The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.
User avatar

red
Posts: 1510
Joined: 29 Jul 2018, 20:36
Liker gitt: 2212
Liker mottatt: 4058

Det hadde vært fantastisk om Glazers solgte seg ut

Men problemet er grunnleggende det samme også etter et eventuelt eierskifte:

Klubbene drives som kommersielle selskaper, og fansen vil derfor alltid være prisgitt eiernes velvilje.

Den eneste måten å virkelig endre dette her på for alltid er derfor regelendringer på eierstruktur (f.eks. 50+1) og/eller mulighetene for å ta ut utbytte.

Men tror dessverre det beste vi kan håpe på er at vi får noen bedre eiere.

For det skjer ikke at en britisk regjering tør å gå så langt som å endre regelverket for å drive fotballklubber (eller generelt idrettslag) i England.
post liked by: Blodfink, messilingard
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

red wrote: 25 Apr 2021, 13:23 For det skjer ikke at en britisk regjering tør å gå så langt som å endre regelverket for å drive fotballklubber (eller generelt idrettslag) i England.
Merker jeg ikke stoler helt på britiske myndigheter selv, Boris har jo gått høyt ut med "lov-bomber" og greier. Hvis de virkelig vil så kanskje det er mulig. Men blir vel en komplisert juss-saga ut av det.
LUHG!
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Bra innlegg @red. Jeg ser det heller ikke for meg at en britisk regjering vil endre reglene for at det skal bli medlemsstyrte klubber i England. Med andre ord er nok 50+1 urealistisk dersom fansen ikke klarer å oppnå den nødvendige majoriteten på en annen måte. Så er spørsmålet om det finnes en gruppe mennesker som har ressursene og gavmildheten som trengs for at dette kan bli gjennomført. Jeg er skeptisk.
red wrote: 25 Apr 2021, 13:23 Klubbene drives som kommersielle selskaper, og fansen vil derfor alltid være prisgitt eiernes velvilje.
Man ser jo samtidig i dag at klubber som blir eid av fansen også er kommersielle selskaper. Real Madrid og Barcelona har jo sine feil. Mye politikk, skyhøy risiko, valgløfter. Ikke uten sine negative sider i alle fall.

Tyskernes modell er vel den beste etter min mening. Med 50+1. Bayern München må vel være verdens best drevne fotballklubb? Men også der står de kommersielle interessene sterkt, men da til inntekt for klubben kontra en familie i Florida.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
@Blodfink
Boris sin juridiske trussel, hvis man kalle det for det, var nok først og fremst å stoppe ESL-planene. Det er faktisk i den britiske regjerings interesse at PL består og fortsetter sin vekst. PL-klubbene skaper jo en del arbeidsplasser. I tillegg til skatteinntekter på drift. (Det med Cayman Island er for å unngå formuesskatt.)
post liked by: Blodfink, red
LoveUnitedHateGlazers
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

@messilingard
Ja, du har nok rett ang. Boris/PL osv. Enig i at BM er veldrevet, og at den tyske modellen ser best ut.

I Spania virker det ikke spesielt ryddig i de to klubbene nei, selv om eierforholdene er som de er.
LUHG!

Deleted User 429

Jeg tror det eneste realistiske håpet for et eierskifte er gjennom lovgivning. Og den eneste måten jeg ser at det kan skje på er at hele fotballen på en eller annen måte blir definert som et lovlig monopol sånn som sporter er i USA, unntatt fra monopol-lovgivning under forutsetning om at staten kan regulere nesten som den vil. Da kunne det kommet krav om visse eiermodeller, visse fordelinger av plasser i styret osv.

Jeg vet ikke om dette er mulig, men jeg ser egentlig ikke så mange andre muligheter, trist som det er.
post liked by: Blodfink

Deleted User 430

messilingard wrote: 25 Apr 2021, 13:39 Bayern München må vel være verdens best drevne fotballklubb?
Har ikke satt meg inn i selve økonomien deres, men når det sies at Qatar er så dypt inne i klubben med "sponsoratene" sine at det var en like avgjørende faktor for at de ikke ble med i denne ESL`en, som 50+1-regelen, så vet jeg ikke helt om de er en målestokk..
Det er, for meg, veldig spesielt at Bayern har blitt nevnt som en av "grunnleggerne" av en ny superliga opp gjennom årene, bla. i ryktene fra tidlig i 2018, men etter at de fikk Qatar som hovedsponsor senere den sommeren så er de nå plutselig helt imot det.
Er noe shady der også, i mine øyne..

Mulig de driftes bra rent økonomisk sett, men likevel..
post liked by: Blodfink, Pangaea
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Steinar Stenseth wrote: 25 Apr 2021, 13:59 de fikk Qatar som hovedsponsor senere den sommeren så er de nå plutselig helt imot det.
Er noe shady der også, i mine øyne..
Ja, godt poeng...Hvor er det Qatar ikke er inne å strør om seg med gryn for å øke velviljen...
LUHG!

