The Glazers.

Et norsk forum for diskusjon om alt Manchester United.

Vidar Dale Fjeld

Dessverre forsvinner ikke Glazers før det går dårlig sportslig for klubben...da har du et gedigent dilemma...United kommer jevnlig til CL, kanskje med et og annet unntak. Det genererer nok penger til å hente ok spillere og fansen slår seg til ro med det, med visse protester.
Jeg er nå havnet der at jeg vil ha iglene bort fra klubben, koste hva det koste vil. Til syvende og sist vil klubb og fans gå seirende ut av dette. Det river og sliter i meg...spesielt nå når det ser ut som om Ole kanskje klarer å bygge en bra gruppe. Men noen vil alltid bli "skadelidende" når situasjonen er som den er. Jeg klarer ikke å elske Manchester United på samme måte som før pga Glazers...de siste årene har det ballet på seg og nok er nå nok. Det må gå dårlig sportslig...det kan like gjerne begynne nå. Og dette etter kampen mot PSG i går...fanens blodsugere. Beklager utbruddet.
post liked by: Pangaea, Otac

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Vidar Dale Fjeld wrote: 21 Oct 2020, 17:56 Dessverre forsvinner ikke Glazers før det går dårlig sportslig for klubben...da har du et gedigent dilemma...United kommer jevnlig til CL, kanskje med et og annet unntak. Det genererer nok penger til å hente ok spillere og fansen slår seg til ro med det, med visse protester.
Jeg er nå havnet der at jeg vil ha iglene bort fra klubben, koste hva det koste vil. Til syvende og sist vil klubb og fans gå seirende ut av dette. Det river og sliter i meg...spesielt nå når det ser ut som om Ole kanskje klarer å bygge en bra gruppe. Men noen vil alltid bli "skadelidende" når situasjonen er som den er. Jeg klarer ikke å elske Manchester United på samme måte som før pga Glazers...de siste årene har det ballet på seg og nok er nå nok. Det må gå dårlig sportslig...det kan like gjerne begynne nå. Og dette etter kampen mot PSG i går...fanens blodsugere. Beklager utbruddet.
Det gjør godt når andre også meiner akkurat det samme som meg.

Det er nok som å banne i kirka, men ein del av meg, ein stor del faktisk, blir skuffa når vi vinner mot PSG i går. For da lykkes blodiglene. Supporterane øyner lys. Når det er so bekmørkt.

Og dette no. Når OGS får sjangsen sin. Og gjør ein fantastisk jobb med å bygge opp stein for stein. Det gjer det verre endå verre, for IGS er dømt til å feile.
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Pangaea wrote: 21 Oct 2020, 17:53 Det er jeg faktisk litt enig i. Den artikkelen burde være toppsaken i dag. Gikk ikke lenge før den datt nedover på siden, og jeg måtte skrolle en del for å finne den igjen når jeg skulle linke den her. Litt merkelig. MEN, det er vertfall bra at Bjarte Valen tar ansvar og skriver om disse sakene, også med ganske negativ vinkling ang. eierne. Det setter jeg pris på. Det har vært ALTFOR lite dekning av dette over alt i media, både fra US, norske media, sportsmedia og internasjonalt. Det samme med eierrforhold og sportspolitikk mer generelt. Derfor var det meget interessant å høre på noen av podcastene som har blitt lenket her nylig, der disse temaene ble tatt opp mer seriøst, og med et utrolig detaljnivå.
Flott at Valen tar tak. Men supporterklubben skriver eit absolutt minimum av negative saker om ståa i klubben. Og lar de raskt dø hen.

