han presterer siden laget tjener på det, men det endrer, for meg, ikke det faktum at han ikke har levert godt nok eller min mening om at han ikke har gjort seg fortjent ny kontrakt.
post liked by: Pancho P, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Ryder
Posts: 4633
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2560
Liker mottatt: 10432

Når statistikken over en hel sesong viser at redaksjonen har vært i takt med gjennomsnittet av tusenvis av fans, er det jo med respekt å melde litt pussig å mene at de har en agenda. Eller mener du at det er enkeltjournalister som alltid trekker enten opp eller ned? Da må jo i så fall de andre overdrive i motsatt retning for at snittet skal ende opp der det gjør. Hvor på lista finner man spillerne som har fått konsekvent for godt eller dårlig betalt? Er det riv, ruskende galt at Henderson endte med et marginalt bedre snitt enn De Gea i fjor?

Jeg vil tro det er lett å finne enkelteksempel på "feil" og inkonsekvente karakterer. Alle kan overse noe og vurdere litt feil umiddelbart etter kamp (ofte skifter jeg selv mening om en spillers innsats dersom jeg ser kampen i ro og fred på nytt) og at de er journalister på united.no gjør dem ikke til analyseeksperter. Synes heller ikke det er ønskelig å kreve en "felles" linje, de kan vel ikke ha redaksjonsmøter rundt hver børssetting?

Spillerbørs er underholdning, skapt i øyeblikket, farget av resultat, følelser og personlighet - som utgangspunkt for diskusjon. La oss ikke legge mer alvor i det enn det er.
post liked by: Pink Final, Pancho P

Topic author
Deleted User 430

Ryder wrote:30 Aug 2021, 13:59 Eller mener du at det er enkeltjournalister som alltid trekker enten opp eller ned?
Dette, ja. Som jeg skrev så syns jeg det er et for stort sprik ut ifra hvem som gir karakterer, altså at det ikke en redaksjonell enighet om retningslinjene for karaktersetting.
Hadde de skilt mellom "Dags børs", "Eivinds børs" osv ville det ikke vært noe stort problem, siden det da ville vært de individuelle journalistenes mening som kom frem, men når de slår dette sammen som "United-redaksjonens børs" så bør det, etter min mening, være en rød tråd.
Noen er jo uttalt ekstremt fokuserte på det positive, mens andre det motsatte og det er helt greit, men retningslinjene burde være like uansett og det burde holdes nøytralt. Trenger ikke noen redaksjonsmøte før hver kamp for dette. Kun ha likt utgangspunkt for å bedømme hver kamp basert på det som skjer i den kampen, ikke ta med følelser fra forrige kamp/uke/mnd osv. inn i den neste bedømmingen.

Som du sier, så skal det bare være underholdning. men jeg forventer likevel at en seriøs supporterside legger vekk det du skriver om følelser, farget av resultat/eufori osv. i akkurat det øyeblikket. Resultatene/karakterene som kommer fra oss "vanlige" supportere dekker det spekteret mer enn godt nok. :D

Har ikke sagt at det er riv ruskende galt at den eller den endte med bedre snitt enn noen andre. Trakk bare frem 2 eksempler på relativt like kamper hvor forskjellen var enorm om man ser på matchavgjørende inngrep, som det refereres til i begrunnelsen, mål mot resten av laget.

Jeg legger ikke noe mer alvor i dette enn at jeg tillater meg å kunne kalle det useriøst, til tider, spesielt siden de nok har en påvirkning på mange som leser og dermed også har et lite ekstra ansvar for stemningen i supportergruppen.
post liked by: Pink Final, Pancho P, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

Ryder wrote:30 Aug 2021, 09:34 I det konkrete tilfelle Henderson vs De gea:
Henderson fikk 6,62 i snitt av redaksjonen og 6,43 hos fansen
De Gea fikk 6,54 av redaksjonen og 6,36 av fansen.
Takk for svar @Ryder.
Og lista fra United.no
Fakta dreper enhver diskusjon 😁.
Ganske jevnt mellom redaksjonen og fansen ja.
Deano litt bedre på begge børsene.
Ok, jeg synes ikke han har vært best, men det blir en subjektiv oppfatning.
Tallene du trekker fram fra United.no viser at jeg over tid kanskje ikke har et poeng her.