Deleted User 430

Blodfink wrote: 25 Apr 2021, 14:02 Hvor er det Qatar ikke er inne å strør om seg med gryn
Begynner å bli få steder igjen, tror jeg. Problemet er at de har lykkes med det også og får stadig økende påvirkning der de er..
post liked by: Blodfink
User avatar

Topic author
Blodfink
Donor
Posts: 14248
Joined: 11 Aug 2018, 11:57
Liker gitt: 22210
Liker mottatt: 18057

Steinar Stenseth wrote: 25 Apr 2021, 14:07 Problemet er at de har lykkes med det også og får stadig økende påvirkning der de er..
ESL var én ting, nå gjenstår resten av the shitlist. Langt lerret osv...
LUHG!

Deleted User 430

Blodfink wrote: 25 Apr 2021, 14:13 nå gjenstår resten av the shitlist
Kan jo starte med å trekke tilbake lederrollen de nettopp fikk i ECA..
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Steinar Stenseth, Qatar er inne som sponsor gjennom Qatar-Airways. Riktignok som "sleeve" sponsor. Deutsche Telekom er draktsponsor for Bayern München. Ellers er Adidas, Audi og Herbert Hainer(Tidligere CEO i Adidas) eiere ved siden av et medlemsstyrt selskap.
Hva som er årsakene til at de ikke ble med på ESL vet jeg ikke. Men fra hva jeg har funnet ut av informasjon så har Qatar lite innflytelse i Bayern München. Men det kan selvsagt eksistere ting jeg ikke har funnet.

Men uansett, Bayern er ekstremt veldrevet. Ingen gjeld, handler alltid spillere med kontant fremfor avbetaling, har aldri levert et negativt driftsresultat.
post liked by: Blodfink
LoveUnitedHateGlazers

Deleted User 430

messilingard wrote: 25 Apr 2021, 14:16 Riktignok som "sleeve" sponsor
Sorry.. Mente "platinum-sponsor". Liten hjerneblødning der.

Innflytelsen i den daglige driften vet jeg ikke om det har, men innflytelse i form av påvirkning før avgjørelser tas tror jeg så absolutt. Må jo være en grunn til at selv fansen i Bayern stadig kritiserer klubben for aldri å ta noe offentlig standpunkt mot bruddene på menneskerettighetene osv som skjer i det landet og ikke ønsker å forbindes med sponsoren.

https://miasanrot.com/fc-bayern-and-qat ... amination/

Som sagt, de er nok en meget veldrevet klubb rent økonomisk sett, men etter å ha lest bla. den artikkelen jeg linker til der så tror jeg det skjer en del som ikke offentligheten vet om.
post liked by: Blodfink, messilingard
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

Skifter litt tema her nå, men man ser jo nå at det har dukket opp en seriøs aktør som ønsker å kjøpe Arsenal. Svenske Daniel Ek, som grunnla Spotify og som er god for rundt 45 mrd NOK. Etter min mening burde United-supportere stille seg bak Arsenal fansen som vil ha Kroenke ut.

Dette er selvsagt kun en hypotese, men litt som i den Arabiske Vår falt diktatorene som dominobrikker. Velter Kroenke kan vi velte Glazers typ. Vi mangler selvsagt en potensiell kjøper, men vi må få ballen til å rulle et sted.
LoveUnitedHateGlazers

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Monday, bloody hell!
Hos supporterklubben:

– Tenk at så smarte forretningsfolk går på en så stor smell!

Gjekk de på ein smell?
I så fall smeller stadig vekk hos oss som er Unitedsupportere.
Eg tør påstå at dersom United unngår noko form for straff som koster noko særlig, so var dette kun positivt for Glazers.
Ed skulle slutte uansett.
Kva var bakdelen for de?
Smell?
post liked by: Blodfink
User avatar

messilingard
Moderator
Posts: 4326
Joined: 10 Aug 2018, 14:32
Liker gitt: 2715
Liker mottatt: 8987

@Otac.
Forstår hva du mener, men samtidig så kan man jo si at hele ESL-prosjektet og eierne bak tapte slaget for denne gang. Samtidig så må man nok smøre seg med tålmodighet fremover. Glazers forsvinner ikke over natten. Det må jobbes målrettet mot de, og det må være en løsning som innebærer at en potensiell kjøper kan ta over. Frem til de tingene er på plass er det liten vits i å konkludere med at dette er tapt allerede. Det eneste man oppnår ved det er å spre usikkerhet og det er ingen andre enn Glazer som tjener på det. Og heller forsøke å støtte opp under Gunners-fansen som jobber mot Kroenke.
Otac wrote: 26 Apr 2021, 14:40 Ed skulle slutte uansett.
Min teori her er at Woodward ble ført bak lyset av Joel Glazer. Woodward hadde et Fan-Forum fredagen før nyheten om ESL ble sluppet? Der ble selvsagt ingenting nevnt. Dersom Woodward hadde hatt kunnskap om ESL tror jeg han hadde avlyst eller flyttet denne aktiviteten. Han så i alle fall jævlig dum ut, og det tror jeg at Woodward bryr seg om. Og ja, for Glazer sin del så er det å miste Woodward et tap. Woodward har tjent MYE penger for Glazers opp gjennom. Min oppfatning av Woodward er at han er elendig med fotball og brilliant innen finans.
post liked by: Blodfink, Otac
LoveUnitedHateGlazers
Post Reply