Klart, det er jo ein balansegang i kva folk generelt gidder å lese, over tid. Men det belyses alt for lite om kor stor krisa er der. I mine auge i hvertfall

Deleted User 108

Når du blir skuffet når United vinner fotballkamper er det bedre å finne på noe annet @Otac .
Hvilken glede har du da å følge United når du ønsker dem alt vondt. Da er det bare å kutte ut alt som har med klubben å gjøre. Blir på en måte hykleri når man ikke ønsker klubben noe godt, men er nødt til å følge dem som hauker alikevel....
post liked by: Pink Final

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Mcilroy wrote: 21 Oct 2020, 19:37 Når du blir skuffet når United vinner fotballkamper er det bedre å finne på noe annet @Otac .
Hvilken glede har du da å følge United når du ønsker dem alt vondt. Da er det bare å kutte ut alt som har med klubben å gjøre. Blir på en måte hykleri når man ikke ønsker klubben noe godt, men er nødt til å følge dem som hauker alikevel....
Mcilroy wrote: 21 Oct 2020, 19:37 Når du blir skuffet når United vinner fotballkamper er det bedre å finne på noe annet @Otac .
Hvilken glede har du da å følge United når du ønsker dem alt vondt. Da er det bare å kutte ut alt som har med klubben å gjøre. Blir på en måte hykleri når man ikke ønsker klubben noe godt, men er nødt til å følge dem som hauker alikevel....
Mcilroy wrote: 21 Oct 2020, 19:37 Når du blir skuffet når United vinner fotballkamper er det bedre å finne på noe annet @Otac .
Hvilken glede har du da å følge United når du ønsker dem alt vondt. Da er det bare å kutte ut alt som har med klubben å gjøre. Blir på en måte hykleri når man ikke ønsker klubben noe godt, men er nødt til å følge dem som hauker alikevel....
Dette vurderes fortløpende.

Eg meiner at man kan snu på flisa å sei at det er i mot sin hensikt å bruke tid å penger på United, slik at blodsugarane forblir eigara i klubben. Og at eg da er ein supporter som bryr meg meir. Men det blir eit flåsete sva, kun til deg, som døme.

Vidar Dale Fjeld

Viktig å ha tunga rett i munnen folkens. Jeg håper ikke at United taper, jeg er forbi det stadiet for at eventuelt Glazers skulle stikke av. Men sportslig nesten suksess er ensbetydende med at tingenes tilstand forblir som de er. Da blir vi holdt som gissel av eiere som vet at deres posisjon er utruet. Så hvordan skal en møte en sånn utfordring som supporter? Viktig å ha flere tanker i hodet her synes jeg da...for vi vil tilbake til topps og dermed forhindre at Liverpool bare dundrer på og overtar hegemoniet med antall seriemesterskap. Vi får håpe på den gylne middelvei som Aristoteles var opptatt av...:-)
post liked by: Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Ømtålig tema dette her med Glazers og hva som må til for at de trekker seg ut...er vi enig om at sportslig delvis suksess betyr at de blir værende med de konsekvenser det har? De er her for å tjene penger, det viser utbyttet de tok i inneværende regnskapsår der klubben pådrar seg betydelig gjeld, og det midt under pandemien. Det finnes ingen fasit på dette her for noen av oss...men uten sportslig suksess er sjansene betydelig større for at de selger seg ut. Har ikke gått gjennom mange av de siste trådene om temaet, men er dette ømtålig å snakke om, for det ene fordrer det andre. Det må være en viss sammenheng mellom ønsket om at de trekker seg/selger seg ut og en sportslig "nedtur"... Her får du bare ikke Ole Brum sitt ja takk, begge deler.
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Otac wrote: 21 Oct 2020, 19:27
Flott at Valen tar tak. Men supporterklubben skriver eit absolutt minimum av negative saker om ståa i klubben. Og lar de raskt dø hen.

Klart, det er jo ein balansegang i kva folk generelt gidder å lese, over tid. Men det belyses alt for lite om kor stor krisa er der. I mine auge i hvertfall
Dette er jo, med respekt å melde, bare tøv. United.no har hatt masse saker om finansene i klubben, både forklarende/faktabaserte og kritiske kommentarer. Å legge an til en slags konspirasjonsteori her, blir veldig urettferdig i mine øyne. De har gått adskillig dypere enn medier som i teorien står enda friere enn dem.