Allikevel, jeg synes det er forskjellsbehandling rett som det er.
@Steinar Stenseth trekker fram et poeng over her fra Milan matchen.
Det har vært flere påfallende karakterer på keeperplass mener jeg.

Jeg mistenker tryne tillegg når Deano fikk 5 på børsen etter 2-4 for Liverpool.
Der han gjør en svak til elendig figur på 3 av baklengsmålene.
Så går det noen dager, og de Gea får 5,5 for EL finalen.
Kan ikke gjøre noe med baklengsmålet, men trekkes vel hardt for den straffe bommen da?
0,5 poeng i forskjell på de to matchene?
Deano begynner å drible som bakerste mann i Sheffield, blir fratatt ballen og laget fra stålbyen scorer.
Han gjør ellers ingen god kamp, men havner på 5,5 på børsen.
Altså som de Gea i finalen.
Jeg føler det har vært flere sånne.
Men jeg orker ikke lete opp eksempler nå.
Er sliten etter jobb, så lar det stå som synsing 😊

Langerød skrev vel en gang at de ga karakterer ut fra forventning.
Jeg kan huske feil, så ta høyde for det.
Om det er slik blir jo premissene vanskelig å forholde seg til.
Hvis man har høyere forventing til eksempelvis de Gea enn Henderson, så skal altså Henderson premieres bedre enn de Gea for samme prestasjon?
post liked by: Pancho P, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Torquemada
Posts: 1343
Joined: 23 Dec 2018, 13:24
Liker gitt: 345
Liker mottatt: 1577

Mcilroy wrote:30 Aug 2021, 12:02 Det er litt sånn hat eller elsk rundt Pogba. Og det ser vi rundt vår supportergruppe nå. Der er hatgruppen i stort flertall. Man er liksom ikke supporter hvis man liker Pogba.
Jeg liker Pogba når han spiller bra og oppfører seg. Når han spiller dårlig og er en surpomp, så liker jeg han ikke.

Aller helst skulle jeg ønske at han finner godformen på et stabilt nivå, da har vi en særdeles god spiller i laget. Håper at Varane og Ronaldo kan bidra med å leite fram en stabilt god Pogba.
post liked by: Belfastboy

Topic author
Deleted User 430

Nytt tap = en stor pose popcorn og ny runde med å observere kommentarfelt på nettside og SoMe.
God underholdning :D

Jeg er ikke inne på andre klubbers forumer osv og får ikke med meg stemningen hos dem på andre måter en hvis jeg en sjelden gang er på twitter (der det alltid er splittet stemning) eller via samtaler med venner og bekjente. Det som dog er klart er at vi Unitedsupportere er helt enormt splittet, nesten ned til minste kromosom. Hvorfor aner jeg ikke, men det jeg egentlig lurer på er om det er sånn i andre klubber også?
Uenighet osv. skjønner jeg at det er, men den type splittelse/drittslenging/krangling supportere imellom som man ser i de forskjellige kommentarfeltene for supporterklubben? (Vår felles supporterklubb, må det vel nesten påpekes..).
Jeg syns det bare blir verre og verre, men mulig det bare er meg.

(Bare så det ikke blir misforstått, dette forumet er helt herlig å være på. Negativiteten og kritikken her inne syns jeg personlig er helt innafor, ihvertfall i ca 99,9% av innleggene, siden det blir fremlagt på en saklig måte med en dose argumentasjon, på samme måte som det positive blir det.)
post liked by: Pink Final, Buchan, Belfastboy
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

Interessant problemstilling og observasjon @Steinar Stenseth.
Selv leser jeg litt på forumene til spesielt Stoke og Leeds.
Nettopp fordi de er så bra.
Komm feltet på United.no er noe for seg selv,
Virker som et sted folk bruker for å ta ut frustrasjon.
Er jo faktisk litt moro til tider.
Noen brukere svarer aldri om man konfronterer dem.
Andre skifter hele tiden argumenter for å tilpasse egen agenda.
Men, det er jo noen som også klarer å roe ned, og holde seg til sak.