Regner med de har sine telleverk, som alle andre nettsider, og at faktiske lesertall spiller inn på hva som blir liggende høyt oppe lenge. Så kan alle mene sitt om hva som er viktigst og ikke. For hver diehard anti-Glazer finnes det sikkert tre supportere som ikke bryr seg særlig om det som skjer utafor banen. Vil tippe at de fleste som er innom der ønsker å lese om fotball, og det er noe redaksjonen må ta hensyn til.

I tillegg må vi jo innse at det faktisk er delte meninger blant United-fans om hvor stor krisen er, eller om det er noen krise i det hele tatt. At Glazers har sugd masse penger ut av klubben i stedet for å spytte inn slik mange andre eiere gjør, er ubestridt. Men fortsatt bruker United mer penger enn de fleste, fortsatt har de mer penger på bok enn de fleste osv. Vi skulle gjort det bedre sportslig enn vi har gjort de siste årene, selv med det råtne eierskapet.

Det er jo også sånn at innsyn i finansene er begrenset, selv journalister som jobber med dette på heltid må nøye seg med periodevise rapporter og det minimum av info klubbene er nødt til å rapportere. Kan ikke se at dette dekkes så utrolig mye dypere andre steder, kanskje bortsett fra finansekspert Swiss Ramble sine sporadiske twitter-tråder.
post liked by: messilingard, Pink Final

Vidar Dale Fjeld

Kort oppsummert! Vi blir sittende med Glazers som eiere til de ikke tjener nok penger lenger. Derfor er det ikke nødvendig å synse rundt dette i det hele tatt. For de forsvinner ikke før det forventede utbytte blir lavere enn forventet. Med andre ord, det er et fett om vi vinner PL eller ei, det samme med titler i Europa...bare vi kommer til mellomrunden i CL osv og en plass blant de 4-6 beste i den hjemlige serien er nok til å genere de penger de trenger. Case closed :-)
Derfor er vi blitt en turistattraksjon der merkevaren er det dominerende. Vel, jeg vil ikke ha det slik. Jeg vil ha Glazers bort, og det skjer ikke før fotballresultatene blir dårligere. Lik det eller ei. Det er den brutale sannhet. Jeg synes synd på det sportslige apparatet i klubben...de er redusert til et nødvendig onde for våre eiere.
post liked by: Pink Final, Pangaea

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Ryder wrote: 22 Oct 2020, 10:25

Dette er jo, med respekt å melde, bare tøv. United.no har hatt masse saker om finansene i klubben, både forklarende/faktabaserte og kritiske kommentarer. Å legge an til en slags konspirasjonsteori her, blir veldig urettferdig i mine øyne. De har gått adskillig dypere enn medier som i teorien står enda friere enn dem.

Regner med de har sine telleverk, som alle andre nettsider, og at faktiske lesertall spiller inn på hva som blir liggende høyt oppe lenge. Så kan alle mene sitt om hva som er viktigst og ikke. For hver diehard anti-Glazer finnes det sikkert tre supportere som ikke bryr seg særlig om det som skjer utafor banen. Vil tippe at de fleste som er innom der ønsker å lese om fotball, og det er noe redaksjonen må ta hensyn til.

I tillegg må vi jo innse at det faktisk er delte meninger blant United-fans om hvor stor krisen er, eller om det er noen krise i det hele tatt. At Glazers har sugd masse penger ut av klubben i stedet for å spytte inn slik mange andre eiere gjør, er ubestridt. Men fortsatt bruker United mer penger enn de fleste, fortsatt har de mer penger på bok enn de fleste osv. Vi skulle gjort det bedre sportslig enn vi har gjort de siste årene, selv med det råtne eierskapet.