Har venner og bekjente som holder med andre klubber som bruker komm feltet på United.no som underholdning.
Popcorn osv….
post liked by: Buchan, Belfastboy
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000

Topic author
Deleted User 430

Er nettopp det som er spennende å høre om, @Pink Final. At kommentarfeltet til united.no, både på nettsiden og på fb, faktisk er noe for seg selv. :D
Skulle jo tro at det da var likedan, i det minste noe lignende, i andre supportergrupper også, men virker som vi United-supportere er ganske unike der når det gjelder å splitte hverandre..?
Vet det er noen rolige og saklige der inne også, så det var ikke ment som et "angrep" på alle brukerne der inne, eller noen form for nedlatende holdning til forumet generelt eller noen spesifikke. Bare for å ha det presisert.
Syns bare det er meget spesielt at det er den type stemning mer eller mindre dag ut og dag inn.

Får ta meg en liten runde innom Stoke og Leeds sine sider en dag og lese litt der. Takk for tips!
post liked by: Pink Final, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

Mye uenighet i fanbasen, det er kanskje litt sunt tenker jeg. Liverpool-fansen var splittet ang. Klopp før det kom titler. Det er vel såre enkelt, suksess skaper mer homogen gruppe. Og så har det nok litt å si hvilken klubb man følger, hadde jeg vært fan av Yeovil ville jeg tatt tap med større fatning.
post liked by: Belfastboy
LUHG!

Topic author
Deleted User 430

Blodfink wrote:25 Sep 2021, 22:00 Mye uenighet i fanbasen, det er kanskje litt sunt tenker jeg.
Jeg snakker ikke om uenighet, det skjønner jeg at det er, men ren splittelse blant supporterne og f.eks. slakt av hverandre.
Var Liverpool-fansen like ufine seg imellom på den tiden?
post liked by: Blodfink, Pink Final, Belfastboy
User avatar

Blodfink
Donor
Posts: 14539
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22976
Liker mottatt: 18977

Steinar Stenseth wrote: 25 Sep 2021, 22:05
Blodfink wrote:25 Sep 2021, 22:00 Mye uenighet i fanbasen, det er kanskje litt sunt tenker jeg.
Jeg snakker ikke om uenighet, det skjønner jeg at det er, men ren splittelse blant supporterne og f.eks. slakt av hverandre.
Var Liverpool-fansen like ufine seg imellom på den tiden?
Jeg leser ikke andre forum, leser også veldig lite eller aldri komm. på United.no eller komm. om United på andre medier. Nyheter om United leser jeg mye av. Men har jo en del Liverpool-kompiser, de uttrykte sterk splittelse, og hadde rimelig opphetede diskusjoner på den tiden i alle fall. Tviler på at Uniteds supportere er spesielt mye slemmere mot hverandre enn alle andre. Tror som i forrige post det har med klubbens status å gjøre.
post liked by: Belfastboy, Buchan
LUHG!
User avatar

Pink Final
Manchester; football, music, fashion, industry, history
Posts: 7531
Joined: 03 Aug 2018, 21:11
Liker gitt: 26879
Liker mottatt: 17403

Stoke har fått nytt forum nylig @Steinar Stenseth.
Så er nok ikke så mange poster der enda.

Kopforum hos Liverpool var åpent før.
Min bror droppet ut derfra for mange år siden, pga usaklighet.
Så det var mye uenighet der også.
Men, ikke som i komm feltet hos United.no.
På Kopforum sparket de ut folk som bare var ute etter å provosere.

Jeg har jo en teori om at kommentar felt under artiklene trigger de som ønsker å være negative.
Det krever tross alt litt mer å skrive på et ordentlig forum.
Er vel en grunn for at ikke en eneste annen supporterklubb har kommentarfelt.
Supporterklubber har ordentlige forum, slik som dette.
post liked by: Belfastboy, Buchan
Football Pink Final, Manchester’s saturday Pink - 1904-2000
User avatar

Belfastboy
Donor
Posts: 1880
Joined: 16 Dec 2019, 17:22
Liker gitt: 13105
Liker mottatt: 5013

For noen sesonger siden, fire-fem år siden kanskje, så ble det ofte delt kommentarer på Kop-forum som var hentet fra united.no sitt kommentarfelt. Dette var da til stor fornøyelse for pool-fansen å lese om surving, drittslenging og uthenging av spillere og manager og egentlig alt som var om United.
Noen ganger er jeg regelrett flau over å være supporter av det samme laget som en del av de som veldig aktive der inne når det går dårlig. Oppfører seg som pubertale neandertalere. Ser ut til å være en konkurranse om å være mest mulig negativ til tider. "Se på meg a, se hvor mye negativt og dritt jeg klarer å lire av meg a?",
post liked by: Buchan, Pink Final
Post Reply