Det er jo også sånn at innsyn i finansene er begrenset, selv journalister som jobber med dette på heltid må nøye seg med periodevise rapporter og det minimum av info klubbene er nødt til å rapportere. Kan ikke se at dette dekkes så utrolig mye dypere andre steder, kanskje bortsett fra finansekspert Swiss Ramble sine sporadiske twitter-tråder.
Definisjon:
Konspirasjonsteori er en forklaringsmodell som går ut på at ting som er galt i verden skyldes at mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda.

Ser ikkje heilt den.

Det tok ganske lang tid før nokon i supporterklubben begynte å grave i økonomien til United. Og deretter begynte å bli kritisk. Ikkje før OGS kom til United. Da hadde galskapen pågått i mange år, og skikkeleg graverande i 5-6-7 år. Og det er stort sett kun ein av de som er kritisk.

Det er godt mulig at de har sine telleverk, men at det rimeleg fort havner under artikkelen om McTominays augeproblem og at vi ikkje er i CL for musikkes del, er kjipt, og kan bli styrt. Kva er viktigast tenker du?

Kor stor krisa man meiner at er i klubben er individuell ja. Dersom man ser det i fra eit bedriftsperspektiv, so ja, heilt ok drift. Men det gjer ikkje eg. United er ein fotballklubb. Og bør driftes som ein "klubb". Der ein eventuell eiger har sportslige visjoner. Ikkje kun økonomiske. Om du meiner at det er ok at klubben blir drifta med stort økonomisk utbytte, åleine, som mål, so er vi ikkje på samme planet. Slik ønker eg ikkje at United skal være. Da lar eg heller være. Tar andre eigara ut so mykje penger? Nei. Og det er ikkje noko vi må akseptere.

Kven du meiner at bør ha større fokus enn Supporterklubben på dette? VG eller Dagbladet?
post liked by: Pangaea
User avatar

Ryder
Posts: 4548
Joined: 03 Jun 2019, 09:59
Liker gitt: 2471
Liker mottatt: 10100

Vidar Dale Fjeld wrote: 22 Oct 2020, 13:02 Kort oppsummert! Vi blir sittende med Glazers som eiere til de ikke tjener nok penger lenger. Derfor er det ikke nødvendig å synse rundt dette i det hele tatt. For de forsvinner ikke før det forventede utbytte blir lavere enn forventet. Med andre ord, det er et fett om vi vinner PL eller ei, det samme med titler i Europa...bare vi kommer til mellomrunden i CL osv og en plass blant de 4-6 beste i den hjemlige serien er nok til å genere de penger de trenger. Case closed :-)
Derfor er vi blitt en turistattraksjon der merkevaren er det dominerende. Vel, jeg vil ikke ha det slik. Jeg vil ha Glazers bort, og det skjer ikke før fotballresultatene blir dårligere. Lik det eller ei. Det er den brutale sannhet. Jeg synes synd på det sportslige apparatet i klubben...de er redusert til et nødvendig onde for våre eiere.
Det er nok en riktig analyse.
Likevel: Selv med denne modellen er det mulig å få til et bedre fotballag. Eierskapet gjør at vi i stedet for å være langt foran alle andre økonomisk, "bare" er blant de 3-5 klubbene i verden med mest muskler. Den enorme fanbasen globalt sikrer dette i overskuelig framtid. Selv om vi burde kunne brukt mer, bruker fortsatt United mer penger enn de aller, aller fleste klubber i verden. Problemene starter med eierskapet, men stopper definitivt ikke der.

En av mine kjepphester er jo at modellen vi styres etter nå er dårlig business like mye som det er sportslig lite ambisiøst. At Woodward får styre med transfers i stedet for en sportsdirektør, fører til mange dyre investeringer som ikke gir ønsket avkastning. Det er jo ikke sånn at United "får det de betaler for", faktum er at vi både ifølge lønns- og transferbudsjett burde hatt mye bedre resultater. Hadde investeringene vært smartere, ville inntektene også økt og Glazers tjent mer.

La oss si at Coca Cola får en ny CEO. I løpet av fem år får han like mye penger å investere som konkurrenten Pepsi. I løpet av disse fem årene stiger inntektene til Coca Cola litt hvert år, men samtidig går Pepsi forbi og blir klart større i markedsandeler. Selv om inntektene til Coca Cola øker, ser du at konkurrentene øker mer. Tror du Coca Colas CEO beholder jobben?
:down: Dette ble for automatisk redigert inn i posten for å hindre dobbel post.
Otac wrote: 22 Oct 2020, 14:15
Definisjon:
Konspirasjonsteori er en forklaringsmodell som går ut på at ting som er galt i verden skyldes at mektige grupper i hemmelighet sammensverger seg for å fremme sin egen, skjulte agenda.

Ser ikkje heilt den.
Du antyder at de bevisst "skjuler" kritiske saker. Hvilken interesse skulle de ha av dette, med mindre de er redde for represalier fra "moderskipet"?

At den grundige gravingen i økonomi er blitt mer vanlig, vil jeg tro har sammenheng med at de har fått en journalist som kan dette. Uten at jeg kan dokumentere det, vil jeg også hevde at motstanden mot Glazers aldri har vært gjemt bort på United.no. Ikke da det skjedde, og ikke siden.

Hva jeg mener om saken er likegyldig i denne sammenhengen (for ordens skyld er jeg sterkt imot, men enda sterkere imot en Saudi-overtakelse), jeg prøver bare å sette meg inn i redaksjonens prioriteringer. At de ikke blir et rent kampanjenettsted mot Glazers har jeg imidlertid forståelse for. For mange er fotballen et fristed fra all dritten rundt omkring. Om noen vil starte en kampanje for ett supportersyn har de all mulig anledning til det, men det blir urettferdig å forvente av en supporterklubb som skal serve 40 tusen medlemmer.
post liked by: messilingard, Pink Final

Deleted User 108

Hvis man misliker United så sterkt under Glazer at man ønsker laget skal tape alle sine kamper. Er man 40 år i dag, ble supporter som åtte åring så har man ønsket favoritt klubben sin skulle ha tapt hver kamp i halve sitt supporterliv. Da ville jeg satt supporterlivet mitt på vent, og da hadde nok kjærligheten min til United vært så død at det ville vært vanskelig å opprettet den gamle kjærligheten igjen.
post liked by: Blodfink, Pink Final, Ketil Cantona

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

Mcilroy wrote: 22 Oct 2020, 15:23 Hvis man misliker United så sterkt under Glazer at man ønsker laget skal tape alle sine kamper. Er man 40 år i dag, ble supporter som åtte åring så har man ønsket favoritt klubben sin skulle ha tapt hver kamp i halve sitt supporterliv. Da ville jeg satt supporterlivet mitt på vent, og da hadde nok kjærligheten min til United vært så død at det ville vært vanskelig å opprettet den gamle kjærligheten igjen.
Ja det er veldig dramatisk.

Korleis du trur at dette utvikler seg for United med Glazers som eigere?

30-40-50% vurderer å slutte å følge med på United. Vi rekrutterer GARANTERT lite nye supportere for tida.

Kor er United om 10-20 år om ting ikkje endrer seg?

Vil ting endre seg om Glazers fortsetter å tjene penger?

Edit; Jo, kanskje det blinding slik superliga, og Glazers fokuserer vidare på deg asiatiske markedet, og toger ruller vidare.
User avatar

Pangaea
Posts: 2676
Joined: 07 Jul 2020, 03:51
Liker gitt: 3806
Liker mottatt: 4789

Vidar Dale Fjeld wrote: 22 Oct 2020, 05:25 Ømtålig tema dette her med Glazers og hva som må til for at de trekker seg ut...er vi enig om at sportslig delvis suksess betyr at de blir værende med de konsekvenser det har? De er her for å tjene penger, det viser utbyttet de tok i inneværende regnskapsår der klubben pådrar seg betydelig gjeld, og det midt under pandemien. Det finnes ingen fasit på dette her for noen av oss...men uten sportslig suksess er sjansene betydelig større for at de selger seg ut. Har ikke gått gjennom mange av de siste trådene om temaet, men er dette ømtålig å snakke om, for det ene fordrer det andre. Det må være en viss sammenheng mellom ønsket om at de trekker seg/selger seg ut og en sportslig "nedtur"... Her får du bare ikke Ole Brum sitt ja takk, begge deler.
Tenker vel egentlig at denne analysen er korrekt. Det er vanskelig å se for seg at vampyrene trekker seg ut så lenge blodet renner fritt, for å si det sånn.

Men som supporter så er det likevel veldig vanskelig å skulle ønske dårligere resultater for klubben jeg elsker, og har elsket og fulgt med siden jeg ble fascinert av dette litt rare spillet. Det er et dilemma. Jeg ønsker de svinepelsene bort fra klubben så borti granskauen sterkt (sikkert samme følelse som en del amerikanere i disse dager), men hva pokker skal vi gjøre? Manchester United er ikke en demokratisk organisasjon der lederne kan bli utfordret av massen. Det er i realiteten et autoritært diktatur der noe sånt som 5 personer bestemmer over de alle tusener som jobber der, og de flere hundre millioner fans verden rundt. Vi har egentlig INGENTING vi skulle ha sagt, eller vertfall ikke reell innflytelse. Det er den brutale virkeligheten. Selv Solskjær, som er den sportslig ansvarlige, har fint lite han skulle ha sagt når diktatorene i USA setter ned foten.

Jeg er bare så forferdelig drittlei av det her nå, etter å ha sett klubben bli brutalt utnyttet i 15 år. Det blir også enda verre nå, midt i en global pandemi når alle fotballklubber rundt om i verden og ligasystemer sliter som pokker, mange kommer til å gå dukken. Manchester United over dobler gjelden sin, og hva gjør rasshølene? Jo, de tar ut over 140 millioner kroner i blodpenger -- unnskyld, utbytte.

At fans faktisk presterer å si at dette ikke er et problem er for meg helt umulig å forstå. Ja, klubben bruker fortsatt mye penger og har solid økonomi. Men de blør penger i enorme summer pga disse eierne. De har ikke skutt inn en eneste krone siden de tok over. ALT de har gjort har skadet klubben. Så kan folk vifte i luften med sponsoravtaler alt de vil, de har skutt i været for alle andre toppklubber også, så Woodward har ikke vært noen mirakelkur her, selv om det selvsagt hjelper litt for å motvirke skaden både han (hjernen bak det ondsinnede oppkjøpet som gjorde klubben til gjeldsoffer over natten) og Glazers har påført "oss".

Det blir som den klassisken memen med en figur som drikker kaffe midt i et brennende hus: "This is fine."

Vidar Dale Fjeld

Dette er meningsfylte innlegg som hadde vært umulig på United.no Trist egentlig, men desto hyggeligere for dette forumet. Dette er et vanskelig tema, men gir ros for konstruktive innlegg/meningsutvekslinger uten "skittkasting" Supert synes jeg. Ønsker fotballsupportere som ønsker å diskutere saklig og som respekter ulike syn, uten å gå i fistel!! :-)
post liked by: Pink Final, Pangaea

Otac
Donor
Posts: 956
Joined: 24 Sep 2020, 12:46
Liker gitt: 382
Liker mottatt: 658

7,4,5,6,2,6,3 plass etter at SAF ga seg.
Glazers har tatt ut omlag 11 mrd kr.
Og påført klubben omlag 5 mrd kr i gjeld.

Vi blør etablerte supportere.
Vi får få nye supportere.

Og so meiner folk at det er fryd og gammen?

Bruk forbrukerkrafta du har!
post liked by: Pangaea
Post Reply